Voorwaarden aankoop rechtsgeldig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:02

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Topicstarter
Er wordt gereclameerd voor een Funko poppetje via de Xbox Gear store, waarbij het om een voorbestelling gaat. Wat mij opviel waren de strikte voorwaarden bij aankoop.

https://eu.gear.xbox.com/...-xbox-gear-shop-exclusive

Specifiek de volgende voorwaarde:

"Return Policy: Due to the nature of this special presale event, all sales are final. Payment will be collected at the time of your presale purchase, and returns or cancellations are not permitted."

Navraag bij de Xbox Gear store leert mij dat eenmaal gekocht, ook echt finaal is, maar mag dit op deze manier?

Beste antwoord (via WhateverSuitsU op 05-09-2023 11:30)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De verkoper is in het Verenigd Koninkrijk gevestigd en richt zich niet specifiek op de Nederlandse markt (Engelstalige website, .com adres, geen ondersteuning iDeal, enz). Op deze overeenkomst is daarom uitsluitend het recht van het VK van toepassing.

In het VK geldt nog steeds wetgeving voor overeenkomsten op afstand vergelijkbaar met zoals we dat in Nederland en de EU kennen (The Consumer Contracts Regulations 2023). Volgens mij wordt deze wet niet ingetrokken door de Retained EU Law (Revocation and Reform) Act 2023.
De overeenkomst tot koop van het poppetje is een 'distance contract concluded by electronic means' en dan heb je een 'right to cancel'. Je hebt tot 14 dagen na ontvangst om de overeenkomst te herroepen.

Er is wel een praktisch probleem dat door Real is aangestipt: omdat het bedrijf in Londen is gevestigd, moet je daar naar de rechtbank. Dat is wel veel gedoe. Praktisch kun je beter - zoals door Real is voorgesteld - via je creditcard je geld terugvorderen. Na een rechtsgeldige herroeeping zal je creditcardmaatschappij daar vermoedelijk aan meewerken. Je zou er ook een mailtje naar MS aan kunnen wagen, want ik kan het mij niet voorstellen dat ze willens en wetens met een bedrijf samenwerken dat deze voorwaarden hanteert.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik kan nalezen (koop op afstand) mag dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ee wordt echter wel gesproken van een special pre sale event .

Houdt dat in dat dit poppetje speciaal voor jou wordt gemaakt of besteld als een soort limited edition of is dit normaal assortiment? Geldt hier de Nederlandse wet of niet, gezien de niet-Nederlandse taal en domeinnaam niet op NL gericht?

Voorts wat wil je precies; dat Microsoft haar voorwaarden gaat aanpassen nalv een topic hier over een poppetje van 22 euro?

edit: aanvulling en typos

[ Voor 33% gewijzigd door bombadil op 04-09-2023 14:46 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

Ik vind het op zich wel een interessante vraag, maakt het nog uit of iets een beperkte oplage heeft?
Het gaat natuurlijk niet om maatwerk, dus ik zou denken dat je gewoon gebruik mag maken van de afkoelperiode.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardworm
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-04 15:59
Voor zover mijn kennis gaat is dit inderdaad correct en kunnen/mogen ze dat onder deze (afwijkende) voorwaarden doen. Het wordt dan in dit geval niet duidelijk genoeg aangegeven dat het om een speciale verkoop/reservering gaat.

Het herroepingsrecht kan van toepassing zijn op reserveringen, maar het hangt af van de specifieke omstandigheden en voorwaarden die de verkoper hanteert. Als de reservering betrekking heeft op een op maat gemaakt of persoonlijk gemaakt product dat niet gemakkelijk door de verkoper opnieuw kan worden verkocht, kan het herroepingsrecht mogelijk niet van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:04
Tussen de regels door gelezen zou dit een build-to-order kunnen zijn.
Ook wordt het héél duidelijk aangeven dat er afwijkende voorwaarden gelden.
Dan mag het in principe wel.

Then again, dit wordt niet specifiek op maat of volgens op te geven specs exclusief gemaakt voor de besteller. Dus een retour zou niet persee onmogelijk weer te verkopen zijn, het is een generiek item hooguit in limited oplage.
Zou eigenlijk ook wel verwachten dat er tot een bepaald punt in het proces wél een cancel kan, zeker gezien de levertijd pas in feb'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:15
Ik vraag het me eigenlijk wel af of dat zomaar kan, het ziet er uit als een generiek stuk speelgoed dat nu niet direct onder de in de wet genoemde uitzonderingen valt. Het lijkt immers niet op maatwerk waar ze het wel op lijken te willen gooien, en onverkoopbaar zijn dit soort speelgoedfiguren na annulering nu ook weer niet.

