4TB opdelen in 3 partities

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsmit
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Ik heb een nieuwe m2 SSD gekocht en wil deze opdelen in 3 partities, namelijk 1TB voor windows, 1 TB voor opslag en dan 2TB voor games. Klinkt heel simpel, maar het lukt me niet om dan windows te installeren. Ik kan de ssd wel opdelen in 3 partities in GPT, maar als ik dan windows 10 wil installeren wordt er gewoon gezegd dat windows niet geinstallleerd kan worden op de partitie omdat dit GPT is 8)7 Als ik de SSD ga partitioneren in MBR kan ik de SSD schijf weer niet opdelen in 3 partities...... Die UEFI bios van mijn Asus moederbord snap ik ook maar weinig van. Ik heb ergens gevonden dat je UEFI boot moet inschakelen in de bios, maar ik zie dat nergens.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want ik lig eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 16:45
En wat als je achteraf de partities maakt? Dus na het installeren van Windows?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Dit kun je volgens mij zelfs tijdens het installeren van Windows doen. :) Ik denk dat je even iets in je BIOS instellingen moet aanpassen.

Maar aangezien je GPT noemde heb ik ChatGPT even gevraagd:

Partities en SSD-indeling kiezen:

Het is een goede keuze om de SSD te partitioneren in GPT-stijl, omdat GPT een modernere indeling is en beter omgaat met schijven groter dan 2 TB.
Je kunt de SSD opdelen in 3 partities van respectievelijk 1TB, 1TB en 2TB.
UEFI-instellingen in BIOS:

UEFI is een moderne vervanging voor het oudere BIOS en biedt verschillende voordelen, waaronder betere ondersteuning voor moderne hardware en opstartprocessen.
Om Windows 10 op een GPT-gepartitioneerde schijf te installeren, moet je ervoor zorgen dat je computer is ingesteld om op te starten via UEFI.
Stappen om Windows 10 te installeren:

Plaats de Windows 10-installatiemedia (USB of DVD) in de computer.
Start de computer opnieuw op en druk op de juiste toets (meestal F2, F10, F12 of Delete) om het BIOS/UEFI-menu te openen.
Zoek naar een instelling met de naam "Boot" of "Boot Order". Hier moet je de opstartvolgorde wijzigen, zodat het UEFI-station dat bij de Windows 10-installatie hoort, bovenaan staat.
Windows installeren:

Kies tijdens het installatieproces voor aangepaste installatie.
Op het scherm met de beschikbare schijven kun je de bestaande partities verwijderen totdat je de hele SSD als "Niet-toegewezen ruimte" ziet.
Selecteer de niet-toegewezen ruimte en klik op "Nieuw" om een nieuwe partitie te maken.
Maak achtereenvolgens de drie gewenste partities (1TB, 1TB en 2TB).
Selecteer de eerste 1TB-partitie om Windows te installeren.
Voltooi de installatie:

Volg de instructies om Windows 10 op de eerste partitie te installeren.
Nadat Windows 10 is geïnstalleerd en opgestart, kun je de andere partities (1TB en 2TB) in het Schijfbeheer toewijzen en formatteren.
Onthoud dat de exacte benamingen van opties en locaties in het BIOS en de Windows-installatiewizard kunnen variëren op basis van het merk en model van je moederbord en andere hardware. Als je specifieke instructies wilt voor jouw ASUS-moederbord, raad ik aan om de handleiding van het moederbord te raadplegen. Als het je nog steeds niet lukt, overweeg dan om technische ondersteuning te zoeken bij vrienden, familie of professionele computerexperts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Bij windows installatie gewoon 1 partitie aanmaken van 1TB, en dan installeren. Na installatie kan je met Disk Manager de rest aanmaken.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:41
Je heb de Windows installatie opgestart in MBR/CSM mode.
Eenvoudigste is om in je BIOS de optie CSM/Legacy uit te zetten.
Als je Windows 10 installatie USB correct is gemaakt zal deze dan in UEFI mode opstarten en installeren in UEFI/GPT mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 20:07
Zelf niet geprobeerd, maar de error die je krijgt komt doordat UEFI op disabled staat in je BIOS (lijkt het). Maar eerdere tips kan je natuurlijk ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsmit
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
HenkEisDS schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:16:
Dit kun je volgens mij zelfs tijdens het installeren van Windows doen. :) Ik denk dat je even iets in je BIOS instellingen moet aanpassen.

Maar aangezien je GPT noemde heb ik ChatGPT even gevraagd:

Partities en SSD-indeling kiezen:

Het is een goede keuze om de SSD te partitioneren in GPT-stijl, omdat GPT een modernere indeling is en beter omgaat met schijven groter dan 2 TB.
Je kunt de SSD opdelen in 3 partities van respectievelijk 1TB, 1TB en 2TB.
UEFI-instellingen in BIOS:

UEFI is een moderne vervanging voor het oudere BIOS en biedt verschillende voordelen, waaronder betere ondersteuning voor moderne hardware en opstartprocessen.
Om Windows 10 op een GPT-gepartitioneerde schijf te installeren, moet je ervoor zorgen dat je computer is ingesteld om op te starten via UEFI.
Stappen om Windows 10 te installeren:

Plaats de Windows 10-installatiemedia (USB of DVD) in de computer.
Start de computer opnieuw op en druk op de juiste toets (meestal F2, F10, F12 of Delete) om het BIOS/UEFI-menu te openen.
Zoek naar een instelling met de naam "Boot" of "Boot Order". Hier moet je de opstartvolgorde wijzigen, zodat het UEFI-station dat bij de Windows 10-installatie hoort, bovenaan staat.
Windows installeren:

Kies tijdens het installatieproces voor aangepaste installatie.
Op het scherm met de beschikbare schijven kun je de bestaande partities verwijderen totdat je de hele SSD als "Niet-toegewezen ruimte" ziet.
Selecteer de niet-toegewezen ruimte en klik op "Nieuw" om een nieuwe partitie te maken.
Maak achtereenvolgens de drie gewenste partities (1TB, 1TB en 2TB).
Selecteer de eerste 1TB-partitie om Windows te installeren.
Voltooi de installatie:

Volg de instructies om Windows 10 op de eerste partitie te installeren.
Nadat Windows 10 is geïnstalleerd en opgestart, kun je de andere partities (1TB en 2TB) in het Schijfbeheer toewijzen en formatteren.
Onthoud dat de exacte benamingen van opties en locaties in het BIOS en de Windows-installatiewizard kunnen variëren op basis van het merk en model van je moederbord en andere hardware. Als je specifieke instructies wilt voor jouw ASUS-moederbord, raad ik aan om de handleiding van het moederbord te raadplegen. Als het je nog steeds niet lukt, overweeg dan om technische ondersteuning te zoeken bij vrienden, familie of professionele computerexperts.
toon volledige bericht
Dit was zo simpel..... "Hier moet je de opstartvolgorde wijzigen, zodat het UEFI-station dat bij de Windows 10-installatie hoort, bovenaan staat." Ik had de gewone windows disk bovenaan gezet en niet de uefi windows disk.... 8)7
Pagina: 1