Question Mark schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:00:
[...]
Daar is gewoon regelgeving voor en het is bekend waar een gerechtsdeurwaarder beslag op kan leggen. Daarnaast is al aangegeven dat het hier om een eenmanszaak gaat, en de persoon hoofdelijk aansprakelijk is. Dan kan er beslag gelegd worden op evt. banktegoeden, goederen en inkomen (rekening houdend met een beslagvrije voet).
Ik zou zeker als er al meerdere beslagen leggen gewoon meedoen. Opbrengsten worden dan naar rato verdeeld over de verschillende beslagleggers. Als je niks doet weet je zeker dat je niks krijgt....
TS moet het gesprek aangaan met een gerechtsdeurwaarder. Deze kan dan wel inschatten welk risico TS zelf loopt.

Ik zeg ook nergens dat je geen beslag
mag leggen. Alleen wat ik met mijn punt bedoel te zeggen is dat mensen (en zoals ik jou nou interpreteer) jij ook denken dat je gewoon lukraak beslagen kan leggen en je dan nog geld vangt ook.
Ja er wordt naar rato verdeeld bij beslag. Mits het concurrerende vorderingen zijn. Heeft bijvoorbeeld de fiscus beslag gelegd op inkomsten? Lekker wachten totdat die zaak afgelost is. Nog een flinke hypotheek op het huis? Ook die wordt eerst afgelost. En geloof mij, indien je huis middels een executieverkoop wordt verkocht dan heb je geen last van overbieders etc. Die gaan vaak voor onder de marktwaarde.
En dan het kostenplaatje. Alvorens er beslag gelegd kan worden moet het vonnis betekend worden. Kosten volgens btag zo’n €140. Dan moet je het beslag zelf ook nog leggen. Kosten van een derdenbeslag voor periodieke betalingen incl overbetekening zo’n €275. Niet periodiek (zoals een bankbeslag of een beslag op een factuur) zo’n €360. Beslag op onroerende zaken €300. Bedenk dat bij eventuele opbrengsten de deurwaarder altijd eerst zijn eigen kosten dekt. En mocht de vordering oninbaar zijn dan komen ze voor rekening TS. Dus zeg het maar, zou jij een periodiek beslag leggen voor €300,- als daarmee een tientje per maand wordt geincasseerd? En dan hopen dat hij langer dan 30 maanden in dienst komt zodat je hopelijk ook ooit iets vangt voor je eigen vordering?
Daarnaast, bij een eenmanszaak zal je beslag moeten leggen op openstaande facturen. Succes met vinden waar die openstaan. Zulke informatie kan een deurwaarder niet opvragen helaas. En ja, hij zal waarschijnlijk factureren aan zijn eigen B.V. Maar of die gaan verklaren / afdragen? Dan kan je die weer aansprakelijk gaan stellen (met een procedure die honderden Euro’s kost). Maar dan is de vraag of daar uberhaubt iets te halen valt.
Een bankbeslag is ook een optie. Mijn gok? Deze man heeft al zijn vermogen op de rekening van de B.V. staan. Daar kan je dus niet bij als je een titel hebt op de persoon zelf. Maar je kan proberen om beslag te leggen op de persoonlijke rekening van deze man. Wel een gokje dat €300,- kost.
Betekend dit dat beslagen leggen altijd zinloos is? Nee helemaal niet zelfs. Heel vaak in je inderdaad zo je vordering. Maar mensen moeten zich echt wel beseffen dat het niet zo makkelijk innen is zoals vaak in deze topics wordt aangenomen. Of zoals jij zegt ‘zeker meerdere beslaggen leggen en gewoon meedoen’. Met andere woorden zeg je dan (overdreven gezegd) ‘zeker honderden Euro’s kosten maken met het risico dat ik er niks van terugzie en juist moet betalen’.
Je laatste advies is het beste. TS moet gaan praten met een gerechtsdeurwaarder. Ik zou een organisatie pakken die in de buurt van deze dakdekker zit. Als hij echt zoveel schulden maakt dan zal hij daar ook wel bekend zijn in het systeem.