Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnepanelen installatie conflict (twee problemen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:14
Beste Tweakers,

Ik heb twee onderwerpen waar ik jullie mening over wil:

Probleem 1:

Tijdens de voorschouw voor de zonnepanelen heb ik aangegeven dat ik een onverharde oprit/voortuin heb (nieuwbouw woning) en of dat een probleem is/ kan zijn voor tijdens de installatie. Indien noodzakelijk kon ik namelijk tegels plaatsen. Deze man gaf aan dat de situatie prima werkbaar was.

Op de dag van de installatie geven de installateurs aan dat ze geen steiger konden bouwen door de ondergrond en dat ze daarom een hoogwerker moeten laten komen. Deze kosten zijn voor mijn rekening gekomen waar ik dus niet helemaal mee eens ben.

Mijn vraag: Zouden jullie deze kosten accepteren gezien het bovenstaande?

Probleem 2:

Ik heb dus op 14 augustus 2023 15 zonnepanelen op het dak gekregen. Ik had op dat moment geen internetaansluiting (KPN aansluiting ging pas 18 augustus in) en de elektricien heeft aangegeven dat hij daarom de boel niet kan activeren. Hij zou later terugkomen om alles te activeren, of op afstand activeren.

Lang verhaal kort, ik heb t/m 1 september geen stroom teruggeleverd want ze hebben het pas dus onlangs op afstand geactiveerd. Een andere elektricien die vandaag langskwam heeft aangegeven dat een internetverbinding geen vereiste is om de boel te activeren en dat dus de desbetreffende elektricien alles meteen in werking kon stellen.

Mijn probleem: ik heb dus ruim 17 dagen geen stroom kunnen leveren / TLV gemist. Is dit iets wat ik kan “verhalen”?

Ter info: de rekening moet nog betaald worden en qua service is het een en ander compleet verkeerd gegaan, wat zij zelf ook wel toegeven.

Groet,

Shwan

Beste antwoord (via rens-br op 07-09-2023 15:03)

• Shwan
Dank allen! Inmiddels contact gehad en ze hebben inderdaad de kosten van de hoogwerker laten vallen. Voor punt 2 hebben ze hun excuses aangeboden, ze gaven aan dat het om een ZZP monteur gaat en die krijgen ze ook niet meer te pakken..

Al met al niet zo moeilijk meer gedaan en kunnen we dit hoofdstuk ook afsluiten!

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1 vind ik hun probleem en kosten. jij hebt ze geinformeerd en een oplossing geboden.
Deze was niet nodig volgens hunnie.

2. vind ik mierenneuken over de gehele levenduur van je systeem.
ja is slordig dat je de boel niet werkend maken zonder de niet benodigde internet lijn.
maar meer dan dat is het niet.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 14:01
Met jack.

1) hebben ze zelf kunnen constateren bij de voorschouw en de situatie geaccepteerd. Ze moeten wel vaker op onverhard een steiger opbouwen en met de goede onderslagen moet dat ook prima kunnen. Op bouwplaatsen gebeurt niks anders dan dat.

2) Niet netjes, maar zou er geen halszaak van maken. Wegstrepen tegen 1). Panelen hebben helemaal geen internetverbinding nodig om te werken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Hoogstwaarschijnlijk heeft de schouwer bedacht dat de monteurs rijplaten mee moesten nemen, maar is dat niet doorgekomen bij het plannen van de montage (wij zetten dat altijd in de agenda erbij) en zijn ze zodoende bij jou aangekomen en hebben ze terecht gezegd dat ze niets konden doen op deze manier.

Ik vindt het overigens niet netjes dat jij de kosten voor de hoogwerker moest betalen, dat zou ik niet doen. Het bedrijf heeft tijdens de schouw aangegeven dat er geen verharde ondergrond nodig was, dus dan ligt de fout bij de installateur zelf, niet bij jouw.

Andere kwestie is raar maar wel afhankelijk van de omvormer. Micro omvormers van Enphase vereisen namelijk wel een internetverbinding omdat deze anders niet in werking gesteld kunnen worden. Andere merken kunnen voor zover ik weet gewoon zonder internet in werking worden gesteld.

[ Voor 18% gewijzigd door RobertV70 op 06-09-2023 22:06 ]

• Managelorian
  • Laatst online: 17-11 15:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Hoogwerker zou ik niet voor betalen, want jij hebt een oplossing aangeboden welke het bedrijf heeft afgewezen. Prima, maar dan zijn vervolgkosten voor bedrijf.

17 dagen zonnestroom missen is jammer, maar ik had er geen punt van gemaakt, want je schade is waarschijnlijk niet meer dan tientjeswerk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
RobertV70 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:03:Micro omvormers van Enphase vereisen namelijk wel een internetverbinding omdat deze anders niet in werking gesteld kunnen worden. Andere merken kunnen voor zover ik weet gewoon zonder internet in werking worden gesteld.
Wat een prut zooi… dan moet je als installateur je eigen internet gewoon mee nemen zodat je altijd je werk kan opleveren.

En dat kost geen drol… gewoon WiFi delen vanaf je telefoon als de klant geen internet beschikbaar heeft. Het is vervolgens wel redelijk dat de klant systeem later zelf met eigen internet verbind.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58

DukeBox

loves wheat smoothies

Punt 2 is wel raar, desnoods hadden ze het even (tijdelijk) via tethering geactiveerd als internet een vereiste was om de boel aan te melden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Punt 2 slaat eigenlijk nergens op, maar laat gaan denk ik.
Punt 1: hoogwerker betalen ze maar lekker zelf :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • Beste antwoord

• Shwan
Dank allen! Inmiddels contact gehad en ze hebben inderdaad de kosten van de hoogwerker laten vallen. Voor punt 2 hebben ze hun excuses aangeboden, ze gaven aan dat het om een ZZP monteur gaat en die krijgen ze ook niet meer te pakken..

Al met al niet zo moeilijk meer gedaan en kunnen we dit hoofdstuk ook afsluiten!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:44
Shwan schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:15:

Waarbij de oplossing eigenlijk zo simpel was als een "heb je ze al gebeld" ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58

DukeBox

loves wheat smoothies

CurlyMo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:37:
Waarbij de oplossing eigenlijk zo simpel was als een "heb je ze al gebeld" ;)
Op zich wel maar door het even ter discussie te stellen weet je wel of je wel/niet onredelijk bent.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-11 13:09
Heb bij het plaatsen van mijn zonnepanelen ook iets meegemaakt.

Moest 10 tot 15 reserve dakpannen voor zorgen.
Zij zouden mijn Ontzorgen dus zei ik mogen ze dat ook zelf regelen.

Toen kwam die storm een jaar geleden en prijs van dakpannen schoten omhoog.
Waren moeilijk verkrijgbaar
Kosten voor 15 tot 15 was al meer als 100 euro ex btw.

Uiteindelijk hebben ze het betaald want gaan niet moeilijk doen op een offerte van 10K over 100 euro.

Ik had ook geen Internet (Firewall verkocht en modem stond in Bridge)
Hij kon hem via zijn Mobiel even hotspot gemaakt gewoon activeren eklaar..

PS ww van je kastje laten ze op default admin/xxxxcijvers van het mac adress
Heb die aangepast

<GOT>DrOPje #2516

Pagina: 1