Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yellowww
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-01 16:07
-edit-

Inmiddels baan gevonden en post verwijderd i.v.m. privacy. Dank aan de Tweakers gemeenschap.

[ Voor 98% gewijzigd door yellowww op 01-12-2023 19:05 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Wat vind je zelf leuk om te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Met een dergelijke achtergrond vind ik het niet eens zo'n slecht idee om eens een tijdje zonnepanelen te gaan leggen (of zoiets). Je hebt iets om handen, het geeft voldoening en je tevens dichter bij het vuur om nog eens een volgende stap te maken.

Waarom gaat het ineens goed met je stoornis? Dat waait normaal gesproken niet zo maar over, is er een extern iets waar je rekening mee moet houden?

[ Voor 25% gewijzigd door Yucon op 05-09-2023 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:25
Een paar vragen die je niet op het forum hoeft neer te zetten maar die je waarschijnlijk structuur kunnen geven om na te denken waar je heen wilt:

Wat was de drijfveer om geschiedenis te doen?
Wat was de drijfveer om economie te doen?
Hoeveel jaar zit er tussen afronden van geschiedenis tot nu?
Hoeveel jaar zit er tussen bijna afronden van economie tot nu?

Heb je ook een klankbord in de omgeving, want hier wordt veel geroepen, maar advies geven aan de hand van een paar alinea's resulteert meestal in 35 verschillende meningen met net zoveel onderbouwingen.

Heb je nog begeleiding met zoeken naar werk? Of kun je een instantie zoeken die je kan helpen?
Want nu heb je een heleboel mogelijkheden geroepen, maar ze hebben nog steeds weinig raakvlakken.

Moet het gelijk alleen werk zijn of haal je ook voldoening uit vrijwilligerswerk totdat je beter weet wat je kan doen? Dan kun je het hopelijk langzaam opbouwen en zoeken naar wat jouw grenzen zijn en wat jouw passies zijn.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:33
Je moest nog maar 1 vak voor je master economie zeg je? Dan lijkt het me mogelijk en ook verstandig om dat vak nog te halen. Volgens mij moet dat als het niet tien jaar geleden is gewoon kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Al is op de site van netbeheerders gekeken? Alliander, enexis, Stedin, etc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:27

bonzz.netninja

Niente baffi

Als je niet op basis van ervaring op papiertjes een mooie baan kan krijgen, dan maar jezelf omhoog werken in een organisatie toch? Als je slim bent en hard werkt, is dat een prima prijswaardige carrierepad, en val je echt wel snel genoeg op.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:25
Ik denk dat je zelf stiekem al weet wat je wilt, dus dat zal ik nu selectief quoten:
yellowww schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:01:
Tegelijkertijd miste ik de juiste inhoudelijke kennis om mij op dit vlak verder te ontwikkelen. Wel heb ik een voorliefde ontwikkeld voor duurzame elektriciteit. Voor mij komen er met duurzame elektriciteit een hoop interessante dossiers samen: een wetgeving die in de steigers staat, technologieën die in ontwikkeling zijn, explorerende verdienmodellen en ondernemerschap.
Het lijkt mij het beste om je hierop te focussen. Focus op vacatures in deze sector (bij overheid, maar bijvoorbeeld ook bij energiemaatschappijen en andere bedrijven in de sector die onder andere met wetgeving te maken krijgen). Benoem in een motivatiebrief wat jouw carrièrepad is geweest en hoe dat heeft geleid tot een voorliefde voor duurzame elektriciteit en hoe jouw verschillende studies helpen om unieke perspectieven te kunnen bieden en dat je je graag verder wilt ontwikkelen.

Een IT opleiding is leuk, maar dan moet het wel relevantie bieden voor de richting die je op wilt gaan. Natuurlijk kan je je laten omscholen en daar is het zeker niet te laat voor, maar ga je dat met plezier doen of puur om meer mogelijkheden te krijgen? Want ik kan je wel zeggen dat het stukje plezier wel echt een vereiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:28
Je hebt al zoveel shit meegemaakt. Ik zou eens focussen op mijzelf. Wat wil jij nou? Waar wordt jij gelukkig van. Je bent gevoelig voor depressies en de angst stoornis maakt het er in de praktijk ook niet makkelijker op. Al is een angst stoornis natuurlijk heel breed. Is het met name een sociale angststoornis?

