Douchekraan en douchegoot installatie; acceptabel of niet??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-05 11:14
Hi allemaal,

Ik twijfel over 2 zaken die de aannemer van mijn badkamer heeft gedaan en zou graag jullie menig hebben voordat ik met hem in gesprek ga. Hoe kijken jullie tegen het onderstaande aan?

Het eerste is de douchekraan. Ik vindt het raar dat ik messing schroefdraad zie. De leidingen e.d. erachter zijn allemaal nieuw. Is de verkeerde maatvoering voor hart of hart gebruikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plJjWleIMeYgthSe5LuF8kpSHr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2ulVJ9ZyDPtRCxTGVq1fC0k.jpg?f=fotoalbum_large

Het tweede is de douchegoot. Die is keurig met 2K kit gekit, maar op 1 hoek zit de kit echt op de voeg en daarmee een mini 'dammetje'. Ik ben bang voor lekkage en viezigheid van zeepresten e.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxKWl5ffk-ZuDTltjxTfyku461E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ua9w8739H8k284Ma7bQEZDLs.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kraan kan je vragen of hij andere koppelingen kan plaatsen die minder lang zijn.
Weet je of het messing in een muurplaat is gedraaid? Of is het uitstekende deel de muurbevestiging en dus vast onderdeel

Douchegoot vind ik mietenneuken. Als hij verder prima water afvoert

[ Voor 42% gewijzigd door jack zomer op 03-09-2023 14:59 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
jack zomer schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:56:
Kraan kan je vragen of hij andere koppelingen kan plaatsen die minder lang zijn.
Weet je of het messing in een muurplaat is gedraaid? Of is het uitstekende deel de muurbevestiging en dus vast onderdeel

Douchegoot vind ik mietenneuken. Als hij verder prima water afvoert
Ja er zit een muurplaat achter waarvan de HoH verstelbaar is. Edit; eigenlijk verstelbaar was, want dat zit nu achter het tegelwerk en leidingen vastgeperst. Ik vermoed dat de loodgieter deze niet hoh 150mm heeft ingesteld maar op hoh 155mm heeft gelaten en toen van die s bochten nodig had.

Water afvoeren gaat iig niet lukken via de voeg door het dammetje. Maar als er geen risico is op lekkage kan ik ermee leven.

[ Voor 16% gewijzigd door MWDKing op 03-09-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Volgens mij gebruik je altijd een soort van s-koppelingen, deze kunnen meestal afgezaagd worden aan de muurkant waardoor ze minder ver uitsteken.

Wij hebben ons badkamer ook net verbouwd en kwam hetzelfde tegen, onlangs dat we de koppelingen zo min mogelijk hebben laten uitsteken van de afgewerkte muur (volgens de specificaties van Grohe) zie je nog een paar millimeter schroefdraad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:54
Volgens mij komt dat bij die kraan gewoon omdat het een uber-cheap standaard kraanmodel is.
Je zult bij dergelijke kranen altijd íets van schroefdraad blijven zien... immers: die moer moet altijd aangedraaid worden totdat de leiding waterdicht is afgesloten tegen de interne vezelringetjes, dan bepaalt de primaire afstand.
Dat is per definitie natuurlijk altijd op een ander punt dan waar de moer het afdekkapje zou raken.
Wellicht had de schroefdraad wel ietsje korter gemaakt kunnen worden, maar _precies_ aansluiten zal nooit lukken, en moet je misschien ook niet willen, want dan blijft daar weer altijd water tussen staan.

Als je een wat luxere kraan zou hebben, dan zitten daar wel eens van die verstelbare/uitschuifbare rozetten bij, die dan meteen zowel de moer als de schroefdraad afdekken... die draai je dan uit en klemmen uiteindelijk van de muur tot aan de kraan, zodat je zowel de moer als de schroefdraad niet meer ziet.

De muurplaat heeft vaak een female-aansluiting, en de kraan ook.
Daar worden (moeten) dan S-bochten tussengezet om de aansluiting te maken, want die S-bochten zijn male-male koppelingen.
Overigens worden die S-bochten ook gebruikt om kleine positie-afstellingen te maken, om te zorgen dat de kraan zelf precies horizontaal geplaatst is.. De muurplaat kan immers altijd wat scheef gemonteerd zijn, en dat is dan met S-koppelingen prima te herstellen. Dus eigenlijk is het gebruik van S-koppelingen vrij standaard. Uiteraard kunnen die dan wel op maat gezaagd worden.

