Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-06 12:40
Afgelopen week vond ik een wesp onderaan onze trap in de hal. Ik gaf er eerst geen acht op omdat onze dochter de voordeur open had gehad.

Een paar dagen later vonden we er weer 3 bij het overloop raam op de 1e verdieping. In totaal hebben we er nu 7 gevonden. Sommige waren al dood en de andere zeer sloom en liepen wat verdwaasd rond.

Nu wonen wij in een huis gebouwd in 2019, goed geïsoleerd dus. Alle draaikiep ramen zijn voorzien van horren, zelfs alle tochtstroken heb ik ook van horgaas voorzien (op advies van de VEH inspecteur).

Ik ben uiteraard op zoek gegaan naar een nest. Op internet vond ik dat slome wespen vaak zo zijn door voedseltekort en dat 1 toeval is maar meer dan 5 niet....

Heb uitvoerig de knieschotten op zolder bekeken, buiten het dak staan observen maar ik kan niks bijzonder ontdekken.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_hPh-zMkut08YDfRK4ozOVJWsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMN9oa80lWbg83mFQOsbIZ4u.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
Kan uiteraard toeval zijn, maar wij hadden ook een wespennest in de spouwmuur. De opening in de muur was groot genoeg voor ze om via daar de spouwmuur in te vliegen.

Ik heb toen iemand laten komen om dit professioneel aan te laten pakken en na 1 dag zag ik geen wespen meer de spouwmuur in vliegen. Als je buiten stond kon je ze ook zien, meerdere tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
Tja een wesp kan overal doorheen.
Misschien ergens lekker warm voor ze om te overwinteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:22
Enkele weken geleden exact hetzelfde fenomeen in huis. Grote wespen (horzels?) op voornamelijk bovenverdieping en enkele op zolder gevonden. Vaak verzwakt of al dood.

Dat deed ons al snel vermoeden dat ze via de spouw binnenkwamen. Vanuit de tuin de gevel eens goed bekeken en je zag duidelijk een constante wespenstroom de spouw in- en uitvliegen. (Bij de buren idem. Een duidelijke zwerm zichtbaar bij daknok)

Daarnaast had ik óók nog een nest onder een stukje afdak. (Afvoerbuis hemelwater loopt erdoor en langs die opening kwamen de wespen naar binnen)

Toen een 'mannetje' laten komen (zoals turkeyhakan hierboven ;) ) en vrijwel direct was het probleem verholpen. (Idem bij de buren)

Er wordt een witte stof (gif) met een drukspuit in de spouw gespoten. Daarna geen enkele wesp meer waargenomen of in huis gevonden.
Kosten: 70eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06
Bij ons vorig jaar eind v.d. zomer een wespennest onder een dakpan en dan via luik in de knieschotten de zolderkamer in. Een paar weken de kieren rondom het luik dichtgestopt en dat hielp genoeg.

Verder niets aan gedaan, geen gif ofzo, en dit jaar geen wespenplaag in huis. Schijnt dat ze elk jaar een nieuwe plek beginnen, dus zo richting eind van de zomer zou ik niet meer met gif beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Dit werkt ook goed in een spouw, is mijn ervaring:

Afbeeldingslocatie: https://www.kb-home.nl/image/74836458-7323-41f6-9ff2-842d6d4cf590/28f6c597-12c0-458f-bf6a-19fa6e3c382c/transparent/false/8711969030541-a1l1-web.jpg?rev=1651578885

Ik had ook een wespennest in de spouw, rond 21:00u, toen al die beesten in hun nest zaten, zo'n fles in een paar stootvoegen leeg gespoten. Daarna nooit meer een wesp gezien.

Scheelt je 70 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
Dus toch nog maar even goed kijken buiten begrijp ik dus. Dank voor jullie antwoorden!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52
Wij hebben ook een nest Hoornaars, vorig jaar wespen gehad. Zolang ze niet massaal binnen komen lekker laten zitten. het zijn nuttige dieren, en gif doodt niet alleen wespen......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:07
HvdBent schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:30:
Wij hebben ook een nest Hoornaars, vorig jaar wespen gehad. Zolang ze niet massaal binnen komen lekker laten zitten. het zijn nuttige dieren, en gif doodt niet alleen wespen......
Eens. Ik heb de afgelopen jaren bijna elk jaar (behalve dit jaar) wespen en hoornaars in de spouw gehad. Heb ze lekker laten zitten aangezien ik er geen last van had en die beesten ook gewoon nuttig zijn en het al zo moeilijk hebben.

Snap niet zo waarom insecten om ons huis doodgespoten moeten worden zolang je geen zwerm wespen hebt rondvliegen in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
HvdBent schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:30:
Een nest in je spouw?
Ik zou het persoonlijk toch altijd zsm weg laten halen om risico's te voorkomen met vocht e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

Videopac

Rommelt wat aan.

fender89 schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:42:
[..] Grote wespen (horzels?) [..]
Dat zouden hoornaars geweest kunnen zijn. NB: als het Aziatische hoornaars zijn moeten die actief bestreden worden, dat is een invasieve exoot.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:16
Wij hebben het vorige zomer gehad vermoed ik. Ook veel (dode en slome) wespen, op zolder en voor de ramen. Dan zoeken ze weer een uitweg. Zelfs eentje op mijn kussen gehad, dat was minder.
Toen niets aan gedaan want kon niets horen en ontdekken. Ook geen duidelijke aanvliegroute. Wel zo rond deze tijd een hele dikke grote wesp in de lamp op zolder gekilled. Dit was waarschijnlijk een koningin die wilde overwinteren.

