Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Mijn dochter bewoont sinds 1 december 2022 een appartement waarvan de blokverwarming wordt gefaciliteerd door Ista. Ze betaalt naast haar huur 90 euro servicekosten voor deze verwarming. Gisteren kreeg ze een afrekening over de laatste maand van 2022, waaruit bleek dat ze over die ene maaand 583,96 euro moet bijbetalen. Er zitten energiemeters op haar radiatoren De afrekening is echter niet gespecifieerd. Het is dus niet duidelijk hoeveel energie ze zelf verbruikt heeft en hoeveeel dat is ten opzichte van het totaal. Wel staan in de brief de totaalkosten genoemd. Ik heb eeen kleine berekening gemaakt om de extra kosten te valideren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E15YpUbFx2i1l5sQyYQlNWUzoko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdgBgL3XcAtFfODIbUOPCWYu.jpg?f=fotoalbum_large

Het maandbedrag is bijna 4 keer zo hoog als het gemiddelde, in een milde maand december 2022. Ik heb een brief voorbereid waarin ik vraag om een specificatie van de kosten o.b.v. de energiemeters en dit als voorwaarde stel voor de betaling.

Uit andere topics begrijp ik dat de eindafrekening van Ista gespecificeerd wordt. Ik heb zelf het vermoeden dat Ista vergeten is de hogere energiekosten bij de vorige bewoner in rekening te brengen en dat ze dat nu maar bij mijn dochter doen. Mijn dochter heeft al gebeld, Ista zal naar verwachtng specificatie weigeren en betaling gaan afdwingen. Hoe daarmee om te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

aan dit overzicht te zien, is er geen specifieke afrekening per appartement maar totaal van de flat gedeeld door aantal appartementen.

Wat was haar stookgedrag in december? Hoe oud en geïsoleerd (label) is het appartement?
an sich is 500 in een wintermaand niet heel gek, dat middelt uit tegen niet stoken van maart tm oktober.

[ Voor 43% gewijzigd door bombadil op 05-09-2023 10:09 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

Wat staat er in haar contract? Als ze per 1 december tegen een heel hoog tarief stookt dan kan het natuurlijk nog steeds kloppen. Dan hebben ze het voorschot foutief ingeschat. Maandelijkse kosten van 600EUR tegen een tarief afgesloten in de hoogtijdagen van de Oekraine-energie-crisis is extreem maar zeker niet onmogelijk.

Edit: als de gemiddelde kosten per maand 170€/maand bedragen, dan kan het natuurlijk niet zijn dat ze over een maand huur dan maar even het verschil voor het hele jaar moet bijlappen.

Edit 2: daarnaast wordt ik niet wijs uit de berekening voor de extra te betalen kosten?
Stel ze zou er per 1 januari al hebben gewoond, en netjes elke maand 90€ hebben betaald, dan zou ze in twaalf maanden tijd €1080 opgebouwd hebben. Bij netto kosten per appartement van €2037 mist er dan nog een bedrag van €957 (en niet de opgegeven €583,96)

[ Voor 47% gewijzigd door Garyu op 05-09-2023 10:11 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
Ze heeft energiemeters, dus zou de afrekening gespecificeerd moeten zijn. In de brief staan de totaalkosten voor het blok. Het gemiddelde tarief zou dan 2037 op jaarbasis moeten ziijn.
De totale hoeveelheid gas voor het blok is ook genoemd. De gasprijs is ongeveer 1,50 per kuub.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:17

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Een verhuurder is te allen tijde verplicht om een specificatie aan te leveren. Toen wij nog huurden vonden we ook een raar bedrag, we hebben toen dit aangevraagd en netjes geleverd gekregen. Ik zou het afdwingen; specificatie, anders geen geld.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Garyu schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:07:
Wat staat er in haar contract? Als ze per 1 december tegen een heel hoog tarief stookt dan kan het natuurlijk nog steeds kloppen. Dan hebben ze het voorschot foutief ingeschat. Maandelijkse kosten van 600EUR tegen een tarief afgesloten in de hoogtijdagen van de Oekraine-energie-crisis is extreem maar zeker niet onmogelijk.

