Sta op het punt om mijn huidige zonnepark in mijn tuin uit te breiden van 36 panelen Suntech 295 STP (uit 2012) met 18 Trini Solar 395 Panelen. Ik heb ze achter in de tuin tegen een weiland staan en de SMA 15000 TL10 omvormer staat in de tuin er voor in een "tuinhuisje". Vervolgens door een HDPE buis met grondkabel van 4 x 16 mm2 plus ommanteling ca. 40 meter naar mijn groepenkast. De huidige panelen zijn aangesloten op de SMA DC input strings A1, A2, B.
Op iedere string zitten 12 Suntech panelen en leveren een spanning van ca. 380 volt per string. De 18 nieuwe panelen worden per 9 aangesloten op A3, A4 respectievelijk. Hou dan nog 1 String over op A5. Mijn grote vraag is of ik de nieuwe panelen per 9 op een string moet zetten of gewoon 18 panelen in serie op A3. Nominaal voltage van de nieuwe panelen is 34 V dus 18 x 34 levert rond de 600 V, dat is minder dan de MPPT tracking limiet van 800 Volt. Of moet ik de andere Voltages van de oude panelen daarbij optellen? Bovendien valt er niet te tracken mbt schaduw want die heb ik niet.
Lang verhaal maar misschien kan iemand me helpen.
Alvast dank,
Roel
Op iedere string zitten 12 Suntech panelen en leveren een spanning van ca. 380 volt per string. De 18 nieuwe panelen worden per 9 aangesloten op A3, A4 respectievelijk. Hou dan nog 1 String over op A5. Mijn grote vraag is of ik de nieuwe panelen per 9 op een string moet zetten of gewoon 18 panelen in serie op A3. Nominaal voltage van de nieuwe panelen is 34 V dus 18 x 34 levert rond de 600 V, dat is minder dan de MPPT tracking limiet van 800 Volt. Of moet ik de andere Voltages van de oude panelen daarbij optellen? Bovendien valt er niet te tracken mbt schaduw want die heb ik niet.
Lang verhaal maar misschien kan iemand me helpen.
Alvast dank,
Roel
[ Voor 0% gewijzigd door Roel31 op 05-09-2023 15:42 . Reden: typo ]