Wat ik zou doen, stap 1 begin met een goede en gezonde dag structuur. Op tijd naar bed minimaal 8 uur slaap en dan vaste tijde opstaan/naar bed. Vervolgens als je dit een tijdje volhoud eens goed gaan zitten en kijken waar ligt je passie waar zie jij jezelf? Wat wil je zelf?

Je kan overal wel in het diepe springen maar dat kost ook energie. En werkt natuurlijk niet motiverend dat het dus tot nu toe elke keer op niks uit komt.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:58

Roozzz

Plus ultra

Als jij nu graag aan de energietransitie wil werken zie ik geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen. De vraag naar personeel is gigantisch groot, zowel bij allerhande overheden, netbeheerders en adviesbureaus. Zeker bij gemeenten is het regelmatig schrikken van het algehele niveau en de grote hoeveelheid en afhankelijkheid van zzp'ers. Iedereen die bij wijze van spreken een stekker kan aansluiten is prima geschikt om daar aan bij te dragen mee te praten :+

Ik zou zoeken naar een junior functie bij een club met voldoende begeleiding om inhoudelijk te groeien en vertrouwen te krijgen.

Ik weet niet waar je eerder adviseerde op het gebied van duurzaamheid. Waarom werkte dat niet?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je een sollicitatie laat liggen omdat jouw studie niet direct aansluit, bedenk dan de volgende dingen.

Een studie bewijst een zeker denkniveau. Met jouw opleiding heb je daar alle punten binnen. Relevante ervaring heb je niet, maar er zijn zoveel mensen die ergens 'beginnen' terwijl de opleiding niet per se aansluit. Er wordt gevraagd naar een ingenieur maar die zijn niet te krijgen. Mensen met een andere opleiding kunnen dan prima worden ingeleerd, dat wilt een werkgever vaak zelfs bekostigen. Maar er zijn ook werkzaamheden te bedenken waarbij deze titel / opleiding niet nodig zijn. Van mijn collega's is 80% civiel of bouwkundig ingenieur (ikzelf ook) maar de overige zijn niet altijd opgeleid voor het vak (incl. projectleiders). Dat geeft soms erg prettige zienswijzen waar de doorgewinterde techneut niet eens aan denkt. Werkgevers zien dat ook. Gewoon die sollicitatie sturen en motiveren waarom jij juist wèl geschikt bent.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@yellowww
Om te beginnen met je super trots zijn dat je 1 master en zelfs bijna een tweede hebt afgerond! Veel mensen lukt dit onder normale omstandigheden al niet, laat staan met jou uitdagingen erbij. Dus wellicht minder werkervaring maar wel heel veel levenservaring en kennis over jezelf.
En door het papiertje kan je goed aantonen dat je een bepaald denkniveau hebt.

Volgens mij moet je vooral je gaan focussen op de juiste werkgever en werkomgeving. Eentje waar je mag ontdekken wat goed bij je past en waar ze minder in hokjes denken. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt liggen de banen voor het oprapen. Zolang je bereid bent om wat lager te starten qua salaris moet je bij een hoop bedrijven aan de slag kunnen.
Gevoelsmatig zou ik niet de oplossing gaan zoeken in omscholing of een andere studie. De meeste bedrijven bieden vaak zelf opleidingen of trainingen aan die veel beter passen.

Dus lekker op de koffie gaan bij bedrijven. Een goede werkgever wil echt wel een uurtje investeren om een potentiële kandidaat te leren kennen. En anders de juiste detacheerder vinden, er zitten echt goede bij die veel ingangen kennen en een gesprek kunnen regelen met de juiste manager.

[ Voor 13% gewijzigd door chrisborst op 05-09-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:34
Citroentjuh schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:14:
Je moest nog maar 1 vak voor je master economie zeg je? Dan lijkt het me mogelijk en ook verstandig om dat vak nog te halen. Volgens mij moet dat als het niet tien jaar geleden is gewoon kunnen.
Offtopic: Hij mist volgens mij 1 vak in de premaster aangezien hij van een geschiedenis bachelor afkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:23
Wat je het best kunt doen is echt aan jezelf door naar jezelf te kijken en wat reflectie toe te passen.