Edit: als de gemiddelde kosten per maand 170€/maand bedragen, dan kan het natuurlijk niet zijn dat ze over een maand huur dan maar even het verschil voor het hele jaar moet bijlappen.

Edit 2: daarnaast wordt ik niet wijs uit de berekening voor de extra te betalen kosten?
Stel ze zou er per 1 januari al hebben gewoond, en netjes elke maand 90€ hebben betaald, dan zou ze in twaalf maanden tijd €1080 opgebouwd hebben. Bij netto kosten per appartement van €2037 mist er dan nog een bedrag van €957 (en niet de opgegeven €583,96)
Edit: Ze heeft er 1 maand gewoond. Ik probeer de kosten die Ista in rekening brengt af te zetten tegen de gemiddelde kosten. Daarbij ga ik ervan uit dat de gasprijs over dat jaar constant is geweest. Zoals gezegd kan ik de gasprijs terug rekenen en is er geen informatie over een flexibel tarief. Overigens blijkt dat Ista niet langs is geweest om de energiemeters uit te lezen. Het zijn electronische apparaatjes, gebeurt dit op afstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik denk dat het de jaarafrekening over heel 2022 betreft, niet alleen december 2022. Normaliter zou je dochter dan 1/12e van de overschrijding moeten betalen, het lijkt me sterk dat de totale overschrijding een ruime 6K betreft. Staat de nieuwe eigenaar (je dochter dus) wel geregistreerd bij Ista?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Garyu schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:07:

Vaak zijn er verschillende groottes appartementen, en dus ook verschillende aandelen in het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
FirePuma142 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:23:
Ik denk dat het de jaarafrekening over heel 2022 betreft, niet alleen december 2022. Normaliter zou je dochter dan 1/12e van de overschrijding moeten betalen, het lijkt me sterk dat de totale overschrijding een ruime 6K betreft. Staat de nieuwe eigenaar (je dochter dus) wel geregistreerd bij Ista?
In de brief staat:
Afrekenperiode: 1-1-2022/31-12-2022
Uw afrekenperiode: 1-12-2022/31-12-2022
De brief is aan haar gericht.
Alle appartementen zijn gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je dochter is neem ik aan gewoon zo verstandig geweest om bij aanvang huur de standen van die energiemeters vast te leggen (en daarna ook af en toe)?

Een afrekening over 1 wintermaand is natuurlijk niet representatief voor het geheel, zonder concrete standen zegt ook jouw berekening helemaal niets….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Poecillia schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:27:
[...]

In de brief staat:
Het wordt wel steeds vreemder. Als de verdeelsleutel gelijk is (aanname) omdat de appartementen allemaal gelijk zijn, moeten dan alle 48 buren E583,96 bijbetalen? Dan heb je het over een kleine 30K voor alleen december.

[ Voor 7% gewijzigd door FirePuma142 op 05-09-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10
Even Ista of de verhuurder bellen. Als het goed is kunnen zij je meer duidelijkheid bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:32:
Je dochter is neem ik aan gewoon zo verstandig geweest om bij aanvang huur de standen van die energiemeters vast te leggen (en daarna ook af en toe)?

Een afrekening over 1 wintermaand is natuurlijk niet representatief voor het geheel, zonder concrete standen zegt ook jouw berekening helemaal niets….
De ISTA-meters die ik ooit had in mijn appartement hadden geen display o.i.d., noch waren de standen inzichtelijk. Dat kan nu anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

Staat er nergens iets over het verbruikt aantal GJ? (op de achterkant misschien)

daar zou je op af gerekend moeten worden, de kosten vaste van de hele installatie zouen maar een klein deel van je kostten moeten zijn.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Dochter heeft geen standen vastgelegd, maar onduidelijk is of de meters op afstand kunnen worden uitgelezen.

Er is geen VVE, het zijn huurappartementen.

Mijn dochter heeft andere buren ook horen klagen over een hoge afrekening, maar die hebben er het hele jaar gewoond. Gemiddeld gezien zouden de extra kosten 2037 -/- (90*12) = 957 over een jaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Poecillia Bel ff met de verhuurder, het lijkt me eindafrekening waar de vorige huurder grotendeels verantwoordelijk voor is.

