Adviesvraag opslag voor foto's en video's los van clouds

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 11:11
Mijn vraag
Er is een toenemende hoeveelheid foto's en video's die ik niet wil verliezen. Vanwege uiteenlopende redenen vind ik het gebruiken van cloudservices voor backup niet per se prettig. Ik zou daarom graag een systeem hebben waarbij er bij mijn ouders en zus een systeem staat dat gelijk is aan de mijne en dat al onze data dus op drie fysieke locaties opgeslagen staat.
Functies zoals media-streaming etc is niet vereist, alhoewel het afspelen van de video's op de schijven wel prettig is.
Hele fijne functie zou zijn dat de apparaten slechts een uurtje per week aanstaan om te sync'en (slijtage verminderen) behalve als men de foto's of video's wil bekijken.
Is het verstandig om ook nog binnen de apparaten te werken met RAID (de versie dat 1 schijf kan falen en dat lokaal toch nog alle data veilig is)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel heb ik een redelijk flink volume in mijn desktop hangen, maar daarvan is niks in RAID en dus eigenlijk niet veilig.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Synology biedt waarschijnlijk de gevraagde functionaliteit, maar ik heb het gevoel dat zij veel extra functies bieden waarvoor ik wel betaal, maar niet gebruik.

Heeft er iemand een goede suggestie voor een mooi systeem zodat al onze foto's de komende decennia veilig zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:59
Hoeveel mag het kosten?

als je 3 systemen hebt met in elk een SSD voor de data- dan moeten er 3 SSD's crashen - dat is eigenlijk een veilige variant van RAID. De kans dat ze alle 3 crashen is klein - de kans op malware is groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

3 synology's die in raid 1 draaien geeft je precies wat je zoekt. Je geeft geen budget, dus lijkt me de beste oplossing

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
Kosten probeer ik met jullie hulp in te schatten. Ik hoop geen game-pc bedragen kwijt te zijn. Idealiter zou ik voor 300 a 400 per systeem klaar willen zijn (dat is dan incl opslagschijven).
@99ruud99 , waarom suggereer je SSD's? Ik dacht zelf aan HDD's zodat er enorm veel opslagruimte is.
Ik denk dat er zeker meerdere terabytes per gebruiker beschikbaar moet zijn. Zou dat lukken met 3-bay synology's en grote HDD's? Of moeten we dan al snel naar 6-bay's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:59
Hoeveel TB heb je nodig?
SSD omdat het gewoonweg veel sneller is, wat fijn is als je telkens voor een backup moet opstarten.
HDD is leuk, maar SSD kost ook niet meer zoveel.
uitvoering: Lexar NM620 2TB
Of, als je sata-ssds wilt (nuttig als je een behuizing vol wilt hangen) kan het nog iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
Ik denk per gebruiker rond de 10 TB te willen hebben. Dus dan lijken SSD's mij minder kansrijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15
Wat noem jij een gebruiker?
Als dat jij, je zus en je ouders zijn, zijn dat 4 gebruikers.

Dat betekent dat je per locatie dus al 40 TB aan opslag nodig hebt.

Kijk eens wat überhaupt hdd’s kosten.

Dat is dus bij een 4-bay Nas 3x14+ TB +1 voor Raid is 4 schijven.

De goedkoopste 14 TB schijf kost je € 220 per stuk. Dus alleen al € 880 aan schijven voor 1 systeem.

Als je als “een gebruiker” de fysieke plek bedoelt, dan zijn het alsnog 2 schijven van 10+ TB per locatie. 2x12 TB kost je ook al € 400.

Een simpele Nas met 2 bays van Synology of Qnap kost ook € 200.

Dus al minimaal € 600 als het om maar 10 TB per locatie gaat.

Misschien eerst eens reëlere eisen stellen/budget aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gewoon een paar 3-bay Synology nassen pakken, daar 3x10TB in zodat je 30TB bruikbaar hebt per NAS, dat vul je niet zomaar even met foto's en filmpjes.

