Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:48
Dag iedereen,

Ik zoek een NVMe van 4 TiB groot als primair (Windows) OS drive + games

Ik heb de voorbije maanden heel wat opzoekwerk gedaan, o.a. veel BBG's gelezen over ssd's, alsook meerdere reviews gelezen over de modellen waaruit ik finaal denk te moeten kiezen.

Mijn criteria zijn:
- NVMe
- PCI 3.0 idealiter, gegeven verminderde hitte ontwikkeling (maar cfr. infra ivm. de problemen waarop ik hier stoot)
- 4 TiB
- doel: primaire drive voor OS (Windows) en games.
- minstens vijf jaar garantie én kwaliteit
- daarom ook: TLC

Wat is je budget?
prijs-kwaliteit vind ik belangrijker dan budget, maar als ik het zo bekijk, zal 't tussen de 200 en 350 euro vallen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
En hier komt de kat op de koord: hoewel ik denk ruim voldoende te hebben aan de snelheid van PCI 3.0, met als bijkomend voordeel de lagere wattage en temperatuur, ziet 't er precies naar uit dat het gros van die drives, althans volgens deze pricewatch search, allemaal heel erg duur zijn, zelfs even duur of duurder, als PCI 4.0 drives. Dit verrast me wel enigszins.

Vervolgens heb ik dan maar een gelijkaardige search gedaan obv. PCI 4.0 drives (waar ik initieel niet naar op zoek was, maar goed), en dan zie je toch meer keuzes en globaal zelfs schappelijker prijzen.

Finaal kwam ik uit op twee mogelijkheden:
- Lexar NM790 4TB
- WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB

Dit is een overzichtje van mijn huidige setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 268,84€ 268,84
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC€ 829,30€ 829,30
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 2TB (64MB cache)€ 120,-€ 120,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 35,82€ 35,82
1BehuizingenCooler Master MasterCase 5 (Closed)€ 0,-€ 0,-
1MonitorsHP Pavilion 23xi Zilver€ 0,-€ 0,-
1MonitorsLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1VentilatorsCooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsCooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsCooler Master MasterFan Pro 140 Air Pressure€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenHP USB Business Slim (BE)€ 45,-€ 45,-
1MuizenLogitech G502 Hero Zwart€ 40,89€ 40,89
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 0,-€ 0,-
1Gaming headsetsSteelseries Arctis Pro Wireless Zwart€ 379,-€ 379,-
1Optische drivesASUS ZenDrive U7M Zwart Zwart€ 36,21€ 36,21
1VoedingenSeasonic Focus Plus 750 Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 69,99€ 69,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.909,67

Interessant te melden hierbij is dat ik, naast games, zo'n 230 GiB aan documenten, maar ook portable apps, OS iso's en iso's van oudere games etc. zal moeten opslaan. Valt op zich best mee.

Foto's en filmpjes, alsook mijn (conform de Belgische wet legale) DVD backups, de bulk van de data dus, staan intussen allemaal op mijn Synology NAS. Evt. kunnen de vermelde iso's van hierboven er nog bij, maar voorlopig heb ik dat nog niet kunnen regelen.

Waarom dan 4 TiB? Games worden groter en groter, en ik wil vermijden dat ik na pakweg twee jaar een 2 TiB nvme andermaal zal moeten vervangen. En die max. 230 GiB data moet ook op die nvme, ikv. eenvoud van opstelling.

Mijn 2 TiB HDD zal ik dan gebruiken als interne backup schijf voor die 230 GiB aan data (sowieso doe ik ook een backup op de NAS). Momenteel dient die 2 TiB HDD als secondary drive voor games zoals RDR2, MS Flight Simulator (jawel - ik heb telkens 4 min geduld!) etc etc, en wordt die 1 TiB voorlopig als backup drive gebruikt.

Maar goed, samengevat: toekomstige opstelling:
- C: drive = nvme = 4 TiB: Windows, games & 230 GiB extra voor documenten etc
- D: drive: interne backup drive voor die 230 extra GiB middels AOMEI
- NAS voor foto's, video's, DVD backups, backups van pc middels AOMEI,... de bulk van de persoonlijke data dus.