* Bij het bewonen van nieuwe woning, altijd zelf de meterstanden digitaal vastleggen. vaak gebeurt dit ook door verhuurder in 'Opnamestaat' bij dit soort meters aan de radiator, ook even vastleggen. misschien heeft de woning even leeggestaan en stond 'de verwarming' nog aan..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Het zou natuurlijk kunnen dat de energiemeters niet werken/niet worden gebruikt. Bij mijn woning is het bijvoorbeeld zo dat er niet individueel gemeten wordt. Daar wordt dan over het totaalverbruik van het complex een verdeelsleutel gegooid. (Zie ook: https://www.consuwijzer.n.../meten-van-warmteverbruik)

Weet niet hoe het complex er in deze situatie uitziet, maar als er inderdaad evenredig over 48 woningen wordt verdeeld dan is mogelijk niet helemaal eerlijk. edit - even overheen gelezen dat het een eigen indicatieve berekening betreft

Maar wel vreemd dat er niet nader gespecificeerd wordt. Op de website van staan een paar voorbeeldrekeningen, inclusief allerlei specificaties (brochures onderaan de pagina).

[ Voor 5% gewijzigd door skimine op 05-09-2023 10:46 . Reden: Slecht gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
De totalen zijn gebasseerd op jaarbasis wat eronder netjes per appartement verdeeld is namelijk 2037 euro op jaarbasis ofwel gemiddeld 179 per maand.

Je kan echter stellen dat van die 12 maanden er 6 maanden nauwelijks of geen verbruik is wat het gemiddelde verbruik op 339.50 brengt voor de 6 "koude maanden" waarvan december/januari de 2 hoogste pieken hebben.

Als ik dat doorreken kom ik in de buurt van wat men aanrekent maar we gaan er hier wel vanuit dat elk appartement evenredig verbruikt heeft wat in de praktijk nooit zo is. En een systeem waarbij alles gelijk verdeeld word over de appartementen nodigt heel hard uit om door te stoken want de buren betalen toch mee.

Ik weet echter niet wat er contractueel is overeengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Dochter heeft inmiddels e-mail verstuurd waarin om specificatie gevraagd wordt. Dochter heeft gisteren zelf al gebeld en is met kluitje in het riet gestuurd.

Ze maakt zich ook ernstig zorgen over de rekening van 2023. Ergerlijk is dat voorschot bedrag nog steeds te laag is. Verder is het onduidelijk hoe het zit met energiecompensatie voor huurders.

Het enige dat in het huurcontract staat over verwarming is ' Voorschot ivm stookkosten 90 euro' . Er wordt niet eens gesproken over Ista, de brief gisteren was dan ook een verrassing.

[ Voor 7% gewijzigd door Poecillia op 05-09-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:20
Lijkt mij normaal als ze maar 1 maand daar heeft gewoon en die maand was December. Bij een heel jaar is het uiteraard een stuk lager per maand omdat je de kosten dan deelt door 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:40
Poecillia schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:02:
Dochter heeft inmiddels e-mail verstuurd waarin om specificatie gevraagd wordt. Dochter heeft gisteren zelf al gebeld en is met kluitje in het riet gestuurd.

Ze maakt zich ook ernstig zorgen over de rekening van 2023. Ergerlijk is dat voorschot bedrag nog steeds te laag is. Verder is het onduidelijk hoe het zit met energiecompensatie voor huurders.

Het enige dat in het huurcontract staat over verwarming is ' Voorschot ivm stookkosten 90 euro' . Er wordt niet eens gesproken over Ista, de brief gisteren was dan ook een verrassing.
Voor de rekening van 2023 kan zij compensatie krijgen. Dit loopt via de verhurende partij. Zie ook onderstaande linkjes.

https://www.rtlnieuws.nl/...ro%20en%20786%2C45%20euro.
https://www.rijksoverheid...n-bij-een-blokaansluiting

Ik vraag me wel af wat er gaat gebeuren als de verantwoordelijke verzaakt en de aanvraag niet (op tijd) doet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:56
Poecillia schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:17:
Ze heeft energiemeters, dus zou de afrekening gespecificeerd moeten zijn. In de brief staan de totaalkosten voor het blok. Het gemiddelde tarief zou dan 2037 op jaarbasis moeten ziijn.
De totale hoeveelheid gas voor het blok is ook genoemd. De gasprijs is ongeveer 1,50 per kuub.
Een gemiddelde prijs van 1,50 zegt niet per se wat over de prijs in december. In januari-maart 2022 betaalde ik nog €1,30 per kuub gas, terwijl ik in december €3,20 betaalde.

