Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipkerrie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-12-2023

Kipkerrie

Je favo salade

Topicstarter
Ik ben bezig met DVD's en BD's rippen voor persoonlijk gebruik op een PC waarop ik Linux Mint en WIndows 10 heb staan. Voor het rippen gebruik ik MakeMKV. De speler is het model BH16NS40. Voor Blu-Rays werkt dit goed, en voor de meeste DVD's ook.

Er zijn echter DVD's die niet gelezen kunnen worden. De speler begint te draaien, gaat hier even mee door en houdt dan op met proberen. De disc verschijnt niet in de GUI en kan niet in de terminal worden aangesproken.

De volgende mogelijke oorzaken ben ik al afgegaan en heb ik kunnen uitsluiten:
- Het is niet het besturingssysteem. Ik heb op dezelfde PC de DVD's getest in Windows 10, ook hier vertoont de speler hetzelfde gedrag.
- Het is niet de regio-instelling van de speler, die komt overeen met de regio van de DVD's, namelijk regio 2.
- Het is niet de staat van de DVD's, ze werken nog in dedicated DVD-spelers en zijn in staat van nieuw.

Interessant genoeg was het afspelen geen probleem voor een externe speler die ik vroeger had, die ik aansloot via USB, model BE16NU50.
Iets anders wat opvalt, is dat de DVD's die het niet doen bijna allemaal van de BBC zijn van een enkele tv-serie. Het vreemdste daarbij is dat binnen dezelfde serie sommige het wel doen sommige niet.

Het suggereert dat het probleem ligt in een samenspel tussen deze specifieke speler en de manier waarop een bepaalde batch aan DVD's is gebrand.

Het probleem is overkomelijk - ik kan dezelfde speler als eerst aanschaffen of ik kan de serie opnieuw kopen op Blu-Ray - maar ik hoop het probleem op te kunnen lossen met wat ik al heb of anders te begrijpen wat er mis gaat.

Wat denken jullie hierover?

"Iedereen houdt van kipkerrie" - iedereen

Beste antwoord (via Kipkerrie op 04-11-2023 09:30)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:21
Ik heb sowieso wel eens gehoord dat branders anders lezen dan pure readers. Een BR drive is wat preciezer dan een normale DVD drive, dat kan soms nuttig zijn, soms ook niet. De error correction in een drive kan soms nuttig zijn, soms kan het tegen je werken. Er zijn soms wel eens combinaties die gewoon niet willen werken. Ik heb ook wel eens zo'n CD/apparaat combinatie gehad die niet wilde werken. Onlangs ook een DVD gehad die in mijn PC echt niet wilde werken, maar na wat pogingen wilde hij ineens wel weer. Theoretisch zou een tweede drive in je PC de kansen op succes flink vergroten... maar of je dat wilt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 00:24
Kopieerbeveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipkerrie

Kipkerrie

Je favo salade

Topicstarter
Mhm, ik twijfel …

Wat dan niet zou passen is dat de ene speler ze wel kan herkennen en lezen en de andere ze weliswaar herkent als discs maar vervolgens niet kan aflezen. Het zou namelijk betekenen dat een speler wel met de kopieerbeveiliging om kan gaan en de andere niet, maar het zijn allebei redelijk moderne spelers van hetzelfde merk. Wat zou dan het verschil kunnen zijn tussen de twee spelers in hoe ze omgaan met de kopieerbeveiliging?

Iets anders wat me vreemd lijkt is dat een moderne speler niet om kan gaan met kopieerbeveiliging waar een oude dvd-speler (vroeger speelde ik ze af op een X-box) wel mee om kan gaan. Of zou dat juist een probleem kunnen zijn, dat er een bepaald verschil is tussen oude en nieuwe spelers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:18
Een vette vingerafdruk/plek of stofje die roet in het eten gooit? Ene speler is soms gevoeliger dan de andere dus misschien voor de zekerheid even een lapje erover.

Voor Windows zou je misschien ook nog eens kunnen kijken wat het programma isobuster doet.

