Indeling nieuwe keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidholwerda
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-11-2023
Beste leden,

Wij zitten met een dilemma. We zijn een nieuwe keuken aan het uittekenen en komen niet helemaal uit de beste indeling. We willen graag een kastenwand voor de koelkast en combimagnetron en zien hierbij twee opties, zie bijgevoegde fotos:

Optie 1: in lijn met het aanrecht, tegen de inham aan. De inham is de trap naar de kelder. Hierdoor creeer je echter nog een grotere inham en misschien wel een beetje een gekke hoek (zie optie 1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGJybt0FeaIYu-gM9-YUhI-tPJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hLqN69ZDSC7jrU7lcuJvpXhe.png?f=fotoalbum_large

Optie 2: Direct naast de deur. Hierdoor heb je niet last van de grotere inham echter heb je wellicht wel een 'muur' direct naast de deur gecreeerd en qua looproute en eettafel + stoelen is het dan een stuk krapper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlNPBV6wUlG79ZCRhflIBJ-tHwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9NTxsGKynHniV4ajyEjZAjp.png?f=fotoalbum_large

Wat is de beste optie?

Alvast dank voor jullie wijsheid!

Extra info: de kelder dient te blijven. Looproute is van belang, ene kant zit de bijkeuken; andere kant de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tP45bS4I1BDqjZBC9LYpwr7f8fo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jq8PsJNvdZMi2SMceaxQTu7N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcyMXwYw7P493I_rNkBZro3kCwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZUL9cSQY5PZJPj3jxaoxMjsd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdNJOE7OhnNIMGQcDBrXLKixlRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4hMcZ7qvkOacaIDZGuDHFLkh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cDkyoWXS7Z3pgn7ZQHHey2htuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5aEWe1VmB9YlG8RF9eq4tt6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hv07VDqPFU99bMcJzlW0fCO1tC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ar5vySvyCkPhsll3VED2RLhs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvUKC0ioW7UCyhbIbs8CihQXLmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2bAHC8oZwk2SV5ANp79UHBEO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peKS4fTyxKSwrgrJw-tPFi3Xzac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CfrgI5Ts7GFQlrqV5Usz2Upy.png?f=fotoalbum_large

Optie twee visueel gemaakt met dozen :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDawzgF0AkFB4ZnYTs_4vXELRuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/St3ZicwOvT1s2B3QXFE1KXAW.jpg?f=fotoalbum_large

[Streamable: WhatsApp Video 2023-09-06 at 10.13.55]

[ Voor 30% gewijzigd door davidholwerda op 06-09-2023 14:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Optie 2 lijkt me veel praktischer, dan kan je ook zien hoe het in de oven gaat als je achter de kookplaat staat. Daarnaast vind ik de keuken dan toch meer 1 geheel, de keuken loopt dan ahw rond.

Wel zonde van die puist in je keuken. Ik ben voor optie 3 gegaan en heb de kelder verwijderd..

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-09 10:49
Optie 2 zonder twijfel. Met optie 1 creëer je een donkere hoek en dan moet je die hoek om om bij je kast & oven te geraken.
Optie 1 is een veel praktischer en natuurlijker geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Poeh, wel lastig ja. Heb je een plattegrond van de ruimte? Wellicht zijn er andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:38
Bij beide opties sta je in een hoek te werken. Dat is niet ideaal, zeker niet als je er weleens met z’n tweeën staat. Ben daarom benieuwd of de ruimte zich leent voor andere opties, bijv hogekastenwand in nis waar nu kookplaat is ingetekend en werkblad tegen de wand die niet is getekend, al dan niet de hoek om. De twee deuren die ik zie zijn de deur naar buiten en de deur naar de rest van de woning?
Plattegrondje met afmetingen (of alleen afmetingen) helpt meedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 21:53
Optie een lijkt op het eerste gezicht wat strakker/netter te staan.
Optie twee is een stuk praktischer. Dan heb je vanuit elke hoek zicht op alles in je keuken en hoef je niet om je kastenwand heen te lopen.