Als ik een contract had tot 30-11-2022 en op 1-12-2022 gingen de nieuwe tarieven in, dan had ik inderdaad een gemiddelde prijs van €1,50 gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:27
Voor het hele jaar kan zo'n bedrag goed, maar als het goed is zijn bij start bewoning de standen opgenomen en er moet een gespecificeerde berekening komen die daarop gebaseerd is.

Zijn de standen inderdaad opgenomen en heb je dit op papier?

Bewaar in elk geval al je communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:13
Poecillia schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:02:
Mijn dochter bewoont sinds 1 december 2022 een appartement waarvan de blokverwarming wordt gefaciliteerd door Ista.
Ista doet geen blokverwarming. Ista doet de alleen de bemetering en het opstellen van de rekening in opdracht van een VvE of in dit geval een verhuurder. Maar dat even terzijde.
[...]

Uit andere topics begrijp ik dat de eindafrekening van Ista gespecificeerd wordt. Ik heb zelf het vermoeden dat Ista vergeten is de hogere energiekosten bij de vorige bewoner in rekening te brengen en dat ze dat nu maar bij mijn dochter doen. Mijn dochter heeft al gebeld, Ista zal naar verwachtng specificatie weigeren en betaling gaan afdwingen. Hoe daarmee om te gaan?
Ista is dus eigenlijk ook niet je aanspreekpunt, dat is de verhuurder.
Zijn de meterstanden opgenomen bij de overdracht van de woning?
FirePuma142 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:23:
De Ista systemen meten 't verbruik op dagbasis. Dus het verbruik wordt niet berekend op een breukdeel van de jaarrekening. Maar op basis van de meterstanden over de specifieke maand december.

Het verdelen via Ista kan prima werken, maar er zitten wel wat risico's aan de manier waarop Ista (en Techem) kan worden toegepast.
o.a. Transportverliezen kunnen niet of verkeerd worden verdeeld. Waardoor stoken met blokverwarming voor degene die bovengemiddeld gebruikt onevenredig veel duurder wordt.
Neem in het extreme geval dat 47 woningen alternatief bijverwarmen met airco of electrische kacheltjes.
Zij proviteren wel van warme transportleidingen die 't gebouw in z'n geheel wat opwarmen. Maar wining 48 is de enige die tikken op de meter heeft en betaald daardoor 100% van het transportverlies voor 48 woningen.... (Deze even doorgetrokken in het extreme).

@FirePuma142 de Ista meters zijn er juist om individueel stookgedrag in kaart te brengen. Als het via verdeelsleutel zou gaan van de breukdelen, dan was er geen Ista nodig geweest. (maar neemt nog veel grotere problemen met zich mee die verder Offtopic gaan).

Ook relevant wat @Sovieto al zegt, als de woningcorportatie geen vast contract meer had/heeft, dan was december een dure maand wat gas betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

PROnline schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:34:

@FirePuma142 de Ista meters zijn er juist om individueel stookgedrag in kaart te brengen. Als het via verdeelsleutel zou gaan van de breukdelen, dan was er geen Ista nodig geweest. (maar neemt nog veel grotere problemen met zich mee die verder Offtopic gaan).
Dat was bij ons toentertijd (VVE) toch echt anders geregeld, ondanks de mogelijkheden van ISTA. Ik heb het net nog nagekeken in de mail.

Ik kan het me nog goed herinneren omdat ik een akkefietje had over administratiekosten die ISTA in rekening bracht nadat ik het appartement verkocht. Ik moest voor twee dagen na verdeelsleutel E0,50 betalen. Maar ook een €47 administratiekosten om alleen de tenaamstelling van het door mij verkochte appartement te veranderen. Daar heb ik wel wat van gevonden richting zowel de VVE als ISTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
PROnline schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:34:
Ista is dus eigenlijk ook niet je aanspreekpunt, dat is de verhuurder.
Zijn de meterstanden opgenomen bij de overdracht van de woning?
Hierover is niets gecommuniceerd
De Ista systemen meten 't verbruik op dagbasis. Dus het verbruik wordt niet berekend op een breukdeel van de jaarrekening. Maar op basis van de meterstanden over de specifieke maand december.

