Gevel reinigen ervaringen gevraagd. Dakshampoo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 19:41
Binnenkort gaan we verbouwen. En om het af te maken lijkt me een gereinigde voorgevel wel erg mooi.
Deze gevel krijgt later ook spouwmuurisolatie (HR++ parels)

De offerte om dat te laten doen was best wat geld, en ik ben bang dat met een hogedruk je wellicht ook schade maakt? Nu kwam ik dakshampoo tegen. Ook te gebruiken voor gevels. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn...Dus dan ga k juist extra twijfelen. Op oude topics hier zag ik wel iemand voorbij komen die het gebruikt had.

Mijn vragen zijn:

1. Heeft er iemand ervaring mee, en zo ja, hoe zijn die?
2. Ik ga het evt zelf doen. Biologisch afbreekbaar klinkt leuk, maar is het inderdaad relatief onschuldig ook voor je eigen gezondheid

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
Misschien wel handig om aan te geven waar de gevel uit bestaat?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Sorry, dit is een gewone baksteen uit de jaren 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hangt van de staat van je voegen (en stenen, maar die kunnen eigenlijk nog niet slecht zijn) vaak is stoomreinigen prima mogelijk maar als de voegen toch opnieuw gedaan moeten worden zou ik dat zeker eerst doen, dan de stenen schoonmaken en dan pas voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waar bestaat de shampoo uit, want plastic dat biologisch afbreekbaar is wil je ook niet in je tuin hebben liggen... (in beste geval vergaat het tot CO2 en water, in meeste gevallen mist 1 van de vereisten waardoor het niet verteerd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Meeste behandelingen zijn volgens mij na het stralen, behandelen met een coating.

Ik zie dit ook bij mijn tuintegels. Ooit de fout gemaakt om ze met de hoge druk spuit te reinigen en sindsdien ben ik de klos, ze zijn veel vatbaarder geworden voor vuil en algen. Dus sta nu ieder jaar in het voorjaar een dagje de Kärcher man te spelen. En ik vind het zonde van mijn tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
99ruud99 schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:59:
Waar bestaat de shampoo uit, want plastic dat biologisch afbreekbaar is wil je ook niet in je tuin hebben liggen... (in beste geval vergaat het tot CO2 en water, in meeste gevallen mist 1 van de vereisten waardoor het niet verteerd).
Dat weet ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
twain4me schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:41:
hangt van de staat van je voegen (en stenen, maar die kunnen eigenlijk nog niet slecht zijn) vaak is stoomreinigen prima mogelijk maar als de voegen toch opnieuw gedaan moeten worden zou ik dat zeker eerst doen, dan de stenen schoonmaken en dan pas voegen.
Die kunnen nog niet slecht zijn? Dat ben ik niet met je eens. Al die jaren 60 huizen met van die gele bakstenen zijn allemaal vol met vuil, goor, kapotgevroren, zachte voegen. Als je zo een gevel op het westen of zuiden heb dan kan die prima flink aangetast zijn hoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Heb je een foto?

Ik ben ook wel benieuwd of mijn gevel te reinigen is met een schoonmaakmiddel.

De voegen zijn op een enkele plek na in prima conditie.

Zandstralen (of zomaar de hogedrukspuit erop) bewaar ik zo lang mogelijk want dat haalt de harde gladde toplaag van de baksteen af. @Barrycade impregneren ipv coating is de nabehandeling (elke 10 jaar vanaf dan)

Heb idem een betonrand van een balkon waar ik een modd l voor kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@meermarco
Heb je misschien meer info over je woning (foto)? Vrijstaand, rijtjeswoning?

Wellicht kan je met je buren direct een heel blok doen.
Verder moet je bedenken dat een goed uitgevoerde gevelreiniging ook voor waardevermeerdering zorgt. Helemaal als je van een vervuilde gevel naar een lichte schone gevel gaat in combinatie met een mooie voeg.
Daarnaast kan je met een goed impregneermiddel ook een hoop vocht uit je gevel houden.

En anders gewoon uitproberen op een klein stukje (jij met de hogedrukreiniger uiteraard).