Dat doe je 3x (of 1x per gebruiker) en je zet een sync op tussen alle systemen zodat ze dezelfde data hebben, dan heb je meteen op verschillende locaties een back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:37
White Feather schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:36:
Wat noem jij een gebruiker?
Als dat jij, je zus en je ouders zijn, zijn dat 4 gebruikers.

Dat betekent dat je per locatie dus al 40 TB aan opslag nodig hebt.

Kijk eens wat überhaupt hdd’s kosten.

Dat is dus bij een 4-bay Nas 3x14+ TB +1 voor Raid is 4 schijven.

De goedkoopste 14 TB schijf kost je € 220 per stuk. Dus alleen al € 880 aan schijven voor 1 systeem.

Als je als “een gebruiker” de fysieke plek bedoelt, dan zijn het alsnog 2 schijven van 10+ TB per locatie. 2x12 TB kost je ook al € 400.

Een simpele Nas met 2 bays van Synology of Qnap kost ook € 200.

Dus al minimaal € 600 als het om maar 10 TB per locatie gaat.

Misschien eerst eens reëlere eisen stellen/budget aanpassen.
Daar zat ik ook aan te denken: het budget is onrealistisch laag voor de ruimte die je nodig hebt. Maar het hoeft niet in een NAS. TS wil max 400 per systeem. Als je nu gewoon 2 schijven koopt daar 2 clonen van maakt, je ze in het kastje legt en 1x in het jaar de schijven handmatig controleert. Dan ben je wel voor 400 euro klaar. Enige risico is dat bij controle blijkt dat ze allebei tegelijk stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

10TB per systeem is realistischer voor je budget, 40 TB is al €1000 per systeem voor alleen schijven.
Dus tja, of de opslageisen zijn niet realistisch of het budget niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
aljooge schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:45:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken: het budget is onrealistisch laag voor de ruimte die je nodig hebt. Maar het hoeft niet in een NAS. TS wil max 400 per systeem. Als je nu gewoon 2 schijven koopt daar 2 clonen van maakt, je ze in het kastje legt en 1x in het jaar de schijven handmatig controleert. Dan ben je wel voor 400 euro klaar. Enige risico is dat bij controle blijkt dat ze allebei tegelijk stuk zijn.
En hoe komt de data dan op de andere plekken terecht?

Ga je de hdd’s iedere keer naar de zus en ouders brengen en dan alles synchroniseren?

Of doen je dat 1x per jaar met de kans dat je dus een volledig jaar aan data kwijt bent?

Want je kunt leuk 20 kopieën maken en in je eigen huis leggen, maar als dat afbrandt, heb je alsnog niets.

Er moet dus data op een andere plek opgeslagen worden.

En als je zoiets niet structureel goed inricht, gaat het geheid fout.

De hdd zijn slechts de data, de Nas is de manier van structureel synchroniseren. Het ding gaat 5-10 jaar mee. Kost je € 25-50 per jaar extra.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 03-09-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:37
White Feather schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:19:
[...]

En hoe komt de data dan op de andere plekken terecht?

Ga je de hdd’s iedere keer naar de zus en ouders brengen en dan alles synchroniseren?

Of doen je dat 1x per jaar met de kans dat je dus een volledig jaar aan data kwijt bent?

Want je kunt leuk 20 kopieën maken en in je eigen huis leggen, maar als dat afbrandt, heb je alsnog niets.

Er moet dus data op een andere plek opgeslagen worden.

En als je zoiets niet structureel goed inricht, gaat het geheid fout.

De hdd zijn slechts de data, de Nas is de manier van structureel synchroniseren. Het ding gaat 5-10 jaar mee. Kost je € 25-50 per jaar extra.
Met een sata kabel, of zo'n harddisk ombouw die je via USB inprikt.

