Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHOAM
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-10-2023
Dag tweakers,

Ik kan jullie hulp gebruiken. Ik wil een vrij forse solarset. Maar niet zomaar een solarset. Ik wil wil meer. Ik wil energie-autonomie.

Ik heb mijn research gedaan wat betreft zonnepanelen en setups. Echter heb ik slechts beperkte kennis van electra, maar klooi wel graag met een Raspberry Pi en wat scripts. Ik ben van plan een eigen web-applicatie te maken die via de browser kan worden bediend en ik hiermee mijn eigen energie-infrastructuur kan beheren. Dat wil zeggen: monitoring van opwekking en verbruik, maar ook controle wat van/naar de thuisaccu / diy powerwall gaat bijvoorbeeld.

Specs
Budget: €20k+
Locatie: Nederland. Ruime tuin met schuur met plat dak en oppervlakte van 115m².
Schaduw: in de ochtend en avond is er schaduw door bomen, overdag niet (in de zomer althans).
Verbruik: >10MWh/jaar = 10.000 kWh per jaar, maar dit zal in de toekomst zeker toenemen.
Doel: opheffen eigen gebruik, salderen voor nacht en winter, opladen auto met hoog-vermogen DC en toekomstige diy powerwall.
Motivatie: autonomie, economie, en... yolo!
Uitvoering: ik ga alles zelf doen met mijn broer. Kabels knippen met krimptang, inverter ophangen, panelen monteren en aansluiten en de monitoring verzorgen met een Raspberry Pi. De aansluiting van de inverter op de netaansluiting moet natuurlijk wel door een gecertificeerde electriciën dat is denk ik ook verplicht?

Beoogde setup
* Goodwe 60kW inverter (3-fase) met 6xMPP trackers.
* ~16x 430Wp panelen op dak = ~7kWp.
* 53x 460Wp panelen op schuur = ~24kWp.
* Totaal vermogen beginsetup = ~31kWp, met mogelijkheid uit te breiden (grasveld).
* Opwekking per maand in de zomermaanden = ~5,6MWh per maand (31kWp * 6 uur per dag * 30 dagen). In de praktijk waarschijnlijk de helft dus 2,5MWh per maand in de zomermaanden.
* Type setup: geen gebruik van micro-inverters of optimizers, maar direct aan de MPP tracker van de inverter, dan wel DC-gebruik zonder inverter.

Goodwe 60kW inverter:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/94720/files/430354849/image.jpg

60kW wel overkill. Maar ook weer niet zo heel veel duurder: een inverter met minder vermogen is relatief duurder per kWp. Ook heeft deze meer MPP trackers en zou ik kunnen uitbreiden. Ook vind ik hem er mooi uitzien. Verder bekend merk, wel mogelijk problemen met privacy (zie vraag 3).

Goodwe heeft ook inverters van 75-120kW. Die hebben 10 tot 12 MPP trackers. Klopt het dat ik denk dat je zo minder gauw power optimizers nodig hebt, want een power optimizer = MPP tracker en dat is dus hetzelfde wat de inverter zelf al heeft? Als ik 6 of 12 trackers heb, kan ik daarmee panelen die dicht bij elkaar liggen en 'op elkaar lijken' qua schaduwprofiel elk op een eigen tracker zetten. Zo kan ik de peperdure optimizers vermijden. Liever een duurdere inverter dan, is de gedachte. Hoe denken jullie hierover?

Klopt het hoe ik denk: die Goodwe inverter met 6 MPP trackers kan ik prima een string all-blacks op het huis die in de schaduw staat (MPPT #1), andere kant van schuin dak op huis die in de zon staat (MPPT #2), en vier sets/strings van panelen die op de schuur liggen (MPPT #3-#6). De input mag dus varieren en de ene string/set op MPP tracker #1 heeft niets te maken met de overige strings op de overige MPP trackers? In dat geval hoeven de strings dus niet identiek te zijn en kunnen ze een totaal ander profiel hebben, zoals schaduwprofiel, aantal panelen en voltage. Klopt het hoe ik denk?

Paneel op schuur: Canadian Solar HiKu CS6L-460MS Perc Black Frame - €134 ex. BTW

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/252094/files/432102749/156x230x2/canadian-solar-hiku-cs6l-460ms-perc-black-frame.jpg

* Goede Wp per euro.
* Metalen frame betekent lagere temperatuur en dat is goed voor efficiëntie en duurzaamheid heb ik begrepen. Wel minder mooi.
* Geen specifieke andere reden voor dit paneel. De grotere afmeting zou handig kunnen zijn omdat je dan gemiddeld minder optimizers/mini-inverters nodig hebt, maar ik gebruik beide niet. Ander paneel zou prima kunnen, dus graag suggesties.
* Noot: ik wil zelf metalen frames gaan maken voor de panelen op de schuur, bijvoorbeeld een frame waar twee van dit soort panelen in passen. Per frame takel ik het het dak op en bevestig de frames aan elkaar. Zo dacht ik het fysiek te bevestigen. Suggesties welkom.

Paneel op dak: JINKO 430WP ALL BLACK TIGER NEO N-TYPE (JKM430N-54HL4R-BK) - €129 ex. BTW

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/94720/files/425286637/130x150x2/image.jpg

* "All black" veel mooier voor het huis, met schuin dak (2x). Veel minder lichtopbrengst doordat het dak vrij schuin is. Wordt nog een punt met de afvoerpijpjes op het dak, daar moet ik omheen werken.
* Schaduw kan een punt zijn voor deze panelen op het huis. Daarom op een eigen MPP tracker op de inverter? Heb ik het goed begrepen dat het 'schaduwprofiel' ongeveer gelijk moet zijn voor panelen aangesloten op een specifieke MPP tracker?
* Afstand tot de schuur waar de inverter komt te staan kan oplopen tot 80 meter. Is dat een punt? Lengte van de kabels is niet zo relevant als het om hoge voltages gaat omdat dan het ampèrage beperkt blijft, correct?
* Verder geen specifieke reden voor dit paneel. Volgens mij doen alle panelen niet veel onder voor elkaar. Meer wattpiek betekent vaak een fysiek groter paneel en niet meer efficiëntie, alhoewel het licht fluctueert van 20 tot 22% in de specs.

Vraag 1: netaansluiting en eigen gebruik
Mijn aansluiting is 3x25A. Kan ik dit zien als 75A * 400V = 30kW in combinatie met een 3-fase inverter met toereikend vermogen?
Wat is het maximale dat ik uit mijn aansluiting kan halen en wat heb ik daarvoor nodig? Ik heb nu allerlei stoppen en bijvoorbeeld de inductieplaat heeft een 4-koppige stop in de electrakast. De oven idem. Is dat allemaal 3-fase? Hoe kan ik 3 fasen uit de meterkast krijgen en deze apart behandelen? Hoe werkt dat met eigen gebruik zoals het nu regulier is aangelegd?

Mijn vraag gaat specifiek over dat ik op piekmomenten het maximale wil kunnen gebruiken dan wel wil kunnen terugleveren. Ik snap dat 3x25A anders is dan 1x75A omdat het verbruik netjes verdeeld moet worden. Graag daar meer informatie over; bijvoorbeeld: doet een Goodwe-inverter dit precies netjes?

Ik ben bang dat het zo werkt: de inverter mag maximaal 30kW terugleveren omdat dit de netaansluiting is. Maar ik verbruik op dat moment misschien 10kW. Gevolg is dat slechts 20kW wordt teruggeleverd omdat 10kW eerst wordt opgeheven door de zonnepanelen. Wat ik eigenlijk wil is dat er 30kW kan worden teruggeleverd, ongeacht het eigen verbruik, mits de zonneset of thuisaccu's dit kunnen leveren.

Vraag 2: eigen gebruik apart van teruglevering - eigen energieinfrastructuur
Ik zou het dus zo willen regelen dat ik met enkele kilowatts eigen gebruik alsnog het maximale teruglever. Dus als de aansluiting 30kW is en het terugleveren in de praktijk capped is ~28kW dan wil ik alsnog 10kW+ zelf kunnen gebruiken als mijn zonneset bijvoorbeeld 50kW kan leveren. Als de zonnepanelen het niet kunnen leveren, wil ik dat batterijen dit kunnen. Kortom ik wil een energiesituatie die niet direct afhankelijk is van de netaansluiting. Zo kan ik mijn auto opladen met misschien wel ~50kW DC terwijl de netaansluiting dat nooit zou kunnen.

Voorbeeld situatie: zonnepanelen zijn veel groter dan de aansluiting aankan. Zonnepanelen leveren op een middag 60kW tezamen, op een 60kW 3-fase inverter. Teruglevering capped op 30kW. De overige 30kW is dan beschikbaar voor het laden van de accu/powerwall dan wel voor opheffen eigen gebruik. Dat laatste gaat mijn vraag over. Ik wil namelijk meer energie kunnen gebruiken dan de netaansluiting toelaat. Bijvoorbeeld heel snel de auto kunnen opladen, meer dan de netaansluiting aankan. Ik zou eigenlijk de volgende situatie willen:

Zonnepanelen in meerdere strings -> inverter -> eigen netwerk -> overtollig gaat naar opladen batterij of naar teruglevering netwerk

Concreet voorbeeld:

Solar 6x string -> 60kW inverter -> netwerk met 50kW huidig verbruik (opladen auto via DC) -> batterij is vol dus 0 verbruik voor opladen batterij -> 10kW teruglevering, maar de max is bijvoorbeeld 5kW dus 5 gaat verloren.

Tussenvraag: als opgewekte zonne-energie niet kan worden gebruikt, zoals in bovenstaand voorbeeld, waar blijft deze dan? 5kW gaat verloren en.. hoe werkt dit? Wat ik natuurlijk niet moet hebben is dat deze zich omzet in warmte en er brandrisico ontstaat. Of blijven de electronen gewoon netjes in de zonnepanelen zitten als er geen of onvoldoende 'vraag' is? Hoe werkt dit ongeveer?

Volgende complicatie is DC versus AC. De zonnepanelen leveren DC. Het meest efficient zou zijn de zonnepanelen direct aan de autoaccu te koppelen. Dat werkt niet omdat het geleverde voltage kan fluctueren (open-circuit voltage versus MPPT voltage) en daarnaast ook afwijkt van het voltage dat een thuisaccu of autoaccu wilt ontvangen. Zijn er nog andere reden waarom dit niet zou kunnen? Is het verschil in voltage echt het enige?

