Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylml
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-05-2024
Dag allen

Ik ben 23 en zou graag terug gaan studeren alleen is de stap nemen moeilijk. Ik kom hier dus wat om persoonlijke tips, raad en ervaringen vragen.

Eerst en vooral heb ik een diploma secundair onderwijs: Handel. Toen ik afgestudeerd ben in het middelbaar wist ik totaal niet wat en hoe.
1: ik wist niet wat ik wilde
2: ik was vooral bang om te falen en dat ik het niet zou kunnen

Nu als je handel doet wordt er een soort van verwacht dat je dan verder gaat in bedrijfsmanagement.

In plaats daarvan heb ik enkele korte opleidingen gevolgd bij Syntra.
1 vastgoed bediende: dit vond ik te saai maar wel interessant.
2 Medisch secretariaat: dit was al meer mijn ding

Nu na deze 2 opleidingen ben ik maar aan de bak gegaan als administratief medewerker. Een beetje ronddwalen op de arbeidsmarkt met tijdelijke contracten verschillende sectoren.

In de tussentijd is mijn prive leven ook veranderd ik kom uit België en verblijf nu bij m'n vriend in Nederland en werk hier ook.
Om verwarring te vermijden ik verblijf bij mijn vriend in Nederland en officieel woon ik nog bij mijn ouders in België.

Werk zoeken was niet moeilijk maar vond het ook niet altijd van ja dit is wat ik heel mn leven wil doen. Ook ben ik iemand die solliciteert om werk te hebben in plaats van af te wachten.

Nu zit ik bij een bedrijf waar ik zo goed als een jaar zat en mn contract loop ten einde. De gedachte van verder studeren komt terug in mij op. Als ik wel had mogen blijven bij dat bedrijf dan had ik deze gedachte waarschijnlijk niet. Maar dan is de reden misschien meer oh ik heb werk en dat is beter dan niets. Maar dat is niet perse werk dat ik heel leuk vind.

Aangezien ik nu al bijna 2,5 jaar werk zie ik beter in wat ik wil en kan dan toen ik 18 was. Want als je van het middelbaar komt weet je niets van werken. Ook had ik toen wel bedrijfsmanagement gestudeerd was ik nu zwaar teleurgesteld.

Ik wil meer het medische en sociale weggetje op.
Mijn voorkeur gaan uit naar
1) biomedische laboratorium technologie
Pro: ik vind biologie en genetica boeiend algeheel hoe het lichaam werkt
Contra: wat me tegenhoud is mijn kennis chemie is verwaterd en wiskunde is niet mn sterkste kant.

2) toegepaste psychologie
Pro: wederom interesse in hoe mensen reageren en met situaties omgaan. Het sociale echt met de mens
omgaan.
Contra: wederom wiskunde

3) apotheek assistent bij Syntra
Dit is dan weer een 1 jarige opleiding en vraag me af of dit dan evenwaardig is of een bachelor en mij evenwel kansen biedt. Of dat ik hiermee in een bachelor vrijstellingen kan krijgen.

Nu de praktische zaken.
Als ik een opleidingen volg meen ik te geloven dat ik eventueel in aanmerking kom voor de vrijstellingen van beschikbaarheid omdat ik al meer dan 2 jaar heb gewerkt.
Alleen vraag ik me af hoe dat zit op financieel niveau krijg ik een uitkering of helemaal niets? Stel ik zou alleen wonen hoe kunnen hun dat dan doen?

Ik hoor graag anderen hun ervaringen of mensen die mij tips kunnen geven om te gaan met faalangst.
Tips over studiekeuzes zijn welkom. Nu de klassieke onderwijskiezer en Simon heb ik zelf al gedaan maar anderen zijn steeds welkom

Eventueel mensen die mij wat tips over de voorkennis van chemie en wiskunde kunnen geven zou fijn zijn. _/-\o_

Hopelijk op naar de beste beslissing ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik denk dat de belangrijkste vraag hier is, wil je gaan studeren en verblijven in België of Nederland?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:54
Ik zou voor ik me ergens inschrijf nog maar eens goed met een studie-/job-/carrière coach gaan praten. Want ondanks dat ze allemaal soort van in de zorg/medische hoek zitten zijn lab technologie, psychologie en apotheek assistent zijn imo nog wel behoorlijk verschillende dingen met ook verschillende toekomst perspectieven / groeipaden. (Wat me op jouw leeftijd ook niet onbelangrijk lijkt.)

Als je wat meer inzicht hebt in je drijfveren / motivaties is het misschien makkelijker om iets te kiezen dat je langer blijft interesseren en waar je je verder in kunt ontwikkelen als je "iets anders" wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Toen ik de titel las had ik verwacht dat je ouder zou zijn. 23 is nog best wel jong.

Op het HBO bij mij zaten ook studenten die van het MBO afkwamen, die waren allemaal ook al een jaar of 20/21. De 17 jarigen die direct van de havo kwamen waren niet alleen sterk in de minderheid, ze werden ook echt gezien als 'broekies'.

Qua details over studeren maakt het inderdaad enorm uit of je in België of Nederland gaat studeren. Als je dat beslist kan je kijken hoe het zit met studiefinanciering.

Ik weet wel dat in Nederland je 'uitwonend' bent als je niet bij (een van) je ouders ingeschreven staat. Jij zou je dus moeten inschrijven bij je vriend, of tenminste uitschrijven bij je ouders (maar ik weet niet hoe dat voor Europese studenten werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylml
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-05-2024
23 is inderdaad niet zo oud maar toch eens je aan de bak bent. En daarna betere inzichten krijgt is de angst van terug gaan studeren en of ik het nog kan en weet moeilijk.

Ik heb nu al bijna 3 jaar een kantoor baan gehad en ik wil dichter bij de mens staan. Ook door de jaren heen zijn mijn interesses veranderd. Hierdoor kan ik zeggen ik wil niet tot aan mijn pensioen op een kantoor zitten gewoon om maar een job te hebben.
Maar nooit echt met passie iets te doen.

Vroeger was ik totaal niet sociaal en wou ik ook niets met anderen te maken hebben. Ik had als tiener een depressie. Maar nu ben ik gegroeid en zie ik alles anders en breder.

Tuurlijk wat voor specifieke richting is moeilijk. Zoals dat vastgoed was meer ik weet het niet en dan ga ik maar iets doen waar ik ook in de prive wat baat bij kan hebben.

Verder waar ik zou studeren mijn voorkeur gaat uit naar België. Dus dan ga ik terug naar mijn ouders.
Momenteel is alles nog vrijblijvend in mijn relatie maar dat neemt niet weg dat het inderdaad een stap terug is.

Alles is wat wikken en wegen, alles heeft zijn voor en nadelen.
Of ik nu in België of Nederland studeer ik kijk ook naar wat de waarde is van het diploma in België en in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:11
Zelf net klaar met mijn bachelor/HBO, en heb die gedaan naast mijn baan + krijgen van een baby.
Ik ben nu 32, dus 23 is nog gewoon meer dan jong genoeg om te gaan studeren.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1