Stevige laptop met goede accuduur voor school en werk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-02-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga vooral werken met Excel en Word, beetje e-mailen en surfen. Ik game vrijwel niet en als ik game, stel ik niet al te hoge eisen aan dat ik met de hoogste settings wil spelen. En ik gebruik een CAT-tool dat MemoQ heeft, maar dat trekt volgens mij niet veel.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal 2000 euro uitgeven, maar minder is natuurlijk meegenomen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik neem hem vaak mee naar school, werk en vrijwilligerswerk. In tegenstelling tot mijn huidige Lenovo-laptop moet deze dus licht en handzaam zijn en bij voorkeur een goede accuduur. Ik overweeg om afscheid te nemen van een numeriek toetsenbord en genoegen te nemen met een wat kleiner scherm om dat te bereiken. Verder vind ik het prettig als er een stevige behuizing op zit, ik ben niet zo heel voorzichtig namelijk. En hij moet grijs/zilver zijn omdat ik veel handcrème gebruik en dat levert veel vette vlekken op op een zwarte laptop :$

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik wil geen Apple, omdat ik graag een Windows-laptop wil. Ook wil ik geen Acer door slechte ervaringen met hun klantenservice en geen MSI vanwege slechte ervaringen met updates. Goede ervaringen heb ik met Asus, HP, Dell en Lenovo, maar is geen vereiste. Ohja en een verlicht toetsenbord is handig.

Ik heb al een paar keer op de Pricewatch gekeken en dan selecteer ik bv op max 2000 euro, Windows-besturing, een mat scherm, qwerty-toetsenbord, gewicht onder de 2kg en min 16gb werkgeheugen en min 512gb SSD. Enige waar ik dan tegenaan loop is dat er dan vaak een sterke videokaart bij zit en ik begreep juist van mijn zoon dat dat veel energie trekt wat ik dan juist niet wil.

Tot nu toe ben ik gewend aan 15,6 tot 16 inch laptops en weet niet zeker hoe het zal zijn met een 14 inch, en hoeveel meer dat me zou opleveren aan bijvoorbeeld extra accuduur en minder gewicht. Bij andere topics met een aantal overeenkomsten qua requirements en door zoeken op Pricewatch zag ik een aantal opties zoals:

uitvoering: HP EliteBook 840 14 inch G10 (6T2B6EA)
uitvoering: Lenovo Yoga Slim 7 ProX 14ARH7 (82TL004SMH)
uitvoering: Fujitsu Lifebook U7512 (VFY:U7512MH7CMNL)
uitvoering: ASUS ExpertBook B5 B5602CBN-MB0301X

Any ideas?

Beste antwoord (via Lalenamagic op 07-01-2024 18:54)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er zijn wel meer mensen die naar een krachtige APU zoeken zonder een losse GPU erbij.

8 Zen 4 cores, 32GB gesoldeerd geheugen voor 6400MT/s om de IGP zoveel mogelijk bandbreedte te geven en een IGP met 12 CU zoals een RX 6400 kan tegenwoordig bij Lenovo tegen AliExpress prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIwHQiDFE-SFhHMsChClxT9zLz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jC4OYJH9wpk446DIVpW86VXp.jpg?f=fotoalbum_large

Niet zo lang geleden keek ik naar AMD Rembrandt (Zen 3 + RDNA 2) en als ik 32 GB snel geheugen wil, dan schieten de laptopprijzen over de 1000 euro en gaat snel naar het dubbele van de goede deal nu.

Een ander topic is tot een verzameltopic veranderd: Idepad Pro vs Yoga Slim (6/8) en 7840u/s/hs

Als je een 7840U (15 tot 30 W instelbare TDP) en 32GB RAM wilt, dan wordt je naar de hogere prijscategorieën weggeleid.

Als je op de staart trapt, een 7840HS (35 tot 54 W instelbare TDP) gaat harder dan desktops.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiV7OJaJKFochmMTqRMJvY-cPRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vnhJLW06COXwSoZ8mzgaiozL.jpg?f=user_large

Het is geniaal dat je een tooltje voor de Steamdeck kan gebruiken om de TDP, klokfrequentie limieten van AMD Phoenix APU in laptops in te stellen. Met profielen voor op batterij, aan de lader en voor elke applicatie.

https://hothardware.com/n...ontrol-panel-portable-pcs

https://github.com/project-sbc/Handheld-Control-Panel

Hij laat zien dat je op 30W TDP (onder het 35 tot 54 W TDP bereik) kan instellen. Als het naar 15W of lager dichtgedraaid kan worden, dan heb je geen 7840U nodig.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Heb je de Best Buy Guide van Augustus gelezen?

Ik zou het gewicht lager kiezen, 2 kg is al best veel. En gewicht merk je meer van wanneer hij in je tas zit, dan van afmetingen. In bovengenoemde BBG gaan ze uit van max 1,3 kg, je kan dat iets oprekken naar 1,5 kg, maar meer zou ik persoonlijk niet doen.