Hoe moeilijk zou het zijn voor iemand met motivatie en bereidheid hier wat aan uit te geven, om een eigen powerwall en eigen energie-infrastructuur te bouwen? Dit is misschien voer voor een ander topic in de toekomst, maar wellicht relevant voor mijn huidige plannen: ik wil met thuisaccu's een eigen energie infrastructuur maken. Ik dacht om simpel te beginnen met iets wat ik DC kan gebruiken en normaal huiselijk AC gebruik. De auto op DC is iets waar ik veel aan gedacht heb, dat lijkt me een goed idee. Maar het meest simpel lijkt me om de zonnepanelen met minimale tussenstations aan de thuisaccu's te koppelen. De Goodwe kan ook batterijladen maar dat moet dan hun eigen batterij zijn etc, dat wil ik zeker niet. Ik wil een DIY 'open source' achtige oplossing en zeker geen vendor-lockin.

Wat ik dan nodig heb, zijn energie-onderdelen die het DC voltage kan veranderen op hoge vermogens (zowel ampere als voltage). Is dit iets wat ik bij wijze van bij AliExpress kan kopen? Ik weet te weinig van electra, maar ik stel mezelf iets voor wat met grote capacitors als een stabiele buffer dient tussen aanvoer en afdracht, om zo schokken tegen te gaan. Capacitors slijten niet zoals accu's dat doen en kunnen dus lang meegaan met vele cycles. Dus de energie wat van de zonnepanelen komt, gaat bijvoorbeeld eerst naar een schakelstation die bijvoorbeeld een gedeelte naar de accu kan sturen en een ander gedeelte kan terugleveren. Hier heb ik echt hulp bij nodig want ik weet totaal niet hoe dit werkt en of het binnen mijn vermogen ligt dit te realiseren.

Vraag 3: privacy-by-design
Een harde eis is privacy. Kan ik de inverter van mijn keuze (Goodwe 60kW) gebruiken in 100% offline modus? Hiermee bedoel ik: de LAN-module gebruiken en daar een raspberry pi ofzoiets aan knutselen, zonder online activatie of account of (regelmatig) data-afdracht van dit apparaat wanneer het aan het internet hangt. Dus wel lokaal netwerk maar geen internet-toegang, ook niet eenmalige activatie. Absoluut geen account aanmaken op een website. Alle data blijft lokaal opgeslagen. Ik zou het liefste mijn eigen web-applicatie willen bouwen en intern de benodigde controle en datavergaring via de command line willen doen. Kortom, ik wil scripten.

Bijvraag: Hoeveel controle heb ik over of de batterij wordt opgeladen of wat er wordt teruggeleverd? Dit zou ik later - wanneer de setup al draait en teruglevert - willen gaan scripten.

Vraag 4: veiligheid bij hoge voltages
1000V is een beetje de max voor een DC input string, daarboven werkt de MPP tracker niet meer en bij 1100V triggert de over-voltage protection. Zo heb ik dat begrepen uit de handleiding/specs van de Goodwe 60kW 3-fase inverter.

1000V is geen kinderspel. Het is uiteindelijk de ampère die je kan doden, maar een hoog voltage maakt een hoger ampèrage wel mogelijk. Ik wil natuurlijk niet hebben dat het gebruik van een tuinslang die water spuit er opeens contact wordt gemaakt met die 1000V. Hoe werkt dit? Onder de grond is een optie, maar de panelen zelf blijven altijd boven de grond natuurlijk. Wat als ik water spuit over die panelen met de tuinslang op een zonnige dag, is dat veilig?

Dus veiligheid na installatie is een primaire zorg. Maar ook veiligheid tijdens de installatie kan een probleem zijn. Ik kan iets stoms doen en tijdens het aansluiten van de solar strings contact maken met de aarde. Dat lijkt mij bloedlink? Hoe doen professionals dit?

Vraag 5: valt er iets te verbeteren?
* Andere panelen? Andere inverter?
* Goedkoper per opgewekte kWh. Mijn setup is echter al zonder optimizers of micro-inverters dus goed betaalbaar?
* Ideeën over autonomie. Een diy powerwall met veel accus die min of meer een eigen energiecentrale vormen.
* Een andere setup die voordelen biedt. Ik sta open voor alle suggesties. Alleen privacy is een harde eis.
* Binnenkort komt iets nieuws, misschien moet ik wachten?
* Alles waar je me op andere gedachten kunt brengen. :)

Alvast heel erg bedankt voor jullie aandacht en tijd!

~ The SPICE must flow ~

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@CHOAM Aan het bovenstaande valt absoluut niets te verbeteren!
Daarmee is eigenlijk ook alles gezegd.
Voor de rest: "Dream On" (Aerosmith)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waar te beginnen…..

Je huidige aansluiting is 3x25A x 230V = 17kW. Om het jezelf makkelijk te maken zou ik niet voor een omvormer groter dan dit gaan. Het moet wel veilig blijven. En iedere keer de netbeheerder laten komen voor nieuwe zekeringen is ook een dure hobby.

En dan wat overgedimensioneerd qua panelen, dus misschien wel 22kWp aan panelen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:52
Als je toch all-the-way wil gaan:

https://www.e-plushome.nl...we_-_05-10-2021_38-1-.pdf

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHOAM
@dunklefaser Dat is ook leuke feedback, ik heb inderdaad veel uitgezocht. Maar ik wil wel next-level. Misschien is dit topic ook leuk voor anderen zoals ik: net iets verder gaan. Privacy op orde en toekomstgericht op high DC voltage charging.

@Sethro Oke dus die heilige drie-eenheid van krachtstroom betekent niet 3x 400V maar 3x 230V ?! Zoals ik onthouden heb, is de sinusgolf van een fasedraad bij wisselstroom op zijn hoogtepunt 400V en 'gemiddeld' is de afwijking (deviantie) ten opzichte van de nul 230V, zowel positief als negatief. Kortom, het wisselt van +400V naar -400V en wijkt gemiddeld gezien 230V af van de nul.

Begrijp ik het dan goed dat bij krachtstroom de sinusgolf van elke fase op een ander punt begint, en dus niet dezelfde golf is maar een cascade-golf waarbij de een na de andere fase begint op zijn hoogtepunt, en zodoende het gemiddelde niet 230V is maar hoger? Ik snap alleen niet hoe je dan op 400V gemiddeld uitkomt. Ik denk dat ik wisselspanning gewoon niet goed begrijp.

Je antwoord impliceert dat de inverter vrij direct teruglevert aan het stroomnet, zonder iets ertussen. Dus als het stroomnet zekeringen heeft die maximaal 17kW toelaten zoals je zegt en mijn 60kW inverter daar overheen gaat, dan ploffen de hoofdzekeringen en zit ik een dag zonder stroom. Dat is iets om te vermijden. ;)

Omdat ik toch grote plannen heb met eigen energie-infrastructuur en eigen grote set thuisaccu's en energie-autonomie, dacht ik om een stroom-verdeelstation iets te hebben wat voor mij duidelijk te beheren is: maximaal 17kW terugleveren aan het net, maximaal x A naar thuisverbruik, maximaal x voor laden batterij. Etcetera. Kortom, ik wil knopjes waar ik aan kan draaien, en daarmee een eigen energie-infrastructuur kunnen bouwen. Theoretisch iets waar je ook helemaal geen netaansluiting voor nodig hebt, zodat je louter op zonnepanelen en batterijen/accu/powerwall kunt leven. Maar ook dat je je auto kunt opladen met een veel groter vermogen dan de netaansluiting. Dat lijkt me toch zeer wenselijk.

Kortom, die energie-infrastructuur is een beetje het bijzondere van deze thread. Voor de rest is de solarsetup vrij eenvoudig? Als ik jou echter begrijp, kan ik de Goodwe niet instellen van maximaal 17kW terugleveren? Ik zou hooguit eigen infrastructuur kunnen bouwen die als een buffer dient tussen zonnepanelen en netaansluiting?

~ The SPICE must flow ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHOAM
Vraag: kan ik niet gewoon beginnen met een soort hoofd-stop tussen inverter en meterkast, die capped op 17kW (ampère omgerekend).

Wat ik wil is een grotere set dan mijn hoofdaansluiting aankan. Omdat ik in de toekomst mijn eigen energie infrastructuur zou willen, maar ook om nu al te kunnen salderen. Het hoogseizoen is voorbij. Liever nu een sloot aan panelen aanleggen dan levert het tenminste nog iets terug. Juist nu heb ik de overcapaciteit nodig. Misschien alvast 60kWp aan panelen leggen zodat ik in de praktijk 10kWp haal? Nu is het toevallig mooi weer, maar ik ben laat in het jaar en ik hoop er nog wat van te maken. :)

Idee is dus:
* Nu snel kopen met 60kW inverter met ~40kWp panelen snel aangelegd desnoods in het gras. In de praktijk levert het minder terug bijvoorbeeld 10kW op een normale dag. De dagen dat het meer dan 17kW zou leveren, zou de stop dit verhinderen.
* Volgende stap zou zijn: de 17kW cap zachter te maken door dit te controleren. Een knop die maximaal 17kW stuurt naar een bepaald circuit. Hoe werkt dit? Ik wil uiteindelijk kunnen scripten en kunnen zeggen: maximaal zoveel ampere of kW op dit circuit. Dus ik wil de cap zelf kunnen scripten. De hoofd-stoppen in meterkast en tussen meterkast en inverter zorgen voor een hardwarematige beveiliging, maar de primaire beveiliging zou zich dan in software afspelen. Dat is het idee. En dat alles aangestuurd va een Raspberry Pi of Adruino.

Blijft over deze twee problemen:
* Bij deze setup zou de inverter altijd maximaal 17kW kunnen leveren, ook als het eigen verbruik 10kW is. Dan kan er maar 7kW worden teruggeleverd, terwijl 17kW de max is.
* De inverter kan kennelijk niet zelf cappen, dus de hele opwekking stopt zodra het boven de 17kW komt. Electrische stoppen kun je eindelijk hergebruiken maar het vereist nog wel steeds een handmatige handeling. Ik wil dit echt anders. De inverter moet cappen of ik moet iets hebben wat die functie overneemt. Ik kan er echter prima mee leven dat ik nu alvast snel de setup werkend heb en pas later aan de slag ga met automatisering.

~ The SPICE must flow ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 12:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt 400VRMS tussen twee fases. Tussen elk van die fases en N(ul) staat weer 230VRMS. Elke fase heeft een fasedraaing (verschuiving van "begin") van 120 graden (ofwel 1/3e sinus).

De piek van de spanning ligt wortel(2) hoger dan RMS. De RMS waarde kan je inderdaad als soort gemiddelde zien waarbij er door een ohmse belasting gemiddeld net zo veel vermogen gaat als bij DC (gelijkspanning). Tussen fase en N dus slinger tussen +325V en -325V en tussen de fases tussen +563V en -563V. Spanning kan je dus alleen definiëren tussen twee punten, wat je dus als referentie kiest maakt dus uit.

