nieuwe netwerk kabel cat6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:08

TWKterry

Master Mariner

Topicstarter
Hallo, ik wil in mijn huis netwerk kabels trekken naar mijn studeerkamer en de a/v-hoek.
De studeerkamer is door de kruipruimte met nog ete kopen buis en de a/v-hoek ipv de ziggo-coax in 19mm buis.
Op beide plekken dacht ik twee aansluitingen te maken met een cat6 kabel met keystones.

Twee vragen;
1) kan ik de netwerk kabel dubbel vouwen en dan door trekken (dus 30m voor een 15m en trekken aan de vouw) voor vervanging van de coax?

2) de prijzen gaan nogal wild heen en weer en geen idee wat nu goed of slecht is
https://www.kabelshop.nl/...t-stugge-kern-p27178.html
100m cat 6 S/FTP van 47.50 tot 129.95 euro. Neem aan dat ik een kopere kern wil maar dan nog van 99 tot 129.95 euro.
Kan iemand wat verduidelijken welke te kiezen? Alvast dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Doe jezelf een plezier, pak een CAT6 kabel zonder shield. Shielding is nodig in industriele toepassingen of wanneer je 30+ kabels in een goot langs elkaar hebt liggen. Je hebt het over 15 meter, daarop haalt CAT6 met gemak 10Gbit.

Je wilt stugge CAT6 U/UTP met 100% koper kern.
De shop die je linkt verkoopt een mix van CCA en koper, kijk daar goed mee uit welke je bestelt (en welke je krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

Topicstarter
Ok, ik dacht met twee kabels naast elkaar is een shield wel nodig, niet dus voor deze afstanden.
Dank ga ik kijken naar UTP kabels met koperen kern. Dus dan toch maar Belden als kwaliteitsmerk dat ik ondertussen hier ook tegen gekomen ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:40

Cyphax

Moderator LNX
TWKterry schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:07:
Ok, ik dacht met twee kabels naast elkaar is een shield wel nodig, niet dus voor deze afstanden.
Dank ga ik kijken naar UTP kabels met koperen kern. Dus dan toch maar Belden als kwaliteitsmerk dat ik ondertussen hier ook tegen gekomen ben?
Ja die kom je weleens tegen inderdaad, dat moet goed zijn. :)
https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

Topicstarter
dank voor de link.
Dan nog even over het doortrekken van de draad, is dubbel vouwen ok of not done?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:12
Nee, dat zou ik niet doen. Zou gewoon twee stukken gebruiken. Met wat overlengte. Iets verschoven aan de trekveer vastmaken. Eventueel met wat ducktape wat bij elkaar houden. Dan trek je hem er zo door heen.

Als je geen trekveer hebt en de lengte is niet zo lang en het tracé is behoorlijk recht zou je de twee kabels er nog zo door kunnen drukken. Ik heb het vanuit de kruipruimte zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:31
Je kunt ook deze kabel gebruiken als je twee aansluitingen wilt maken, erg handig.

https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

Topicstarter
dank jullie voor de antwoorden!
Heb die Belden kabel besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TWKterry schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:53:
[...]

Twee vragen;
1) kan ik de netwerk kabel dubbel vouwen en dan door trekken (dus 30m voor een 15m en trekken aan de vouw) voor vervanging van de coax?
Zeer zeker niet.

Netwerkkabels hebben een minimale buigradius, dus hoe strak een bocht mag zijn. Die radius is afhankelijk van kabel (staat als het goed is bij specs) bij Cat6 meestal minimaal 4.5cm. Als je krappere bochten dan dat maakt gaat je kabel intern kapot, dubbelvouwen is een ultiem krappe bocht en dus volledig uit den boze.
TWKterry schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:07:
Voor geen enkele afstand. Hele idee van twisted pairs is dat de draaiingen van de aders zorgen dat ze niet makkelijk verstoord worden. Shielding is vooral nodig bij hele sterke magnetische of elektrische velden, zoals je in fabriekshallen aantreft. Het kan ook relevant worden bij zeer grote hoeveelheden kabels bij elkaar, maar dan gaat het om strakke bundels van tientallen kabels.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:10
Dubbelvouwen is prima, zolang je zeker weet dat het lang genoeg is. Het stukje waar je de kabel hebt dubbelgevouwen knip je toch af en gooi je weg; je gebruikt het alleen om twee kabels tegelijkertijd te trekken zonder deze van te voren al af te knippen.

Het voordeel hiervan is dat je de kabel niet uit het oog van je trekveer kunt trekken; de kabel kan hooguit breken maar ik hoop dat er niet zoveel kracht nodig is :)

[ Voor 24% gewijzigd door Paul op 05-09-2023 13:38 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

Topicstarter
Ja, dat was inderdaad mijn idee/ De laatste halve meter gaat er dan af en bevestigen is makkelijker.
De kracht valt wel mee aangezien ik de ziggo-coax al kan zien bewegen aan het andere einde als ik iets trek zonder veel kracht. Is ook een 7-8m pafond en 2m verticaal, de invoer zit al in de plafond rand dus slechts 45graden daar.
Ik ga dit in ieder geval proberen.
Pagina: 1