Je perspectief is negatief, want in mijn ogen heb je een prachtig verhaal te vertellen, maar je omschrijft het als dingen die slecht zijn en zinloos. Je hebt ondanks alles wat je overkomen is een studie behaald, dat is moeilijker dan iemand die niets overkomt. Ook is elke studie waardevol.

Richt je niet op functies die je door een papiertje niet zou kunnen bekleden, richt je op vooruitgang waar je je relatief goed bij voelt (er zal altijd onzekerheid blijven bestaan). Als je een goede installateur wordt kun je net zoveel vrijheid creëren dat je weer nieuwe kansen krijgt die interessant voor je zijn. Als je de keuzes maar dicht bij jezelf zijn en niet puur een tijdelijke interesse (al is dit soms lastig om te kunnen onderscheiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Bedenk vooral wat je leuk lijkt en stuur een paar open sollicitaties aan bedrijven in deze sector. Wees open en eerlijk, grote kans dat je op gesprek mag komen in deze krappe arbeidsmarkt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yellowww
g1n0 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:20:
Wat vind je zelf leuk om te doen?
Dat is eigenlijk een logische vraag, hoe simpel ook. Wat ik leuk vind is niet direct in een baan te gieten. Ik houd van exploratie, vernieuwing, analyseren en schrijven. Ik geniet van techniek, technologie en interpersoonlijk contact. Ik denk dat ik meer werkervaring op moet doen om echt te weten wat ik leuk vind en wat haalbaar is..mijn ikigai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yellowww
Yucon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 06:59:
Met een dergelijke achtergrond vind ik het niet eens zo'n slecht idee om eens een tijdje zonnepanelen te gaan leggen (of zoiets). Je hebt iets om handen, het geeft voldoening en je tevens dichter bij het vuur om nog eens een volgende stap te maken.

Waarom gaat het ineens goed met je stoornis? Dat waait normaal gesproken niet zo maar over, is er een extern iets waar je rekening mee moet houden?
Goede vragen! Mijn stoornis is zeker niet zomaar voorbij, maar is voor een deel ook toe te schrijven aan een bepaalde mate van sociale vermijding. Die vermijding was lange tijd een manier om hier mee om te gaan. Er is nu bij mij een wat realistischer beeld ontstaan van wie ik ben, maar ook wat er moet gebeuren om met deze stoornis verder te komen. Dat brengt meer rust. Extreme stress en uitputting is iets waar ik rekening moet houden. Je advies over zonnepanelen leggen heb ik zelf ook over nagedacht. Ik twijfel er nog over, temeer omdat ik het zo zonde vindt van mijn studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yellowww
Exor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:44:
[...]

Offtopic: Hij mist volgens mij 1 vak in de premaster aangezien hij van een geschiedenis bachelor afkomt.
Correct, ik heb destijds in de premaster 1 vak niet gehaald en dan is het direct exit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yellowww
bonzz.netninja schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:38:
Als je niet op basis van ervaring op papiertjes een mooie baan kan krijgen, dan maar jezelf omhoog werken in een organisatie toch? Als je slim bent en hard werkt, is dat een prima prijswaardige carrierepad, en val je echt wel snel genoeg op.
Deze attitude heb ik mezelf inmiddels ook aangemeten. Ik maak het mezelf ook te moeilijk vrees ik. Een 'mooie' baan is nu niet mogelijk, ik moet eerst mijn belastbaarheid testen en vanuit daar maar eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yellowww
Waterbeesje schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:02:
Als je een sollicitatie laat liggen omdat jouw studie niet direct aansluit, bedenk dan de volgende dingen.

Een studie bewijst een zeker denkniveau. Met jouw opleiding heb je daar alle punten binnen. Relevante ervaring heb je niet, maar er zijn zoveel mensen die ergens 'beginnen' terwijl de opleiding niet per se aansluit. Er wordt gevraagd naar een ingenieur maar die zijn niet te krijgen. Mensen met een andere opleiding kunnen dan prima worden ingeleerd, dat wilt een werkgever vaak zelfs bekostigen. Maar er zijn ook werkzaamheden te bedenken waarbij deze titel / opleiding niet nodig zijn. Van mijn collega's is 80% civiel of bouwkundig ingenieur (ikzelf ook) maar de overige zijn niet altijd opgeleid voor het vak (incl. projectleiders). Dat geeft soms erg prettige zienswijzen waar de doorgewinterde techneut niet eens aan denkt. Werkgevers zien dat ook. Gewoon die sollicitatie sturen en motiveren waarom jij juist wèl geschikt bent.
Dank voor je inbreng. Mooi te zien dat er bij jou op werkvloer geen ego strijd plaatsvindt tussen STEM mensen en gamma/alpha's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yellowww
chrisborst schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:31:
@yellowww
Om te beginnen met je super trots zijn dat je 1 master en zelfs bijna een tweede hebt afgerond! Veel mensen lukt dit onder normale omstandigheden al niet, laat staan met jou uitdagingen erbij. Dus wellicht minder werkervaring maar wel heel veel levenservaring en kennis over jezelf.
En door het papiertje kan je goed aantonen dat je een bepaald denkniveau hebt.

