Aparte virusscanner installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:33
Mijn vraag
Is het nodig om een aparte virusscanner te installeren naast de standaard beveiliging van een geupdate Windows 10 installatie (Windows Defender).

Ik kom nog uit de tijd dat AVG en zonealarm geïnstalleerd moeten worden ter beveiliging maar ik hoor nu dat dat eigenlijk niet meer nodig is. Wil wel voldoende beveiliging hebben.

Er zijn verschillende meningen op internet te vinden en ik vroeg mij af wat jullie tweakers zelf doen? Een aparte virus beveiliging installeren en welke dan ? (gratis)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 met recente updates

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op het internet staan verschillende meningen en er zijn nog programmas als AVG. Graag mening tweakers.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Roderiktweaker op 07-09-2023 23:16)

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als je een andere installeert zal Defender uitgeschakeld worden.
Ik heb het zelf niet geprobeerd maar ik geloof niet dat je twee scanners tegelijkertijd actief kunt hebben op W10/11.

De meesten zijn tevreden over Defender en die doet het ook best goed in de reviews.

Je kunt altijd eens een andere proberen middels een evaluatie versie. Deinstalleer je die wordt Defender weer actief gemaakt.

F-Secure is een zeer professionele (betaald) en goed aangeschreven scanner. Kijk ook goed naar de privacy voorwaarden. AVG bijvoorbeeld stuurt gegevens door (vziw in de gratis versie).

Wie du mir, so ich dir.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Als je een andere installeert zal Defender uitgeschakeld worden.
Ik heb het zelf niet geprobeerd maar ik geloof niet dat je twee scanners tegelijkertijd actief kunt hebben op W10/11.

De meesten zijn tevreden over Defender en die doet het ook best goed in de reviews.

Je kunt altijd eens een andere proberen middels een evaluatie versie. Deinstalleer je die wordt Defender weer actief gemaakt.

F-Secure is een zeer professionele (betaald) en goed aangeschreven scanner. Kijk ook goed naar de privacy voorwaarden. AVG bijvoorbeeld stuurt gegevens door (vziw in de gratis versie).

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als je niet de randjes van de veiligheid steeds opzoekt, dan heb je voldoende aan Defender. Ik had ook AVG, maar die werd te opdringerig.

Verder gebruik ik regelmatig ook MBAM voor een losse scan.

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 04-09-2023 23:36 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14
Zelf heb ik voldoende aan Defender met daarnaast Malwarebites (Mbam) - die twee 'vechten' niet met mekaar :)

• Roderiktweaker
Dank voor alle antwoorden Ik ga de computer alleen gebruiken voor simpele taken dus ik ga het gewoon proberen met enkel Windows Defender.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Waarom vertrouwen op een product van dezelfde leverancier als degene die virussen e.d. ruim baan geeft? Waarom zouden ze dat niet in W10/11 kunnen oplossen?

Mijn inziens is het altijd verstandig om meerdere lagen beveiliging op te bouwen door gebruik te maken van meerdere leveranciers. Ik raad dus altijd aan om een scanner aan te schaffen van een andere partij. Voor het geld hoef je het niet te laten, een Sophos Home kost nog geen 90 euro voor 3 jaar en beschermd 10 apparaten indien gewenst. Overigens is Sophos slechts een voorbeeld, maar er zijn er natuurlijk meer in elke prijsklasse en allen met unieke kwaliteiten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-07 23:47
Luister nou maar gewoon naar AW_Bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:51

TheVMaster

Moderator WOS
Drardollan schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:27:
Waarom vertrouwen op een product van dezelfde leverancier als degene die virussen e.d. ruim baan geeft? Waarom zouden ze dat niet in W10/11 kunnen oplossen?

Mijn inziens is het altijd verstandig om meerdere lagen beveiliging op te bouwen door gebruik te maken van meerdere leveranciers. Ik raad dus altijd aan om een scanner aan te schaffen van een andere partij. Voor het geld hoef je het niet te laten, een Sophos Home kost nog geen 90 euro voor 3 jaar en beschermd 10 apparaten indien gewenst. Overigens is Sophos slechts een voorbeeld, maar er zijn er natuurlijk meer in elke prijsklasse en allen met unieke kwaliteiten.
Er is wel wat te zeggen van je punt, maar waarom zou Defender dit niet op kunnen lossen? Dat Defender van dezelfde leverancier komt als Windows wil dat niet zeggen dat het beter of slechter dan andere AV producten. Als je pc 'gewoon' gebruikt is er echt geen reden om extra te investeren in een AV product.