Het verdelen via Ista kan prima werken, maar er zitten wel wat risico's aan de manier waarop Ista (en Techem) kan worden toegepast.
o.a. Transportverliezen kunnen niet of verkeerd worden verdeeld. Waardoor stoken met blokverwarming voor degene die bovengemiddeld gebruikt onevenredig veel duurder wordt.
Neem in het extreme geval dat 47 woningen alternatief bijverwarmen met airco of electrische kacheltjes.
Zij proviteren wel van warme transportleidingen die 't gebouw in z'n geheel wat opwarmen. Maar wining 48 is de enige die tikken op de meter heeft en betaald daardoor 100% van het transportverlies voor 48 woningen.... (Deze even doorgetrokken in het extreme).

Ook relevant wat @Sovieto al zegt, als de woningcorportatie geen vast contract meer had/heeft, dan was december een dure maand wat gas betreft.
Je weet er veel van, er is niemand langs geweest om de meterstand op te nemen. Het gaat om deze device.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MopG2kAJGt-XpUtEwFq9n5xb4Kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAKLLo71lRLID8JM8wRmB5c2.jpg?f=fotoalbum_large

Gebeurt dit draadloos?

[ Voor 10% gewijzigd door Poecillia op 05-09-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:09
Poecillia schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:27:
[...]

In de brief staat:
Een hoge rekening is vervelend maar eerlijk gezegd zie ik niet direct wat hier fout is.

Blijkbaar loopt een normaal tariefjaar van 1 januari t/m 31 december. Volgens de afrekening moet er 170 euro per maand worden betaald om alle kosten van 12 maanden verwarmen te betalen. Zoals bekend is zal dit in de maand juni 0 euro zijn (of bijna nul lijkt me, ben verder niet bekend met blokverwarming) en in december zal het bedrag veel hoger zijn.

Je dochter heeft nu eenmaal pech dat ze in de laatste maand van de rekenperiode (1 januari t/m 31 december) in dit appartement komt te wonen. De kosten van de maand december zijn hoog maar normaal gesproken geen probleem, want je spreid dit over 12 maanden. Echter heeft je dochter niet de mogelijkheid om deze kosten te spreiden over januari t/m november omdat ze daar niet woonde. Ze zal dus in 1x het volledige stook bedrag voor december moeten betalen, blijkbaar is dat 583 euro.

Als het tariefjaar van 1 juli t/m 31 juni had gelopen en ze zou per 1 juni in het appartement getrokken zijn dan had ze dus geld teruggekregen.

Ik verwacht dus ook niet dat je dochter volgend jaar weer voor hoge rekeningen komt te staan (als het voorschot tenminste is aangepast naar 170 euro) omdat het dan weer netjes verdeeld wordt over 12 maanden.

[ Voor 27% gewijzigd door Nopheros op 05-09-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ja. ik had in mijn vorige woning zon zelfde systeem. als je op de knop drukt zou je de standen moeten kunnen uitlezen aflezen.

ik ben zelf ook nog in conclaaf van mn woningstichting over de factuur, maar die hadden ze in ieder geval wel beter gespecificeerd dan jij blijkbaar hebt ontvangen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loginerror
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:20
Ik krijg altijd rillingen bij dit soort systemen, deze moet je altijd goed controleren.

Wij hebben in het appartementencomplex waar ik woon ook zo een soort systeem gehad, bleek de teller in de badkamer te gaan lopen als je een beetje warm de douche aan had staan. Hele heisa over geweest. Gelukkig nu een meter aan de leiding bij binnenkomst van het appartement en geen hoge kosten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:13
Poecillia schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:12:
[...]
Je weet er veel van, er is niemand langs geweest om de meterstand op te nemen. Het gaat om deze device.
Gebeurt dit draadloos?
Antwoord was al gegeven, maar inderdaad draadloos. Wij werken in mijn VVE met de concurent Techem.