Zowel bij Dell als bij Lenovo op de site heb je ook laptops die je gedeeltelijk zelf kan configureren.

Zelf twijfel ik ook over een 14 Inch laptop (heb nu 15,6). Ik heb een Dell 14 Inch gehad op mijn vorige werk, maar ik vond dat toch wat klein voor office toepassingen, maar ook weer niet onwerkbaar. Mijn collega vond het dan weer prima. Heel persoonlijk dus. Wellicht ook afhankelijk of je veel met sneltoetsen werkt, of juist graag het lint bovenaan in beeld hebt.

Op zich heb je qua werkzaamheden niks spannends nodig, Ryzen 5 of 7 of Intel i5 of i7 zou prima moeten zijn. (i7 al overkill, eigenlijk). En die videokaarten kan je ook uitsluiten in de pricewatch. Als ik zo even wat filters bij elkaar klik:
categorie: Laptops

EDIT: Ik ben van een hoge resolutie uitgegaan, als je dat niets vindt, kan je daar nog wat mee spelen, of dat filter wissen. Ook kan je even wat spelen met de schermgrootte, afhankelijk of je nu 14, 15 of 16 Inch wilt. Sowieso kan je natuurlijk met de filters spelen, ik heb alleen even een opzetje voor je gemaakt.

EDIT2: Grijs er nog bij gezet, daarmee blijft er nog maar 1 15 Inch model over, dus dan zou je wellicht wat andere eisen moeten verlichten.

[ Voor 21% gewijzigd door Wild Chocolate op 05-09-2023 14:30 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
@Lalenamagic Je opmerking en eerder die van je zoon over een zwaardere GPU die er in zit is gelukkig onzin.
Met ruim minder dan 2k kun je sowieso al prima jaren vooruit met de lage eisen.
De zware GPU wordt alleen aangesproken wanneer hierom gevraagd wordt door een applicatie of spel. Zo niet, draait je systeem op de zuinigere iGP (de GPU in de processor zelf). Daardoor kun je power krijgen, maar ook gewoon lekker zuinig 8 uur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Arunia schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:18:
@Lalenamagic Je opmerking en eerder die van je zoon over een zwaardere GPU die er in zit is gelukkig onzin.
Met ruim minder dan 2k kun je sowieso al prima jaren vooruit met de lage eisen.
De zware GPU wordt alleen aangesproken wanneer hierom gevraagd wordt door een applicatie of spel. Zo niet, draait je systeem op de zuinigere iGP (de GPU in de processor zelf). Daardoor kun je power krijgen, maar ook gewoon lekker zuinig 8 uur werken.
Op zich waar, maar waarom zou je betalen voor een externe GPU, als je hem niet gaat gebruiken...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
@Wild Chocolate Ik zei ook niet dat OP dat moet doen. Maar dat de uitspraak niet klopt. Mocht OP de perfect laptop tegen komen, maar met iGP, dan zou deze de laptop niet nemen vanwege de iGP door verkeerde informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Arunia schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:22:
@Wild Chocolate Ik zei ook niet dat OP dat moet doen. Maar dat de uitspraak niet klopt. Mocht OP de perfect laptop tegen komen, maar met iGP, dan zou deze de laptop niet nemen vanwege de iGP door verkeerde informatie.
Ook waar, maar er blijven er genoeg over wanneer je de GPU's uitfiltert...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
Ik zit nu te kijken met die filters van Wild Chocolate. En ben ook hard aan het nadenken over 14 inch.
En de best buy van Augustus gelezen maar daar zit niets bij voor mij. Wel bedankt voor de tip want je leert sowieso van waar je allemaal op moet letten.
=========================

Update: als ik aan die filters ook nog een matte beeldschermcoating toevoeg hield ik er een aantal over waar ik opeens een 14,5 inch laptop tussen zag van 1299 euroo. Dit lijkt me wel wat. Wat denken jullie?

uitvoering: Lenovo Yoga Pro 7 14IRH8 (82Y700B3MH)

[ Voor 42% gewijzigd door Lalenamagic op 05-09-2023 14:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er zijn wel meer mensen die naar een krachtige APU zoeken zonder een losse GPU erbij.

8 Zen 4 cores, 32GB gesoldeerd geheugen voor 6400MT/s om de IGP zoveel mogelijk bandbreedte te geven en een IGP met 12 CU zoals een RX 6400 kan tegenwoordig bij Lenovo tegen AliExpress prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIwHQiDFE-SFhHMsChClxT9zLz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jC4OYJH9wpk446DIVpW86VXp.jpg?f=fotoalbum_large

Niet zo lang geleden keek ik naar AMD Rembrandt (Zen 3 + RDNA 2) en als ik 32 GB snel geheugen wil, dan schieten de laptopprijzen over de 1000 euro en gaat snel naar het dubbele van de goede deal nu.

Een ander topic is tot een verzameltopic veranderd: Idepad Pro vs Yoga Slim (6/8) en 7840u/s/hs

Als je een 7840U (15 tot 30 W instelbare TDP) en 32GB RAM wilt, dan wordt je naar de hogere prijscategorieën weggeleid.