Omdat je dus steeds een fase als referentie hebt betekend dit dat elke fase twee andere fases als referentie kent. Dus bij het aansluiten van een 3-fase/400V belasting wordt elke fase dus door twee zaken belast.

De kracht van 3-fase zit hem erin dat het daarbij niet uit maakt of je die 17kW nu op 400V (ofwel tussen de fases) of op 230V (tussen fase en N) gebruikt dat de stroom door elke fase 25A is en die door de N 0A. (Wel uitgaande van symmetrische belasting.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-05 11:00
CHOAM schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:52:
@dunklefaser Dat is ook leuke feedback, ik heb inderdaad veel uitgezocht.

<snip>
Ik ben bang dat je nog lang niet genoeg hebt uitgezocht en afgaande op de toch wat naïeve blik die je lijkt te hebben op de technische mogelijkheden vrees ik dat het een steile leercurve gaat worden met aan het einde van die leercurve hopelijk wat bijgestelde ambities. Maar een grote vuurbal sluit ik ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHOAM
@septillion dank voor je technische uitleg. Ik heb nog even tijd nodig om je antwoord te verwerken mentaal.

Als ik je goed begrijp is het dus bij krachtstroom of 3-fase stroom zo dat de meest ideale situatie is dat de nuldraad eigenlijk niet wordt gebruikt/belast maar het vooral gaat om het potentiaalverschil (voltage) tussen de 3 fasen onderling, die alle drie een andere sinusgolf-cycli kennen die niet is gesynchroniseerd maar juist verschilt en daarmee dus op een gegeven moment een ander voltage hebben ten opzichte van elkaar.

Kortom, de stroom gaat niet van grijs naar blauw, zoals normaliter bij enkelfase-stroom, maar van grijs-naar-anderekleur-fasedraad? van fase1 naar fase2, dat is 400V zeg je?
Elke fase heeft een fasedraaing (verschuiving van "begin") van 120 graden (ofwel 1/3e sinus).
Ja precies, dus krachtstroom heeft een 'staggered' sinuspatroon van de drie fasen. Eerst fase1, dan fase2, dan fase 3, dan weer nieuwe seconde en fase1 begint. Etcetera. Correct?

~ The SPICE must flow ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHOAM
marcel3 schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:44:
Ik ben bang dat je nog lang niet genoeg hebt uitgezocht en afgaande op de toch wat naïeve blik die je lijkt te hebben op de technische mogelijkheden vrees ik dat het een steile leercurve gaat worden met aan het einde van die leercurve hopelijk wat bijgestelde ambities. Maar een grote vuurbal sluit ik ook niet uit.
Waarom denk je dit precies? Welke problemen zie je vooral?

Waar een wil is, is een weg. Het budget is er enigszins toch toerijkend voor een grote set, en ik heb al vele uren vooronderzoek gedaan voor zonnesets en diens voordelen. Voorzie je problemen met de zonneset zelf?

Of zoals ik denk: het energie-infrastructuur project? Dat is meer een langer termijn project. Voor nu wil ik mijn solar set aanschaffen, maar wel in ogenschouw met toekomstig gebruik en daarvoor leg ik op tafel wat mijn toekomstplannen zijn. Dit hoeft natuurljk niet direct verwezenlijkt te worden. Een simpele setup van >17kWp met een soort stop tussen meterkast en inverter geeft mij al hoop dat ik op het juiste pad ben.

Toch ben ik benieuwd waarom je enigszins pessimistisch bent over mijn plan? Is het niet juist de kern van tweakers om zelf te willen begrijpen en zelf uit te zoeken en via irreguliere kanalen zoals dit forum wijs te worden en nieuwe vaardigheden te leren? Dat is eerder ambitieus, niet naief. B-)

~ The SPICE must flow ~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CHOAM schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:02:
[...]

Waarom denk je dit precies? Welke problemen zie je vooral?
Dat je veel ideeën hebt, maar kennis mist. Wat voor een "stop" gaat het op 17kWp beperken? Dan heb je ook het particuliere limiet van 15kWp voordat je met BTW iig moet gaan kloten: https://www.belastingdien...orfait-zonnepaneelhouders.

En last van de laatste kWp, waarom wil je ver boven die 17kWp nu gaan? Vanwege je eigen gebruik als ik het goed begrijp. Maar wat is dat verbruik dan? Ja jij verbruikt hele hoeveelheid stroom, maar zoveel van de zonnige dagen zal je auto toch niet staan op te laden? En thuisbatterij? De zelfgemaakte hier zitten rond de 16kWh. Dus met dat stuk die jij boven de 17kW wil zitten, heb je in een uur zo'n batterij gevuld.

Zelf zou ik gewoon lekker voor een inverter gaan die richting de 17kWp kan leveren, als je wil kan je daar nog wat meer panelen achterleggen die afgetopt worden, en dan heb je een prima installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHOAM
Sissors schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:15:
Dat je veel ideeën hebt, maar kennis mist.
Dat is toch fantastisch! Dat betekent dat de ambitie er is, maar de kennis nog ontbreekt. Ik zie potentie tot groei! :Y En is daar dit forum juist niet voor, om die kennis over te dragen op mensen die leergierig zijn? Jullie feedback helpen mij verder! En misschien inspireert het een ander juist wel om een soortgelijk pad te volgen.

Iets wat ik toejuich. Want energie-autonomie is iets wat mogelijk veel belangrijker gaat worden in de toekomst.
Wat voor een "stop" gaat het op 17kWp beperken? Dan heb je ook het particuliere limiet van 15kWp voordat je met BTW iig moet gaan kloten: https://www.belastingdien...orfait-zonnepaneelhouders.
Oke dat laatste is even wel belangrijke informatie. Dank daarvoor. Het scheelt niet veel met mijn aansluiting, maar ik moet dus denken aan 15kWp continu teruglevering als de max voor mijn aansluiting.

Een stop is volgens mij iets wat gewoon de stroom onderbreekt als deze boven een bepaald voltage komt. Dus of 65A bij 230V of 37,5A bij 400V dat laatste begrijp ik nog niet helemaal goed hoe het werkt als ik 3-fase teruglever aan het energienet. Maar de 'stop' zou dan strenger afgesteld moeten zijn dan de hoofdstop. In dit geval door de fiscale limiet van 15kW is dat makkelijk: 17kW is de hoofdstop en 15kW is het maximale dat mag worden teruggeleverd, daar hoort een bepaald ampèrage bij en daar zou je een stop kunnen plaatsen tussen inverter en meterkast, toch? Of dit is nu heel vreemd en apart en ongewoon wat ik voorstel? Ik kan me nauwelijks voorstellen. Je wilt toch meerdere laags beveiliging zodat je de hoofdstop nooit tript?
En last van de laatste kWp, waarom wil je ver boven die 17kWp nu gaan? Vanwege je eigen gebruik als ik het goed begrijp. Maar wat is dat verbruik dan?
Even willekeurig gekeken nu en het is zo ongeveer 1300W. Dat kost veel geld elk uur 1,3kWh. 360 euro per maand. Ik zit nu in de materie en doe geen half werk, dus ik wil het nu geregeld hebben. Bovendien zeg eerlijk: wat zou mijn setup nou opwekken in dit seizoen? Vaak geeneens voldoende om de nacht te kunnen salderen. Laat staan de winter. Laat staan het extra verbruik straks met mijn electrische auto en werkruimte en luchtpompen die ik wil aanschaffen. Nee ik wil echt uitbreiden hoor. 100kWp misschien wel in de toekomst. Waarom niet? Je hebt veel meer Wp nodig dan je reguliere gemiddelde verbruik. Gemiddeld 1300W is hoeveel Wp benodigd? Het idee is dat als je kunt bufferen, via saldering dan wel via thuis accu's dat je rekening op nul komt te staan en je daarnaast autonomie bereikt en tevens kunt beschikken over hoger vermogen zoals 50kW DC laden. Drie voordelen boven een setup die de netaansluiting als primaire energieleverancier kent.

Tweede punt is: dit jaar salderen. Ik leg de setup nu aan, in de herfst min of meer. Liever had ik dit in de lente gedaan, dit is niet gelukt door omstandigheden. Ik zie het zo dat alleen in de zomer er een piek bereikt wordt. Maar belangrijk is ook erg de opwekking in de lente en herfst, deze zal 10 tot 25% van de Wp bedragen zo schat ik? En dan heb je nog de nacht. Het punt is dat je behoorlijke overcapaciteit nodig hebt om alles te compenseren. Zowel de nacht als de winter. En daar komt bij dat de zomer nu al geweest is. Ik heb nu ook geld, waarom niet wat meer panelen aansluiten? Als ik een goede veilige oplossing kan vinden die maximaal 15kW teruglevert, kan ik een grotere set van >30kWp aansluiten zonder problemen en dan verdien ik dit jaar een deel van het geld terug door opheffing eigen gebruik. Dat is het idee. De duurdere inverter 60kW versus 30kW is maar 3000 versus 2000 dus 1000 euro duurder. Dat is drie maanden energiekosten. Het opheffen van het eigen verbruik heeft dus prioriteit.

~ The SPICE must flow ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik begrijp dat je maximaal wilt terug leveren. Zeg 3 x 25 ampère a 17.250kWh

Op dit moment hebben best veel mensen met een kleiner installatie al last van een stijgende netspanning met een afschakelende omvormer als gevolg. De kans dat het jou gaat lukken op 17.250kWh terug te leveren zonder dat je omvormers gaan afschakelen acht ik vrij klein.
Ook speelt er op dit moment de problematiek met het salderen, lagere terug lever vergoeding en in sommige gevallen zelfs een terug lever heffing.
Terug leveren wordt steeds minder interessant, rendement bij een grote installatie is slechter door de lage terug lever vergoeding in verhouding van een kleine installatie waarbij je alleen saldeert

Eerlijk gezegd als je om financieel gewin doet dan denk ik dat je op dit moment te laat ben om nog in de zonnepanelen in te stappen. Daar in tegen zijn er op dit moment spaardeposito met 4 procent rente. Mij lijkt dat voor op dit moment een betere investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHOAM
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:12:
Ik begrijp dat je maximaal wilt terug leveren. Zeg 3 x 25 ampère a 17.250kWh
Nou dit is eigenlijk vooral theoretisch van aard. Ik wil het begrijpen vooral en de potentie kunnen benutten.

Achtergrond: ik kwam scripts tegen van iemand die een grote netaansluiting had en de prijs per uur ofzoiets werd berekend en hij door middel van thuisaccu's nog een aardig rendement kon krijgen door in feite te bufferen met accu's: kopen als de prijs laag is en verkopen als deze een piek bereikt.

