Wat is de juiste vloeverwarmingsverdeler - hybride wartepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jago2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-02 10:08
Hoi, ik kan maar niet op internet vinden wat de juiste vloerverwarmingsverdeler is bij een hybride warmtepomp.
Het lijkt me dat dit scenario toch veel voor moet komen, omdat er zoveel hybride warmtepompen verkocht worden en daarbij vloerverwarming wordt aangemoedigt.

Voor zover ik het begrijp levert de hybride warmtepomp soms bijvoorbeeld 35 graden, soms 40 graden, of wanneer het rendabeler is bijvoorbeeld 55 graden via de CV.

Welke verdeler kan nu met deze verschillende aanvoertemperaturen omgaan?
Een vaste mengverhouding lijkt mij sowieso niet geschikt.

Ik heb sowieso een pomp op de verdeler nodig omdat de aanvoerleiding enigzins aan de dunne kant is. Alhoewel het ook maar 3 groepen zijn van ca 80 meter 16mm.

Ik hoor het graag als iemand dit kan uitleggen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:05
Wanneer je de cv temperatuur begrenst (±45 graden of iets in die richting) zou ik een pomploze verdeler plaatsen die niet mengt. Als de cv ver genoeg van je verdeler zit ontvang je daar ook geen 45 graden meer.

De meeste hybriden worden zo goedkoop mogelijk geplaatst en daar wordt niks aan de afgifte aangepast. Of het dan minder efficient werkt zal de verkopende partij een worst wezen. Zij betalen de rekening niet.

Die dunne aanvoerleiding is ook verre van ideaal, daar krijg je dan nooit voldoende water doorheen wat weer nodig is bij lage temperaturen. Kan je de leiding niet aanpassen en gelijk full electric gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door jvanderkroon op 04-09-2023 14:51 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jago2
Hoi, bedankt voor je reactie.

Hybride heb ik al besteld. Full electric kan niet. Huis is te oud (1920) en onvoldoende te isoleren daarvoor zonder gigantische investering (bulldozer, nieuw huis)

Leiding vervangen gaat niet, loopt 15 meter onder een betonvloer zonder kruipruimte.

De hybride levert dus hogere temperaturen via de cv (anders had ik geen hybride nodig). CV moet dan zeker wel op 55 graden staan.
Uiteraard is deze hogere aanvoertemperatuur vrijwel nooit nodig. Maar soms wel.

Het ging mij er vooral om welke verdeler dit op een juiste manier kan mengen. Dus zowel lage temperatuur (35) als minder laag (55) mengen naar de gewenste temperatuur. Zonder dat ik een kraan open of dicht moet draaien als de aanvoer plotseling warmer wordt, en er anders schade aan de vloer ontstaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Jago2 op 05-09-2023 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:59
Verwarmende Airco’s hebben het afgifte probleem niet wat de beperking is voor woningen waar de verlies-afgifte balans niet behaald kan worden met water

Als het daadwerkelijk niet mogelijk is om van het gas te komen, kun je beter wachten op het ook knallend dure warmtenet, want dan is de investering in hybride op lange duur gewoon verspilling van je geld.

Maar in veel gevallen kan het wel, met de juiste aanpassingen.
Vloerverwarming is de gouden standaard. Dat is een begin van het kan wel.

Voor hulp is het nodig elk detail van de woning op het forum te zetten.
Verwarming systeem: vloeren, radiatoren (afmetingen en type). Buizen.
Staat van isolatie die wel mogelijk is. Dak vloer muur?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jago2
Laat maar zitten, er is een mening over hybride warmtepompen waardoor ik geen antwoord zal krijgen op deze vraag.

Ik heb al vloerverwarming (nog zonder verdeler) en ik heb al een hybride warmtepomp. Ik wil niet in discussie over de rest van mijn huis als ik de vraag stel of er vloerverwarmingsverdelers zijn die om kunnen gaan met de wisselende aanvoertemperatuur van een hybride setup.

[ Voor 15% gewijzigd door Jago2 op 05-09-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 18:41
Je mag best wat steviger in je schoenen staan hoor. Beweren dat iets “niet kan”, in dit geval isolatie tbv full electric, wil er met reden bij menigeen niet in hier.

En als je dan al besteld hebt kwam je misschien te laat buurten hier. Maar dat is “water onder de brug”.

Je antwoord heb je al. Kies een verdeler die om kan gaan met lagere temperatuur, en begrens ook die Ta vanuit de CV-ketel. Maar let er ook op dat de CV-ketel een pomp heeft die krachtig genoeg is om het water rond te pompen als je voor een pomploze verdeler gaat.

Ik denk dan dat je gauw uitkomt bij een traditionele mengverdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jago2
Oke, duidelijk, bedankt.

