20m buitenleiding voor verwarming bijgebouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald S
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-12-2023
Beste forumbezoekers.
Ik krijg binnen kort een grondgebonden warmtepomp in mijn woning en wil hiermee ook een vrijstaande B&B cq kleine woning op 20 m afstand en een schuur op 10m afstand verwarmen. (Capaciteit van de WP is hierop berekend.) Verder komen op de schuur Zonnecollectoren.
Mijn bedoeling is om een gleuf te graven van ca1m diep en 30cm breed, hierin plastic folie te leggen daarop 15cm EPS korrels/Parels, daarop 2* 32mm alupexleiding (met 6mm isolatie) en dan weer 5 cm EPS korrels hierop de 2 Solarleidingen en warmwaterleiding naar de schuur en dan weer 10cm EPS korrels, plastic dichtvouwen en dicht plakken daarop komen dan nog wat elektrakabels en loze leidingen.
Alles komt onder bestrating te liggen (geen zware belasting)

Ik heb dan nodig 2000 liter EPS korrels (+/- 200 euro) 2*25m 32mm geisoleerde Alupex (+/- 450 euro)
Door de eigen isolatie is de Aanvoer en Retour van de verwarming goed gescheiden.

Ik heb ooit gelezen dat je de beide alupex leidingen in een rioolbuis kunt stoppen zonder verdere isolatie, hierdoor zou ik dan 100 euro goedkoper uitzijn, maar dan is mijn solar leiding niet mee geisoleerd in de EPS. en het lijkt me nogal lastig om de alupex door de rioolbuis te krijgen over 20m met een aftakking na 10m)

Ik hoor graag wat jullie mening of oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb hier 2x 160mm rioolbuis over 7 meter.
Hierdoor lopen 5 aircoleidingen (aan en afvoer)
3 stroomkabels
2 utp.

Ging echt super gemakkelijk, met 30min was alles er door heen getrokken.

Verder vind ik jou idee niet slecht bedacht. Jou isolatie luistert wat nauwer dan voor de voor geïsoleerde aircoleidingen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:36
Plastic korrels in de volle grond stoppen lijkt me minimaal bijzonder ongewenst. Hopelijk verboden. Ik verwacht dat het ongecontroleerd gaat inklinken en dat ga je dus gewoon last van krijgen

Hier is grondleiding voor als terrendis.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 05-09-2023 14:41 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:17
Die piepschuim onder de grond gebeurt helaas vaker. Het is een dikke middelvinger naar de volgende generatie, en nee dat is niet stoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:08
Het nadeel van terrendis en soorten is dat het geen alupex/meerlagenbuis is. Ik had een soortgelijke uitdaging, maar kortere afstand. Ik heb over de meerlagenbuis met 6mm isolatie een dubbele laag buisisolatie geschoven. Dat zijn lengtes van 2m, die rijg je er zo overheen. Vervolgens alles met goede aluminiumtape ingewikkeld tegen vocht en als bescherming. Achteraf was pvc tape mss beter geweest though

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik snap de gedachte van losse leidingen door een rioolbuis niet helemaal. Naar mijn inziens moet je de isolatie gewoon houden rondom de warmtebron en de leidingen gewoon goed isoleren met meerdere lagen buisisolatie.

20 meter 32mm buis heeft een buitenoppervlakte van 2 vierkante meter. Op 1 meter diepte zal de grond niet snel rond het vriespunt geraken, maar laten we er vanuit gaan dat het in de winter rond de 10 graden is? Grond isoleert natuurlijk wel, dus dit is een worst-case scenario. Water van de warmtepomp is circa 35 graden, dus dan heb je een delta T van 25 graden.

Voor het geval van 6 mm buisisolatie (uitgaande van een lambda waarde van ongeveer 0,025 W/mK voor het materiaal), heb je dan een warmteverlies van 200 Watt per leiding. In de realiteit zal dit natuurlijk een stuk lager liggen door de isolerende werking van grond waardoor effectief de deltaT gaat afnemen, maar het geeft een indicatie in welke ordegrootte je moet denken.