Het is meer dat ik iemand ben die dingen tof vindt. Iets maken waar ik met software mijn eigen energienetwerk kan aansturen, vind ik tof. Bovendien past het goed bij deze Tweakers community, om dingen zelf te tweaken en aan te sturen en te ontdekken en te begrijpen? Het leerproces daarbij kan veel voldoening geven en leiden tot meer.

Opheffen eigen gebruik ook buiten het hoogseizoen is zeker een belangrijke factor. Daarvoor hoef ik niet maximaal terug te leveren. 1800W gemiddeld/continu terugleveren zou momenteel al voldoende zijn. Maar hoeveel wattpiek is dat? Ik heb misschien meer dan het tienvoudige daarvoor nodig, dus >18kWp. En dat is dan in de zomer, hoe zit het in de winter? Tot de komende zomer ben ik bijna 3000 euro aan energiekosten verder. De totale set nu kost €10.000+ zonder kabels en extra. Alle reden dus om geld uit te geven om het eigen verbruik op te heffen, met als uiteindelijk als ideaal doel de nulrekening.
Eerlijk gezegd als je om financieel gewin doet dan denk ik dat je op dit moment te laat ben om nog in de zonnepanelen in te stappen.
Ja dat is eenmaal zo. Staat tegenover dat er nu geld is voor de aanschaf, en de situatie met China gespannen is, en zomaar de prijzen kunnen stijgen dat is natuurlijk een calculatie. Liever nu autonomie en niet afhankelijk zijn. Dan levert het misschein minder dan 4% op. Ik moet het nog zien met alle ontwikkelingen. Afhankelijk blijven van maandelijks veel verbruik van een energieleverancier is niet fijn in deze tijd van Russische oorlogen en Chinese spanningen? Dingen kunnen veranderen. Energie is geen luxe maar een levensbehoefte in deze moderne tijd.

~ The SPICE must flow ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Het beperken van de stroom moet geregeld worden door de omvormer. Dit is afhankelijk van de omvormer een module op de P1 poort of een losse energiemeter die je direct na de hoofdschakelaar plaatst. Die stel je dan in op 25A.

Je weet dat de groepenkast compleet vervangen moet worden voor 100A ontwerpstroom? (60000W / 3 / 230V = 86A) Je hebt het dan over een kast die een paar keer zo groot is en interne bekabeling van 50mm2 voor de omvormergroep (dit moet voor warmteontwikkeling voldoen aan de utiliteit standaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ooit komt er wel meer realiteitszin bij ts.

Als je snel wilt beginnen leg je 25kWp aan zonnepanelen neer verdeelt over oost / zuid / west op een 16kw omvormer.

Verder denk je een toereikend budget te hebben. Als je aan opslag begint te denken gaat het heel hard. Die hardware is niet goedkoop. Voor een 3 fase setup heb je al snel 3x een set als hieronder nodig.

En met 3 van deze sets kun je maar tot 15kW opladen / ontladen. 3 van deze sets past wel mooi bij een 16kW omvormer zoals hierboven.

https://stroomwinkel.nl/e...-accu-4000w-omvormer.html

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 05-09-2023 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
@CHOAM Volgens mij haal je een paar zaken door elkaar. Enerzijds je 'gebruik' op een bepaald moment en de maximale opwek per jaar, maar dat even terzijde.

Als op jaarbasis je gebruik 10.000 kWh is dan heb je gemiddeld per dag (afgerond) 25kWh nodig.
Om de nacht door te komen heb je al minstens een accu nodig van 12,5.

Kijken we naar de wintermaanden. Mijn panelen (5760Wp / 18 panelen) leverden heel december 54kWh op. Dat is dus 1,8kWh per dag. Om dat naar 25kWh per dag te brengen zou je rond de 200 (84.000 Wp) panelen moeten plaatsen.

Als dat geen probleem is dan loop je wel tegen grenzen aan in de zomer... In juni had ik met dezelfde 18 panelen gemiddeld 26kWh opbrengst per dag. Zet dat om naar de 200 panelen dan heb je dus een dagelijkse opbrengst van 380 kWh. Waar ga je stroom laten via een 3x25A aansluiting? (Let ook op die 380kWh per dag(!) is niet gelijkelijk over de dag verdeeld, dus er zullen momenten zijn dat er 80kW door je bedrading moet gaan stromen... Of zoals je zelf aangeeft een 60kW.

Je zou er voor kunnen kiezen om accu te plaatsen zodat je in de winter een aantal dagen zou kunnen overbruggen. Je moet dan gaan denken aan een accu van drie tot vier dagen je standaard dagverbruik. Mijn inschatting: dat ga je niet redden zelfs niet als je 'maar' voor 1 dag een accu gaat plaatsen, oftewel 25kWh. Je budget is dan niet toereikend, zelfs niet als je de boel zelf in elkaar knutselt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 12:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
CHOAM schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:44:
@septillion dank voor je technische uitleg. Ik heb nog even tijd nodig om je antwoord te verwerken mentaal.

Als ik je goed begrijp is het dus bij krachtstroom of 3-fase stroom zo dat de meest ideale situatie is dat de nuldraad eigenlijk niet wordt gebruikt/belast
Correct, wat dus ook neer komt op geen verlies op de N. Ofwel, minder verlies met minder kabels :)
maar het vooral gaat om het potentiaalverschil (voltage) tussen de 3 fasen onderling,
Onderling of naar de N, dat is maar net hoe je er naar wilt kijken. Dat is dus het leuke dat je dus 1-fase kunt gebruiken maar ook 3-fase (met een draaiveld) en dus zowel 230V als 400V.

Maar omdat je alleen 400V hebt tussen twee fases (en je voor 3x 400V dus elke fase een keer als "aanvoer" en als "afvoer" gebruikt) mag je niet zomaar zeggen dat je 3 x 400V x 25A hebt. Maar dus wel 3 x 230V x 25A = 17kW. En als je dit omschrijft komt het er op neer dat het voor de stromen (door zowel de fases als de N) niet uit maakt of je die 17kW nu aansluit, of dat nu op 230V (fase-N) of 400V (fase-fase) is. Alleen leert de wet van Ohm ons dat bij 400V je dan een hogere weerstand nodig hebt.
die alle drie een andere sinusgolf-cycli kennen die niet is gesynchroniseerd maar juist verschilt
Synchroon zijn ze nu juist wel. Frequentie van alles fases is gelijk en faseverschuiving constant.
en daarmee dus op een gegeven moment een ander voltage hebben ten opzichte van elkaar.
Dat heb je met AC altijd. Maar het is zowel fase-N als fase-fase een sinus, alleen 230VRMS of 400VRMS.

[quote]
Kortom, de stroom gaat niet van grijs naar blauw, zoals normaliter bij enkelfase-stroom, maar van grijs-naar-anderekleur-fasedraad? van fase1 naar fase2, dat is 400V zeg je?
[quote]
Ja, maar door de hele verschuiving is het dus zo leuk dat het voor de verdeling van stroom niet meer uit maakt of je fase-fase aansluit of fase-nul. Zoalng de belasting van elke fase gelijk is dan is de stroom door de N 0A.
Ja precies, dus krachtstroom heeft een 'staggered' sinuspatroon van de drie fasen. Eerst fase1, dan fase2, dan fase 3, dan weer nieuwe seconde en fase1 begint. Etcetera. Correct?
50x ker seconde en continue :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:51
Ik adviseer je om het bij dromen te houden.

Autonomie gedurende de winter red je alleen als je idioot veel PV hebt. De prijs die je daarvoor betaald (bovenop aanschaf) is het feit dat je de rest van het jaar grotendeels je energie weggooit, want je kunt niets het net op gooien. Zie ook de post van BB-one hierboven.
Een accu lost dit maar zeer beperkt op. Ook een grote accu zit in de zomer na een paar dagen vol en is in de winter in een paar dagen/weken leeg.

Kortom, als je volledig off-grid wilt met een hoog verbruik, dan kost het vele malen meer dan die 20k.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:36
CHOAM schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:45:
[...]

Dat is toch fantastisch! Dat betekent dat de ambitie er is, maar de kennis nog ontbreekt. Ik zie potentie tot groei! :Y En is daar dit forum juist niet voor, om die kennis over te dragen op mensen die leergierig zijn? Jullie feedback helpen mij verder! En misschien inspireert het een ander juist wel om een soortgelijk pad te volgen.

Iets wat ik toejuich. Want energie-autonomie is iets wat mogelijk veel belangrijker gaat worden in de toekomst.
Met een microcontroller knutselen is in de regel praktisch risicoloos. Met vermogenselectronica knutselen is dat niet. Als je zoiets wilt bouwen, dan zou niemand je uit hoeven te leggen hoeveel vermogen je terug kunt voeden op 3x25A aansluiting. Dan weet je hoe een 3-fase stelsel werkt.

Als je snel vooruit wilt laat je je meterkast renoveren, kies je voor een 16-17 kW omvormer en leg je 25 kWpiek op het dak. Gezien de ruimte die je hebt is er dan nog genoeg mogelijk naar de toekomst toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHOAM
Onno ! schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:19:
Ik adviseer je om het bij dromen te houden.
Dank voor het advies. Maar ambities beginnen bij dromen. B-)
Kortom, als je volledig off-grid wilt met een hoog verbruik, dan kost het vele malen meer dan die 20k.
Excuus voor de onduidelijkheid van mijn kant. Maar 20k is voor de zonneset zelf, wat ik nu wil uitgeven maximaal. Mijn huidige opzet met 31kWp kost nu 15k incl.BTW voor alleen de panelen+inverter. Dan is er nog ruimte over. Ik kan het uitgeven aan optimizers, maar liever aan meer panelen voor in het gras. Dan koop ik eerst de panelen voor de schuur, dan voor het huis en pas als laatste breid ik uit met panelen in het gras.

Het thuisaccu-project heb ik beperkt dingen voor uitgezocht en is iets voor de langere termijn. Bijvoorbeeld door rustig te beginnen en x accu's te kopen tegen lage prijs en met geschikte electronica het werkend krijgen en dan uittesten hoe het werkt, voordat ik 100kWh of zelfs ooit 1MWh ga aanschaffen. Dat laatste zou dan anderhalve ton kosten. Daar is best budget voor, zo duur vind ik het niet. Maar ik ga geen geld verspillen aan peperdure enduser-oplossingen waar ik niets van leer en maar minimale controle over heb (afhankelijkheid van hun interface, vaak niet privacyveilig met data-afdracht, vendor lock-in).