Optie twee zou zeker mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Toke_gt schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:35:
Bij beide opties sta je in een hoek te werken. Dat is niet ideaal, zeker niet als je er weleens met z’n tweeën staat. Ben daarom benieuwd of de ruimte zich leent voor andere opties, bijv hogekastenwand in nis waar nu kookplaat is ingetekend en werkblad tegen de wand die niet is getekend, al dan niet de hoek om. De twee deuren die ik zie zijn de deur naar buiten en de deur naar de rest van de woning?
Plattegrondje met afmetingen (of alleen afmetingen) helpt meedenken.
ik dacht ook zoiets, je hebt ook niet veel aanrecht. Waterkoker, koffiezetapparaat, fruitmand en je bent al veel werkruimte kwijt

Eventueel de kasten naar links van de deur? of een lage kast/ bartafel waarvan je de bovenkant kan gebruiken als aanrecht waar nu het open aangezicht is?

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 05-09-2023 07:54 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

bombadil schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:53:
[...]

ik dacht ook zoiets, je hebt ook niet veel aanrecht. Waterkoker, koffiezetapparaat, fruitmand en je bent al veel werkruimte kwijt

Eventueel de kasten naar links van de deur? of een lage kast/ bartafel waarvan je de bovenkant kan gebruiken als aanrecht waar nu het open aangezicht is?
Dit.

Dit is ongeveer precies mijn werkblad, een hoek, een grote kookplaat en een wasbak.

als je hier nog een waterkoker, een koffiezetter etc. neerzet heb je precies nog ergens 30cm over voor een snijplankje. In een ochtendspits, of met zijn tweeën kom je in de knel. Ook grotere dingen koken waarvoor je een bakblik moet vullen staat alles al gauw op het fornuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:25
Ik zie tussen de wasbak en het fornuis een heel stuk loze ruimte onder het keukenblad. Kan je daar geen draaiplateau in kwijt waar de pannen in kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
decipherer schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:51:
Wel zonde van die puist in je keuken. Ik ben voor optie 3 gegaan en heb de kelder verwijderd..
Soms is er veel loze ruimte boven een (kelder)trap. Simpelweg zo gemaakt om in de ruimte erboven rechte wanden te krijgen. Daar kun je creatief mee omgaan. Bijvoorbeeld de oven op werkbladhoogte in die ruimte inbouwen, zodat voorkant oven lijnt met andere keukenkasten.

Afhankelijk van de grootte van de kelder zou verwijderen echt een optie kunnen zijn. Als dat niet meer is dan de ruimte die je ziet, kun je je afvragen of je die ruimte niet beter kunt benutten met kasten in de keuken zelf. Eventueel haal je een deel van de kast weg, zodat je aan gangzijde nog wel een kast van 60 cm diep hebt. In de keuken kun je de hoge kasten in optie 2 uitlijnen met de resterende kelderkast en het werkblad verlengen.

Schetsje gemaakt ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJwnOYYpA_ZndzYA9sAMmo635As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPRGFyY0h3jymvdz0JWIuNEi.jpg?f=fotoalbum_large
(Andere verdeling hoge kasten en werkblad kan zo ook wat makkelijker)

[ Voor 27% gewijzigd door Toke_gt op 05-09-2023 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Waarom niet optie 2 en de kast naar voren halen, gelijk aan het muurtje :?
Dan kan je erachter in de loze ruimte die ontstaat nog een diepe apothekerskast oid kwijt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidholwerda
Dank voor jullie reacties alvast! Ik heb ter verduidelijking nog een aantal screenshots toegevoegd. De kelder dient wel te blijven; dit is een mooie ruimte (16m2) waar je gewoon kunt staan, bereikbaar via vaste trap.

Ook heb ik een tafel toegevoegd om te laten zien waar deze komt te staan. Dit is vooral van belang voor de looproute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:25
Optie 1. Ik mis namelijk iets in de tekening. De prullenbak. Bij optie 1 kan je deze tegen de zijkant van de kast kwijt. Als je die daar neerzet bij optie 2, dan staat die precies in de looproute naar de koelkast en de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Het nadeel aan optie 1, die ik nog niet heb gezien (of ik ben gewoon blind) is dat bij optie 1 je de deur blokkeert als je iets uit de koelkast pakt (ik neem hier aan dat de kast naast de oven een inbouw koelkast is).