Een NAS gaat ook verloren bij brand. 2 HD clonen kan je tenminste nog op 2 verschillende woonadressen opslaan, voor een nas heb je er dan ook nog 2 systemen voor nodig, om het te beschermen tegen brand.

[ Voor 8% gewijzigd door aljooge op 03-09-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ervan uitgaande dat je 8tb per locatie nodig hebt (gezien genoemde budget) kijk dan eens naar nextcloud. Simpelweg een raspberry pi voorzien van nextcloud met een 8tb ssd. Support dmv een iOS/android/windows sync app

Je kunt nog iets van de-duplicatie doen binnen nextcloud waardoor je ruimte bespaard.
Verder draait een rpi relatief zuinig dus 24x7 aan levert geen grote kostenpost op.

[ Voor 3% gewijzigd door Yaay op 03-09-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
aljooge schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:27:
[...]

Met een sata kabel, of zo'n harddisk ombouw die je via USB inprikt.

Een NAS gaat ook verloren bij brand. 2 HD clonen kan je tenminste nog op 2 verschillende woonadressen opslaan, voor een nas heb je er dan ook nog 2 systemen voor nodig, om het te beschermen tegen brand.
Lees mijn reactie eerst eens voordat je half antwoord geeft.

Je snapt hopelijk toch zelf wel dat 3 hdd’s per persoon zodat er een hdd voor ieder is op iedere locatie meer is dan 2 hdd per locatie?

1) er wordt gevraagd om Raid. Het af en toe clonen van een hdd is geen kopie/Raid, het is een oude kopie. Bovendien moet je dat zelf gaan lopen doen.

In hoeverre het boeit dat je even naar je zus of ouders moet rijden als er een hdd stuk gaat en je geen Raid hebt, dat kan ik niet voor TS zeggen. Gezien de kans, het weinige extra werk als de hdd verloren gaat en de kosten zou ik het laten zitten.

2) Het maakt natuurlijk geen reet uit of je die hdd in een Nas, aan een router of aan een pc hangt. Het gaat er om dat dat ding synchroniseert met de andere hdd’s.

Dan heb je dus alleen maar 1 harddisk nodig per huishouden.

Maar dan moet je wel verdomd goed zorgen dat er ook gesynchroniseerd wordt.

3) de Nas zorgt ervoor dat er altijd een backup is, ik zou er niet op vertrouwen dat je zelf iedere keer een kopie gaat maken en die hdd naar je zus gaat brengen en daar dan synchroniseren? En haar hdd weer mee terug nemen, synchroniseren en dan ook weer bij haar terugbrengen?

Een Nas kun je gewoon naar elkaar laten synchroniseren en samen scedulen.

Een 1-bay Qnap TS-130 kost € 115. In combi met een 14 TB hdd ben je dus €335 kwijt en kun je het volledig automatiseren, geen gekut met losse hdd’s, het meenemen er van of het totaal niet gestructureerde synchroniseren van die hdd’s.

Één van beide pc’s/laptops? staat in de praktijk namelijk weer net niet aan als de dagelijkse synchronisatie moet gaan lopen. Daar kom je pas achter als het te laat is.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 03-09-2023 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59
Ik kwam dit artikel tegen, vlak voordat ik langs dit topic scrollde. Niet echt een antwoord op TS zijn vraag, maar het geeft een beetje inzicht in de uitdagingen van dit soort oplossingen.
https://petapixel.com/202...-drobo-to-a-new-qnap-nas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
Oon schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:44:
Gewoon een paar 3-bay Synology nassen pakken, daar 3x10TB in zodat je 30TB bruikbaar hebt per NAS, dat vul je niet zomaar even met foto's en filmpjes.

Dat doe je 3x (of 1x per gebruiker) en je zet een sync op tussen alle systemen zodat ze dezelfde data hebben, dan heb je meteen op verschillende locaties een back-up.
Dit klinkt wel als de meest simpele oplossing. Dank voor de reacties en hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Themba schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:23:
[...]

