Ik begin een lichte interesse in astrofotografie te ontwikkelen en lees dat je met image stacking betere resultaten kan krijgen. Er is iets wat ik niet helemaal snap: je hebt een maximale sluitertijd i.v.m. star trailing (rule of 500). Dus met 24mm is deze sluitertijd maximaal ca. 20 seconden. Als je langere tijden gaat gebruiken krijg je onscherpte vanwege de sterren die bewegen. Met image stacking kan je verschillende opnamen op elkaar leggen. Maar als je meerdere opnamen met een sluitertijd van 20 seconden hebt gemaakt en die wilt stacken, wordt de star trailing dan niet op de één of andere manier zichtbaar of is dat iets wat de stacking software kan compenseren?
Vraag
Alle reacties
Ik heb hier even snel doorheen gelezen: https://astrobackyard.com/tutorials/stack-exposures/
Volgens mij ga je de sterren juist alignen waardoor je voorgrond (als je die meeneemt) blurry wordt.
Volgens mij ga je de sterren juist alignen waardoor je voorgrond (als je die meeneemt) blurry wordt.
Dank voor de link en ja, de voorgrond wordt blurry. Ik vraag me alleen af of dit het resultaat is van het telkens bijstellen van de positie van de camera (bijv. m.b.v. een star tracker) of dat de sterren automatisch verschoven en op elkaar worden gelegd door de image stacking functie van Photoshop.Archer_VC10 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:26:
Ik heb hier even snel doorheen gelezen: https://astrobackyard.com/tutorials/stack-exposures/
Halverwege op "jouw" pagina wordt nog wel genoemd:
It is important that each image is taken with the same orientation.
Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt dat de camera altijd in dezelfde positie blijft staan. Ik zou dit eigenlijk gewoon een keer moeten proberen, voor zover er een donker plekje in NL te vinden is
Volgens mij bedoelt hij dat je echt precies dezelfde camerapositie op je statief gebruikt, want hij doet gewoon een copy-paste van de gehele foto en plakt hem bovenop een andere foto. Het idee is dus dat je van foto naar foto geen 'verschuiving' krijgt. Ik zou verwachten dat je daarvoor een mount met star tracker zou moeten gebruiken.... maar dat lees ik niet in het verhaal! LIjkt me iets om eens te proberen inderdaad. Laat je de resultaten hier zien? 😉
Thanks. Ik ga op zoek naar een donker plekje in de buurt en laat het weten!
Als je het goed doet met de plaatjes die je schiet heb je geen star trailing, en er is software die het stacken voor je kan doen en daarbij dus ook zorgt voor uitlijning. Je raakt daardoor natuurlijk wel wat oppervlakte kwijt van je foto's, maar dat is te verwaarlozen. Kijk maar eens naar een programma genaamd "DeepSkyStacker" (DSS). Het is een gratis programma, en perfect om mee te beginnen!almightyarjen schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:49:
Ik begin een lichte interesse in astrofotografie te ontwikkelen en lees dat je met image stacking betere resultaten kan krijgen. Er is iets wat ik niet helemaal snap: je hebt een maximale sluitertijd i.v.m. star trailing (rule of 500). Dus met 24mm is deze sluitertijd maximaal ca. 20 seconden. Als je langere tijden gaat gebruiken krijg je onscherpte vanwege de sterren die bewegen. Met image stacking kan je verschillende opnamen op elkaar leggen. Maar als je meerdere opnamen met een sluitertijd van 20 seconden hebt gemaakt en die wilt stacken, wordt de star trailing dan niet op de één of andere manier zichtbaar of is dat iets wat de stacking software kan compenseren?
Ik ben een groot fan van het programma Siril (beschikbaar voor Windows, Mac en Linux). Ik heb het er op mijn YouTube kanaal regelmatig over. Eigenlijk zou ik weer eens wat tutorials moeten toevoegen, want mijn laatste speedrun video is bijvoorbeeld al weer twee jaar oud.
YouTube: Astrophotography Speedrun - Stacking and Processing within 15 minute...
Een ander heel verhelderende YouTube video - speciaal voor relatief kortere belichtingen - is deze van Nico Carver aka NebulaPhotos.
Eigenlijk niet 1 video, maar een hele reeks. Er zijn ook videos over de verdere processing in verschillende soorten software. Zo ook het hierboven door @Signum666 genoemde DeepSkyStacker.
YouTube: ANDROMEDA GALAXY with only a Camera, Lens, & Tripod
YouTube: Astrophotography Speedrun - Stacking and Processing within 15 minute...
Een ander heel verhelderende YouTube video - speciaal voor relatief kortere belichtingen - is deze van Nico Carver aka NebulaPhotos.
Eigenlijk niet 1 video, maar een hele reeks. Er zijn ook videos over de verdere processing in verschillende soorten software. Zo ook het hierboven door @Signum666 genoemde DeepSkyStacker.
YouTube: ANDROMEDA GALAXY with only a Camera, Lens, & Tripod
Pagina: 1