Volgens mij moet je vooral je gaan focussen op de juiste werkgever en werkomgeving. Eentje waar je mag ontdekken wat goed bij je past en waar ze minder in hokjes denken. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt liggen de banen voor het oprapen. Zolang je bereid bent om wat lager te starten qua salaris moet je bij een hoop bedrijven aan de slag kunnen.
Gevoelsmatig zou ik niet de oplossing gaan zoeken in omscholing of een andere studie. De meeste bedrijven bieden vaak zelf opleidingen of trainingen aan die veel beter passen.

Dus lekker op de koffie gaan bij bedrijven. Een goede werkgever wil echt wel een uurtje investeren om een potentiële kandidaat te leren kennen. En anders de juiste detacheerder vinden, er zitten echt goede bij die veel ingangen kennen en een gesprek kunnen regelen met de juiste manager.
Dank voor je bemoedigende woorden. Mijn omgeving vertelt mij soms hetzelfde maar ikzelf voel het soms anders. Ik ben het 100 procent met je eens wat betreft het vinden van de juiste werkgever. Tot dusverre zijn werkgevers echter nog vrij stroef qua formele eisen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yellowww
Furion2000 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:22:
Wat je het best kunt doen is echt aan jezelf door naar jezelf te kijken en wat reflectie toe te passen.

Je perspectief is negatief, want in mijn ogen heb je een prachtig verhaal te vertellen, maar je omschrijft het als dingen die slecht zijn en zinloos. Je hebt ondanks alles wat je overkomen is een studie behaald, dat is moeilijker dan iemand die niets overkomt. Ook is elke studie waardevol.

Richt je niet op functies die je door een papiertje niet zou kunnen bekleden, richt je op vooruitgang waar je je relatief goed bij voelt (er zal altijd onzekerheid blijven bestaan). Als je een goede installateur wordt kun je net zoveel vrijheid creëren dat je weer nieuwe kansen krijgt die interessant voor je zijn. Als je de keuzes maar dicht bij jezelf zijn en niet puur een tijdelijke interesse (al is dit soms lastig om te kunnen onderscheiden).
Mooi gezegd. Het onderscheid tussen tijdelijke interesse en een duurzame (no pun intended:p) interesse is inderdaad moeilijk te maken. Wellicht moet ik het gewoon ondervinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:46
yellowww schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:35:
[...]
Ik twijfel er nog over, temeer omdat ik het zo zonde vindt van mijn studie.
Dat klinkt als een sunk-cost fallacy. Hierbij heb je weerzin om je keuzes aan te passen, omdat je in het verleden al een bepaalde keuze hebt gemaakt en dwing je jezelf om die keuze te verantwoorden.

Dat terwijl juist een andere keuze veel beter voor je kan zijn.

Om even een voorbeeld te geven. Ikzelf heb een bepaalde studie gedaan wat super leuk is, en ik helemaal mijn hart in kwijt kon. Dan na de studie blijkt dat het vies tegenvalt om werk te vinden binnen dit gebied. Nou had ik kunnen zeggen: "Ik heb hier de opleiding voor gedaan, dus ik ga er in werken ook!". Met als gevolg dat ik goed 2-3 jaar thuis had kunnen zitten, en dan te horen krijg: "Tja, je bent er 2-3 jaar uit geweest als het ware, ik kan nu net zo goed iemand aannemen die 1 maand geleden is afgestudeerd. Die heeft de stof nog vers in diens hoofd". Dan pas heb ik echt een probleem gehad.

