Ik heb dezelfde studie gedaan zowel bachelor als master.
Echte werkervaring heb ik eigenlijk niet. Voor vacatures in de energietransitie wordt dikwijls ook een IT of ingenieursopleiding gevraagd.
Dit is niet perse waar. Met name bij overheidsinstellingen (rijk, gemeente, provincie en metropoolregio's) kun je terecht in bijvoorbeeld een meer beleidsmatige/projectmatige omgeving.
Ook is consultancy met een academische achtergrond en zeker met geschiedenis iets waar je terecht in kunt komen.
Heel concreet denk ik dan bijvoorbeeld aan een onderstaande vacature:
https://www.talent-pro.co...traineeship-duurzaamheid/
Of probeer eens andere detacheerders/opleiders zoals The New Crew en Calco.
Ik denk dat je vanuit jou academische achtergrond prima kans maakt bij bovenstaande werkgevers.
Dat betekend in praktijk wel dat je dus gedetacheerd zit, maar juist als je een nieuw vakgebied betreed is dat niet erg en ontzettend leerzaam.
Daarbij zijn twee punten wel belangrijk.
1. Ik zie persoonlijk mijn studieachtergrond als pluspunt. Je bent breed opgeleid, leert uitstekend schrijven en je leert omgaan met ontzettend veel data (en uit praktijk weet ik dat dit echt een pluspunt is) je bent multidisciplinair opgeleid en creatief (denk maar eens aan al die essays en onderwerpen die je tijdens de studie geschiedenis krijgt).
Helemaal platgeslagen komt het er op neer. Je hebt mensen die zeggen dat je met geschiedenis niks kunt en je hebt mensen die zeggen dat je er juist van alles mee kunt doen.
Ik zou vooral focussen op het laatste want er zijn zat mensen aan de top met een achtergrond als historicus,
2. Het zal moeite kosten, zowel solliciteren (afwijzingen, moeilijke gesprekken etc.) als het werk zelf (denk daarbij aan opleidingen volgen naast of tijdens je werk).
In ieder geval heel veel succes met zoeken. En zie jou verhaal en achtergrond als sterkte en niet als obstakel.