Ricko1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 06:32:
Het beperken van de stroom moet geregeld worden door de omvormer. Dit is afhankelijk van de omvormer een module op de P1 poort of een losse energiemeter die je direct na de hoofdschakelaar plaatst. Die stel je dan in op 25A.
Bedankt voor de informatie. Je zegt alleen twee dingen die licht strijdig met elkaar lijken. Mag ik vragen om verduidelijking? Je zegt het beperken moet gebeuren door de omvormer. Bedoel je niet eerder kan of zou moeten? Je geeft daarna namelijk een voorbeeld dat het ook een losse energiemeter kan zijn die zelf al capped op een bepaald ampèrage. Dat laatste lijkt precies wat ik zoek? Wat gebeurt er precies, verlaagt deze de stroom naar 25A (cap) of schakelt hij uit als er meer dan 25A wordt geprobeerd teruggeleverd?

Een hardwarematige cap - dat wil ik dan sowieso, voor geval de software faalt. Dus een energiemeter tussen meterkast (3-fase hoofdstop) en de omvormer. Die energiemeter kan zelf ook 'cappen' op een bepaald ampèrage zodat ik nooit de hoofdstoppen trip. Dit lijkt mij stap 1 in mijn avontuur.

Stap 2 is softwarematige aansturing. Als ik je goed begrijp zou ik iets op de P1 poort kunnen aansluiten van de Goodwe en daar middels een Raspberry Pi kunnen aansturen alsof ik aan knoppen zou draaien. Ampere van teruglevering beperken, is in elk geval één knop. Dit moet ik nog verder uitzoeken, maar het punt is wel dat ik met set al werkend kan krijgen met enkel de hardwarematige bescherming in stap 1. Dan kan ik al snel bestellen, is een groot voordeel. Dan begin ik met panelen, omvormer en de energiemeter waar jij het over hebt. Idee?
Je weet dat de groepenkast compleet vervangen moet worden voor 100A ontwerpstroom?
Nou dat wilde ik dus niet doen. Door de oplossing met losse energiemeter met ampere-cap kan ik alles zo laten? Dan wil ik liever een tweede meterkast from scratch gaan bouwen die voor mijn eigen infrastructuur zal gaan dienen, en bijvoorbeeld hoog-vermogen DC laden mogelijk kan maken in de toekomst.

Sethro schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:17:
Ooit komt er wel meer realiteitszin bij ts.
Als ik op korte termijn kan terugleveren en zo kan salderen alsnog dit energierekening-jaar, dan is dat realiteit. Als ik dit kan doen op een manier dat mijn ambitieuze toekomstplannen en experiment projecten ook aan bod komen, bijvoorbeeld doordat ik bij de aanschaf al rekening houd hiermee zoals bijvoorbeeld de juiste inverter kopen, dan denk ik daar veel plezier aan te hebben. Ieder persoon is uniek, ik wil juist zelf ontdekken! Ook dingen die ik eigenlijk niet kan. Ik denk dat ik geleerd heb waar ongeveer de grens ligt.
Verder denk je een toereikend budget te hebben. Als je aan opslag begint te denken gaat het heel hard. Die hardware is niet goedkoop.
Ik had zelf al uitgezocht dat de prijs per kWh voor zonneopslag, dus LiFePo bijvoorbeeld, vanaf $120 gaat. Jouw gelinkte product gaat daar met €1082/kWh ruimschoots overheen, waarbij natuurlijk moet worden opgemerkt dat het product meer is dan de accu/batterijen zelf. Het is een kant en klare eindoplossing, die voor mij weinig interessant is door de slechte "bang for buck" en veelal vendor-lockin wat betreft uitbreiding accupakketten.

Het plan was: een container aan goedkope geschikte accus kopen, tegen laag tarief. Stel 1MWh voor €140.000. Dat is financiëel mogelijk voor mij. Maar dan heb je alleen de accu's zelf met eigen interne BMS. Is echt een project voor de toekomst, maar ik wil nu wel iets kopen wat daar straks geschikt voor is. Niet dat ik de verkeerde inverter koop hiervoor.

BB-One schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:17:
@CHOAMAls op jaarbasis je gebruik 10.000 kWh is dan heb je gemiddeld per dag (afgerond) 25kWh nodig.
Om de nacht door te komen heb je al minstens een accu nodig van 12,5.
Dan doe je wel de aanname dat het verbruik zich evenredig verdeelt over dag en nacht. In mijn geval zou ik zeggen 80% dag en 20% nacht zeker straks als ik alle 'idle power slurpers' heb aangepakt, iets waar ik momenteel mee bezig ben: voorkomen is beter dan genezen ofzoiets. ;)
Kijken we naar de wintermaanden. Mijn panelen (5760Wp / 18 panelen) leverden heel december 54kWh op. Dat is dus 1,8kWh per dag.
Oke dit is interessant. Dus 1,8 / 5,76 = 0,3125kWh/kWp. Grofweg 3kWp nodig voor een kWh/dag. 25kWh nodig betekent dus 75kWp benodigd.

Maar, even redelijk, zover hoef ik niet te gaan. Als ik 40-55kWp aanleg, kom ik ook al een eind. Ik denk er nog overna. Maar liever nu veel kopen zegt mijn onderbuik. Grote inverter en cappen zodat nooit de hoofdaansluiting wordt overbelast.
Als dat geen probleem is dan loop je wel tegen grenzen aan in de zomer... In juni had ik met dezelfde 18 panelen gemiddeld 26kWh opbrengst per dag. Zet dat om naar de 200 panelen dan heb je dus een dagelijkse opbrengst van 380 kWh. Waar ga je stroom laten via een 3x25A aansluiting?
Ja het antwoord hierop zover als ik nu ben:
  1. Er is een hardwarematige cap in de vorm van een energiemeter die capt op x ampère zodat nooit meer kan worden teruggeleverd dan de meterkast dan wel hoofdaansluiting aankan. Daarmee is de hele setup al 'werkend' al zit ik in de zomer dan met weggegooide zonneënergie. Maar die zomer is nog vele maanden weg dus ik heb tijd voor de volgende fasen.
  2. De inverter zelf kan via de P1 poort ingesteld worden om niet meer dan x ampère terug te leveren. Mijn vraag was toen ook: wat gebeurt er dan met de al dan niet opgewekte zonneënergie? Daarop heb ik nog geen antwoord.
  3. Ik wil uiteindelijk al die extra stroom gaan gebruiken middels een eigen energie infrastructuur, los van de meterkast, een tweede meterkast zeg maar naar de inverter zelf bijvoorbeeld. Hiermee kan ik dan zeker in de zomermaanden extra energie verbruiken.
  4. Met een grote thuisaccu kun je serieus veel energie opladen en deze uiteindelijk ook vervoeren. Bijvoorbeeld door een batterijpack op een vakantieadres te vervangen door een opgelaad exemplaar. Dan transporteer je zonne-energie op die manier.

Oilman schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:10:
Met een microcontroller knutselen is in de regel praktisch risicoloos. Met vermogenselectronica knutselen is dat niet.
Precies. Ik wil dus niet bijvoorbeeld een eigen BMS gaan knutselen. Daar heb ik gewoon geen verstand van. Wat ik in gedachte had, was onderdelen zoals Goodwe inverter, accu's met interne BMS en andere 'half-fabrikaten' en zelf mijn eigen omvattende energie-oplossing bouwen. En dus niet een peperduur eindproduct waarbij de prijs per kWh heel erg hoog is. Ik dacht juist door de accu's bulk in te slaan middels een container, dat ik het juiste spul kan krijgen voor een leuke prijs. Anderhalf tot twee ton, in de toekomst. Als ik even mag dromen: 1MWh aansturen/beheren met mijn Raspberry Pi zou kicken zijn. :)
Als je snel vooruit wilt laat je je meterkast renoveren, kies je voor een 16-17 kW omvormer en leg je 25 kWpiek op het dak. Gezien de ruimte die je hebt is er dan nog genoeg mogelijk naar de toekomst toe.
Wat moet er veranderd worden aan de meterkast? Deze is nu al geschikt voor 3x25A tenminste? Intern wordt er gebruikt gemaakt van veel dikkere kabels dan de aansluiting vereist, is mij verteld. Ik dacht dat het zo simpel was als drie draadjes op de hoofdstop aansluiten en naar de 'energiemeter' leiden die capped op x ampère, en die gaat vervolgens middels een dikke kabel naar de inverter in de schuur. Dan hoeft de electriciën toch niet veel te verbouwen aan de meterkast?

~ The SPICE must flow ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-05 10:24
@CHOAM
ach dromen het mag. ;)

ik ga niet in op de techniek, maar op de dromen.

hier mijn meerdere jaren opwek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
dit weergegeven in kWh/kWp zodat de grote van de set niet meer uit maakt.
de maanden december en januari dat is maar 10 a 15kWh/kWp.
met mijn 9000Wp of 9kWp is dat grofweg 90-135kWh per maand.
of 3 a 4 kWh per dag.

kijk ik naar het einde van de zomer dan sta ik een +/-2000kWh in de min, wat ik dan graag naar de winter zou willen verplaatsen.
1kWh accu kost grofweg 500€.
2000 x 500 = 1miljoen. >:)
ik hoop dat je rijk bent als je dit wil doen. ;)

natuurlijk 9kWp is een "klein" setje, dat kan nog met gemak 3x of zelf 4x zo groot.
(meer techniek, een 3fase omvormer kan een +/-20panelen per mpp hebben serieel.
2 mpp, dus 2x20x420Wp.
dan kun je ook wel Stringen parallel maken, dan heb je 2x2x20x420Wp.
dit kan op een 3kW omvormer of een 17kW omvormer, dat maakt (haast) niet uit.
(dit verschilt wel een beetje per merk.)
maar goed een 3-17kW omvormer met 33kWp, het kan wel.
wil je nog meer dan heb je een 3fase nodig met 1500V mogelijkheid, en dat is snel duurder.
maar veel dingen staan nog niet vast of zijn nog niet bekend dus dit is ongeveer.)
dat geeft veel meer kWh in de winter.
en Wp is vele malen goedkoper als accu's.

waarschijnlijk is het nog goedkoper om gewoon een aggregaat op diesel aan te schaffen, dan te proberen in de winter je accu's gevuld te krijgen.
maar ja, is dat je doel? :?

minder dromen, en realistischer.
8 maanden van het jaar op eigen stroom draaien en die 4 maanden maar laten zitten.
je kunt nu je gemiddelde dag gebruik nemen, in mijn geval 10kWh.
en dan voor +/-20kWh aan accu kopen, met een PV setje van 9kWp en het lukt al.
het is gewoon die laatste 4 maanden die zijn zo moeilijk, dat kost te duur. ;)

(in de zomer heb ik grofweg 10kWh per dag, in de winter is dat grofweg 17kWh per dag, door de warmtepomp. dit kan verklaren waarom je de cijfers die ik geeft een beetje vreemd overkomen, maar ze kloppen op een bierviltje wel. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear604
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 14:51
Leuk projectje :) Wat je wilt is allemaal niet erg bijzonder qua aansturing, maar ik denk dat de schaal economisch gezien inderdaad een beetje zoek is. Maar als je geld en tijd over hebt.
Je slaat nog best wat (denk)stappen over wbt AC werk, dus ik zou iemand zoeken die je daarbij kan helpen mocht het plan concreter worden. Kijk ook even of je verzekeraar eisen heeft voor dit soort installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@migjes Dat zijn dromen! Maar wel wat technische dromen - of niet?
De tijd zal het leren - mijn fantasie laat me hier in de steek.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHOAM
@migjes Kijk dat is interessante informatie!

