Vervangen wisselschakelaars voor dimmers

Pagina: 1
Acties:

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-12 22:19
Hi,

Ik kom er niet helemaal uit met het aansluiten van mijn nieuwe dimmers. Ik heb een lichtpunt met een wisselschakeling, die ik dus vanaf twee schakelaars kan bedienen. De schakelaars wil ik vervangen voor dimmers. Via wat zoekwerk kwam ik erachter dat er een dimmer hiervoor bestaat.

Ik heb deze gekocht: https://www.elektramat.nl...ve-0-3-200-watt-imd-200w/

Nu heb ik de oude schakelaars gedemonteerd en de dimmers aangesloten volgens schema (denk ik), maar blijft de lamp continu branden en werkt het dus niet. Dus niet goed aangesloten :+ .

De oude schakelaars heb ik gekenmerkt door er even een stukje tape omheen te plakken en als volgt aangesloten op de dimmer.

Geen = L
Paars = S
Geel = stroomteken

Bij de schakelaars zaten de draden zonder tape op de L.

Foto handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVmCONC1taXFLw9qwnAsCg0o8t8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5rnQ6flSNzss7vTenld9zFw.jpg?f=fotoalbum_large

Foto bestaande schakelaar (master):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWSbZfP0P7Qr9QCwrJK_BgVP2UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMycOvOJuVm5ArOVyNeKQ3PZ.jpg?f=fotoalbum_large

Foto bestaande schakelaar (slave)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9F7hhKetW0j6Bi_4WRIieRfeGdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GTyDVmzPWEuBSXoFZY0yNaV.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij helpen?

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Je moet figuur 2 hebben.
De rechter is daar jouw master, de bruine draad is de L. Bij jouw is de schakelaar als doorlussing gebruikt. Dus wellicht kun je beide bruine in de dimmer kwijt. Anders allebei in een lasdop en dan een derde op je dimmer.

Bij je slave zijn de 2 zwarte draden met gele en paarse tape ( ervan uitgaande dat die dezelfde zijn als degene met tape bij de eerste schakelaar) de 2 draden tussen beide dimmers in figuur 2.

De 3 zwarte draad is dan je draad naar de lamp, en vanuit de lamp gaat die dan naar de blauwe nul (N in figuur 2)

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:40
S-te-fan schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:24:
Je moet figuur 2 hebben.
De rechter is daar jouw master, de bruine draad is de L. Bij jouw is de schakelaar als doorlussing gebruikt. Dus wellicht kun je beide bruine in de dimmer kwijt. Anders allebei in een lasdop en dan een derde op je dimmer.

Bij je slave zijn de 2 zwarte draden met gele en paarse tape ( ervan uitgaande dat die dezelfde zijn als degene met tape bij de eerste schakelaar) de 2 draden tussen beide dimmers in figuur 2.

De 3 zwarte draad is dan je draad naar de lamp, en vanuit de lamp gaat die dan naar de blauwe nul (N in figuur 2)
Volgens schema 2 is de rechter de slave, de linker is de master.

Op de slave moet je één bruine draad op de linker L aansluiting, dus idd met lasdop de twee bestaande verbinden en met één op de dimmer. Dan heb je twee zwarte draden welke je hebt gemarkeerd, deze doe je volgens schema aansluiten. En de ongemarkeerde sluit je aan op het dimtekentje/wisselstroomtekentje.

Op je foto's staan ook nog de schakelaars, en ik zie ook de dimmer erbij. Of zijn dit foto's van de voor situatie? De schakelaars moeten helemaal weg, alleen de dimmers gebruiken.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
@fredhuizinga
Klopt, maar ik refereer naar zijn foto's incl benaming.

@JWWhisky
Jij noemt foto 1 de master, dat is in figuur 2 de slave (rechter dimmer)
Jij noemt foto 2 de slave, dat is in figuur 2 de master (linker dimmer)

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:40
Misschien ook niet onbelangrijk, wat voor soort lamp wil je dimmen? Als je een led lamp hebt werkt dat mogelijk niet.

De LED lamp moet wel dimmable zijn.

En in je handleiding staat ook een heel stuk om deze af te stellen, zou ik ook nog eens goed doornemen.

[ Voor 35% gewijzigd door fredhuizinga op 05-09-2023 12:06 ]

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-12 22:19
S-te-fan schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:24:
Je moet figuur 2 hebben.

Dit was het inderdaad, ik had de master en slave omgedraaid. Dimmers werken nu naar behoren, bedankt!
fredhuizinga schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:34:
[...]

Volgens schema 2 is de rechter de slave, de linker is de master.

Op de slave moet je één bruine draad op de linker L aansluiting, dus idd met lasdop de twee bestaande verbinden en met één op de dimmer. Dan heb je twee zwarte draden welke je hebt gemarkeerd, deze doe je volgens schema aansluiten. En de ongemarkeerde sluit je aan op het dimtekentje/wisselstroomtekentje.

Op je foto's staan ook nog de schakelaars, en ik zie ook de dimmer erbij. Of zijn dit foto's van de voor situatie? De schakelaars moeten helemaal weg, alleen de dimmers gebruiken.
Bedankt! De andere schakelaar ga ik inderdaad doorverbinden met een lasdop.

De schakelaars waren de voor situatie en de dimmer op de foto is er een van een ander lichtpunt.

-----

Topic kan gesloten worden.
Pagina: 1