Hoe / op welke manier worden flitscamera's eigenlijk geijkt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:55
Hoe / op welke manier worden flitscamera's eigenlijk geijkt?

Ik heb op YouTube gezocht want meestal worden deze interessante vragen daar beantwoord.
Verder keek ik ook op https://www.cjib.nl/verklaringen-nederlands-meetinstituut op de certificaten om te kijken of er meer info over te vinden is, dat gaf ook geen antwoorden.

Naast dit ook nog gezocht op variaties van dit, maar de resultaten komen vaak neer op 'dit kan er fout zijn met je boete' of 'zo maakt u bezwaar', maar ik heb helemaal geen boete en dat boeit mij niet. Ik was aan het rijden, en zag een flitspaal, en was nieuwsgierig geworden hoe ze eigenlijk geijkt worden.

Op een paar ijkingsrapporten (van flitsers in mijn buurt) zag ik data waarop ik zelf erlangs reed, maar ik heb ze nooit iets met flitspalen zien doen (de mensen van het Meetinstituut)?
Zal wel een erg kort klusje zijn dan?

Edit: Nu was ik eigenlijk ook wal benieuwd of er wordt geflitst tijdens het ijken? Of ontkomen de verkeershufters dan aan een straf? (Ik neem aan dat er dan verzegelingen 'gebroken' zijn en het vorig certificaat niet meer geldig is?)

[ Voor 11% gewijzigd door grasmanek94 op 03-09-2023 22:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55
Normaal gesproken maakt een flitspaal 2 foto's, en meet vervolgens de afgelegde afstand.
Doordat je de tijd tussen foto's weet, kan je de snelheid bepalen.
Enige wat dan moet gebeuren is de afstand ijken, wat op zich niet heel moeilijk hoeft te zijn...
Maar kan het ook zomaar mis hebben en dat er een aantal mensen hier fulltime met een Ferrari langs scheuren om hem te ijken (lijkt me leuke job :D )

edit: ze zijn maar geijkt tot 250 km/u, daarboven zijn de metingen niet rechtsgeldig.... dus dan weet je wat je te doen staat.

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 03-09-2023 23:22 ]