Jouw high: 100 kWh/kWp per maand ~= 3 kWh/KWp per dag
Jouw medium: 50 kWh/kWp per maand ~= 1,5 kWh/kWp per dag
Jouw low: 10 kWh/kWp per maand ~= 0,3 kWh/kWp per dag

Dat laatste klopt met het voorbeeld van @BB-one: ik heb 3 kilowatt-piek nodig aan panelen om in december een kilowatt-uur per dag te genereren gemiddeld.

Met 30kWp zit ik dan op 10kWh/dag in de winter. Dat dekt dan 40% van mijn huidig verbruik. Zonder gebruiken van batterijen. Niet slecht. Kan beter.

Omdat er nog budget over is, leuk om nog wat extra paneeltjes na te bestellen zodra de set draait, over een maand ofzo. Zodat ik op 48kWp zit. Dan zit ik op 64% "dekking" in de wintermaanden. En de lente herfst al snel boven de 100% zodat ik nog flink kan salderen. En komend jaar verwacht ik meer energie zelf te gaan gebruiken en beginnen met experimenteren thuisaccu.

Dus vooralsnog het plan:
  1. Ik begin met een forse inverter 60kW 3-fase van Goodwe. Deze heeft meer vermogen dan de netaansluiting aankan. Voordeel is vooral de 6x MPP trackers. Het 17kW model heeft er maar twee, die gaan al gelijk verloren aan de twee zijden van het dak. Dus ik zou echt minimaal 3x MPP trackers nodig hebben. Maar dan zouden alle panelen op de schuur op één MPPT draaien dat kan natuurlijk niet, dus minimaal 5. En dan zit je met 2785 versus 3080 maar €300 exBTW verwijderd van de 60kW versie, die er 6 heeft. Alternatief is dat ik met allerlei optimizers ga werken maar dat gaat duur worden. Of de panelen op het dak met micro-inverters en de Goodwe inverter alleen voor de panelen op de schuur. Noot: schuur=24kWp, dak=7kWp beide zijden gerekend dus twee MPPT benodigd).
  2. Electriciën verbouwt mijn meterkast zodat er een vette kabel uitkomt direct op de hoofdstoppen die naar een tussen-energiemeter wordt gekoppeld die ik kan instellen op maximaal 25 ampère teruglevering. Zo is alls officiëel netjes geregeld en zou alles moeten werken ook wanneer ik meer zou opwekken dan de netaansluiting aankan. Dat laatste is erg belangrijk. Dat zorgt ervoor dat ik kan 'overboeken'.
  3. De panelen op schuur zijn 24kWp. 53 / 2 = ~26,5 en dat maal 40V = 1060V. Dat lijkt me teveel. Maar de panelen die ik op het oog heb, hebben specs van Operating voltage: 34,8V met open circuit voltage: 41.6V. Dat laatste betekent dat ik boven de 1100V uitkom en dat is de overvoltage-protection limiet van Goodwe. Maar geldt dat ook voor open circuit voltage? Of moet ik alleen naar operating voltage kijken, want dan zou het wel kunnen: 34,8V * 26,5 panelen = 922V. Lekker hoog, lekker efficiënt. Maar dan slechts twee MPPT voor de hele set op de schuur. Ik zou het liever in drie plakken delen omdat ik denk dat één deel wel eens schaduw kan hebben in de vroege en late uren. De overige twee delen zouden best consistent zon moeten hebben.
  4. Nu de schuur 24kWp op twee of drie MPPT is aangesloten, begin ik aan het huis met twee schuine zijden. Behoorlijk schuin is het. Ik verwacht er eigenlijk niet heel erg veel van. 7kWp als ik beide zijden doe. En twee MPPT nodig. Een optie zou zijn om met micro-inverters te werken of optimizers en hele grote panelen te kiezen zodat je minder inverters/optimizers per Wattpiek nodig hebt. Dat is nog het overwegen waard.
  5. Als laatste komt dan nog een extra uitbreiding in het grasveld bij, in de hoop meer te kunnen salderen dit najaar en lente. Zo kan ik de 31kWp opkrikken naar 40-45kWp. Het budget kan iets worden opgerekt hiervoor, indien nodig. Met 31kWp+inverter heb ik 15k van de 20k besteed, inclusief BTW maar zonder kabels en dergelijke. Laat ik voor de extra's 1k rekenen en ik rek het budget tot 22k, dan is er nog 6k over voor de set in het gras. Dat zijn nog eens 37 panelen en 17kWp. Dan wordt het 24+7+17 = 48kWp. Dat behaagt mij aanzienlijk. :Y)

@PolarBear604 Dank. :) Ik ben zelf niet zo van de verzekeringen. Risico's zijn er niet voor niets, het is juist de bedoeling dat deze invloed hebben op je keuzes. Verzekeringen mitigeren gezond gedrag. Voorbeeld: mijn vader laat een dure fiets in de binnenstad staan op een klein slotje, want hij was verzekerd. Fiets weg en verzekering bleek failliet. Datsoort gedrag is onzinnig en wordt uitgelokt door contraproductieve risicospreiding.

Wat ik wil doen is straks de thuisaccu's in verschillende units onderbrengen in het grasveld met een betonnen constructie eromheen. Als er brand is, levert dat geen risico voor de mens op en hopelijk blijft een ramp zich beperkt in omvang tot één zo'n unit. Dat is productieve risicospreiding.

Je tip om een expert langs te laten komen is een goede. Maar ik heb jullie hulp denk ik nodig om het snel knutselen-aspect met de Raspberry Pi te verwezenlijken. En om af te tasten of er dingen zijn waar ik zelf nog niet over had gedacht.

Ik ben enigszins verbaasd dat de DIY ambities niet meer tot zijn recht komen op een forum als deze. Ik hoop juist dat sommigen van jullie het best tof vinden als iemand voor energie autonomie gaat, ook met beperkte kennis van electra. Uiteindelijk kom ik er wel, denk ik. :)

~ The SPICE must flow ~

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
CHOAM schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:49:
Bedankt voor de informatie. Je zegt alleen twee dingen die licht strijdig met elkaar lijken. Mag ik vragen om verduidelijking? Je zegt het beperken moet gebeuren door de omvormer. Bedoel je niet eerder kan of zou moeten? Je geeft daarna namelijk een voorbeeld dat het ook een losse energiemeter kan zijn die zelf al capped op een bepaald ampèrage. Dat laatste lijkt precies wat ik zoek? Wat gebeurt er precies, verlaagt deze de stroom naar 25A (cap) of schakelt hij uit als er meer dan 25A wordt geprobeerd teruggeleverd?
Een energiemeter is geen beveiliging! daar loopt rustig stroom door tot die smelt en in brand vliegt. De beveiliging gebeurt door een installatieautomaat (of zekeringen). Die klapt hard uit als de stroom overschreden wordt (hoe snel is afhankelijk van de karakteristiek en de omstandigheden)

Veel omvormers kunnen zelf hun stroom regelen. Ik zie zo geen typenummer van die 60kW omvormer, bedoel je de Goodwe GW60KS-MT-AFCI ?
Zie de installatiehandleiding https://pimassetsprdst.bl...iginal/17/38/26091738.pdf pagina 25 (29 in pdf reader). RS485 meter (check compatibiliteit!) of van Goodwe zelf de SEC1000 die met CT klemmen de stroom meet (en ethernet communicatie biedt ipv alleen wifi op de omvormer zelf)

De meter geeft de stroom door aan de omvormer die dan zelf zijn uitgangsvermogen beperkt. Elke andere beveiliging kan alleen hard de verbinding verbreken.
Een hardwarematige cap - dat wil ik dan sowieso, voor geval de software faalt. Dus een energiemeter tussen meterkast (3-fase hoofdstop) en de omvormer. Die energiemeter kan zelf ook 'cappen' op een bepaald ampèrage zodat ik nooit de hoofdstoppen trip. Dit lijkt mij stap 1 in mijn avontuur.
De hardwarematige cap is de installatieautomaat/zekering. Die schakelt de spanning af als de stroom te hoog wordt.
Stap 2 is softwarematige aansturing. Als ik je goed begrijp zou ik iets op de P1 poort kunnen aansluiten van de Goodwe en daar middels een Raspberry Pi kunnen aansturen alsof ik aan knoppen zou draaien. Ampere van teruglevering beperken, is in elk geval één knop. Dit moet ik nog verder uitzoeken, maar het punt is wel dat ik met set al werkend kan krijgen met enkel de hardwarematige bescherming in stap 1. Dan kan ik al snel bestellen, is een groot voordeel. Dan begin ik met panelen, omvormer en de energiemeter waar jij het over hebt. Idee?
Geen raspberry pi daarvoor, veel te onbetrouwbaar/langzaam (stroom is realtime data). Goodwe heeft de eerder genoemde SEC1000 (of een RS485 meter die compatible is)
Nou dat wilde ik dus niet doen. Door de oplossing met losse energiemeter met ampere-cap kan ik alles zo laten? Dan wil ik liever een tweede meterkast from scratch gaan bouwen die voor mijn eigen infrastructuur zal gaan dienen, en bijvoorbeeld hoog-vermogen DC laden mogelijk kan maken in de toekomst.
Zie uitleg bij uitbreide meterkast vraag
wat gebeurt er dan met de al dan niet opgewekte zonneënergie? Daarop heb ik nog geen antwoord.
Simpel, niks. Niet opgewekte stroom bestaat niet. De energie doet hetzelfde alsof geen zonnepanelen zijn (weerkaatsen of in warmte omzetten)
Wat moet er veranderd worden aan de meterkast? Deze is nu al geschikt voor 3x25A tenminste? Intern wordt er gebruikt gemaakt van veel dikkere kabels dan de aansluiting vereist, is mij verteld. Ik dacht dat het zo simpel was als drie draadjes op de hoofdstop aansluiten en naar de 'energiemeter' leiden die capped op x ampère, en die gaat vervolgens middels een dikke kabel naar de inverter in de schuur. Dan hoeft de electriciën toch niet veel te verbouwen aan de meterkast?
De "hoofdstop" is verzegeld en mag jij niet aankomen. Die gaat eerst naar de energiemeter van de netbeheerder (Enexis, Liander, Stedin, etc). Van daar gaat die naar de hoofdschakelaar in jouw groepenkast (als er geen hoofdschakelaar is moet de groepenkast sowieso vervangen worden (meer dan 20 jaar oud))

Standaard huis groepenkasten hebben 6mm2 draad wat geschikt is tot 40A niet continue belast (dan wordt het te warm en smelt de bedrading). Jouw installatie wordt zwaarder dan de meeste kleine bedrijven. 60kW is utiliteit/industrie in Nederland. Voor de warmteontwikkeling moet dat intern verbonden worden met 50mm2. Dat past niet in standaard onderdelen en moet verdeeld worden via een aansluitblok.
Deze hoeveelheid stroom is geen grap. Dit zijn onderdelen die zo meer dan €100 per stuk kosten. De C100 automaat kost ongeveer €350 (A-merk Eaton). Op basis van de beperkte informatie zou ik minimaal 2500 euro rekenen voor de onderdelen en de grondkabel naar de schuur (mits korter dan 50m)

Voor die 100A heb je minimaal 25mm2 kabel nodig. Bij PV liever een maat groter voor het spanningsverlies. 4x35mm2 ymvk-as grondkabel kost tussen 30 en 40 euro per meter.