In plaats daarvan heb ik breeder gesolliciteerd, voornamelijk op IT gerelateerde vacatures. Uiteindelijk een korte baan gehad waar ik mijzelf nog eens flink tegen kwam (vooral ook door behandeling door leidinggevenden), en nu al ruim 2 jaar werkzaam binnen de financiële sector als persoon dat met data werkt. En dat bevalt mij uitermate goed, ondanks dat het vrijwel NIETS met mijn studie te maken heeft, en ik verdien nog meer ook dan mijn studiegenoten die wel is gelukt om iets concreets met hun opleiding gerelateerde werkzaamheden te doen.

Wat ik je hiermee wil meegeven is dat het absoluut niet verkeerd kan zijn om even over het hekje te kijken. Je kunt er zowaar beter vanaf komen ook.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:59
yellowww schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:31:
[...]

Dat is eigenlijk een logische vraag, hoe simpel ook. Wat ik leuk vind is niet direct in een baan te gieten. Ik houd van exploratie, vernieuwing, analyseren en schrijven. Ik geniet van techniek, technologie en interpersoonlijk contact. Ik denk dat ik meer werkervaring op moet doen om echt te weten wat ik leuk vind en wat haalbaar is..mijn ikigai.
Dit zijn mooie interesses die zeker niet misstaan op een cv. Heb je al eens overwogen om een coach in te schakelen die jou helpt solliciteren? Misschien doe je jezelf nu wat tekort door het moeizame traject hiervoor, maar zo kijkt een werkgever niet per se. Een coach kan je daarbij helpen, ook door samen te kijken/ontdekken welke kant je op wilt en hoe je daar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:10
Toke_gt schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:21:
[...]

Dit zijn mooie interesses die zeker niet misstaan op een cv. Heb je al eens overwogen om een coach in te schakelen die jou helpt solliciteren? Misschien doe je jezelf nu wat tekort door het moeizame traject hiervoor, maar zo kijkt een werkgever niet per se. Een coach kan je daarbij helpen, ook door samen te kijken/ontdekken welke kant je op wilt en hoe je daar komt.
Lastig is wel dat op dit moment deze interesses waarschijnlijk moeilijk aantoonbaar te maken zijn. En dat is iets wat veel bedrijven toch belangrijk vinden. Tegelijk geldt natuurlijk ook dat je met een consistent verhaal een heel eind komt.

Als ik naar ons bedrijf kijk (andere sector), daar zitten mensen met heel diverse pluimages. Dat varieert qua opleiding van IT tot natuurkunde tot econometrie tot letteren. De opleiding zegt dus niet alles. Tegelijk geeft het wel richting aan de rollen die je uiteindelijk krijgt en die je ook liggen. Als er aan mensen met kennis X een groot tekort is, dan kun je kijken of je daar een opleiding in wilt doen. Maar als dat specifieke vak je helemaal niet ligt, kan het ook averechts werken. Daarom zou ik niet zomaar blind een 'gewilde' opleiding doen, maar eerder een opleiding die in die sector zit, maar die ook goed bij je interesses en vaardigheden aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bozo
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-09-2023
Ik heb dezelfde studie gedaan zowel bachelor als master.
Echte werkervaring heb ik eigenlijk niet. Voor vacatures in de energietransitie wordt dikwijls ook een IT of ingenieursopleiding gevraagd.
Dit is niet perse waar. Met name bij overheidsinstellingen (rijk, gemeente, provincie en metropoolregio's) kun je terecht in bijvoorbeeld een meer beleidsmatige/projectmatige omgeving.

Ook is consultancy met een academische achtergrond en zeker met geschiedenis iets waar je terecht in kunt komen.

Heel concreet denk ik dan bijvoorbeeld aan een onderstaande vacature:

https://www.talent-pro.co...traineeship-duurzaamheid/

Of probeer eens andere detacheerders/opleiders zoals The New Crew en Calco.

Ik denk dat je vanuit jou academische achtergrond prima kans maakt bij bovenstaande werkgevers.

Dat betekend in praktijk wel dat je dus gedetacheerd zit, maar juist als je een nieuw vakgebied betreed is dat niet erg en ontzettend leerzaam.

Daarbij zijn twee punten wel belangrijk.