Maar zoals gezegd, twijfel ik dus tussen de WD SN850x Black en de Lexar NM790 4TB.
Beiden zijn zeer gelijkaardig, maar verschillen op één punt: de Lexar is een smak goedkoper, maar DRAM ontbreekt ook. Ik heb me recent laten vertellen dat het ontbreken van DRAM niet erg is voor een use case als de mijne, zelfs niet in het geval van gebruik als primary OS drive.

Wat denken jullie? Spaar ik die 100-130 euro uit en neem ik het risico? Of leg ik het bedrag gewoon neer voor die WD SN850x Black?

Alvast dank voor jullie input,

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Beste antwoord (via Mortov Molotov op 06-09-2023 23:13)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@Mortov Molotov
SSD's zijn inderdaad enorm hard aan het ontwikkelen en de laatste tijd gaan ze enorm hard in prijs omlaag. Dus futureproof zal het al snel niet zijn.

Mijn persoonlijke ervaring is dat je drive met je OS erop redelijk stabiel blijft qua grootte. Zelf zit ik jaren zo rond de 200GB, vandaar mijn advies om hiervoor een echt snelle en stabiele NVME SSD te kopen van 1TB. Hebben momenteel een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en je betaal niet extra voor performance die je niet of amper terug gaat zien bij je games.

Dan heb je nog een extra M.2 slot over. Gooi daar dan de grootste NVME SSD in wat van je budget over blijft. Die kan best iets minder zijn qua performance maar zal een nog betere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Zelfs QLC zou prima zijn voor je games.

Belangrijkste argument om 2 SSD te nemen is omdat de eisen voor een OS-drive anders zijn dan voor opslag voor games. Ga je dat combineren dan krijg je hele dure opslag voor je games of mindere performance voor je OS.

Dit blijft nog steeds een simpele opstelling want alles zit op je moederbord, dus geen kabel etc. Die 2TB hardeschijf gebruiken om alles op te backuppen en vervolgens leg je hem in de kast. Scheelt weer een stroom en herrie (zeker zo'n WD black), en je setup wordt nog simpeler :P

En dan heb je nog 8! sata-poorten vrij. Genoeg 2.5" sata SSD kan je dan nog kwijt mocht je dat willen. En die worden elk jaar goedkoper en groter. Daar zit je grootste stuk future proofness.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:37
Ja de NM790 heeft heen DRAM, maar is alsnog zeer rap en het 100 euro prijsverschil niet waard.

Zie ook de PC Mag - Lexar NM790 Review waar het één en ander duidelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Mortov Molotov
Waarom je games en OS op 1 SSD zetten?
Ik zou een 1TB SSD nemen voor je OS, zeker kan je dan op snelheid/performance kiezen.
Voor je opslag gewoon een goedkope SSD nemen, kan zelf een SATA-SSD zijn. Snel zat voor games en andere opslag. Het verschil ga je waarschijnlijk niet merken.
Heb zelf het ook zo gedaan, 1 snelle SSD voor mijn OS en losse SSD's voor mijn games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
@chrisborst dank voor de info.

Ik verklaar me nader. De reden waarom ik voor 4Tib ga, is (1) eenvoud van opstelling en (2) enige future proofness

(1) Vorig jaar overwoog ik bijvoorbeeld even de Samsung 980 van 1 TiB, maar dan is 't een kwestie van tijd dat die weer vol raakt. Idem met twee nvme's van 1 TiB, of 2x2 TiB.

(2) Verder: voor opslag van games voldoet bijvoorbeeld een uitvoering: Samsung 870 QVO 8TB ook, maar dan zit je wel met een QLC drive, die meteen weer obsolete is over x jaar als DirectStorage of een gelijkaardige API alsnog in de lift zit.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Mortov Molotov
SSD's zijn inderdaad enorm hard aan het ontwikkelen en de laatste tijd gaan ze enorm hard in prijs omlaag. Dus futureproof zal het al snel niet zijn.

Mijn persoonlijke ervaring is dat je drive met je OS erop redelijk stabiel blijft qua grootte. Zelf zit ik jaren zo rond de 200GB, vandaar mijn advies om hiervoor een echt snelle en stabiele NVME SSD te kopen van 1TB. Hebben momenteel een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en je betaal niet extra voor performance die je niet of amper terug gaat zien bij je games.