Daarnaast is de link duidelijk gericht op verkoop naar de EU (immers eu.gear.xbox.com)

Misschien dat @fopjurist of @Real hun blik er eens op kunnen laten werpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Aardworm schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:36:
Voor zover mijn kennis gaat is dit inderdaad correct en kunnen/mogen ze dat onder deze (afwijkende) voorwaarden doen. Het wordt dan in dit geval niet duidelijk genoeg aangegeven dat het om een speciale verkoop/reservering gaat.

Het herroepingsrecht kan van toepassing zijn op reserveringen, maar het hangt af van de specifieke omstandigheden en voorwaarden die de verkoper hanteert. Als de reservering betrekking heeft op een op maat gemaakt of persoonlijk gemaakt product dat niet gemakkelijk door de verkoper opnieuw kan worden verkocht, kan het herroepingsrecht mogelijk niet van toepassing zijn.
Kun je aangeven waar staat dit dit product speciaal op maakt gemaakt wordt voor TS? Dit lijken gewoon standaard producten te zijn, blijkbaar éénmalig en verder niet meer te koop maar dat maakt het niet dat het een op maat gemaakt product is. Er is niets op maat gemaakt zolang de koper niet specifieke specificaties heeft opgegeven hoe het product eruit moet komen te zien. Dit mag ook niet een drop down menu zijn, want dat zijn het toch weer standaard opties en niet op maat gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Dennism schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:55:
Ik vraag het me eigenlijk wel af of dat zomaar kan, het ziet er uit als een generiek stuk speelgoed dat nu niet direct onder de in de wet genoemde uitzonderingen valt. Het lijkt immers niet op maatwerk waar ze het wel op lijken te willen gooien, en onverkoopbaar zijn dit soort speelgoedfiguren na annulering nu ook weer niet.

Daarnaast is de link duidelijk gericht op verkoop naar de EU (immers eu.gear.xbox.com)

Misschien dat @fopjurist of @Real hun blik er eens op kunnen laten werpen?
Is de Wet Koop op Afstand een Nederlandse wet of ook gebaseerd op Europese richtlijnen? Anders heb je niks aan "verkoop gericht op de EU"

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Topicstarter
@bombadil ik ben met name nieuwsgierig of dit zomaar kan. Zeker gezien de reactie van de store zelf. Ik verwacht ook niet dat Microsoft n.a.v. mijn gejammer iets gaat aanpassen.

Wat ik boven in de reacties ook terug zie. Ik dacht ook dat een op maat gemaakt product dergelijke voorwaarden (tot op zekere hoogte) mag hebben. Een Funko pop lijkt me daar niet echt onder vallen, ook al is het een limited edition etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
bombadil schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:01:
[...]

Is de Wet Koop op Afstand een Nederlandse wet of ook gebaseerd op Europese richtlijnen? Anders heb je niks aan "verkoop gericht op de EU"
Voor zover ik weet is dat inderdaad gebaseerd op EU richtlijnen, anders zou ik dat ook niet aandragen, want dan heb je er inderdaad niets aan bij webshops buiten Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

WhateverSuitsU schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:11:
@bombadil ik ben met name nieuwsgierig of dit zomaar kan. Zeker gezien de reactie van de store zelf. Ik verwacht ook niet dat Microsoft n.a.v. mijn gejammer iets gaat aanpassen.
Natuurlijk kan dit zomaar, de vraag is vooral of het ook daadwerkelijk mag ;)

En het gaat hier niet om maatwerk zoals bedoeld is onder de Nederlandse wetgeving waardoor retour gewoon mogelijk moet zijn. Immers het product kan gewoon weer verkocht worden aan een ander. Dat ze daar geen zin in hebben omdat het concept van een limited sale dan niet meer van toepassing is dat is natuurlijk niet het probleem van de consument.

De enige vraag is dus of ze verkoop onder de Nederlandse wetgeving valt en, als dat niet zo is, wat Europese wetgeving hier van vind.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardworm
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-04 15:59
Nopheros schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:55:
[...]

Kun je aangeven waar staat dit dit product speciaal op maakt gemaakt wordt voor TS? Dit lijken gewoon standaard producten te zijn, blijkbaar éénmalig en verder niet meer te koop maar dat maakt het niet dat het een op maat gemaakt product is. Er is niets op maat gemaakt zolang de koper niet specifieke specificaties heeft opgegeven hoe het product eruit moet komen te zien. Dit mag ook niet een drop down menu zijn, want dat zijn het toch weer standaard opties en niet op maat gemaakt.
Ze passen hun bestelling (fabricage) aan op de hoeveelheid pre-orders en dat communiceren ze in dit geval niet.