[ Voor 3% gewijzigd door chrisborst op 04-09-2023 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
Eens met @chrisborst .. Ik heb zelf mijn gevel toen ook met een rijtje van +/- 4 bewoners tegelijk laten doen. Dat scheelt nog iets. Verder zou ik je aanraden om de gevel ook meteen te laten impregneren, dan komt er veel minder vocht in de bakstenen. Beetje zoals wanneer je water over een perzik gooit ;)

Leuk om te zien in straten met oude (+/- 100 jaar) oude gevels is dat als je het professioneel laat reinigen het ook écht meteen heel erg opklaart. En dat je direct ziet welke huizen dat wel en niet gedaan hebben.

Er zijn trouwens meerdere manieren van reinigen. Iets met zandstralen kan ook. Bij mij kozen ze voor "chemische reiniging". Dat was een soort schoonmaakmiddel waarmee ze de gevel helemaal insmeerde en lieten intrekken. Daarna weer afgespoten. Volgens mij kon je dat spul als particulier niet (makkelijk) krijgen, aldus die kerel, maar kan ook zijn dat ze dat zeggen om dat ze graag werk houden.

Ik heb alleen de voorgevel laten doen van een huis met 2 verdiepingen en 4,5m breedte. Haal daar het glas/voordeur af en het is eigenlijk maar weinig oppervlakte. Kosten waren 250 euro all-in per woning. Maar dus wel met 4 buren tegelijk. Al 10 jaar terug, denk dat anno 2023 iemand voor 250 euro nauwelijks komt voorrijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:13:
[...]

Die kunnen nog niet slecht zijn? Dat ben ik niet met je eens. Al die jaren 60 huizen met van die gele bakstenen zijn allemaal vol met vuil, goor, kapotgevroren, zachte voegen. Als je zo een gevel op het westen of zuiden heb dan kan die prima flink aangetast zijn hoor.
zeker, maar een aangetatse steen is nog geen slechte steen zoals ik hem bedoel. van de honderden gevels die ik heb gezien is er maar 1 uit die tijd waar niet kon worden gestraalt door de slechte kwaliteit van de steen. voegen ja zeker, die vallen er bijna standaard uit. De kans dat reinigen niet kan (of heel duur wordt) omdat de steen te zwak is voor de behandeling is bij die leeftijd niet gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Bedankt. Die shampoo (dakshampoo) zou je zelfs met een verfroller kunnen aanbrengen. Dat het opklaart ben ik met jullie eens. Betreft een vrijstaand huis. Dus met de buren etc voegt weinig toe in mijn geval. Vroeg me af of mensen ervaring hadden specifiek met dit middel. Het klinkt zo goed en simpel dat je bijna denkt er moet iets ‘mis’ zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
meermarco schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:17:
Bedankt. Die shampoo (dakshampoo) zou je zelfs met een verfroller kunnen aanbrengen. Dat het opklaart ben ik met jullie eens. Betreft een vrijstaand huis. Dus met de buren etc voegt weinig toe in mijn geval. Vroeg me af of mensen ervaring hadden specifiek met dit middel. Het klinkt zo goed en simpel dat je bijna denkt er moet iets ‘mis’ zijn :-)
Je biedt geen informatie over het product behalve een nogal generieke naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:53
No Hands schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:13:
[...]

Ik had ooit zo’n huis uit 1969 met de befaamde gele bakstenen. Was een gore bruine waas die erop zat. Gevelreiniger laten komen om te reinigen en te voegen. De beste man gebruikte iets mysterieus uit een blauwe jerrycan om de gevel mee in te spuiten en daarna afgespoten met druk. Na het voegen was het weer als nieuw. Het lost de vraag van TS niet op maar het kan dus wel weer worden hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Rukapul schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:18:
[...]

Je biedt geen informatie over het product behalve een nogal generieke naam.
Sorry, ik dacht dat dat 'het' merk was.
https://www.dakshampoo-shop.nl/reinigen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Van de website:
Natriumhypochloriet
Het product vervliegt aan de lucht en laat alleen een zoutoplossing achter.
5% groene dreft toe te voegen
Al met al lijkt dit een variant op https://nl.wikihow.com/Bakstenen-reinigen:
pasta van afwasmiddel en zout. Giet 250 ml afwasmiddel en 250 gram zout in een emmer en meng alles grondig.
Waarom niet beide eens proberen.

Let op: zout (NaCL) en Natriumhypochloriet (met water: bleekloog) zijn niet een op een uitwisselbaar. Ga dus niet zomaar mengen, etc., want sommige van de chloorverbindingen zijn minder aardig voor het menselijk lichaam :+

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 04-09-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 19:20
Rukapul schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:55:
[...]