Dan heb je nog een extra M.2 slot over. Gooi daar dan de grootste NVME SSD in wat van je budget over blijft. Die kan best iets minder zijn qua performance maar zal een nog betere prijs/kwaliteit verhouding hebben. Zelfs QLC zou prima zijn voor je games.

Belangrijkste argument om 2 SSD te nemen is omdat de eisen voor een OS-drive anders zijn dan voor opslag voor games. Ga je dat combineren dan krijg je hele dure opslag voor je games of mindere performance voor je OS.

Dit blijft nog steeds een simpele opstelling want alles zit op je moederbord, dus geen kabel etc. Die 2TB hardeschijf gebruiken om alles op te backuppen en vervolgens leg je hem in de kast. Scheelt weer een stroom en herrie (zeker zo'n WD black), en je setup wordt nog simpeler :P

En dan heb je nog 8! sata-poorten vrij. Genoeg 2.5" sata SSD kan je dan nog kwijt mocht je dat willen. En die worden elk jaar goedkoper en groter. Daar zit je grootste stuk future proofness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
@chrisborst daar zit iets in. Ik ga hier inderdaad nog eens goed over nadenken.

Klein aanvullend vraagje, maar misschien heb je daarvoor een kristallen bol nodig : zou directstorage api trager draaien op een qlc nvme tov een tlc nvme, waarbij de andere kenmerken gelijkaardig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Mortov Molotov
Poeh, die vraag zou ik niet direct kunnen beantwoorden. Aangezien TLC duurder en sneller geheugen is, zou TLC vaak sneller zijn. Maar je moet wel bedenken dat je huidige moederbord waarschijnlijk eerder de bottleneck wordt met PCI.E 3.0.
Verder zullen de laadtijden bij games vooral afhangen van de leessnelheid en die is bij beide gewoon snel genoeg.
Mooie vergelijking:
https://www.cgdirector.co...ds/#QLC_vs_TLC_SSDs_Speed

Verder moet je je niet zo blind staren op alle statistieken. Zijn vooral synthetische benchmarks. In de praktijk zal je verschil waarschijnlijk niet merken.
Dus lekker een keuze maken en niet meer terugkijken. Je gaat er sowieso op vooruit.

[ Voor 20% gewijzigd door chrisborst op 06-09-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
@chrisborst mijn moederbord kan pci 4.0 aan, maar cfr TS : eigen voorkeur voor pci 3.0 ivm hitte en stroomverbruik, voor prestaties die in de praktijk weinig uitmaken.

Maar ik neem je advies ter harte. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Ai ik vrees dat ik nog een extra vraagje heb: zoals bekend telt mijn moederbord, uitvoering: ASUS TUF Gaming X570-PLUS, twee m.2 sloten, maar diegene met de bijgeleverde heatsink is niet degene die aangesloten is op de cpu (maar op de chipset).

Het bovenste slot (aangesloten op de chipset) zit godbeterd vlakbij mij m'n gpu. Dus kijkt een nvme met heatsink geen overbodige luxe.

Die twee nvme's hierboven bevatten geen heatsink. Ik neem aan dat ik er dus best eentje extra bestel, maar hebben jullie tips ivm een merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
@Mortov Molotov
Zou gewoon de goedkoopste pakken die qua ruimte past. Zal in de praktijk niet heel veel uitmaken. Je moet bedenken dat de chips erg klein zijn en zodra je er een blok aluminium erop zet zal dat enorm veel helpen.

Verder zal je in de praktijk niet continue je SSD maximaal belasten. Zal vooral pieken zijn (game laden) en daarna is het over qua belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
chrisborst schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:44:
@Mortov Molotov
Waarom je games en OS op 1 SSD zetten?
Ik zou een 1TB SSD nemen voor je OS, zeker kan je dan op snelheid/performance kiezen.
Voor je opslag gewoon een goedkope SSD nemen, kan zelf een SATA-SSD zijn. Snel zat voor games en andere opslag. Het verschil ga je waarschijnlijk niet merken.
Heb zelf het ook zo gedaan, 1 snelle SSD voor mijn OS en losse SSD's voor mijn games.
Dat is een manier, ja

Zelf heb ik een Samsung 980 pro van 2 TB en ik zet gewoon alles op die SSD. Ik maak geen extra partities en als er iets van Windows 11 in de soep loopt kun je met een in-place repair weer alles herstellen. Dan nog. Als er een nieuwe install nodig is download ik alleen wat ik nodig heb en bouw dat uit. Ik het glasvezel internet en de echt grote games download ik met een uur. Windows installeren is hooguit 10 minuten werk. Wil ik alles weer hebben als vanouds dan heb ik een eigen themepack gemaakt. Klik en klaar.