1. Ik zie persoonlijk mijn studieachtergrond als pluspunt. Je bent breed opgeleid, leert uitstekend schrijven en je leert omgaan met ontzettend veel data (en uit praktijk weet ik dat dit echt een pluspunt is) je bent multidisciplinair opgeleid en creatief (denk maar eens aan al die essays en onderwerpen die je tijdens de studie geschiedenis krijgt).

Helemaal platgeslagen komt het er op neer. Je hebt mensen die zeggen dat je met geschiedenis niks kunt en je hebt mensen die zeggen dat je er juist van alles mee kunt doen.

Ik zou vooral focussen op het laatste want er zijn zat mensen aan de top met een achtergrond als historicus,

2. Het zal moeite kosten, zowel solliciteren (afwijzingen, moeilijke gesprekken etc.) als het werk zelf (denk daarbij aan opleidingen volgen naast of tijdens je werk).

In ieder geval heel veel succes met zoeken. En zie jou verhaal en achtergrond als sterkte en niet als obstakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Werk zelf al jaren bij partijen die bezig zijn met energie transitie, geen enkele studie voor gevolgd. Je hoeft niet mee te werken aan product ontwikkeling om in deze markt iets te doen, je kan bij wijze van spreken beginnen op een klantenservice of andere ondersteunende functies en zo verder groeien.

Maar als ik je verhaal zo lees: Heb je daar wel zin in en ben je bereid de jaren te investeren om ergens te komen? Je switched nogal en je verhaal geeft mij het idee dat als je volgende week F1 leuk vind dan het idee hebt dat je er direct aan de top mee wil draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:10
init6 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:31:
Werk zelf al jaren bij partijen die bezig zijn met energie transitie, geen enkele studie voor gevolgd. Je hoeft niet mee te werken aan product ontwikkeling om in deze markt iets te doen, je kan bij wijze van spreken beginnen op een klantenservice of andere ondersteunende functies en zo verder groeien.
Ik denk deze opmerking wel goed de essentie raakt. Als je een bepaalde sector interessant of aantrekkelijk vindt, dan is dat wat anders dan dat je een bepaalde functie of rol interessant of aantrekkelijk vindt. Eigenlijk kun je met bijna iedere opleiding wel in bijna iedere sector terecht. Maar uiteraard kan de inhoud van je functie wel heel verschillend zijn, afhankelijk van je opleiding, ervaring en vaardigheden. Als je eenmaal in een organisatie "binnen bent", dan kun je vaak met opleidingen etc. wel weer doorgroeien in andere richtingen binnen de organisatie.

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
@yellowww Hoe is je persoonlijke situatie? Heb je zelfstandige woonruimte of woon je nog bij je ouders of met huisgenoten?

En als je in de participatiewet zit, wat vindt de contactpersoon van het UWV over jouw situatie?

Wil je wel een opleiding doen, of zeg jij van het hoef niet meer?

Het is in ieder geval mogelijk om een leerwerktraject te doen en binnen twee tot vier maanden aan de slag te gaan in diverse functies gerelateerd aan de energietransitie:

https://www.onzejoost.nl/leerwerktrajecten/
https://inspiratie.uwv.nl...-het-vinden-van-personeel

Je kunt bij het UWV ook informeren over leerwerktrajecten gerelateerd aan de energietransitie in je regio.

• yellowww
init6 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:31:

Maar als ik je verhaal zo lees: Heb je daar wel zin in en ben je bereid de jaren te investeren om ergens te komen? Je switched nogal en je verhaal geeft mij het idee dat als je volgende week F1 leuk vind dan het idee hebt dat je er direct aan de top mee wil draaien.
Goede opmerking. Deels maak ik het mezelf ook moeilijk door mijn perfectionisme. Hierdoor heb ik snel het gevoel dat ik aan de top wil meedraaien zonder de realiteit te willen onderkennen dat ik onderaan moet beginnen.

• yellowww
icall5s schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:28:
@yellowww Hoe is je persoonlijke situatie? Heb je zelfstandige woonruimte of woon je nog bij je ouders of met huisgenoten?

En als je in de participatiewet zit, wat vindt de contactpersoon van het UWV over jouw situatie?

Wil je wel een opleiding doen, of zeg jij van het hoef niet meer?