Stom genoeg hebben ze het eveneens niet opgenomen in hun leveringsvoorwaarden, maar de vermelding op de product pagina is in mijn optiek nog twijfelachtig, ze doen zichzelf in dit geval dus tekort door dit niet apart/extra te vermelden.

Ik denk niet dat je het er op moet wagen op het uiteindelijk terug proberen te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
WhateverSuitsU schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:11:
@bombadil ik ben met name nieuwsgierig of dit zomaar kan.
Het probleem is niet zozeer of Nederlands recht van toepassing is (dat is in ieder geval zo voor wat betreft je consumentenrechten waarvan de verkoper niet kan afwijken op grond van de EU Rome I verordening), maar dat de verkoper in de Verenigde Staten van Amerika gevestigd lijkt te zijn.

Met andere woorden: zelfs al zou je hierover procederen bij een Nederlandse rechtbank onder (grotendeels of volledig) Nederlands recht, dan kun je het vonnis niet in de VS ten uitvoer laten leggen.

Het is bij internationale geschillen een misvatting dat het toepasselijk recht de beperkende factor is. Dat is uiteindelijk de aan- of afwezigheid van een verdrag waarmee je een dagvaarding en vonnis kan laten betekenen en ten uitvoer laten brengen in het andere land.

Je kunt eventueel kopen via een creditcard of betaaldienst met een geschillenregeling, want die kunnen soms buitengerechtelijk ontbinden. Althans, je krijgt soms je geld terug via zoiets als een chargeback. Maar je bent dan wel gebonden aan de procedures van een creditcardmaatschappij of betaaldienst.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Real schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:08:
[...]

Het probleem is niet zozeer of Nederlands recht van toepassing is (dat is in ieder geval zo voor wat betreft je consumentenrechten waarvan de verkoper niet kan afwijken op grond van de EU Rome I verordening), maar dat de verkoper in de Verenigde Staten van Amerika gevestigd lijkt te zijn.
Ik krijg een UK bedrijf te zien, wanneer ik naar: https://eu.gear.xbox.com/policies/terms-of-service ga.
Al zal daar mogelijk gezien Brexit hetzelfde voor van toepassing zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:17:
[...]
Al zal daar mogelijk gezien Brexit hetzelfde voor van toepassing zijn.
Inderdaad. Er is geen verdrag meer waarmee een Nederlands vonnis in het VK ten uitvoer kan worden gebracht. De laatste keer dat ik dat uitgebreid heb zitten uitzoeken is ondertussen volgens mij iets van een jaar geleden, maar ik verwacht geen veranderingen. De EU wil dat niet. Ik snap wel waarom.

Bottom line: niet buiten de EU kopen als consument (soms is de EER wel een optie) tenzij je het risico wil lopen of afdekt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De verkoper is in het Verenigd Koninkrijk gevestigd en richt zich niet specifiek op de Nederlandse markt (Engelstalige website, .com adres, geen ondersteuning iDeal, enz). Op deze overeenkomst is daarom uitsluitend het recht van het VK van toepassing.

In het VK geldt nog steeds wetgeving voor overeenkomsten op afstand vergelijkbaar met zoals we dat in Nederland en de EU kennen (The Consumer Contracts Regulations 2023). Volgens mij wordt deze wet niet ingetrokken door de Retained EU Law (Revocation and Reform) Act 2023.
De overeenkomst tot koop van het poppetje is een 'distance contract concluded by electronic means' en dan heb je een 'right to cancel'. Je hebt tot 14 dagen na ontvangst om de overeenkomst te herroepen.

Er is wel een praktisch probleem dat door Real is aangestipt: omdat het bedrijf in Londen is gevestigd, moet je daar naar de rechtbank. Dat is wel veel gedoe. Praktisch kun je beter - zoals door Real is voorgesteld - via je creditcard je geld terugvorderen. Na een rechtsgeldige herroeeping zal je creditcardmaatschappij daar vermoedelijk aan meewerken. Je zou er ook een mailtje naar MS aan kunnen wagen, want ik kan het mij niet voorstellen dat ze willens en wetens met een bedrijf samenwerken dat deze voorwaarden hanteert.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Topicstarter
@fopjurist dank voor deze uitleg nog.

Ook aan de rest, helder zo! Weer wat wijzer geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
fopjurist schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:58:
Hieronder een recente uitleg over de Retained EU Law (Revocation and Reform) Act 2023:

https://conflictoflaws.ne...ncreased-risk-of-sunburn/

En een toelichting op de voortgang over toetreding van het VK tot het verdrag van Lugano (waar geen voortgang in lijkt te zitten):

https://gavclaw.com/2023/...pean-union-about-luganon/

Pagina: 1