Van de website:

[...]

[...]

[...]

Al met al lijkt dit een variant op https://nl.wikihow.com/Bakstenen-reinigen:

[...]

Waarom niet beide eens proberen.

Let op: zout (NaCL) en Natriumhypochloriet (met water: bleekloog) zijn niet een op een uitwisselbaar. Ga dus niet zomaar mengen, etc., want sommige van de chloorverbinden zijn minder aardig voor het menselijk lichaam :+
Zou de groene dreft zijn om het enigsinds te laten schuimen?

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
BennieWolters schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:10:
[...]

Zou de groene dreft zijn om het enigsinds te laten schuimen?
Op de foto van de fles staat voor verhoogde reinigingskracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 15:55
Ik ben ook aan het overwegen om mijn jaren '70 gevel hiermee te reinigen.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:26
Ik heb het gebruikt een aantal maanden geleden en ik heb het nu ook al bij meerdere buren gezien. Het is op kalkzandsteen (vrij zacht).

Dakshampoo biologisch afbreekbaar, ruikt enorm naar chloor. Het hoofdbestandsdeel lijkt heel erg op zwembad chloor volgens mij met wat toevoegingen. Ik denk persoonlijk de volgende keer dat ik gewoon dat spul bestel omdat het bijna hetzelfde is en veel goedkoper (zoek op Natriumhypochloriet). Bio geloof ik weinig van omdat het chloor is, het vervliegt daarom is het bio afbreekbaar.

Het product zelf, met een roller ga je naar mijn idee weinig bereiken met een slangetje. Ik heb het met een hoge druk spuit gedaan, dat moet je wel 2x doen als de muur zwaar vervuild is, maar het resultaat is goed. Je kan ook verschillende manieren proberen, verdunnen/niet verdunnen en met Dreft zeep erin. 1 muur met vervuiling krijg ik wel schoner maar niet 100% schoon, wel stukken beter. Ik heb geprobeerd ook met verschillende tijden 1 minuut tot 20 minuten laten drogen en soms ook langer. Ik zou zeggen, laat het ergens tussen de 10 en 15 minuten intrekken en spuit het dan af. Zeker geen 1 minuut.

Het beste is zelf nog even langs de slechte voegen lopen voordat je impregneert.

Vervolgens geïmpregneerd en je kan er weer een tijd mee vooruit.

Waar je ook nog op moet letten, als je een EPDM dakbedekking hebt, dan moet je oppassen dat het niet chemisch wordt aangetast. Hier geen problemen mee gehad maar dat zou ik zeker in de gaten houden, ondanks alle duurzame beweringen.

Conclusie, prima spul maar niet zo fantastisch als het lijkt maar acceptabel voor een amateur.

[ Voor 19% gewijzigd door wm1234 op 04-09-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Laten reinigen en impregneren, en je zit weer 10j goed. kosten zijn +- 12,- m2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-11-2023

JTB

Hallo,

Ik heb goede ervaringen met AGO grunbelagentferner. Te gebruiken op de gevel en bestrating. Je hebt geduld nodig want het resultaat zie je na een aantal weken/maanden. Te koop bij agoshop.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Bedankt allen. Toch gekozen voor prof reinigen inc meteen alles laten voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
meermarco schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:17:
Wat was je kwijt per vierkante meter voor deze klus? Puur uit interesse, want ik sta voor eenzelfde situatie binnen nu en een aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
meermarco schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:17:
Ik weet niet waar je verbouwing uit bestaat, maar dergelijke mensen komen het liefst langs vóórdat eventuele nieuwe kozijnen geplaatst worden i.v.m. beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Goede vraag, weet ik nog niet exact. Maar ik ga ook veel andere werkzaamheden (laten) doen en de steiger staat er dan toch al. m2 aantal valt erg mee. Zodra ik exacte prijs weet laat ik je het weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Wat hanteerden ze eigenlijk als volgorde? Eerst reinigen en daarna voegen verwijderen en vervangen? Of eerst voegen verwijderen, opnieuw voegen en daarna pas wassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
isoleren, schoonmaken, voegen, impregneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-05 13:43
@meermarco kun je toevallig al extra info delen omtrent de prijs? Hier ook erg benieuwd :)
Pagina: 1