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 08-09-2023 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
zetje01 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 07:54:
Luister nou maar gewoon naar AW_Bos.
Haha doe ik 8)

Ik ben trouwens wel niet zo virus gevoelig (afkloppen) maar hou er wel rekening welke websites ik bezoek, wat ik download/Installeer en ik open geen spam mails enzo. Dat is allicht de beste virus beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Roderiktweaker schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:28:
[...]

Haha doe ik 8)

Ik ben trouwens wel niet zo virus gevoelig (afkloppen) maar hou er wel rekening welke websites ik bezoek, wat ik download/Installeer en ik open geen spam mails enzo. Dat is allicht de beste virus beveiliging.
Dat is de beste manier, en heb je zo'n 99.9% van mogelijke bronnen bij de nek...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
TheVMaster schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:31:
[...]

Er is wel wat te zeggen van je punt, maar waarom zou Defender dit niet op kunnen lossen? Dat Defender van dezelfde leverancier komt als Windows wil dat niet zeggen dat het beter of slechter dan andere AV producten. Als je pc 'gewoon' gebruikt is er echt geen reden om extra te investeren in een AV product.
Ik heb volgens mij niets over de kwaliteit van Defender gezegd. Mijn punt is dat je beter kan “wedden op 2 paarden” door verschillende fabrikanten te gebruiken.

En ja, mijn inziens is een fatsoenlijke antivirus/antimalware oplossing erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Roderiktweaker schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:28:
[...]

Haha doe ik 8)

Als je denkt dat je op deze manier iets voorkomt dan moet ik je vervelend nieuws brengen. Dit is van het niveau “voor het zingen de kerk uit”. Sorry.
Hackers abuse Google Ads to spread malware in legit software
https://www.bleepingcompu...alware-in-legit-software/
De kwetsbaarheid, aangeduid als CVE-2023-23397, is aanwezig in alle ondersteunde versies van Microsoft Outlook voor Windows. Andere versies zijn niet kwetsbaar. Door het versturen van een speciaal geprepareerde e-mail kan de aanvaller het slachtoffer op zijn server laten inloggen, waarbij de hash wordt verstuurd. De verstuurde hash is vervolgens te onderscheppen en te kraken. Er is geen enkele interactie van het slachtoffer vereist, de aanvaller hoeft alleen het e-mailadres te kennen en hier een e-mail naar toe te sturen.
https://www.security.nl/p...g+bij+aanvallen+misbruikt
The Untold Story of the Boldest Supply-Chain Hack Ever
https://www.wired.com/sto...t-supply-chain-hack-ever/

Nu is de 2e natuurlijk enkel van toepassing als je Outlook gebruikt. Maar wat ik je er mee wil laten zien is dat het maar zeer weinig uitmaakt dat jij oplet op welke website je bezoekt, de mailtjes die je opent of de software die je installeert. Alles wat je noemt is al jaren achterhaald als aanvalsvector.

En dan moet je je dus afvragen of he vertrouwt op de fabrikant die deze zaken mede mogelijk maakt, maar wel een fatsoenlijk product heeft met Defender, of je gaat voor een extra laag met een ander product voor een paar tientjes per jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 08-09-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:51

TheVMaster

Moderator WOS
Drardollan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:25:
[...]

Ik heb volgens mij niets over de kwaliteit van Defender gezegd. Mijn punt is dat je beter kan “wedden op 2 paarden” door verschillende fabrikanten te gebruiken.

En ja, mijn inziens is een fatsoenlijke antivirus/antimalware oplossing erg belangrijk.
Ik snap dat je op het vlak van security met een AV en Firewall misschien voor verschillende aanbieders zou kiezen, maar bij een OS en een AV zou ik hiervoor niet direct voor kiezen (in het specifieke geval van Windows en Defender).
Pagina: 1