Wat @loginerror ook zegt, de meters hebben wel wat tekortkomingen, maar daar heeft iedereen in de VVE mee te doen. Zogehete flowmeters zijn veel nauwkeuriger, maar dat is aan de VVE c.q. woningbouw om daarop over te stappen.

Maar ook de be-/verrekening van transportverliezen kan nare gevolgen hebben. Wordt deze niet gelijkmatig verdeeld over de 48 woningen, maar in de eenhedenprijs gestopt, dan is het voor iedereen die bovengemiddeld verbruik heeft extra duur en iedereen die onder het gemiddelde zit extra goedkoop.

Neem in het extreme geval dat niemand bijverwarmd behalve één woning. Dan komen alle transportverliezen voor de rekening van die ene woning. Zolang iedereen een beetje gelijk stookgedrag heeft is dit verschil klein. Maar als bijvoorbeeld de helft zonder overleg overstap op een warmtepomp, dan klopt het "systeem" achter de verdeling niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
Ik heb de afgelopen tijd contact gehad met de verhuurder die me voorzien heeft van uitgebreide overzichten. Hiermee heb ik de afrekening kunnen controleren. Het blijkt dat in dit blok maar 10% van de bewoners regelmatig stookt. Ongeveer 50% heeft de verwarming structureel uit staan. Omdat 65% van de verwarmingskosten variabel zijn betalen degenen die de verwarming aan hebben een groot deel van de verwarming van het blok. De afrekening van mijn dochter klopt dus. Ze zal ook nog een flinke rekening krijgen voor het begin van dit jaar. Het lesje is geleerd: verwarming blijft uit, dan maar een elektrische kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
Goed verhaal, doet me denken aan veel redelijk geïsoleerde appartementsgebouwen met relatief weinig buitenoppervlak per woning.
Als je een trui aantrekt en 18 graden ok vindt dan kan de verwarming uit en kun je leechen op je buren die het wel op 21 graden houden. Voor een eerlijker systeem zou je eigenlijk ook de woningscheidende wanden thermisch moeten isoleren, maar ja ...

En hoe werkt dat dan in het gebouw van je dochter, is de gemiddelde doorlooptijd is 2 a 3 jaar waarbij iedereen in het 1e jaar dezelfde vergissing maakt door te stoken en de meerderheid dat na het 1e jaar niet meer doet?
En niemand van de veteranen die dat truukje aan de nieuwelingen verklapt anders wordt het hele gebouw koud..

• Poecillia
ASW1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:11:
Goed verhaal, doet me denken aan veel redelijk geïsoleerde appartementsgebouwen met relatief weinig buitenoppervlak per woning.
Als je een trui aantrekt en 18 graden ok vindt dan kan de verwarming uit en kun je leechen op je buren die het wel op 21 graden houden. Voor een eerlijker systeem zou je eigenlijk ook de woningscheidende wanden thermisch moeten isoleren, maar ja ...

En hoe werkt dat dan in het gebouw van je dochter, is de gemiddelde doorlooptijd is 2 a 3 jaar waarbij iedereen in het 1e jaar dezelfde vergissing maakt door te stoken en de meerderheid dat na het 1e jaar niet meer doet?
En niemand van de veteranen die dat truukje aan de nieuwelingen verklapt anders wordt het hele gebouw koud..
Het zijn niet alleen de nieuwelingen die de verwarming aan hebben. Er zijn natuurlijk ook mensen die oud, ziek of kwetsbaar zijn die de verwarming wel aan zetten. Het trieste is dat het juist deze mensen zijn, die vaak een laag inkomen hebben, die het gros van de kosten betalen.

Appartementencomplex was tot nu toe ook nog enkel glas. Gelukkig hebben ze dit jaar dubbel glas aangebracht. Dat zal de rekening iets dempen, samen met de energietoeslag.

[ Voor 7% gewijzigd door Poecillia op 27-09-2023 15:55 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
Poecillia schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:53:
[...]

Het zijn niet alleen de nieuwelingen die de verwarming aan hebben. Er zijn natuurlijk ook mensen die oud, ziek of kwetsbaar zijn die de verwarming wel aan zetten. Het trieste is dat het juist deze mensen zijn, die vaak een laag inkomen hebben, die het gros van de kosten betalen.