Misschien wel even van tevoren uitrekenen wat dat gaat kosten. 10TB schijven zijn per TB een stuk goedkoper dan bijv. 16TB schijven, maar je zal toch nog flink wat geld per 'node' kwijt zijn.
Voordeel is dat je ze niet meteen vol hoeft te stoppen, beginnen met iedereen één 10TB schijf, instellen met Btrfs zodat je makkelijk een schijf toe kunt voegen, en dan goed monitoren en op tijd een tweede (en uiteindelijk derde) erbij knallen bij iedere node.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Oon schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:29:
[...]

Misschien wel even van tevoren uitrekenen wat dat gaat kosten. 10TB schijven zijn per TB een stuk goedkoper dan bijv. 16TB schijven, maar je zal toch nog flink wat geld per 'node' kwijt zijn.
Voordeel is dat je ze niet meteen vol hoeft te stoppen, beginnen met iedereen één 10TB schijf, instellen met Btrfs zodat je makkelijk een schijf toe kunt voegen, en dan goed monitoren en op tijd een tweede (en uiteindelijk derde) erbij knallen bij iedere node.
10 TB schijven zijn helemaal niet goedkoper per TB dan 16 TB schijven.

10 TB vanaf € 207,- € 20,70 per TB
16 TB vanaf € 239,- € 14,90 per TB

Nogal een verschil.

Ook maakt Synology geen 3 bay nassen.

Bovendien zitten we dan met 3 “3-bay” nassen en 9x 10 TB schijven. Aangezien Synology die dingen helemaal niet heeft kom je als goedkoopste uit op een 4-bay 420j, voor € 340.

340 + 3x 207= € 949 per systeem.
Startlijsten alleen al zijn dus 340+207= 547 per stuk.

@Themba Je hebt al van velen input gekregen, maar nog is niet duidelijk wat je nu wilt en of je begrijpt dat 10 TB x3 of x4 totaal niet in het budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 15:34
Themba schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:23:
[...]

Dit is inderdaad ewen uitstekend advies, als het voor weinig budget moet kunnen: de extra inspanning (en discipline) compenseert hier het krappe budget.
Kies de harddisks die het best bij je budget en je wensen passen (SSD's zijn sowieso nog niet geschikt voor jouw doel, namelijk betrouwbare langetermijn opslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Renault schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:46:
[...]

Dit is inderdaad ewen uitstekend advies, als het voor weinig budget moet kunnen:
😂 Het is juist de duurste oplossing met de minste inspanning.
de extra inspanning (en discipline) compenseert hier het krappe budget.
?

Je reageert hier op de optie voor het aankopen van 3 dure Synology’s met 3-9 schijven.

Nas installeren en synchronisatie instellen. Daarna hoef je er nooit meer naar te kijken. Hoe is dat “extra inspanning (en discipline)”?

En hoe is dat een “krap budget” of “extra inspanning”? Vanaf € 550 per systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
White Feather schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:34:
[...]

10 TB schijven zijn helemaal niet goedkoper per TB dan 16 TB schijven.

10 TB vanaf € 207,- € 20,70 per TB
16 TB vanaf € 239,- € 14,90 per TB

Nogal een verschil.

Ook maakt Synology geen 3 bay nassen.

Bovendien zitten we dan met 3 “3-bay” nassen en 9x 10 TB schijven. Aangezien Synology die dingen helemaal niet heeft kom je als goedkoopste uit op een 4-bay 420j, voor € 340.

340 + 3x 207= € 949 per systeem.
Startlijsten alleen al zijn dus 340+207= 547 per stuk.