Dat stukje afgekit is inderdaad niet erg netjes gedaan.. die kit hadden ze beter wat mooi glad kunnen uitsmeren zodat deze mooi beter naadloos overgaat in de voeg. Het lijkt ook dat de voeg daar over een lengte van een maar mm nog wat dieper ligt, dus had dit mooi uitgevuld kunnen worden met de kit. Nu ziet dit wat rommelig uit (als je er met je neus bovenop zit natuurlijk), en is het maar te hopen dat er daar voldoende hechting zit tussen dat stukje kit en de voeg waar deze tegenaan zit.
Ik neem wel aan dat ze onder het geheel van tegels + douchegoot daar nog een extra waterdichte pasta hebben gesmeerd, voordat ze gingen tegelen?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
BrainCrash schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:07:
Volgens mij komt dat bij die kraan gewoon omdat het een uber-cheap standaard kraanmodel is.
Je zult bij dergelijke kranen altijd íets van schroefdraad blijven zien... immers: die moer moet altijd aangedraaid worden totdat de leiding waterdicht is afgesloten tegen de interne vezelringetjes, dan bepaalt de primaire afstand.
Dat is per definitie natuurlijk altijd op een ander punt dan waar de moer het afdekkapje zou raken.
Wellicht had de schroefdraad wel ietsje korter gemaakt kunnen worden, maar _precies_ aansluiten zal nooit lukken, en moet je misschien ook niet willen, want dan blijft daar weer altijd water tussen staan.

Als je een wat luxere kraan zou hebben, dan zitten daar wel eens van die verstelbare/uitschuifbare rozetten bij, die dan meteen zowel de moer als de schroefdraad afdekken... die draai je dan uit en klemmen uiteindelijk van de muur tot aan de kraan, zodat je zowel de moer als de schroefdraad niet meer ziet.

De muurplaat heeft vaak een female-aansluiting, en de kraan ook.
Daar worden (moeten) dan S-bochten tussengezet om de aansluiting te maken, want die S-bochten zijn male-male koppelingen.
Overigens worden die S-bochten ook gebruikt om kleine positie-afstellingen te maken, om te zorgen dat de kraan zelf precies horizontaal geplaatst is.. De muurplaat kan immers altijd wat scheef gemonteerd zijn, en dat is dan met S-koppelingen prima te herstellen. Dus eigenlijk is het gebruik van S-koppelingen vrij standaard. Uiteraard kunnen die dan wel op maat gezaagd worden.

Dat stukje afgekit is inderdaad niet erg netjes gedaan.. die kit hadden ze beter wat mooi glad kunnen uitsmeren zodat deze mooi beter naadloos overgaat in de voeg. Het lijkt ook dat de voeg daar over een lengte van een maar mm nog wat dieper ligt, dus had dit mooi uitgevuld kunnen worden met de kit. Nu ziet dit wat rommelig uit (als je er met je neus bovenop zit natuurlijk), en is het maar te hopen dat er daar voldoende hechting zit tussen dat stukje kit en de voeg waar deze tegenaan zit.
Ik neem wel aan dat ze onder het geheel van tegels + douchegoot daar nog een extra waterdichte pasta hebben gesmeerd, voordat ze gingen tegelen?
Het is (uit mijn hoofd) een GROHE Grohtherm-800 Cosmopolitan. Toch een kraan van 140 EUR. Is dat übercheap?

Ja klopt er zit waterdichte pasta tot aan de goot. De goot is afgekit op de pasta. Daarop en tegenaan zijn de tegels gegaan. Zou er nog wat aan die kit te doen zijn? Stukje afschaven oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:28

LauPro

Prof Mierenneuke®

Voor het schroefdraad heb ik wel eens kunststof ringen gezien die je er overheen kon klikken (van onderen open). Met een klein druppeltje kit op het schroefdraad kan je het dan weer afhalen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
MWDKing schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:52:
[...]

Het is (uit mijn hoofd) een GROHE Grohtherm-800 Cosmopolitan. Toch een kraan van 140 EUR. Is dat übercheap?

Ja klopt er zit waterdichte pasta tot aan de goot. De goot is afgekit op de pasta. Daarop en tegenaan zijn de tegels gegaan. Zou er nog wat aan die kit te doen zijn? Stukje afschaven oid?
Voor een Grohe is het heel erg goedkoop. Ik heb een middenmoter van Grohe en die was in de aanbieding (30% korting destijds) bij Praxis meer dan 200 euro. En die heeft wel rozetten die de boel mooi afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kortere S koppelingen....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MWDKing schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:52:
[...]

Dat schroefdraad is normaal bij deze kraan. Als je dat niet wilt dan moet je een kraan met blind montage nemen. Daar zitten dan andere rozetten bij die uitzetten bij aandraaien en over het schroefdraad en moer vallen.

