Merkrechten Nederlands merk - buitenlands domein

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:26
Een jaartje of tien geleden leek het me een goed plan om een aantal populaire Nederlandse woonplaatsen en toeristische regio's te claimen op een Duitse .de extensie. Op deze domeinen draait een eenvoudige website met wat algemene informatie over de bestemming en om de kosten een beetje terug te verdienen staan er wat affiliate linkjes op naar de bekende hotel boeking websites.

Recentelijk werd ik echter benaderd door een merkenbureau dat afstand moet doen van een domein omdat het in de benelux is geregistreerd en ik daarmee inbreuk maak op het merk. Echter, het is domein Duits, de inhoud van de website Duits en is het domein al langer in mijn bezit dan het merk is geregistreerd. Het merk is in Duitsland niet als merk geregistreerd.

Natuurlijk een standaard dreigbrief dat er hoge juridische kosten zijn. En de eis dat ik het domeinnaam plus het eigendom van de website moet overdragen op mijn kosten aan het merkenbureau en dat ik het merk in geen enkele van mijn online-uitingen nog mag gebruiken. Verder geeft het bureau aan dat haar klant nu zelf sinds 1 jaar een Duitse info pagina heeft gemaakt en mijn website de bezoekers mogelijk op het verkeerde been zet.

Kan een merkhouder van een alleen in de benelux geregistreerd merk aanspraak maken op de Duitse domeinnamen? Ik kom hier niet uit en kan geen duidelijke uitspraken vinden. Is het bluf van het merken-rechtenbureau? Of speel ik toch met vuur als ik het domein niet uit handen geef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:09
Een blafbrief sturen kan iedereen, ik heb ze ook ooit wel eens van een of andere Franse advocaat gehad. Laat je vooral niet gek maken en vraag om te beginnen of ze eerst op een normale manier kunnen communiceren, vaak is een dergelijke brief gewoon bluf om je bang te maken. Ik heb op die blafbrief in elk geval terug geblaft en nooit meer iets van gehoord. Ik ben echter geen jurist en wellicht is het handig om in die hoek eens te gaan polsen als je niet zeker bent. Het juridisch loket is alvast een leuk beginpunt :) .