Ik zou zoeken naar dikkere buisisolatie of het combineren van meerdere lagen buisisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
kunststof is een isolator, dus een rioolbuis isoleert ook. Liever PVC-leiding dan losse EPS korrels.
Verder beschermd je PVC buis je leidingen ook extra, lijkt me naast isolatie best handig.

qua B&B is (afgeschermde) netwerkkabel erbij leggen ook wel handig, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald S
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-12-2023
Hartelijke dank voor alle reacties tot nu toe.
Ik zal in iedergeval afzien van EPS, Ik heb in mijn hele woning alleen maar natuurlijke isolatie toegepast (Kalkhennep).
Ik ga eens op zoek naar goede buisisolatie die geschikt is voor buiten en dan maar in een PVC buis.
Tenzij er nog iemand een luminious idee heeft.
Netwerkkabel en coax ligt er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:36
Terrendis is … behoorlijk duur… maar dan ben je wel in 1 keer klaar. Afweging moeite vs kosten.

Zijn geloof ik ook versies met extra mantelbuis voor netwerk etc, maar dat kan natuurlijk ook in losse ribbelbuis

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:20
Ik heb ook overwogen om voor een dhz oplossing te gaan maar heb uiteindelijk een kant en klare grondleiding (Terrendis, Microflex, Austropur zijn enkele merken) gekocht.
Doet ff pijn maar werkt fijner en ik heb wat meer vertrouwen in de levensduur vs een eigen brouwsel.

Voor dhz ideeën zou ie de verschillende warmtepomp topics eens door kunnen struinen, daar is wel eens wat voorbij gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:17
Optie die ik in mijn hoofd hebt voor een dergelijk scenario: deelbare mantelbuis, daar de leiding in leggen met afstandhouders (ijzerdraad?). Vervolgens de buis volpurren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:04
Ik heb het gevoel dat je koste noch moeite wilt besparen om gevoelsmatig voordelig uit te komen.

Deelbare mantelbuizen zijn maximaal matig/niet waterdicht.
Vocht trekt in de pur, isolatiewaarde k*t als t nat is en ijzerdraad als afstandhouder.. ik denk dat t hele doel verloren gaat.

Ik heb verschillende klanten waar terreinleidingen zoals terrendis, microflex etc. De grond in zijn gegaan.
Altijd probleemloos.

Ook heb ik klanten die zelf gingen bouwen, te denken aan;

Gleuf met eps platen heb ik ook gezien, toen heb ik de mensen vriendelijk verzocht die rotzooi eruit te trekken anders geen warmtepomp via mij..

Mantelbuis 160mm met daarin 2*32 meerlagenbuis, paar lossen 20mm flexbuizen etc...
--> conclusie "hele dag bezig geweest met 2 man om de buizen in de mantelbuis te krijgen en lastig werken, prijstechnisch alsnog duur..."

Toen hij wederom 8-9 meter nodig had bestelde hij gewoon terreinleiding.

Als je echt wilt...

Werk met (meerdere) mantelbuizen (van die rode, die wegenbouwers ook gebruiken) en schuif daar doorheen wat je nodig hebt..

Tip;
Solar buis (dn25-32) met kant en klare isolatie is veeeeel flexibeler en makkelijker te verwerken bij zoiets dan meerlagenbuis.
(Wel meer leidingsweerstand)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesjand
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-05 20:56
Zoals Bjornhero al aangeeft: de eps parels zullen nul nada isolatie geven door het grondwater of vocht dat er tussenin gaat zitten. Water geleid nml nogal.
Let ook op met pur isolatieleiding. Dat verouderd nogal en dan gaat isolatie achteruit. Gebruik grondleidingen met Pe-x dat in lagen is aangebracht zodat het niet scheurt als je het buigt. Bv Terrendis zoals al aangegeven.
Pagina: 1