Alleen al 1 TB voor alleen Windows is in mijn ogen wel overkill. Hoeveel games speel je tegelijkertijd? Ik heb 4 games geïnstalleerd staan en ik zit nog niet op een kwart van mijn 2 TB. Daar heb ik ruim voldoende aan (ik ben geen content creator). 4 TB is echt heel veel ruimte. Daar passen heel veel games op die je waarschijnlijk niet allemaal tegelijk speelt.

TLC: dat is een wijs besluit. QLC of PLC laat ik zo lang als het maar enigszins mogelijk is links liggen. TLC is een goede compromis tussen snelheid en foutgevoeligheid.

Het is echt niet mijn bedoeling om een rant te maken. Als jij je er fijn bij voelt zal ik daar niets tegenin brengen. Ik zag alleen hoe het eventueel beter kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@jimh307
Het kan altijd beter, dat is het punt niet. Zonder naar budget te kijken koop je gewoon de grootste, snelste en beste SSD en klaar.
Maar TS wilde 1 SSD van 4TB voor games en OS. Dan ga je dus 3.5 TB gebruiken voor games die de extra kosten die je betaald voor de betere SSD niet of nauwelijks benut. Dat is mijn optiek zonde van je geld. Vandaar de suggestie, 2 SSD's zodat je de eigenschappen kan afstemmen op het gebruik.

En niet te snel roepen dat 4TB heel veel ruimte is. Games worden steeds groter (want mensen hebben glasvezel). AC Valhalla is al 150GB (lijstje: https://www.thegamer.com/...egendary-edition---120-gb )
Daarnaast willen een hoop mensen niet elke keer opnieuw de game willen installeren omdat ze maar een paar per keer installeren. Denk dat jij daarin de uitzondering bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
@chrisborst en @jimh307

Dank voor jullie aanvullende commentaar. Punt is dat mijn budget het momenteel niet toelaat om meteen twee nvme's te kopen. Vandaar dat ik, gebaseerd op de thread van hierboven en aanvullend eigen onderzoek, pragmatisch voor de uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB zal kiezen, die ik dan zal plaatsen op het onderste m.2 slot van mijn uitvoering: ASUS TUF Gaming X570-PLUS moederbord; het slot wat met de chipset (dus niet met de cpu) is verbonden. De reden is simpel : daar zit wel een heatsink op, in tegenstelling tot het bovenste m.2 slot verbonden met de CPU, en vlakbij mijn kookhete GPU.

Volgend jaar volgt dan een krachtiger nvme zoals hierboven voorgesteld door @chrisborst.

Zal dit tot prestatie verlies leiden? Veelkans wel in de benchmarks, maar ik twijfel er oprecht aan of dit IRL zal worden opgemerkt anno 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 10:58
WD bevalt me perfect, lekker snel en toch ook WD, lexar, niet zo een fan van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Jets schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:40:
WD bevalt me perfect, lekker snel en toch ook WD, lexar, niet zo een fan van
Waarom geen fan van Lexar? Speciale reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:30
Er is een WD SN850X 4 TB op Amazon voor relatief weinig vandaag en morgen (wel amazon prime nodig). Ik ben ook geen groot fan van Lexar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
@Jets @bastian433

Iedereen is boos op Lexar, en niemand kan zeggen waarom 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 10:58
@Mortov Molotov Ik heb niet gezegd dat ik 'boos' ben op Lexar, maar weet wat je bedoeld. Ik heb een aantal Lexar producten gehad die allemaal met de tijd stuk zijn gegaan, dus voor mij onbetrouwbaar. WD is o.a. een goed merk voor mij geweest door de jaren heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Oei, en welke producten waren dat? Nvme's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bij opslag ligt dataverlies gevoeliger.