Ik begrijp ook wel dat het wel kan, maar heb daar mijn eigen afweging in gemaakt.
Ik zou alles uiteen kunnen zetten en dan is men het wel of niet met mij eens.

Het gaat me alleen maar om de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 18:41
Los van de discussie of het wel of niet kan, vind ik het wel een interessante vraag die niet vaak voorkomt. Ik neem ook aan dat je de boel zelf installeert, want anders zou je installateur vast een advies hebben.

Mijn redenatie is gebaseerd op aannames. Zo is me verteld dat de pomp in een CV ketel al gauw niet krachtig genoeg zou zijn, of genoeg debiet levert, voor vloerverwarming. De pomp op de mengverdeler zou dat wel zijn, net zoals de pomp van de warmtepomp. Maar die werkt weer liever met een pomploze verdeler.

Misschien dat de geleerden hier daarover wat kunnen zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Toys out of the pram?

Of je stelt je CV in op max 40 en gebruikt een gesloten verdeler.
Dan heb je 0,0 baat bij een hybride, want een full electric met voldoende vermogen kan dat aan en met lagere kosten dan gas.

Radiatoren waar je dan nog van afhankelijk bent gaan erg weinig afgeven.

Of je houdt de CV op hogere temperatuur en je hebt gewoon een open verdeler nodig om de vloer te beschermen.

Teleurstellend? Verantwoording zoeken bij de hybride fans… het is en blijft een tussenstap. Niets meer, niets minder

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 05-09-2023 16:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Gramser ik draai 35 graden op CV pomp en gesloten verdeler. Dat beperkt mogelijk het af te geven vermogen. Lastig inschatten :-)

Ik haalde niet wat ik berekend heb wat mogelijk moet zijn, echter wel genoeg om de boel warm te houden

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 05-09-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:49
@Jago2 robot pro verdeler met aanzuigventiel. zodat deze extra water kan aanzuigen. echter het aanzuigventiel is wel statisch/ oftewel heeft 5 a 6 slagen en that sit. goed dat gezegdt hebbende.
de robot heeft een thermostaat kraan welke de temperatuur van je vloer meet ingaand dus.
bij 40 graden aanvoer gaat deze langer open en bij 50 graden aanvoer gaat ie wat korter open.
en wordt het warme water gemendt met het koude retour water om zo een te hoge temp te voorkomen.
daarnaast zit er ook nog een maximaal thermostaat (zwart blokje met tyraps.) op. die de pomp uitzet als er 50 graden de vloer in dreigt te gaan. zeker voor langere groepen en een smallere diameter is deze verdeler erg geschikt. tot 100 meter ongeveer. sorry voor het verkoop praatje. ik heb geen aandelen bij ze.

maar nu komt wel de grotere grap en of het nadeel. als de hybryde stookt op een zeer lage temp en
die verdeler heeft wel een redelijk warme aanvoer van 40 graden nodig. je zal je hybryde dus geforceerd
wat hoger moeten zetten. anders heeft het gewoon geen nut en staat ie nutteloos te draaien. wat zonde is.
(hoewel de technische regeling/thermostaat komt als goed is er vanzelf achter dat 35 graden niet werkt)

2 ik heb dat cv gedeelte nog niet helemaal begrepen ondanks dat ik dieper in de materie zit.
een ketel brand zeer efficent bij een zo laag mogelijke temp zeg maar 40/45/50 graden.
de warmte pomp laat hem opstarten met 55 graden en ja ik weet dat het door de knappe koppen is bedacht.
is nog wel efficiënt je retour is dan meestal 45 graden. ja een delta 10 over je ketel is mogenlijk.

oftewel gewoon een beetje opletten op wat je doet kwa stook gedrag 24/7 zelfde temp en. inregelen.
en als het dan nog niet goed warm wordt kan je bij een wartmepomp ook nog best wat instellen.
dan zou ik hem bij 50 de ketel graden laten opstarten. want je cop of kw dat wordt opgewekt,
is zodra het kouder wordt niet veel meer. je gaat niet met 1 a 2 kw een hele woning op temp houden.
als het buiten kouder is, oftewel instellen zoals jij het wilt. en dan heb je maar iets minder besparing.
ik hoop wel dat je de juiste variant hybride warmte pomp voor jouw huis hebt uitgezocht/laten uitzoken.
er is zowel 4 als 6 kw variant. bij kleine huisjes is 4 kw leuk. maar bij grotere huizen is 6 kw beter.
maar hybrydre is altijd bedoelt als bijstook in voor en na sezoen waneer het dus nog 10 graden is buiten.

(ik vind die fabrieks insteling niet helemaal fantischitsch sommige huizen werken deze gewoon niet,
( en stel ik ze zelf anders in. maar dat gaat niet bij alle warmte pompmen helaas..)
(de hybryide pomp zelf is niet 100% fantasch nee. zoals men merkt maar beter wat dan niks....)
Pagina: 1