Of iemand die niet oplet en de keuken binnen loopt als je net wat uit de oven haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:47
aljooge schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:22:
Optie 1. Ik mis namelijk iets in de tekening. De prullenbak. Bij optie 1 kan je deze tegen de zijkant van de kast kwijt. Als je die daar neerzet bij optie 2, dan staat die precies in de looproute naar de koelkast en de oven.
Prullenbak hoeft niet vrijstaand te zijn, genoeg inbouw te vinden tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Wellicht ook een optie (mits dat met de trap naar kelder kan... (hoogte)
Is een inbouw oven creëren in de wand naar de kelder.
Anders optie 2 zou ik adviseren met overigens losse oven en magnetron ;)
Oven gebruiken na magnetron is meestal geen probleem. Plastic bakje voor magnetron direct na oven gebruik kan wel eens uitdagend zijn. Wellicht nu niet van toepassing maar baby/peuter voeding ga je magnetron veel vaker gebruiken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Is de ruimte voor de keldertrap volledig nodig of kan je hier nog wel iets in kwijt vanuit de keuken? Iets van een nisje of iets dergelijks voor eventueel een oven of misschien zelfs alleen al voor kookboeken of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 13:21

Nullifiel

╞═══════╡

rkvvkevin schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:38:
[...]

Prullenbak hoeft niet vrijstaand te zijn, genoeg inbouw te vinden tegenwoordig.
Eens, bovendien lijkt er voldoende ruimte te zijn aan de kant van het raam.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Je kunt ook een combinatie maken van 1 en 2. Je plaatst de kasten als in optie 1, maar draait de rechterkast (met oven) een kwartslag (dus dwars op koelkast, met opening naast werkblad. Zo houd je de ruimte in de keuken voor tafel en doorloop, maar heb je de oven niet ‘om een hoekje’. Voor een koelkast is dat iets minder relevant. (Iets heets uit de oven wil je direct op werkblad kunnen zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidholwerda
@Toke_gt Zo bedoel je? Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is om kasten haaks op elkaar te zetten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IYC_HzefY8jlNHbO8KXgE7iU0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/94mnNVJZraeccW6oLlYbRlN3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
davidholwerda schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:35:
@Toke_gt Zo bedoel je? Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is om kasten haaks op elkaar te zetten....

[Afbeelding]
Ja, dat bedoel ik. En dan kun je het optisch nog wat veranderen door een open ondiepe kast naast de koelkast te zetten, zodat je de zijkant van die ovenkast afschermt en achter de koelkast ruimte hebt voor ventilatie.
Het kan zeker, je betaalt er misschien wat extra voor, maar technisch geen probleem.

Spreekt het je aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 05-09-2023 16:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• davidholwerda
Optie 3: vereist flink meer verbouwen (oa verwarming en leidingen verplaatsen:[/s]

Helaas geen optie, erg kostbaar. Alle leidingen moeten omgelegd worden. Ook komen we in de knoei met de draairichting van de deuren (die draaien beide de keuken in). Als we dat zouden omleggen, komen we in de knoei met de draairichting van de andere deuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TA3UgDN7CO9H8nT1wJHg-S8a8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CSZyD3LOp9LOvuDYgZ7sZFQU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door davidholwerda op 06-09-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:29
davidholwerda schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:09:
Optie 3: vereist flink meer verbouwen (oa verwarming en leidingen verplaatsen:

[Afbeelding]
Ziet er veel natuurlijker uit, zeker als je het wandje doortrekt zodat de hoge kasten vanuit de eetkamer niet te zien zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

[Afbeelding]
Lekker daglicht op je werkblad, altijd een plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 21:53

[Afbeelding]
Als het budget het toelaat, is dit zeker de beste keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:20
Optie 3 is by far de mooiste optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Bij optie 3, als de deur maar je keuken toe opengaat zou ik dat wel veranderen, evt. zelfs een schuifdeur.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Zonder meer optie 3

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zonder de hele verbouwing zou ik voor optie 2 gaan. Wanneer je lekker voor je kleurenmagnetron staat te koekeloeren hoef je niet bang te zijn dat iemand binnen komt denderen en je de deur tegen je aan gooit. Bij optie 1 zou dat wel een mogelijkheid kunnen zijn.

Bovendien, zoals hierboven al genoemd, kun je vanaf je kookpositie niet zien hoe lang de magnetron nog moet zonder van je plek af te moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vergeet in je plan ook niet een plek voor een handoek/theedoek.
Bijna iedereen vergeet die en zeker de keukenboeren :)

Voor de rest: optie 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidholwerda
Op jullie advies hebben we optie 2 proberen uit te beelden met dozen:

Valt ons heel erg tegen eerlijk gezegd, erg massaal en niet mooi binnenkomen zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDawzgF0AkFB4ZnYTs_4vXELRuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/St3ZicwOvT1s2B3QXFE1KXAW.jpg?f=fotoalbum_large

[Streamable: WhatsApp Video 2023-09-06 at 10.13.55]
Pagina: 1