140 euro voor een douchekraan is een budget / instap kraan.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 03-09-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Ik heb ook een Grohe doucheset en liep tegen hetzelfde issue aan. Vond het ook geen gezicht dus heb de S-koppelingen wat ingekort met een ijzerzaag.

De goot lijkt mij niet een noemenswaardig issue.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 03-09-2023 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
ThinkPad schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:45:
Ik heb ook een Grohe doucheset en liep tegen hetzelfde issue aan. Vond het ook geen gezicht dus heb de S-koppelingen wat ingekort met een ijzerzaag.

De goot lijkt mij niet een noemenswaardig issue.
Ja dat is een optie. Je zou ook deze kunnen bestellen en dan is die moer ook meteen uit het zicht: https://www.sanitairwinke...met-huls-voor-s-koppeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:37
Die s koppelingen hadden waarschijnlijk gewoon verder deujr in gekunt. Dan kan je t zichtbare schroefdraad verkleinen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Makrolon schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:48:
Die s koppelingen hadden waarschijnlijk gewoon verder deujr in gekunt. Dan kan je t zichtbare schroefdraad verkleinen.
Dat kan inderdaad maar je krijgt niet helemaal onzichtbaar. Overigens heeft Grohe zelf een duidelijk norm hoe ver de S-koppelingen erin gedraaid moeten worden en ik denk dat dit aardig in de buurt komt van de Grohe voorschriften.

Ik vind zelf niet zo storend om eerlijk te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 04-09-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:37
De een vind je goot wellicht mierenneuken.
Lijkt me dat vast staat dat de tegelzetter hier te weinig voegsel heeft gebruikt. Hier kan indd rotzooi gaan ophopen. Netjes is het niet. Een oorzaak voor lekkage lijkt me vergezocht.

Je kan vragen om netjes op te lossen en af te werken. De vraag is of het er mooier van wordt. (Voeg uitkrabben, nieuwe voeg, nieuwe kit?).

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 04-09-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:22
Hier is een linkje naar een (eventuele) oplossing voor je uitstekende schroefdraad.

In het clipjes gebruikt de persoon een spacer ringetje om de buis op de juiste lengte af te zagen. Dat zou ook kunnen bij de s koppelingen.

Moet je wel even de juiste lengte spacer uitvogelen.

https://youtube.com/shorts/mYycgKfUTSI?si=l4V_eyW1RKyoIusA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:50
Het lijkt erop dat die wat vergeten is bij de kraan, op foto's van de Grohe kraan, lijken er 2 moeren te zitten per leiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccF0ELHwH9YGlMEjLUPbNcrQ5Hg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aoE6sxISJl50nCH8QgGT8iAV.jpg?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door daniel14 op 05-09-2023 12:08 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
daniel14 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:56:
Het lijkt erop dat die wat vergeten is bij de kraan, op foto's van de Grohe kraan, lijken er 2 moeren te zitten per leiding.
Nee hoor, dat is de weerspiegeling in het rozet. Kraan zit zoals hij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:50
Sethro schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:01:
[...]

Nee hoor, dat is de weerspiegeling in het rozet. Kraan zit zoals hij hoort.
Zeker?
Wat is onderdeel 8 dan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtEQNGGbValcr6spsBMiJRjCo0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaXg88hYYUHDpEnAJ28DjtCK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
Een optionele verlengbus voor als de S-koppeling te kort is. Staat er ook gewoon bij.

Bovenaanzicht is duidelijk dat er maar 1 moer zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iWYq7dpj0jpYheTALl1hLVC9T4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Muzh9aRJlaXolsCUXBkJigNo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 05-09-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:30
Jammer dat er niet dezelfde kleur kit en voegmiddel gebruikt is, dan was je dit waarschijnlijk niet eens opgevallen.
Mocht de afstand tot de muur nog aangepast worden: vergeet dan ook niet de rozetten nog aan de muur te kitten voordat er vochtproblemen ontstaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
jackorobot schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:10:
Jammer dat er niet dezelfde kleur kit en voegmiddel gebruikt is, dan was je dit waarschijnlijk niet eens opgevallen.
Mocht de afstand tot de muur nog aangepast worden: vergeet dan ook niet de rozetten nog aan de muur te kitten voordat er vochtproblemen ontstaan.
Kitten van rozetten :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Sethro schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:53:
[...]

Dat kan inderdaad maar je krijgt niet helemaal onzichtbaar.
Ja hoor. Met de goede maat S-koppeling en een goede maat rozet is het perfect af te werken zonder dat je schroefdraad ziet. Ook met wat hier een Grohe budgetkraan genoemd wordt.
Bron: mijn eigen badkamer.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
jackorobot schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:10:
De rozetten zelf kit je niet, het gat in de muur waar de S koppelingen in zitten kit je wel dicht.
Pagina: 1