Lexar was van Micron en werd aan de Chinezen verkocht.

Elke fotograaf die over gesneuvelde geheugenkaartjes klaagt, is eentje teveel.

https://www.reddit.com/r/...psa_avoid_lexar_sd_cards/
https://www.reddit.com/r/...orrupted_out_of_the_blue/
https://www.reddit.com/r/...have_corruption_problems/

Dan slaan de mensen van een all-Lexar-setup naar nooit meer Lexar om.

Een reviewer test de hardware enkele dagen en heeft de hardware maximaal enkele weken. Dat is niet hetzelfde als lange termijn in gebruik hebben.

Ik had een jaar geleden voor SN850X 2TB gekozen wegens performance in de reviews en content creators die veel SSD's op hun knieën konden krijgen, maar de SN850X kan wel goed tegen zware gebruik. Het heeft een game mode, niet om het harder te laten gaan, maar juist ietsje rustiger laten draaien zodat de SSD koel blijft en niet gaat thermal throttlen, lagstoten genereren,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
rapture schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 01:34:

Lexar was van Micron en werd aan de Chinezen verkocht.

Elke fotograaf die over gesneuvelde geheugenkaartjes klaagt, is eentje teveel.

https://www.reddit.com/r/...psa_avoid_lexar_sd_cards/
https://www.reddit.com/r/...orrupted_out_of_the_blue/
https://www.reddit.com/r/...have_corruption_problems/

Dan slaan de mensen van een all-Lexar-setup naar nooit meer Lexar om.
Wat een hoop onzin, misinformatie en manipulatie.

1) als je zoekt op problemen met merken, dan kun je van ieder merk wel wat afschrijven.
2) al jouw links gaan over sd-kaartjes, niet over ssd’s.
3) Heb je je eigen links wel gelezen?

Er wordt oa gevraagd of Lexar sd-kaarten nog steeds vaak corrupt raken (zonder enige basis/bewijs) en daar wordt op gereageerd dat eigenlijk er niemand problemen mee heeft, dat problemen bij ieder merk voorkomt en degene die er problemen mee heeft, heeft een nep-kaartje van Amazon.

Jouw hele reactie heeft dus totaal niets met ssd’s te maken.

Andere merken:
Kingston: https://www.reddit.com/r/...on_ssd_high_failure_rate/

Samsung SSDs Dying! 980 Pro, 990, 970 EVO PLUS, PM9A1 Fails:
YouTube: Samsung SSDs Dying! 980 Pro, 990, 970 EVO PLUS, PM9A1 Fails - Everyt...

WD: https://nl.hardware.info/...tekent%20ArsTechnica%20op.

En dan kan ik ook nog zeggen dat iedere serie WD Green (Power) harddisks die ooit gemaakt zijn problemen kunnen opleveren in verband met de extreem korte tijd (7-8 seconden) voordat de koppen parkeren. Dit komt bij de Blue-reeks ook nog steeds voor. Het is dat hdd’s steeds minder gebruikt en minder zwaar gebruikt worden dat je hier minder over hoort.
WD GP drives are programmed to unload the heads whenever idle for a very short period of time.[15] Many Linux installations write to the file system a few times a minute in the background.[16] As a result, there may be 100 or more load cycles per hour, and the 300,000 load cycles rating of a WD GP drive may be exceeded in less than a year.
Ook jouw ssd had problemen:
nieuws: WD brengt firmware uit die bug in SN850-ssd verhelpt

TLDR: je info gaat totaal niet over ssd’s, de info in de links wijst totaal niet op grote problemen en van ieder merk valt wel wat fuckups te vinden.
Bij sd-kaartjes ligt het gevoeliger, omdat je daar vaak nog geen backup van hebt kunnen maken. En als die kapot gaan in je camera, dan ben je die data dus kwijt.

Maar dat kun je dus niet als argument gebruiken omdat het hier om ssd’s gaat.

En iedereen hoort te weten dat je belangrijke data moet backuppen. Je ssd kan de betrouwbaarste ter wereld zijn, maar als je een lekkage hebt door een lek dak, dan kan het nog steeds gemakkelijk het einde van de ssd zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door White Feather op 15-10-2023 10:30 ]

Pagina: 1