Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:40
Ik heb afgelopen week mijn PC een upgrade gegeven, zie dit draadje voor de details. De korte samenvatting -> Ik heb een nieuwe CPU en GPU, een 5800X3D en een Gigabyte 6700XT gekocht en geïnstalleerd. Verder niets gewijzigd aan het systeem.

Voor installeren van de CPU bios geüpdate naar de laatste versie (F62). Een benchmark van Horizon Zero Dawn gedraaid, die draaide de eerste paar minuten soepel (60 fps continue op Ultra) en schoot daarna ineens terug naar 30-40 fps. Daar blijft het op draaien, zelfs als ik alle settings op low zet wordt het wel iets beter maar geen 60 fps.

In taskmanager/MSI afterburner/AMD Ryzen master zie ik dat de klokfrequentie van de CUP nooit hoger wordt dan 3.3 GHz, ook als ik een online CPU stress test draai. Deze CPU zou op 3.4 GHz base speed moeten draaien en max 4.5 GHz.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Bios updaten
- Bios resetten
- CMOS reset (door knoopcel & netstroom los te halen)

Ik weet niet goed waar ik verder moet kijken, kan iemand me een duwtje in de goeie richting geven? Wat kan ik nog proberen om dit op te lossen, of doen om het probleem specifieker te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
Temperaturen? De CPU temperatuur moet wel een boost toelaten.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 04-09-2023 17:42 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Rond de 55 graden, en op 15 Watt CPU power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
en onder load? ik zou graag de die temp tijdens een benchmark willen zien. Even zeker weten dat je 100W ook weggekoeld krijgt.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21
Kijk eens in cinebench 23 of ie daar single en multi wel zn boost haalt. In games draait de mijne ook nooit voluit (7900xtx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
P5ycho schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:51:
en onder load? ik zou graag de die temp tijdens een benchmark willen zien. Even zeker weten dat je 100W ook weggekoeld krijgt.
Dat is onder load van de Horizon Zero Dawn benchmark. Die online-tool krijg ik nu niet meer werkend, zal Cinebench zo eens proberen

Edit: Met de online-tool blijft ie ook strak op 3300 MHz staan. CPU temp 65 graden.
https://cpux.net/cpu-stress-test-online

[ Voor 14% gewijzigd door Hagdos op 04-09-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
meljor schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:28:
Kijk eens in cinebench 23 of ie daar single en multi wel zn boost haalt. In games draait de mijne ook nooit voluit (7900xtx)
Heb geen tijd gehad om de volledige tests te draaien, maar wel een paar minuten. In single core schommelt de "Peak Speed" van Ryzen Master, maar nooit meer dan 3,3 GHz. In multicore staat de peak speed strak op 3.295 GHz. 63 graden Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Hagdos schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:46:
[...]

Heb geen tijd gehad om de volledige tests te draaien, maar wel een paar minuten. In single core schommelt de "Peak Speed" van Ryzen Master, maar nooit meer dan 3,3 GHz. In multicore staat de peak speed strak op 3.295 GHz. 63 graden Celsius.
Best warm voor de baseclock. Welke koeler heb je? Zonder aftermarket koeler wordt ‘t hem niet met een 5800X3D. Notoir heethoofd :) .

Maar doe even een hele cinebench en post de resultaten van min/max kloks en temperaturen en ook de score.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Stock koeler van de vorige CPU (AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed).

Heb gisteravond de hele cinebench gedraaid, zelfde resultaat (max clock 3.3 GHz, temperatuur weet ik niet exact maar 50-60 ergens). Score heb ik niet bewaard, als ik thuis ben kan ik hem nog eens draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:41
Lijkt veel op het issue hier.

Als ik het zo lees lijkt het BIOS update deel niet zo simpel als het normaal zou moeten zijn. Volgens deze thread op reddit moet er ook een chipset update gedaan worden.

Welke BIOS versie heb je er nu op draaien?

Edit: En die stock koeler gaat het niet bijhouden. CPU is alleen los te krijgen zonder koeler met een reden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Farmersmother op 05-09-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21
Mijn mugen 5 kan hem aan, en zelfs dan kan ie in cinebench de 90 graden aantikken even.

Dus voor de juiste boost gaat die koeler het niet redden idd maar dat is je issue nu niet, zou idd even goed bios checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Ik heb nu BIOS versie F62. Chipset drivers heb ik me nog niet mee bezig gehouden, die zal ik nog eens updaten.