Het is in ieder geval mogelijk om een leerwerktraject te doen en binnen twee tot vier maanden aan de slag te gaan in diverse functies gerelateerd aan de energietransitie:

https://www.onzejoost.nl/leerwerktrajecten/
https://inspiratie.uwv.nl...-het-vinden-van-personeel

Je kunt bij het UWV ook informeren over leerwerktrajecten gerelateerd aan de energietransitie in je regio.
Ik heb zelfstandige woonruimte en woon al 10 jaar op mezelf. Daarvoor ook in Amerika gewoond op mezelf. Ik sta zeker open voor een opleiding, maar het moet mij verdieping geven om een vak te kunnen uitoefenen. Dank overigens voor het opzoeken van dat leerwerktraject. Het ziet er interessant uit. Tegelijkertijd lijkt het erop dat ik een kans krijg om op een ministerie te werken als beleidsmedewerker. Hier zal ik echter niet direct werken aan de energietransitie maar aan duurzame mobiliteit. Tegelijkertijd heeft dat dossier natuurlijk raakvlakken met de energietransitie. De overheid heeft ook een goed opleidingsbudget. Heb jij verder advies voor mij wat betreft deze kans? Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yellowww
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:13:
[...]

Ik denk deze opmerking wel goed de essentie raakt. Als je een bepaalde sector interessant of aantrekkelijk vindt, dan is dat wat anders dan dat je een bepaalde functie of rol interessant of aantrekkelijk vindt. Eigenlijk kun je met bijna iedere opleiding wel in bijna iedere sector terecht. Maar uiteraard kan de inhoud van je functie wel heel verschillend zijn, afhankelijk van je opleiding, ervaring en vaardigheden. Als je eenmaal in een organisatie "binnen bent", dan kun je vaak met opleidingen etc. wel weer doorgroeien in andere richtingen binnen de organisatie.
Wat je zegt klopt helemaal. Tegelijkertijd geloof ik dat een T-shaped professional, ofwel iemand die zowel een generalist als een specialist is, verder kunnen doorgroeien dan iemand die louter een generalist is. Dit maakt je ook toekomstbestendiger. Wat je zegt over binnen zijn en opleidingen volgen..daar geloof ik ook in en dat is nu mijn strategie. Dank voor je bijdrage!

• yellowww
bozo schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:39:
Ik heb dezelfde studie gedaan zowel bachelor als master.

[...]

Dit is niet perse waar. Met name bij overheidsinstellingen (rijk, gemeente, provincie en metropoolregio's) kun je terecht in bijvoorbeeld een meer beleidsmatige/projectmatige omgeving.

Ook is consultancy met een academische achtergrond en zeker met geschiedenis iets waar je terecht in kunt komen.

Heel concreet denk ik dan bijvoorbeeld aan een onderstaande vacature:

https://www.talent-pro.co...traineeship-duurzaamheid/

Of probeer eens andere detacheerders/opleiders zoals The New Crew en Calco.

Ik denk dat je vanuit jou academische achtergrond prima kans maakt bij bovenstaande werkgevers.

Dat betekend in praktijk wel dat je dus gedetacheerd zit, maar juist als je een nieuw vakgebied betreed is dat niet erg en ontzettend leerzaam.

Daarbij zijn twee punten wel belangrijk.

1. Ik zie persoonlijk mijn studieachtergrond als pluspunt. Je bent breed opgeleid, leert uitstekend schrijven en je leert omgaan met ontzettend veel data (en uit praktijk weet ik dat dit echt een pluspunt is) je bent multidisciplinair opgeleid en creatief (denk maar eens aan al die essays en onderwerpen die je tijdens de studie geschiedenis krijgt).

Helemaal platgeslagen komt het er op neer. Je hebt mensen die zeggen dat je met geschiedenis niks kunt en je hebt mensen die zeggen dat je er juist van alles mee kunt doen.

Ik zou vooral focussen op het laatste want er zijn zat mensen aan de top met een achtergrond als historicus,

2. Het zal moeite kosten, zowel solliciteren (afwijzingen, moeilijke gesprekken etc.) als het werk zelf (denk daarbij aan opleidingen volgen naast of tijdens je werk).

In ieder geval heel veel succes met zoeken. En zie jou verhaal en achtergrond als sterkte en niet als obstakel.
Dank voor je bijdrage. Ik neem het mee. Dat het moeite kost heb ik geen moeite mee. Wie de bodem kent is blij met elke centimeter hoogte.
Pagina: 1