@Themba Je hebt al van velen input gekregen, maar nog is niet duidelijk wat je nu wilt en of je begrijpt dat 10 TB x3 of x4 totaal niet in het budget past.
In mijn eerdere post had ik het over idealiter en noemde ik een bedrag. Uit jullie reacties is zeer duidelijk geworden dat het daarvoor niet gaat lukken.
Ik heb nu wel geleerd dat er per NAS niet ook nog een dubbeling aan data hoeft te zijn, dat is immers gesyncd met de andere NASsen en daarmee veilig zat.
Nu is mijn overweging of ik wil gaan voor een 6-bay NAS waarbij er voorlopig slechts 3 bays gevuld worden. Dan kunnen er altijd nog schijven bij als er meer ruimte nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:57
Oon schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:44:

Hoe zit het als één gebruiker (per ongeluk) files wist? Is dit dan direct weg op alle gesynchroniseerde systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Josk79 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:28:
[...]

Hoe zit het als één gebruiker (per ongeluk) files wist? Is dit dan direct weg op alle gesynchroniseerde systemen?
Ligt er natuurlijk helemaal aan wat je opzet is, de meeste NAS systemen kunnen gewoon een prullenbak bijhouden en dan zou je het zo kunnen opzetten dat het wissen van de prullenbak maar op één kopie gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:14

Qwerty-273

Meukposter

Themba schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:15:
Ik heb nu wel geleerd dat er per NAS niet ook nog een dubbeling aan data hoeft te zijn, dat is immers gesyncd met de andere NASsen en daarmee veilig zat.
Tja, het is de vraag welke redundantie je wilt hebben. Wat als jouw data op jouw locatie niet meer beschikbaar is, maar je wel weer toegang wilt hebben en niet wilt wachten tot je een nieuwe schijf hebt kunnen aanschaffen en deze volledig hebt kunnen sync'en. Het is niet direct een transparant file systeem dat de data verspreid opslaat over de 3 locaties, waar je dit op 1 manier benaderd als eindgebruiker. Ook zal je iets kwa netwerken moeten inregelen zodat ze contact kunnen maken met elkaar (zonder dat je op een cloud er tussen leunt). En een vpn oplossing die op je nas draait is dan onhandig op het moment dat je deze niet 24/7 wilt laten draaien.

Het is uiteindelijk de vraag wat je uit wilt geven en wat je daar voor terugverwacht aan functionaliteit.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:08

Quad

Doof

In mijn optiek heb je geen 3 NAS locaties nodig. Het belangrijkste lijkt mij dat je data op 3 plekken hebt, verdeeld over 2 fysieke locaties.

Je kan dan wat mij betreft ook kijken naar een goede uitbreidbare NAS als primair station, deze heeft rekenkracht nodig, verstuurd backups en houdt de indexing bij. Als er meerdere taken nodig zijn kan die NAS dat ook afvangen, bijvoorbeeld docker met oa Plex of domotica toepassingen.

De 2e NAS staat ergens anders, voorzien van 2 of 4 grote disks in RAID1 of en aan deze NAS een externe HDD gekoppeld voor backups naar de 3e opslaglocatie.

Synology inc. Synology Drive en Photos gaat je ver brengen in elk geval. Heb je goed inzichtelijk hoeveel data je nu nodig gaat hebben?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Josk79 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:28:
[...]

Dat kun je regelen door middel van Snapshots. Die houden de wijzigingen bij die er gebeurd zijn. Daar kun je dus de gedeelte files gewoon weer uit plukken.
Quad schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:34:
In mijn optiek heb je geen 3 NAS locaties nodig. Het belangrijkste lijkt mij dat je data op 3 plekken hebt, verdeeld over 2 fysieke locaties.

Je kan dan wat mij betreft ook kijken naar een goede uitbreidbare NAS als primair station, deze heeft rekenkracht nodig, verstuurd backups en houdt de indexing bij. Als er meerdere taken nodig zijn kan die NAS dat ook afvangen, bijvoorbeeld docker met oa Plex of domotica toepassingen.

De 2e NAS staat ergens anders, voorzien van 2 of 4 grote disks in RAID1 of en aan deze NAS een externe HDD gekoppeld voor backups naar de 3e opslaglocatie.