Balen van de stock koeler, had ik dat geweten had ik die er meteen bij gekocht en op gezet. Maar dat lijkt me nu niet de main issue, zolang de chip niet boven de 60 graden komt heb ik nog niets aan een betere koeler.
Wat moet ik dan checken? Ik heb de laatste versie, en in de bios settings staat alles op automatic voor zover ik kan zien. Is er specifiek iets waar ik naar moet kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:41
Kwam dit nog tegen:
https://www.guru3d.com/ne...performance_problems.html

Het gaat over 100MHz (single) of 150MHz (multi) drops, 150*8=1200MHz, trek dat af van 4500MHz en je hebt 3300MHz.
AGESA lijkt met de BIOS meegenomen te worden en precies de F62 BIOS heeft het versienummer genoemd in het artikel. Op de Gigabyte site is er nog een 64a BIOS beschikbaar voor je bord met een andere versie van AGESA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Om zoiets te troubleshooten kan je MSI Afterburner installeren en de OSD instellen.

Zo ziet mijn 5800X3D gekoeld door een Mugen 5 in een 22 liter behuizing in-game eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elZm461oFdstM_dqdYU2B0KnhL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1VhplTlItHINS6TJj8Gx43Ei.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:37
De laatste bios is niet f62, maar f64a?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik hetzelfde probleem had op mijn gigabyte b550, totdat ik naar de laatste bios met agesa 1.2.0.8 had geüpdate. De agesa die er in eerste instantie op zat, zorgde er alleen voor dat ie herkend werd, maar nog niet kon boosten.

Edit:
Zie nu dat dit ook al eerder is benoemd.

[ Voor 95% gewijzigd door mpra op 05-09-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13
Hoe staan de energie instellingen die je in het configuratie scherm kan vinden?

Onder geavanceerde instellingen --> energiebeheer --> maximale processorstatus.

Dat hoort op 100% te staan, bij 99% draait mijn 5800x3d op precies 3,3Ghz.

[ Voor 50% gewijzigd door JappieR op 05-09-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
mpra schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:45:
De laatste bios is niet f62, maar f64a?
Goed punt! Ik heb de @BIOS tool van Gigabyte gebruikt, ging er vanuit dat die automatisch de laatste versie er op zou zetten, maar blijkbaar niet? Ga ik vanavond proberen!
JappieR schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:11:

Die kwam ik online ook ergens tegen, staat op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpra
Hagdos schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:06:
[...]

Goed punt! Ik heb de @BIOS tool van Gigabyte gebruikt, ging er vanuit dat die automatisch de laatste versie er op zou zetten, maar blijkbaar niet? Ga ik vanavond proberen!

[...]

Die kwam ik online ook ergens tegen, staat op 100%
Die 100% is (volgens mij) pas nodig wanneer je de chipset drivers installeert ivm powersaving instellingen die dan gewijzigd worden tbv Ryzen. Zowel laatste bios als laatste chipset drivers zijn nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 21:04
En na de bios update -> load setup defaults.
Mijn 5800x3d booste ook niet na transplant.
Zowiezo is het een warme chip, met -30 curve in bios wordt hij nog steeds 82c in CB.
Dat met een redelijke lucht koeler (NDH15S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
JappieR schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:11:

Kijk hier even voor extra instellingen in energiebeheer wat betreft (Turbo) Boost opties:
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Turbo Boost aanpassen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
Opgelost! Een bios-update naar versie f64a (en een paar restarts) was genoeg.

Bij f63a staat nog specifiek "Update AMD AGESA V2 1.2.0.6 B for Ryzen 7 5800X3D support"

Ik heb geen idee waarom ik de f62-versie heb gedownload eerder, maar goed.

Volgend probleem: Horizon Zero Dawn draait nog steeds waardeloos. Bottleneck is nu de GPU, die toch ook veel beter zou moeten kunnen (6700XT). Maar goed, da's misschien voer voor een nieuw draadje, ga eerst zelf maar eens googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpra
Hagdos schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:18:
Opgelost! Een bios-update naar versie f64a (en een paar restarts) was genoeg.

Bij f63a staat nog specifiek "Update AMD AGESA V2 1.2.0.6 B for Ryzen 7 5800X3D support"

Ik heb geen idee waarom ik de f62-versie heb gedownload eerder, maar goed.

Volgend probleem: Horizon Zero Dawn draait nog steeds waardeloos. Bottleneck is nu de GPU, die toch ook veel beter zou moeten kunnen (6700XT). Maar goed, da's misschien voer voor een nieuw draadje, ga eerst zelf maar eens googlen.
Heb je wel DDU gedaan met switch van videokaart? Zo niet, even proberen. Kan hoe dan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
De issue was inderdaad de oude driver. Die de-installeren hielp direct. Zal een dezer dagen nog een ddu draaien
Pagina: 1