Deze zomer geen last gehad. Ze hergebruiken geen nesten en maken liever ook geen nest bij een ander nest in de buurt. Oude nesten hoeven dan ook niet verwijderd te worden. Zo lang ik er binnen en in de tuin geen overlast van heb maak ik me niet al te druk. Wel ben ik soms bang voor schade aan de isolatie of hout oid. Ze kunnen nogal knagen, zeker op zoek naar een uitweg.

Overigens is een horzel een heel ander diertje, lijkt er niet eens echt op. En een Europese hoornaar is serieus groot en meer bruin/rood, niet felgeel. Die heb ik zo nu en dan in de tuin. Veel minder agressief, wel heel lomp en echt een gevaarte als die voor je neus langs vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52
Draakje5 schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:51:
[...]

Een nest in je spouw?
Ik zou het persoonlijk toch altijd zsm weg laten halen om risico's te voorkomen met vocht e.d.
Nee het zit onder de dakbedekking van de dakkapel, net bij de buren. Buurman wilde al met pur schuim aan de gang vanuit het raam, dat heb ik hem maar afgeraden.
Ons platte dak gaat vervangen worden, maar pas als het nest leeg is, de rest is afgelopen jaar opnieuw geisoleerd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 16:00
Wespen nesten bestaan meestal maar 1 seizoen. Aan het einde van de zomer vliegen de nieuwe koninginnen uit het nest en gaan op zoek naar een warm plekje om te overwinteren. Het nest wat ze achterlaten sterft dan uit omdat er geen nieuwe larven worden gelegd. De larven produceren een suiker waar de volwassen wespen van leven. (daarom gaan die klote wespen aan het einde van de zomer ook zo irritant op zoek naar alles wat zoet is, omdat ze geen suiker meer krijgen in het nest)

Dus of je dit nest aan het einde van de zomer nog moet bestrijden is dus maar de vraag... heb je er heel veel overlast van? anders kan je net zo goed een paar weken wachten en rustig kijken of je aan de buitenzijde ergens de toegang moet dichtmaken.

Ohja dat je ze altijd bij het raam vindt wil niet zeggen dat daar in de buurt ook het nest is, wespen vliegen altijd daar waar het zonlicht naar binnenkomt. Het nest is altijd in een donkere plek, dus licht=ingang/uitgang van het nest. Ze kunnen dus zeker ergens anders in je huis komen.

[ Voor 16% gewijzigd door caspar M op 05-09-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
Dank voor al jullie antwoorden. Ondertussen weer 2 gevonden bij het raam en alles hebben we bewust dicht gehouden. Zoals een aantal al aan gegeven, is het bijna einde seizoen en laten we het maar even zo want heel veel last hebben we er niet van.

Ik heb ook nog met de aannemer gebeld of hij een idee kon hebben. Alles zou dicht moeten zitten omdat het huis net 4 jaar oud is.

Tevens gisteren ook uitvoerig alles bestudeerd aan de buitenkant maar geen wespen kunnen ontdekken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Hoe zijn de gevel stootvoegen zijn die open, misschien kunnen ze daar in gaan.
Bij m'n complex hebben ze die allemaal dichtgemaakt met van die speciale anti insecten roostertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
WON >>> AZ

Daar zitten ook de andere insecten. Heb je zonnepanelen? Daaronder zie je ook vaak beginnende nesten totdat het ze te warm wordt. Ook ventilatiepannen van je dak zijn populair.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:19:
Hoe zijn de gevel stootvoegen zijn die open, misschien kunnen ze daar in gaan.
Bij m'n complex hebben ze die allemaal dichtgemaakt met van die speciale anti insecten roostertjes.
Stootvoegrooster of bijenbekje (mocht ie willen googlen).

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
Señor Sjon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:37:
WON >>> AZ

Daar zitten ook de andere insecten. Heb je zonnepanelen? Daaronder zie je ook vaak beginnende nesten totdat het ze te warm wordt. Ook ventilatiepannen van je dak zijn populair.
Die zijn aanwezig. 20 stuks en ze liggen op het zuidwesten, goed warm deze dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
Gewoon een wespenman laten komen die witte poeder in de gevel spuit inderdaad.

Die spray van KB werkt ook, is mijn ervaring. Maar daar betaal je ook al snel €20 voor. En als het een lastig bereikbare plek is.. + veel gaatjes waar je dat spul in wil hebben ben je snel duurder uit.

Een wespenman kost in mijn woonplaats €50. Die geeft je nog garantie ook.

[ Voor 19% gewijzigd door turkeyhakan op 05-09-2023 21:27 ]

Pagina: 1