Appartementencomplex was tot nu toe ook nog enkel glas. Gelukkig hebben ze dit jaar dubbel glas aangebracht. Dat zal de rekening iets dempen, samen met de energietoeslag.
Dat is sneu, om een of andere reden dacht ik dat het om een studentenflat ging.
Van enkel naar modern dubbel glas scheelt wel gigantisch, in absolute zin hangt het er natuulijk van af of het gebouw relatief veel glasoppervlak heeft maar 20 tot 30% besparing heb je gauw te pakken.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Dit is normaal bij blokverwarming, deze systemen zijn duurder dan een eigen ketel hebben.
De reden dat deze systemen zo duur zijn komt door slechte regeling en omdat het systeem vrijwel altijd 24/7 aan staat, iedereen kan radiatoren dichtzetten maar de leidingverliezen blijven.

ISTA verzorgt alleen de metering en niet de verwarming.
Aan het eind van het stookseizoen wordt alles op 1 hoop gegooit en een verdeelsleutel gedaan, iedereen betaalt een stukje met wat de centrale ketel heeft verstookt.

Op de radiatoren zitten meters die meten eenheden, deze eenheden kan je niet vergelijken met de buren want het heeft te maken met vloeroppervlakte en radiatoroppervlakte en/of je er tussenin woont of op de hoek, iemand op de hoek bijvoorbeeld heeft goedkopere eenheden, dit wordt gedaan zodat het eerlijker is.

De meters kloppen wel, je hebt ook inzage wat de centrale ketel heeft verstookt dus je kan het uitrekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2023 21:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Poecillia schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:53:
[...]

Is normaal bij blokverwarming, jaren geleden een woning gehuurd waar het in zat, nooit thuis de meters op 0 en toch een dikke rekening vanwege de zeer hoge vastrecht, juridisch kan je er niks tegen doen want je wordt niet beschermd zoals bij stadsverwarming.

Loop voor de grap eens naar je berging beneden, als het daar warm is weet je al genoeg waarom het systeem zo duur is(als het systeem van beneden gevoed wordt).

En ja die meters worden op afstand uitgelezen, je kan de actuele stand zien door op het knopje te drukken dan zie je 2 tellerstanden, het actueel dagstand en het jaarverbruik dacht ik.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2023 21:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:20
Deze meters zijn inderdaad draadloos

Ik heb zelf ook deze brieven gehad, er hoort een 2e papier bij te zitten:
Totaal verbruik blok (GJ)
Totaal aantal tikken blok
Tikken per GJ
Aantal tikken *huisnummer*
GJ *huisnummer*
Kosten

zo stond het er bij mij in.

ps - https://secured.istanederland.nl/ https://mijn.ista.nl/ hier kan je zien hoeveel tiks je verbruikt hebt en je specificaties van afgelopen jaren (dat jij huurder bent).

(de eerste is voor beheerders)

[ Voor 36% gewijzigd door 99ruud99 op 27-09-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
60.611 kuub per jaar voor 48 appartementen valt eigenlijk wel mee. Maar als 80% de kachel uit heeft en de rest ervoor opdraait weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
99ruud99 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:36:
Deze meters zijn inderdaad draadloos

Ik heb zelf ook deze brieven gehad, er hoort een 2e papier bij te zitten:
Totaal verbruik blok (GJ)
Totaal aantal tikken blok
Tikken per GJ
Aantal tikken *huisnummer*
GJ *huisnummer*
Kosten

zo stond het er bij mij in.

ps - https://secured.istanederland.nl/ https://mijn.ista.nl/ hier kan je zien hoeveel tiks je verbruikt hebt en je specificaties van afgelopen jaren (dat jij huurder bent).

(de eerste is voor beheerders)
Die specificatie heb ik dus inmiddels, maar op papier. Dochter is Msc maar vergeet achterkant brief op te sturen...

[ Voor 5% gewijzigd door Poecillia op 03-10-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:34
Interessante situaties zijn dat altijd. Ik had hetzelfde systeem. Verbruikte 15 tikken/units op jaarbasis, maar niemand kon mij vertelen wat een "unit" zoals het in de app het nou betekende (in m³ of GJ). Nou betaalde elk appartement een sociaal vast bedrag voor de warmte uit de aanvoerleidingen. Ik verbuikte dus eigenlijk nauwelijks wat, maar het "sociale vastrecht" was zo laag dat ik niet klaagde over de rekening, want die was heel schappelijk.