Synology inc. Synology Drive en Photos gaat je ver brengen in elk geval. Heb je goed inzichtelijk hoeveel data je nu nodig gaat hebben?
Als je uitgaat van 1 gebruiker, dan heb je geen 3 nassen nodig inderdaad.

Maar in dit geval heb je 3 gebruikers op 3 verschillende locaties. Wil je niet gaan lopen klungelen met losse hdd’s die je van locatie naar locatie mee neemt, kom je toch bij 3 nassen.
Qwerty-273 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:33:
[...]

Het is niet direct een transparant file systeem dat de data verspreid opslaat over de 3 locaties, waar je dit op 1 manier benaderd als eindgebruiker.
De data staat niet verspreid, de data staat als kopie ook op andere plekken.

[ Voor 71% gewijzigd door White Feather op 04-09-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:08

Quad

Doof

White Feather schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:14:
[...]

Dat kun je regelen door middel van Snapshots. Die houden de wijzigingen bij die er gebeurd zijn. Daar kun je dus de gedeelte files gewoon weer uit plukken.

[...]

Als je uitgaat van 1 gebruiker, dan heb je geen 3 nassen nodig inderdaad.

Maar in dit geval heb je 3 gebruikers op 3 verschillende locaties. Wil je niet gaan lopen klungelen met losse hdd’s die je van locatie naar locatie mee neemt, kom je toch bij 3 nassen.
Nee ik zou 1 NAS gebruiken die de boel regelt. Anders moet je over 3 systemen beheer gaan voeren, wat de boel weer complexer maakt.

Via Synology quickconnect kom je een heel eind op het gebied van Drive en Photos.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Quad schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:21:
[...]

Nee ik zou 1 NAS gebruiken die de boel regelt. Anders moet je over 3 systemen beheer gaan voeren, wat de boel weer complexer maakt.

Via Synology quickconnect kom je een heel eind op het gebied van Drive en Photos.
En hoe wil je met een Nas op een andere plek een hdd aanspreken die niet aan het netwerk hangt?

En je hoeft natuurlijk helemaal niet 3 systemen te beheren. Dat kan prima op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 15:34
White Feather schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:00:
[...]

😂 Het is juist de duurste oplossing met de minste inspanning.

[...]
?

Je reageert hier op de optie voor het aankopen van 3 dure Synology’s met 3-9 schijven.

Nas installeren en synchronisatie instellen. Daarna hoef je er nooit meer naar te kijken. Hoe is dat “extra inspanning (en discipline)”?

En hoe is dat een “krap budget” of “extra inspanning”? Vanaf € 550 per systeem?
Je hebt helemaal gelijk: ik heb verkeerd gekeken/gequote (dingen tussendoor gedaan). 8)7

De oplossing die ik in gedachten had (en daarna dacht te quoten), is losse harddisks (dus geen NAS'sen) waarop je periodiek handmatig kopieën maakt/onderhoudt van alle data van elke gebruiker. Als je een beetje goed omgaat met de harddiskgrootte in verhouding tot de hoeveelheden data, kun je goedkoop uitzijn, maar vereist het wel discipline m.b.t. het bijhouden van de kopieën en het steeds verplaatsen (brengen/halen) van de harddisks naar veilige locaties.
Als je dat periodiek bijhoudt (bv. maandelijks/driemaandelijks), kun je voor de tussenliggende dagen gebruik maken van incrementele backups naar een gratis clouddienst. Als je die backups versleutelt en automatiseert (ik doe dat met Duplicati2 naar Mega.nz, 15 GB gratis opslag), hoef je alleen nog maar periodiek het resultaat te controleren.
Uiteraard heb ik de restoreprocedure vooraf uitgeprobeerd en goed gedocumenteerd zodat restores van data betrouwbaar uit zijn te voeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Renault op 05-09-2023 14:02 ]

Pagina: 1