Als je op de staart trapt, een 7840HS (35 tot 54 W instelbare TDP) gaat harder dan desktops.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiV7OJaJKFochmMTqRMJvY-cPRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vnhJLW06COXwSoZ8mzgaiozL.jpg?f=user_large

Het is geniaal dat je een tooltje voor de Steamdeck kan gebruiken om de TDP, klokfrequentie limieten van AMD Phoenix APU in laptops in te stellen. Met profielen voor op batterij, aan de lader en voor elke applicatie.

Hij laat zien dat je op 30W TDP (onder het 35 tot 54 W TDP bereik) kan instellen. Als het naar 15W of lager dichtgedraaid kan worden, dan heb je geen 7840U nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:04
rapture schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[YouTube: The All New Handheld Control Panel Does It All For Your Hand-Held Gaming PC! First Look]

Hoewel zo'n 7840hs sneller is dan een 5600x (wat heel knap is en meer dan 99% van de mensen nodig hebben van een laptop) is dat natuurlijk wel een generatie onder wat er nu gedraaid wordt. Neemt niet weg dat de 7840hs gewoon achterlijk snel is voor de prijsklasse waarin je hem in de lenovos kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

doebbalapoent11 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:52:
Hoewel zo'n 7840hs sneller is dan een 5600x (wat heel knap is en meer dan 99% van de mensen nodig hebben van een laptop) is dat natuurlijk wel een generatie onder wat er nu gedraaid wordt. Neemt niet weg dat de 7840hs gewoon achterlijk snel is voor de prijsklasse waarin je hem in de lenovos kunt krijgen.
Er zijn nog genoeg tweakers die topics maken om te vragen of een 3600, 5600X of 5800X3D een goede upgrade is. In de desktoppopulatie zitten nog veel mensen op een oudere generatie dan Zen 4.

Een 7840HS raast gewoon voorbij een hoog percentage van de desktoppopulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:04
rapture schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:59:
[...]

Er zijn nog genoeg tweakers die topics maken om te vragen of een 3600, 5600X of 5800X3D een goede upgrade is. In de desktoppopulatie zitten nog veel mensen op een oudere generatie dan Zen 4.

Een 7840HS raast gewoon voorbij een hoog percentage van de desktoppopulatie.
Eens dat het gros van de desktoppopulatie slomer is dan de 7840hs, daar geef ik je ook gelijk in, maar wat bedoel is dat je nu een nieuwste generatie ryzen 7 8core vergelijkt met een 2 generatie oude ryzen 7 8core en een 1 generatie oude ryzen 5 6core. Dan is het niet perse verrassend dat ie sneller is, wat natuurlijk niet betekent dat de 7840hs niet erg snel is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Lalenamagic schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:39:
Ik zit nu te kijken met die filters van Wild Chocolate. En ben ook hard aan het nadenken over 14 inch.
En de best buy van Augustus gelezen maar daar zit niets bij voor mij. Wel bedankt voor de tip want je leert sowieso van waar je allemaal op moet letten.
=========================

Update: als ik aan die filters ook nog een matte beeldschermcoating toevoeg hield ik er een aantal over waar ik opeens een 14,5 inch laptop tussen zag van 1299 euroo. Dit lijkt me wel wat. Wat denken jullie?

uitvoering: Lenovo Yoga Pro 7 14IRH8 (82Y700B3MH)
Ja, precies, dat is ook waarom ik zo'n BestBuy aanbeveel, niet per se om één van die laptops te kopen, maar om te zien waar je op moet letten. Zelf ben ik geen fan van HP, bijvoorbeeld, dus dat valt dan al af.

De door jou gelinkte laptop is op zich niet gek, denk ik. Scherm is goed, maar niet top. (350 nits is wat weinig als je weleens buiten wilt werken, alle andere situaties prima, kleurbereik is het minimale wat ik zou willen hebben (100% sRGB). Er zijn in die prijsklasse ook laptops te vinden die 100% DCI-P3 kleurweergave hebben. Zoals deze:
uitvoering: ASUS Zenbook 14 UX5401EA-L7106W
Tradeoff is 2 generaties oudere (11 vs. 13) processor en 16 GB RAM i.p.v. 32. Voor Office toepassingen denk ik niet dat je daar veel van gaat merken (schrijf ik op een i5 van de 10e generatie...)
En glanzend scherm.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
Na verder te hebben nagedacht over mijn wensen (zie eerste bericht van dit draadje) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gewicht belangrijk vind en ga dus naar een 14". Uiteindelijk kom ik uit op onderstaande laptop waar ik ook een goede review op notebookcheck.nl heb gelezen. De 16 gb aan werkgeheugen is niet bezwaarlijk aangezien je er een ander bankje in kan zetten.

Iemand nog opmerkingen of iets waar ik op moet letten?

uitvoering: HP EliteBook 845 G10 (819U9EA)
Pagina: 1