Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel31
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-05 12:05
Sta op het punt om mijn huidige zonnepark in mijn tuin uit te breiden van 36 panelen Suntech 295 STP (uit 2012) met 18 Trini Solar 395 Panelen. Ik heb ze achter in de tuin tegen een weiland staan en de SMA 15000 TL10 omvormer staat in de tuin er voor in een "tuinhuisje". Vervolgens door een HDPE buis met grondkabel van 4 x 16 mm2 plus ommanteling ca. 40 meter naar mijn groepenkast. De huidige panelen zijn aangesloten op de SMA DC input strings A1, A2, B.
Op iedere string zitten 12 Suntech panelen en leveren een spanning van ca. 380 volt per string. De 18 nieuwe panelen worden per 9 aangesloten op A3, A4 respectievelijk. Hou dan nog 1 String over op A5. Mijn grote vraag is of ik de nieuwe panelen per 9 op een string moet zetten of gewoon 18 panelen in serie op A3. Nominaal voltage van de nieuwe panelen is 34 V dus 18 x 34 levert rond de 600 V, dat is minder dan de MPPT tracking limiet van 800 Volt. Of moet ik de andere Voltages van de oude panelen daarbij optellen? Bovendien valt er niet te tracken mbt schaduw want die heb ik niet.
Lang verhaal maar misschien kan iemand me helpen.
Alvast dank,
Roel

[ Voor 0% gewijzigd door Roel31 op 05-09-2023 15:42 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Die tripower zou veel langere strings aan moeten kunnen.

Hij mag zo uit hoofd minimaal 800V hebben.
Zo lang mogelijke strings is beter rendement.

Gelukkig heeft SMA een heel knappe tool om te bereken wat kan: sunny design

Ik verwacht dat 2x18 suntech kan.
De 18 trina kunnen wellicht ook.

Sunny design toetst max Voc tegen wat omvormer mag hebben. Max Vmpp lijkt zelden een probleem als Voc richting grens loopt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Roel31
Ronald,
Dank idd heb deze Sunny Design ook dom om het niet door te rekenen.
Ga ik doen kom terug!
MvrGr Roel

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Roel31
Al gekeken of je huisaansluiting en/of het stroomnet in je omgeving deze uitbreiding aan kan?
Verder zie je dat er steeds meer maatregelen komen om teruglevering te ontmoedigen. Dus heb je al nagedacht hoe je slimmer met je eigen opgewerkte stroom om kunt gaan?

• Roel31
Ja heb een 3x25A aansluiting. Deze omvormer levert een max van 15.5 kW aan driefase stroom.
Selectiviteit komt in het geding maar eerlijk gezegd is dat geen probleem want ik kom nooit hoger dan 17 kW. Vanaf 2025 gaat 't probleem van saldering komen. Daarvoor levert Greenchoice alles terug tegen 11.5 ct.
Vanaf 2025 gaan we opnieuw nadenken. Ik heb 9 jaar historische waarden in mij Rasp PI met samples van 1 minuut. Stroom komt nooit hoger dan 240 V hier dus nog een maagdelijk Liander grid.
Daarna ga ik denken om nog meer panelen neer te zetten in mijn weiland en dan misschien H2 te maken of Methanol (ben zelf procesingenieur) moet niet al te moeilijk zijn.
Heb nog bijna een hectare om mee te spelen. (Eat your hart out Tmmermans).
Maar misschien nog wat koeien erbij om die vette buik verder te vullen OMG.
Dank voor de info chrisborst.
Gr Roel

[ Voor 0% gewijzigd door Roel31 op 07-09-2023 19:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel31
Het is niet mogelijk om twee verschillende panelen in Sunny Design te zetten, maar heb beide soorten panelen apart in de Designer gezet en dat levert een goed resultaat op. Ik verplaats de 12 panelen van B naar A3 en de nieuwe 18 panelen Trina naar B. Levert een prima resultaat op.
Programma gaf ook aan dat ik beter de 3 x 12 panelen als 2 x 18 panelen had kunnen configureren.
Helaas kan dat (niet) meer omdat de panelen in drie blokken van 12 panelen in mijn weiland staan.
Programma was er nog niet 10 jaar geleden ... vandaar.
Dank ieder voor de tips.
Gr Roel

[ Voor 28% gewijzigd door Roel31 op 08-09-2023 11:04 ]

Pagina: 1