Doet mij wel denken aan een muziek cd die ik ooit had. Liep m'n stereo-set op vast, maar deed het op andere sets prima. Stereo-set zelfs meermaals ter reparatie aangeboden, laatste keer inclusief betreffende cd. Oorzaak is nooit gevonden, probleem bleef.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:21
Ik heb sowieso wel eens gehoord dat branders anders lezen dan pure readers. Een BR drive is wat preciezer dan een normale DVD drive, dat kan soms nuttig zijn, soms ook niet. De error correction in een drive kan soms nuttig zijn, soms kan het tegen je werken. Er zijn soms wel eens combinaties die gewoon niet willen werken. Ik heb ook wel eens zo'n CD/apparaat combinatie gehad die niet wilde werken. Onlangs ook een DVD gehad die in mijn PC echt niet wilde werken, maar na wat pogingen wilde hij ineens wel weer. Theoretisch zou een tweede drive in je PC de kansen op succes flink vergroten... maar of je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 00:24
Wikipedia: Content Scramble System
Content Scramble System (CSS) is een Digital Rights Management-beveiliging die aanwezig is op bijna alle commercieel geproduceerde dvd-video-discs, bestaande uit een 40-bits stroomvercijferingsalgoritme. De sleutel om een CSS-disc af te spelen is aanwezig op vrijwel alle dvd-spelers.

[ Voor 60% gewijzigd door MSteverink op 04-09-2023 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Ik denk eerlijk gezegd dat het een issue is met de rode laser of lens. Wellicht dat de niet-werkende DVD's op een net iets andere manier gedrukt zijn waardoor ze lastig(er) leesbaar zijn voor de speler. Als ik op vergelijkbare issues Google, kom ik vaak het tegenovergestelde tegen. Dat BR disks dus niet werken, maar DVD's/CD's wel.

Persoonlijk zou ik het accepteren en toeschrijven aan de oudheid van de drive. En dus de desbetreffende schijfjes met een andere speler uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipkerrie

Kipkerrie

Je favo salade

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
Ik zal alle aangedragen punten afgaan (:

Wat betreft stof of vetvlekken; in het geval van deze dvd’s is dat niet waarschijnlijk omdat ik ze altijd bij de zijkant vasthoudt. Ik zal ze wel gaan controleren voor de zekerheid en evt voorzichtig schoonmaken.

Overcorrectie door de Blu-ray-speler is een interessante optie, ik ben benieuwd of dat het zou kunnen zijn. Ik stel me voor dat ik dan wijzigingen op driver-niveau zou moeten maken om error-correctie uit te zetten om het met deze speler te kunnen oplossen, op het moment ligt dat buiten mijn bereik.

Het idee dat het combinatie zou kunnen zijn van minder sterk gebrande DVD’s en een minder goed werkende lezer klinkt logisch, het is immers uiteindelijk een visuele overdracht van informatie, en het zou verklaren dat ze het wel op de andere speler doen die sterk vergelijkbaar is maar dan mogelijk net een betere lezer heeft.

Kopieerbeveiliging zou denk ik nog steeds niet passen bij dat de twee BD-spelers er anders mee omgaan, maar wie weet dat het invloed heeft op een manier die ik me nog niet kan voorstellen.

Een interne dedicated DVD-speler zou inderdaad wel een betere optie kunnen zijn dan een extra externe Blu-Ray/DVD-combinatie, en zou ook niet duur zijn, en met de hoeveelheid DVD’s het meest praktisch. Isobuster houd ik dan achter de hand voor als de nieuwe speler toch niet werkt.

Ik ga er verder mee aan de slag, ik zal het zeker laten weten als ik eenmaal een werkende oplossing heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Uiteindelijk is het aantal schijfjes wat je wilt digitaliseren waarschijnlijk eindig. Maar dat is uiteraard een aanname. Aangezien je toch al 2 lezers hebt is dat wellicht gewoon voldoende voor gebruik. Echter is dat natuurlijk aan jou ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kipkerrie

Kipkerrie

Je favo salade

Topicstarter
Goed nieuws! Ik heb een externe usb-dvd-speler gekocht (HP 749665-A21) en die leest mijn oude DVD's wel.
Bedankt voor alle suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1973694

x

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:50 ]

Pagina: 1