Als je de bestaande groepenkast wil behouden moet je er een kast naast plaatsen en daar alle zware onderdelen in plaatsen. Vanaf de hoofdschakelaar dan de voeding direct naar het aansluitblok die kast brengen. Dan een 40A installatieautomaat in die kast om de bestaande kast met 6mm2 te voeden. Als je ook off-grid wil bij een stroomstoring moet er ook een ATS (automatic transfer switch) tussen geplaatst worden. Dan is de voorbeeld 60kw Goodwe niet geschikt zonder een externe voedingsbron.
Het plan was: een container aan goedkope geschikte accus kopen, tegen laag tarief. Stel 1MWh voor €140.000. Dat is financiëel mogelijk voor mij. Maar dan heb je alleen de accu's zelf met eigen interne BMS. Is echt een project voor de toekomst, maar ik wil nu wel iets kopen wat daar straks geschikt voor is. Niet dat ik de verkeerde inverter koop hiervoor.
De GW60KS-MT-AFCI is een standaard netgekoppelde inverter. Die doet helemaal niks met accu's. Als je accu's en PV wil koppelen op een omvormer moet je een hybride omvormer kopen. Dan wordt het waarschijnlijk meerdere 10/15kW omvormers.

Dit is niet echt doe het zelf vriendelijk. Bij fouten is er een serieus risico op brand. Zo'n kast bouwen vereist ook kennis en ervaring die ik niet bij jou zie. De gemiddelde elektricien zal hier zijn handen niet aan branden.

Om je een idee te geven van de hoeveelheid vermogen wat jij wil aansluiten/gebruiken:
Onderstaand een foto van een nieuwe hoofdverdeler die ik dit jaar samen met een collega gebouwd heb (+-€4000 aan onderdelen). 3x80A aansluiting, 96A aan laadpalen (loadbalancer), 60kW noodstroomaggregaat (ATS kast extern), 2 onderverdelers, twee zware 3 fase airco's (op 25A groepen) en een 15kW pv omvormer (komt later nog meer bij na vervangen dak). Deze kast is 80cm breed/60cm hoog en is gebouwd/ontworpen op hoog continue vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYQuKkm73IsQPXYI76k19qDR0sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FaKHJQNyDWqdgPVGdSUK94X8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:36
Plaats eens een foto van je meterkast. Met hetgeen ik lees vermoed ik dat het oude meuk is, die zonder meer aan vervanging toe is gezien de plannen die je hebt. De meterkast is de basis van elektrische installatie.

Die laatste 2 zinnen bewijzen precies dat je dit idee gewoon lekker moet bewaren voor verjaardagen en in de kroeg, maar het vooral zelf niet moet proberen uit te voeren. Begin je eens te verdiepen in termen als aardlekschakelaar, installatieautomaat en installatierelais. Bij een standaard huis-tuin-en-keuken PV setje kan je weg komen zonder kabelberekeningen te maken, met een paar veilige aannames kom je er 9 van de 10x wel, dit is alleen een andere schaal, dus het volgende topic voor de zelfstudie is kabelberekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@CHOAM
ik heb de gegevens ook gewoon per dag in een pretsheetje als je wil.
dm me maar dan mail ik het wel door.

het is al een beetje verteld, maar zal er ook een stapje op doen.

je kunt "speciale" omvormers laten reageren op een meter in de meter kast.
dit gaat vaak nog met een oud com protocoletje (RS485).
leuk maar als ik dat doe dan duurt het een seconde voor dat ik antwoord heb van de meter.
(en dan draai ik buiten spec zeg maar overclockt, anders is hij mij te langzaam.)
en dan duurt het ook nog even voordat de omvormer kan reageren.
dus dan gaat er toch een b.v 30A over een 25A groep naar buiten.
dit is niet echt verstandig en kan voor problemen zorgen.

gelukkig ook goed nieuws.
een 25A groep klapt er niet uit, met 25,00001A.
wel nee, een 3x dat vermogen voor 3 seconde, dan pas reageert die.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhMHR4y2e1AZgMocXFsLb2HYf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large
dus dan zie je dat er toch wel iets meer er over kan als je zou denken.

dan heb je wel eens mensen die denken een groep van 25A die houwt alles tegen boven de 25A.
nop, een groep is niet meer als een dun ijzerdraadje die door brand als hij te warm word.
(simpel gezegd, is eigenlijk best wel een klein netjes wonder dingetje.
de moderne groepen werken anders, maar volgens zelfde principe.)
als je er 100A door trekt, dan laat hij dat gewoon door tot zijn warmte te veel word en door brand.
probleem is als je te veel op of tegen zijn max aan zit, dan gaat zijn betrouwbaarheid achteruit.
en heb je grotere kans dat je vroeger of later toch een nieuwe hoofd groep nodig hebt.
(vragen hoelang, dat is vragen hoelang een wasmachine mee gaat, je kunt mazzel hebben of pech.)
je zou wel de groep kunnen gaan koelen, dan duurt het langer voor hij reageert.
(en ik hoef toch niet te vertellen dat ik dit niet heel slim vind.
ach ik geloof ook in darwinisme, niet slim genoeg dan sterft het van zelf uit. ;) )

hoe een goodwe dingen doet, ik heb geen idee.
(is wel een merk wat je noemt, is niet de maker van goede handleidingen zacht uit gedrukt. lol.)
ik houd mij over het algemeen met dingen bezig die werken, niet met dit soort dromen.
sorrie, ik weet het niet.

maar ga eens de fronius gen24 omvormers de handleidingen lezen.
daar staan voorbeelden in die je wil weten, geeft je inspiratie.
over hoe sommige dingen kunnen en sommige niet. ;)

@dunklefaser
ach je kunt een eind komen, en met yolo.
de lo is dan wel wat kort, maar het is yo. ;)

met de juiste apparatuur, en wat opletten.
dan kom je een heel eind, maar de stelling die ik nu lees staat mij ook wat ver van wat technisch verstandig is.
ïk lees wel mee, wie weet worden dingen wat duidelijker en wat beter gestructureerd.
dit leest tot nu toe als: ik wil alles en ik betaal er niet voor en het moet maar kunnen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 17:02

Zenix

BOE!

Kijk of je de omvormer kan beperken tot 17kW (export beperking/Powe limit) mijn 6kW Goodwe kan dat ook. Dan zou je hem veilig kunnen gebruiken.

Eventueel zoiets
2x https://solar.gistron.com...p3-eu-12kw-3-fase-2-mppt/

4xMPPT, maar twee strings per MPPT. En hybride met mogelijkheid ook zelfs accu's te koppelen (low voltage), maar ook de mogelijkheid om in te voeden vanaf AC als je voor kiest om ergens anders nog een andere inverter te gebruiken of micro omvormers. Daarnaast off-grid mogelijkheden, zie ook het Deye topic. Volgens mij kan je met deze ook export beperken.

[ Voor 67% gewijzigd door Zenix op 06-09-2023 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
CHOAM schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:52:
Klopt het hoe ik denk: die Goodwe inverter met 6 MPP trackers kan ik prima een string all-blacks op het huis die in de schaduw staat (MPPT #1), andere kant van schuin dak op huis die in de zon staat (MPPT #2), en vier sets/strings van panelen die op de schuur liggen (MPPT #3-#6). De input mag dus varieren en de ene string/set op MPP tracker #1 heeft niets te maken met de overige strings op de overige MPP trackers? In dat geval hoeven de strings dus niet identiek te zijn en kunnen ze een totaal ander profiel hebben, zoals schaduwprofiel, aantal panelen en voltage. Klopt het hoe ik denk?
elke mpp is een eigen afhandeling van de panelen.
dus 1 mpp met 12 panelen en de andere met 20, dat is geen probleem.
daar zijn ze juist voor gemaakt.
Vraag 1: netaansluiting en eigen gebruik
Mijn aansluiting is 3x25A. Kan ik dit zien als 75A * 400V = 30kW in combinatie met een 3-fase inverter met toereikend vermogen?
Wat is het maximale dat ik uit mijn aansluiting kan halen en wat heb ik daarvoor nodig? Ik heb nu allerlei stoppen en bijvoorbeeld de inductieplaat heeft een 4-koppige stop in de electrakast. De oven idem. Is dat allemaal 3-fase? Hoe kan ik 3 fasen uit de meterkast krijgen en deze apart behandelen? Hoe werkt dat met eigen gebruik zoals het nu regulier is aangelegd?
3x25x230V = +/-17kW.
zoals al gezegd, ga ik verder niet op in.

lever je op fase 1 1000W, dan gaat die stroom naar de eerste de beste gebruiker op fase 1.
is dat in je eigen huis, dan gaat het niet langs de meter, maar gebruik je het rechtstreeks.
lever je op fase 1 en gebruik je op fase 2, dan kun je het niet rechtstreeks gebruiken.
maar: de meter telt alle fase bij elkaar op en berekend daar een kWh uit die je betaalde/uitbetaald, dus financieel word het wel als eigen gebruik gerekend.
(ben je purist, dan maakt het uit op welke fase je gebruikt en levert.
ben je financieel, dan maakt het geen bal uit op welke fase je levert en gebruikt.)
Mijn vraag gaat specifiek over dat ik op piekmomenten het maximale wil kunnen gebruiken dan wel wil kunnen terugleveren. Ik snap dat 3x25A anders is dan 1x75A omdat het verbruik netjes verdeeld moet worden. Graag daar meer informatie over; bijvoorbeeld: doet een Goodwe-inverter dit precies netjes?
ik weet niet wat je precies netjes vind.
maar heeft een omvormer 15A te leveren op 3 fase, dan levert hij 3x5A.
(kleine uitzonderingen zie je wel eens, zo heeft kostal/fronius omvormers gehad/heeft die schakelde fase's uit bij erg lage opbrengst uit de panelen om zo efficiënter te zijn bij weinig vermogen. dit is eerder uitzondering als regel.)
Ik ben bang dat het zo werkt: de inverter mag maximaal 30kW terugleveren omdat dit de netaansluiting is. Maar ik verbruik op dat moment misschien 10kW. Gevolg is dat slechts 20kW wordt teruggeleverd omdat 10kW eerst wordt opgeheven door de zonnepanelen. Wat ik eigenlijk wil is dat er 30kW kan worden teruggeleverd, ongeacht het eigen verbruik, mits de zonneset of thuisaccu's dit kunnen leveren.
jep over het algemeen:
17kWleveren en 10kW in huis gebruiken is 7kW wat je huis verlaat en je dus levert aan het net.
(uitzonderingen zijn er altijd, de fronius gen24 die heeft er wel mogelijkheden voor om dat anders te doen, door middel van een extra meter in de meter kast. misschien nog wel meer merken die dat kunnen.
dit is waarschijnlijk helemaal niet een probleem, je bent dan allang de yolo voorbij als je dit doet.)

