Afwerking binnen dak nieuwbouw, tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:23
Dag allemaal. In ons net opgeleverde nieuwbouw huis laat de afwerking op zolder te wensen over. De afwerking is bij alle huizen in dezelfde (erbarmelijke) staat. Ons huis heeft een dwars kap met een tuitkap aan de voorkant, dus ook nog veel hoeken binnen. Op de grote kieren heeft de aannemer latten geniet.
Volgens de stukadoor/schilder was de beste afwerking de grote kieren afwerken met (nog meer)latjes en gaatjes niet plamuren (dat zou er toch weer uitkomen op den duur) en alles schilderen. Bij buren zijn allemaal stucplaatjes ertegen geschroefd en zijn ze gaan stuken. Het resultaat nog niet gezien, zal er nu vast strak uitzien. Het stuken werd door de stukadoor ook afgeraden, de kappen werken veel en scheuren dus ook flink was zijn voorspellen.
Wie heeft er eerder zo’n binnendak afgewerkt en heeft nog een goed idee (honderden gaatjes plamuren is niet zo aantrekkelijk 😉)
Buitenkant huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7Twmf3wpR-1JjQQd1ief3DFnMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CHdGVZ20rZreHvMdHDzQpLZ.jpg?f=fotoalbum_large
Snapshot van een stuk binnendak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlYCa1878vSKzbh1LQZ3ATgxais=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOm1ULEl36LJFEkfZW65ghrj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnqLHWyI9hxgHSvByZJWWmqqerI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYQaCOGMt3UPG3cN5C8vT7WL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo_J
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:05
Hier hetzelfde meegemaakt in een nieuwbouwwoning. We hebben extra latten toegevoegd om de naden tussen de platen af te dichten en alle nietgaatjes hebben we geplamuurd.
Daarna is het meegespoten met de muren (hechtprimer+latex). Primer en tex moeten wel dampdoorlatend zijn als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
Ik ben bang dat dat het ook moet gaan worden bij ons, echter hebben wij ook nog horizontale naden dus dat worden veel latten ben ik bang. Had jij dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:05
Kun je misschien nog opzoeken in je offerte (meerwerk optie) over hoe het afgemaakt zou kunnen worden? Mits die optie er is. Ik kan me niet voorstellen dat architect zo laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:24
In onze vorige nieuwbouwwoning zaten er kunstof t profielen tussen ( ook horizontaal ).
Eerste google hit: https://www.montagemarkt....owerline-isolatie-5000-mm ( dit idee ).

Wat je verder zou kunnen doen is ook met renovlies afwerken en dan sausen.

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 04-09-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:08

Barrycade

Through the...

Ziet er uit alsof dat deel van de zolder niet als een kamer aangemerkt is?

Bijna ons zitten er kunststof profielen over de kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:54
Kijk eens naar papiertape om gipsplaten af te werken. Als je dat over de naden plakt, kun je het daarna schilderen. Randjes kun je eventueel wegschuren dus je houdt geen dak vol latten over). Geen garantie dat het niet gaat werken (dat is zeker bij een nieuwe dak bijna niet te voorkomen) maar bij stuc weet je zeker dat je binnen een jaar veel scheuren krijgt, dus dat is zonde van het geld en de moeite. Hiermee ziet het er stukken beter uit dan wat je nu ziet. Randen onder de daklijsten afkitten en alles in 1 kleur schilderen maakt een wereld van verschil.
(PS hier waren de plafondplaten donkerbruin en de muren vol gaten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo_J
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:05
jweetje schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:20:
Ik ben bang dat dat het ook moet gaan worden bij ons, echter hebben wij ook nog horizontale naden dus dat worden veel latten ben ik bang. Had jij dat ook?
Nee, horizontaal geen kieren. Hoe groot zijn je kieren? Waarschijnlijk te groot om af te kitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-05 16:34
Met de stucplaten en stukadoren zou ik nog even een paar stook seizoenen afwachten 😉 e.e.a. Zal de komende tijd nog wel gaan kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stucband erop, plamuren, schuren en verven wordt wel het strakste.
Jammer dat ze geen AK platen gebruikt hebben, maakt het afwerken wat lastiger.

Maar idd. Benieuwd wat hier over op papier staat.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 06-09-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
Dank voor de tips! Ik ben niet de enige met deze uitdaging ;-)
Silver7 schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:29:
Kun je misschien nog opzoeken in je offerte (meerwerk optie) over hoe het afgemaakt zou kunnen worden? Mits die optie er is. Ik kan me niet voorstellen dat architect zo laat staan.
In de meerwerklijst was er geen optie om dit af te laten werken, inderdaad gek dat ze het zo achterlaten.
Draakje5 schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:30:
In onze vorige nieuwbouwwoning zaten er kunstof t profielen tussen ( ook horizontaal ).
Eerste google hit: https://www.montagemarkt....owerline-isolatie-5000-mm ( dit idee ).

Wat je verder zou kunnen doen is ook met renovlies afwerken en dan sausen.
Dank voor de tip van de profielen. Renovlies werd afgeraden door 2 bedrijven (of ze hadden geen zin 8)7 )
Barrycade schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:35:
Ziet er uit alsof dat deel van de zolder niet als een kamer aangemerkt is?

Bijna ons zitten er kunststof profielen over de kieren.
Klopt, is onbenoemde ruimte
Toke_gt schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:51:
Kijk eens naar papiertape om gipsplaten af te werken. Als je dat over de naden plakt, kun je het daarna schilderen. Randjes kun je eventueel wegschuren dus je houdt geen dak vol latten over). Geen garantie dat het niet gaat werken (dat is zeker bij een nieuwe dak bijna niet te voorkomen) maar bij stuc weet je zeker dat je binnen een jaar veel scheuren krijgt, dus dat is zonde van het geld en de moeite. Hiermee ziet het er stukken beter uit dan wat je nu ziet. Randen onder de daklijsten afkitten en alles in 1 kleur schilderen maakt een wereld van verschil.
(PS hier waren de plafondplaten donkerbruin en de muren vol gaten.)
Tnx voor de tip!
Ivo_J schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:39:
[...]

Nee, horizontaal geen kieren. Hoe groot zijn je kieren? Waarschijnlijk te groot om af te kitten?
Zo groot als waar ze zin in hadden, wisselt heel erg. De kap boven het trapgat is nog erger. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKG0IKVd5Fm7y_zBz0lg9km6Y6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C94XCQ0T2IVmdANvLYZSikmI.jpg?f=fotoalbum_large
MikeyMan schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:34:
Stucband erop, plamuren, schuren en verven wordt wel het strakste.
Jammer dat ze geen AK platen gebruikt hebben, maakt het afwerken wat lastiger.

Maar idd. Benieuwd wat hier over op papier staat.
Wel geteld 1 zinnetje: "De onderzijde van de dakplaten bij de schuine daken en de knieschotten worden fabrieksmatig voorzien van een witte zichtzijde."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dit lijkt weinig fabrieksmatig en evenmin witte zichtzijde.

Wat is er ook aan de hand met die verre hoek? :X

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 06-09-2023 22:45 ]

Pagina: 1