Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srochette
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-09-2024
Mijn Hoe kan ik het niveau van mijn regenputten meten, heb al de sensor https://nl.aliexpress.com...N4G0&gatewayAdapt=glo2nld geïnstalleerd en heb nu een volt lezing van 0 tot 10 volt nu zou ik graag deze omvormen naar aantal liters

Relevante software en hardware die ik gebruik
...home assistant en https://nl.aliexpress.com...N4G0&gatewayAdapt=glo2nld

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Kan ze nu al uitlezen met een shelly uni en dit geeft dus voltage als eenheid maar hoe dit omvormen naar het aantal liter water dat in de put zit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:49

dragonhaertt

@_'.'

Liters = V / 10 * hoeveelheid liters als de put vol is

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:52
dragonhaertt schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:45:
Liters = V / 10 * hoeveelheid liters als de put vol is
Niet helemaal, die sensor heeft waarschijnlijk een meetbereik van 4 meter waterkolom (die 400 bar volgens de website moet waarschijnlijk 400mbar zijn en dat komt ongeveer overeen met 4 meter water in de put, maar wellicht heeft de TS nog betere specs?), dus tenzij die put exact 4 meter diep is klopt dat niet. Maar als je even uitrekent hoeveel liters er bij de zelfde putdoorsnede in zou zitten als de put vier meter diep zou zijn, kan je het wel zo uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srochette
Ik kan alleen maar voltage uitlezen en geen liters met shelly uni omdat de sensor zijn waarde in voltage weergeeft en niet in liters. Daar begin mijn probleem, kan nergens liters als eenheid instellen in home assistant.

De meter heeft een bereik van 3 meter, dat is het probleem niet. sensoren zijn adc dus voltage. Kan dit niet wijzigen in dashboard. op het dashboard heb ik dus 5.81 volt wat betekend dat die put bijna vol is wat op 6.66 zou deze vol moeten zijn omdat deze put 2.2 meter diep is (regenput is 10.000 liter)

Waar pas ik dit aan zodat ik liters krijg in plaats van voltage.

[ Voor 46% gewijzigd door srochette op 05-09-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Je kunt in HA een template sensor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srochette
Is er misschien iemand die mij hiermee verder kan helpen? Ben maar een starter met home assistant en heb nog veel plannen. Maar soms is het ver boven mijn pet. Programmeren is voor mij te lang geleden en lukt niet zo goed meer. Begrijpen meestal wel maar verder ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:17
Je moet er rekening mee houden dat die sensor geen volume meet maar diepte.

Dus die omrekening moet jezelf erin zetten. Daarbij komt er ook een standaard stuursignaal uit van 4-20 mA. Kan je daar ook niks mee? Is voor mij moeilijk voor te stellen want dat is wel zo`n beetje de wereldwijde standaard. Dus als je hem uitleest in de % van zijn uitgangssignaal kan je dat relateren aan de gemeten diepte die je dan een vermenigvuldiging geeft met het opppervlakte waar hij in meet.

Genoeg te vinden als ik zoek op "calculating volume with depth meter home assistant."
code:
1
2
3
4
5
6
platform: template
sensors:
  water_in_tank:
    value_template: '{{ states("sensor.water_level") * area }}'
    unit_of_measurement: 'liters'