Ik ben echt net verhuisd en kwam er door dit topic achter dat ik helemaal was vergeten de standen van de ista meters op te nemen. Gelukkig kan ik die inzien via de app en heb ik daar maar anel even een screenshot van gemaakt

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo uit NL
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08-2024
35% van de totale energie rekening betaald elke bewoner. De resterende 65% wordt in rekening gebracht naar gelang van persoonlijk verbruik.
Dit gaat allemaal goed totdat de meters oud worden of kapot gaan. Bij een defecte meter heb je geen geregistreerd verbruik.

Rekensommetje:
Stel nu eens dat 50% van de meters defect zijn.
Dan betalen de bewoners de met defecte meters 35% van de totale energierekening en betalen de bewoners met de werkende meters 165% van de totale energierekening.
Bij 30% defecte meters is het 35% om 127%

Bij grote verschillen in verbruik afwijkend op voorgaande jaren worden de meters (te laat) vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH1989
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10-2023
Hoi allemaal,

Ik zag deze topic en ook ik heb vragen omtrent de eindafrekening welke 3 buitenlandse vrienden van mij hebben ontvangen. Zij huurden een appartement van zo'n maximaal 60 m2 en moeten nu volgens de verhuurder nog zo'n €930,00 gaan bijbetalen. Het betreft een complex met een VvE.

Ze hebben mij aangegeven dat ze maandelijks €125,00 aan voorschot hebben betaald, en eigenlijk altijd de verwarming uit hadden staan.

De eindafrekening die ze via de verhuurder hebben gekregen is mij totaal onduidelijk. Is er iemand die mij hier meer duidelijk over kan geven? Ista zegt gewoon glashard dat dit gemeten is met de verschillende meters en dit bedrag betaald dient te worden. In het contract van 123wonen.nl zijn geen meterstanden opgenomen, dit omdat Ista aangeeft dat elk jaar de meters automatisch teruggezet worden naar 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxd25mbT3GnWaAYmidaiq2MHbzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFm4tV6avJBI2WhcqhBiSUtM.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door VincentH1989 op 26-10-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
VincentH1989 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:25:
Hoi allemaal,

Ik zag deze topic en ook ik heb vragen omtrent de eindafrekening welke 3 buitenlandse vrienden van mij hebben ontvangen. Zij huurden een appartement van zo'n maximaal 60 m2 en moeten nu volgens de verhuurder nog zo'n €930,00 gaan bijbetalen. Het betreft een complex met een VvE.

Ze hebben mij aangegeven dat ze maandelijks €125,00 aan voorschot hebben betaald, en eigenlijk altijd de verwarming uit hadden staan.

De eindafrekening die ze via de verhuurder hebben gekregen is mij totaal onduidelijk. Is er iemand die mij hier meer duidelijk over kan geven? Ista zegt gewoon glashard dat dit gemeten is met de verschillende meters en dit bedrag betaald dient te worden. In het contract van 123wonen.nl zijn geen meterstanden opgenomen, dit omdat Ista aangeeft dat elk jaar de meters automatisch teruggezet worden naar 0.

[Afbeelding]
Je kunt het beste de vebruikseenheden van alle appartementen opvragen, dan kun je een goede vergelijking maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:43
VincentH1989 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:25:
Hoi allemaal,

[Afbeelding]
De "overzicht meterstanden" onder punt 3 geeft aan hoeveel er gestookt is het afgelopen jaar. In de keuken en badkamer, en twee van de drie slaapkamers is wel degelijk gestookt. Deze stookkosten staan onder punt 4 vermeld als "variabele energiekosten" à €1591,92.

De "overige kosten" zijn de vaste kosten voor de levering van gas in het appartement en afhankelijk van de totale appartementgrootte à €342,53.

Als zij €125 per maand betalen, hebben ze op jaarbasis €1500,- betaald. Ze zullen dus voor de energiekosten nog €434,45 moeten betalen.

Waar de €930,- vandaan komt durf ik niet te zeggen.
Pagina: 1