[Excel] Combineren charts op basis van hyperlinks in cellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:05
Mijn vraag
Ik heb twee excel files (A en B) met dezelfde opbouw dus gelijke data afmetingen en gelijk aantal charts/graphs op verschillende sheets met dezelfde namen.
Nu wil ik in een separate excel file (C) de charts overelkaar heen leggen om de data te vergelijken zonder dat ik de data van excel file A en B naar C link en dan op basis daarvan een een nieuwe chart maakt die deze data vergelijkt.
Dit omdat ik file A altijd als vaste vergelijk file te houden en file B wordt iedere keer vernieuwd.
Ik wil eigenlijk in file C een link aanpassen waarna hij de data van een nieuwe file B automagisch aanpast.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geprobeerd de chart te kopieren en de data links als hyperlink in te geven maar dit werkt niet of in ieder geval niet zoals ik denk dat het moet.
Internet afgestruind maar vind teveel oninteressante zoekresultaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Fugitive2008 op 05-09-2023 15:03 ]

Beste antwoord (via Fugitive2008 op 07-09-2023 08:24)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 21:19
Er zijn een aantal manieren om dit te doen.

Ik zou het zo aanpakken:

Sowieso zou ik me eerder focussen op de data en de chart in C opnieuw opbouwen op basis van de data.
Je zou met powerquery in file C bestand A en B kunnen inlezen en de relevante data in enkele tabellen zetten en daarover een grafiek zetten. Dit kan je doen via Gegevens - Gegevens ophalen - uit bestand - excel werkmap. Je doet dit voor alle tabellen die je uit de bestanden A en B wil halen. Je hoeft dan enkel al je gegevens te verversen in C om de aanpassingen in B mee te nemen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 21:19
Er zijn een aantal manieren om dit te doen.

Ik zou het zo aanpakken:

Sowieso zou ik me eerder focussen op de data en de chart in C opnieuw opbouwen op basis van de data.
Je zou met powerquery in file C bestand A en B kunnen inlezen en de relevante data in enkele tabellen zetten en daarover een grafiek zetten. Dit kan je doen via Gegevens - Gegevens ophalen - uit bestand - excel werkmap. Je doet dit voor alle tabellen die je uit de bestanden A en B wil halen. Je hoeft dan enkel al je gegevens te verversen in C om de aanpassingen in B mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:14
Als je de grafieken van workbook A en B kopieert houden ze als het goed is verwijzingen naar de data in die bestanden. Enige wat je hoeft te doen is de grafiek verversen in bestand C wanneer de gegevens in A of B zijn aangepast.
Volgens mij is het daarbij wel noodzakelijk dat de bronbestanden open staan

• Fugitive2008
ja maar ik wil eigenlijk alleen een hyperlink in een excelfile veranderen waardoor de grafieken zich aanpassen...ik wil niet grafieken overelkaar heen moeten kopieren dat wordt een beetje een rommeltje (soms staan er 6 lijnen in 1 graph)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:14
In dat geval zou ik de weg volgen die @Teun_2 suggereert. Lees de data van A en B via PowerQuery in C en maak een grafiek in C. De data kan automatisch ververst worden, de grafiek toont de data precies zoals je wilt in C

• Fugitive2008
Dank voor je antwoord!
Pagina: 1