Vraag 2: eigen gebruik apart van teruglevering - eigen energieinfrastructuur
Ik zou het dus zo willen regelen dat ik met enkele kilowatts eigen gebruik alsnog het maximale teruglever. Dus als de aansluiting 30kW is en het terugleveren in de praktijk capped is ~28kW dan wil ik alsnog 10kW+ zelf kunnen gebruiken als mijn zonneset bijvoorbeeld 50kW kan leveren. Als de zonnepanelen het niet kunnen leveren, wil ik dat batterijen dit kunnen. Kortom ik wil een energiesituatie die niet direct afhankelijk is van de netaansluiting. Zo kan ik mijn auto opladen met misschien wel ~50kW DC terwijl de netaansluiting dat nooit zou kunnen.
ik heb geen idee wat een auto aan DC nodig heeft om te laden?
maar het is wel handig even te weten hoe een omvormer eigenlijk grofweg werkt.

er zitten 2 onderdelen in de bak die je omvormer noemt.
1 de DC/AC converter
deze zet de DC stroom om in AC,k is verder geen intelligent apparaat, je zet er DC op aan 1 kant en er komt AC uit aan de andere kant.
dit is zo dom apparaat, dat hij perse een bepaalde V nodig heeft, bij 1 fase is dit vaak rond de 350V en bij 3 fase is dit vaak rond de 600 of 720V.
2. de mpp.
dit is het brein van je omvormer en is niet veel meer als een regelbare DC/DC convertor, die zet de Vmpp uit de panelen om naar de 350-600-720V.
en hier zitten ook de sensors gekoppeld voor de rest van de omvormer.
(ook hier zijn uitzonderingen, zo doet mijn omvormer als er minder W uit de panelen komt over gaan op niet op 50hz te leveren, maar gaat hij hz overslaan om zo meer tijd te hebben om de condensatoren te vullen en efficiënter te zijn, dit is ook zeldzaam.)
Voorbeeld situatie: zonnepanelen zijn veel groter dan de aansluiting aankan. Zonnepanelen leveren op een middag 60kW tezamen, op een 60kW 3-fase inverter. Teruglevering capped op 30kW. De overige 30kW is dan beschikbaar voor het laden van de accu/powerwall dan wel voor opheffen eigen gebruik. Dat laatste gaat mijn vraag over. Ik wil namelijk meer energie kunnen gebruiken dan de netaansluiting toelaat. Bijvoorbeeld heel snel de auto kunnen opladen, meer dan de netaansluiting aankan. Ik zou eigenlijk de volgende situatie willen:

Zonnepanelen in meerdere strings -> inverter -> eigen netwerk -> overtollig gaat naar opladen batterij of naar teruglevering netwerk

Concreet voorbeeld:

Solar 6x string -> 60kW inverter -> netwerk met 50kW huidig verbruik (opladen auto via DC) -> batterij is vol dus 0 verbruik voor opladen batterij -> 10kW teruglevering, maar de max is bijvoorbeeld 5kW dus 5 gaat verloren.
hier word het gevaarlijk:
stel de auto staat te laden, en de vrouw wil weg rijden en trekt de stekker er uit.
kan de omvormer dan snel genoeg registreren dat er minder nodig is en je hoofd groep in leven houden.
lol 60kW op een 17kW hoofdgroep, het is nog al wat. >:)
foutje is zo gemaakt en er is weinig ruimte voor fouten.
Tussenvraag: als opgewekte zonne-energie niet kan worden gebruikt, zoals in bovenstaand voorbeeld, waar blijft deze dan? 5kW gaat verloren en.. hoe werkt dit? Wat ik natuurlijk niet moet hebben is dat deze zich omzet in warmte en er brandrisico ontstaat. Of blijven de electronen gewoon netjes in de zonnepanelen zitten als er geen of onvoldoende 'vraag' is? Hoe werkt dit ongeveer?
de mpp meet of er een Voc uit de panelen komt, dan gaat hij een beetje Ampp uit de string halen, dit doet hij net zolang meer en meer, tot hij het optimum heeft gevonden.
zie ook de IV-curve van een paneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ow7y5E0nVOcCQpaanZQmfTo0zxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6yixDaIccgYV9GPGV3ZfTFH.jpg?f=user_large
leveren de panelen theoretisch meer kW als de dat de omvormer kan leveren, dan blijf je lager hangen op de IV en heb je minder W.
dus dit is geen probleem, is gewoon regelbaar. (binnen bepaalde marges zo als altijd.)
Volgende complicatie is DC versus AC. De zonnepanelen leveren DC. Het meest efficient zou zijn de zonnepanelen direct aan de autoaccu te koppelen. Dat werkt niet omdat het geleverde voltage kan fluctueren (open-circuit voltage versus MPPT voltage) en daarnaast ook afwijkt van het voltage dat een thuisaccu of autoaccu wilt ontvangen. Zijn er nog andere reden waarom dit niet zou kunnen? Is het verschil in voltage echt het enige?

Hoe moeilijk zou het zijn voor iemand met motivatie en bereidheid hier wat aan uit te geven, om een eigen powerwall en eigen energie-infrastructuur te bouwen? Dit is misschien voer voor een ander topic in de toekomst, maar wellicht relevant voor mijn huidige plannen: ik wil met thuisaccu's een eigen energie infrastructuur maken. Ik dacht om simpel te beginnen met iets wat ik DC kan gebruiken en normaal huiselijk AC gebruik. De auto op DC is iets waar ik veel aan gedacht heb, dat lijkt me een goed idee. Maar het meest simpel lijkt me om de zonnepanelen met minimale tussenstations aan de thuisaccu's te koppelen. De Goodwe kan ook batterijladen maar dat moet dan hun eigen batterij zijn etc, dat wil ik zeker niet. Ik wil een DIY 'open source' achtige oplossing en zeker geen vendor-lockin.

Wat ik dan nodig heb, zijn energie-onderdelen die het DC voltage kan veranderen op hoge vermogens (zowel ampere als voltage). Is dit iets wat ik bij wijze van bij AliExpress kan kopen? Ik weet te weinig van electra, maar ik stel mezelf iets voor wat met grote capacitors als een stabiele buffer dient tussen aanvoer en afdracht, om zo schokken tegen te gaan. Capacitors slijten niet zoals accu's dat doen en kunnen dus lang meegaan met vele cycles. Dus de energie wat van de zonnepanelen komt, gaat bijvoorbeeld eerst naar een schakelstation die bijvoorbeeld een gedeelte naar de accu kan sturen en een ander gedeelte kan terugleveren. Hier heb ik echt hulp bij nodig want ik weet totaal niet hoe dit werkt en of het binnen mijn vermogen ligt dit te realiseren.

Vraag 3: privacy-by-design
Een harde eis is privacy. Kan ik de inverter van mijn keuze (Goodwe 60kW) gebruiken in 100% offline modus? Hiermee bedoel ik: de LAN-module gebruiken en daar een raspberry pi ofzoiets aan knutselen, zonder online activatie of account of (regelmatig) data-afdracht van dit apparaat wanneer het aan het internet hangt. Dus wel lokaal netwerk maar geen internet-toegang, ook niet eenmalige activatie. Absoluut geen account aanmaken op een website. Alle data blijft lokaal opgeslagen. Ik zou het liefste mijn eigen web-applicatie willen bouwen en intern de benodigde controle en datavergaring via de command line willen doen. Kortom, ik wil scripten.

Bijvraag: Hoeveel controle heb ik over of de batterij wordt opgeladen of wat er wordt teruggeleverd? Dit zou ik later - wanneer de setup al draait en teruglevert - willen gaan scripten.

Vraag 4: veiligheid bij hoge voltages
1000V is een beetje de max voor een DC input string, daarboven werkt de MPP tracker niet meer en bij 1100V triggert de over-voltage protection. Zo heb ik dat begrepen uit de handleiding/specs van de Goodwe 60kW 3-fase inverter.

1000V is geen kinderspel. Het is uiteindelijk de ampère die je kan doden, maar een hoog voltage maakt een hoger ampèrage wel mogelijk. Ik wil natuurlijk niet hebben dat het gebruik van een tuinslang die water spuit er opeens contact wordt gemaakt met die 1000V. Hoe werkt dit? Onder de grond is een optie, maar de panelen zelf blijven altijd boven de grond natuurlijk. Wat als ik water spuit over die panelen met de tuinslang op een zonnige dag, is dat veilig?
je kunt met een 99% veiligheid gewoon over je panelen heen pissen.
ze liggen bij mij op dak gewoon in de regen en in de winter onder de sneeuw.
(nu raad ik dit zwaar af, door dat er best wel wat stromen door de kabels en de panelen heen gaat, krijg je toch een beetje inductie spanning op de panelen en de frame's.
dat is niet een spanning waar je dood van gaat, maar bijt toch aardig in je edele delen. >:)
verstandig is ook je panelen te aarden, dan is die spanning ween stuk lager.
en staan ze in de tuin, dan zou ik er goed voor zorgen dat er geen kinderen gaan spelen, je zult je neefje maar roosteren.)

zo een paar random vragen een beetje grofjes beantwoord.

ik zie trouwens geen goodwe van 60kW met meer als 4mpp?
(maar ik heb ook geen zin om echt diep te gaan zoeken, is allemaal niet mijn project.
en vind je doelstellingen een beetje te fantasie rijk om dat te gaan doen.)

lees ook:
https://manuals.fronius.com/html/4204260315/nl.html
dit is meer wat je eigenlijk echt wil, en allemaal wat realistischer ;)

Pagina: 1