Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Watermeter / Gasmeter met lokale opslag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Mijn vraag:

Zijn er watermeters en gasmeters zoals de Homewizard of watermeterkit.nl of smart gateways die de data lokaal kunnen opslaan en niet afhankelijk zijn van home assistant of een cloud dienst?

De reden is dat op gezette tijden het hele netwerk (router, alle lokale servers, ook waar home assistant op draait) uit gaat, stroom er af met een tijd schakelaar. Die 80W de hele nacht is vrij nutteloos als er geen gebruik van gemaakt wordt.

Maar voor zover ik weet heeft hond assistant continue data nodig, is het niet mogelijk om in de ochtend bij te synchroniseren (totaal stand vergelijken met de vorige nacht). Wanneer het netwerk uit staat slapen we over het algemeen of zijn niet in huis, dus is er weinig gebruik.

De YouLess is overigens niet uit dan, en de beoogde meters dan ook niet (die zitten "voor" de tijdklok).

De YouLess die aan de analoge meter hangt heeft zelf wat opslag om tot 1 jaar data bij te houden en met het bijgeleverde spreadsheet is die data ook te exporteren.

De documentatie van de genoemde producten zegt hier niets over, zeker niet zo uitgebreid als de YouLess.

Zelf knutselen met een ESPHome en spi flash oid heeft niet de voorkeur.

[ Voor 8% gewijzigd door spnw op 03-09-2023 16:24 ]

Alle reacties

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11 16:46
homewizzard kan de data vertraagd sturen.

[ Voor 29% gewijzigd door alwind op 03-09-2023 16:12 ]

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
alwind schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:11:
homewizzard kan de data vertraagd sturen.
In de api documentatie kom ik alleen het volgende tegen:
It is not possible to retrieve data history with the local API, as this is not stored on the device itself.
https://homewizard-energy-api.readthedocs.io/

Waar kan ik meer vinden over vertraagd sturen?

Het totaal blijft wel beschikbaar zo te zien:
<Request>
GET http://{IP address}/api/v1/data HTTP/1.1

<Response>
HTTP/1.1 200 OK
Content-Type: application/json
Content-Length: <length>

{
"wifi_ssid": "My Wi-Fi",
"wifi_strength": 100,
"total_liter_m3": 123.456,
"active_liter_lpm": 7.2,
"total_liter_offset_m3": 0
}
Snapt home assistant dat, zo'n sprong in de ochtend?

[ Voor 32% gewijzigd door spnw op 03-09-2023 16:53 ]

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11 16:46
ik denk dat het data uit de slimme meter is dan. Ik heb wel eens zonder internet gezeten en mijn homewizzard grafiek is gewoon compleet. Ik gebruik zelf geen home Assistant meer. Ik weet ook niet hoe leuk die het vind om elke dag aan en uit te moeten gaan.