Tig lasapparaat AC/DC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Hoi!

Ik was benieuwend of iemand hier goede tips heeft voor AC/DC tig lasapparaten. Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar het blijkt toch erg lastig. Ik zie veel Chinese apparaten die significant goedkoper zijn dan de westerse merken (en betere features hebben). Maar lees dan ook het een en ander over defecten.

Waar ik naar zoek:
AC/DC
200A
Pulse features
Ondersteuning voor voetpedaal

Plasma snijder er op is leuk, maar geen must.

Aantal apparaten die ik op het oog heb:Tips, ervaringen, etc. alles is welkom. Alvast bedenkt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
1.5 jaar geleden toen ik opzoek was naar een tig apparaat had ik ongeveer dezelfde apparaten op het oog.

In mijn ervaring is een voetpedaal wel echt een must. Eigenlijk gebruik ik altijd het voetpedaal en schakel ik alleen over op de torchschakelaar als het te lassen onderdeel een groot object is waar je niet comfortabel bij kunt zitten. Bij mijn lasapparaat is de integratie van het voetpedaal niet ideaal, het max amperage als je het pedaal helemaal induwt is ten alle tijden 200 A. Idealiter begrens je het max amperage via het lasapparaat waardoor je bij lagere amperages meer resolutie hebt. Bijv. op het apparaat stel je een max in van 70 A hierdoor is het pedaal 50% induwen slechts 35 A ipv. dat je al gelijk op 100 A zit. Dit is iets waar ik met de kennis van nu heel erg op zou letten bij de aanschaf.

De pulse features kunnen heel handig zijn alleen valt of staat dit ook hier weer met de integratie daarvan. Op de site van Stahlwerk geven ze aan dat in pulse modus het hele voetpedaal niet gebruikt kan worden, ook niet om het amperage te reguleren aan de hoge kant van de puls.(wat je vaak wel ziet bij andere apparaten). Bij de Jasic en de Vector lijkt dit beter geregeld te zijn.

Persoonlijk vind ik het prettiger om tijdens het lassen een setting te wijzigen door simpelweg een potmeter te verdraaien dan door een menu te moeten gaan tot je bij de juiste setting bent. Een andere voorkeur van mij was de grote DIN connectoren. Met name als je ooit de torch wil upgraden/vervangen, met de kleine DIN aansluiting heb je vaak minder keus. Bij sommige is het lastig te zien. Op het eerste gezicht lijkt de gelinkte Stahlwerk voorzien te zijn van de kleinere variant als je het vergelijkt met de Puls Pro (zonder Plasma snijder) die ze ook verkopen.

Een totaal pakket zoals de vector lijkt een goede deal alleen word ik altijd een beetje sceptisch van apparaten waar je gelijk een hoop troep bij krijgt. Zo is bijv. die lashelm een waardeloos ding. (ik heb toen ik begon met electroden lassen ook dat type lashelm gehad en dat ding heeft alleen maar frustratie opgeleverd door niet te verduisteren als je ging lassen).

Uiteindelijk heb ik toen gekozen voor een lasapparaat van de bekende drieletterige gereedschapswinkel in Moordrecht ;). De reden hiervoor is dat ik hier al een Mig/Mag apparaat van had staan waar ik erg tevreden mee was. Voor nu voldoet mijn huidige apparaat prima maar als ik nu opnieuw een lasapparaat zou moeten kopen zou ik eerder neigen naar de Jasic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pocket
Thanks voor je reactie! Een hoop waardevolle info.

Ik ben ook zeker van plan om er direct een voetpedaal bij te halen. Weet jij misschien of alle 5 pin voetpedalen compatibel zijn op de verschillende apparaten? Of is het zo dat je wel een voetpedaal moet hebben van het zelfde merk?

Ik weet nog niet hoe handig ik de pulse feature ga vinden maar dat het niet werkt met het voetpedaal is wel een dealbreaker... Tot zo ver de Stahlwerk..

Eens over de draaiknoppen, ik zie videos van digitale apparaten en dat lijkt me behoorlijk onhandig...
Zie jij zo of de Jasic de grote connector heeft? Ik denk zelf van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
De compatibiliteit van voetpedalen is vaak een lastig verhaal. In principe kunnen fabrikanten zelf de pin layout bepalen van hun lasapparaat. Er is dus helaas geen standaard voor zover ik weet. Wat je ook vaak ziet is dat ze ervoor kiezen om twee connectoren te plaatsen; een tweepins connector voor het contact en dan een driepins connector voor de stroomregeling (+, -, en het sleepcontact van de potmeter in het pedaal).

Dus wil je zekerheid dan is een voetpedaal van hetzelfde merk het handigst. En als je toch zelf iets wil knutselen denk ik dat dit ook wel te doen moet zijn.

Wat betreft de connector ben ik er wel vrij zeker van dat die de 13mm (grote) variant connector heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

Heb zelf sinds 2011 een Freetech Combiarc pro 200 met waterkoeling.

Zeer tevreden mee heeft het altijd goed gedaan en gebruik zelf enkel een voetpedaal. Deze kan ik ook tot een zelf ingesteld maximum zetten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qGBFFICRNiyw82D8erXAgkbUnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Of8HScxYBg5Eo9i2oaYNAY1P.jpg?f=fotoalbum_large

K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pocket
Ga ik ook eens naar kijken, thanks. Mooie lassen trouwens.👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ger - ion
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
@pocket ik ben wel benieuwd wat het is geworden. Zelf heb ben ik ook aan het kijken naar exact eenzelfde machine.

Deze staan nu op mijn lijstje:

1. STAHLWERK AC / DC TIG 200 Pulse ST
2. STAHLWERK AC / DC TIG 200 Pulse D IGBT Zwart (uitverkocht)
3. ARCCAPTAIN TIG200P AC DC Multi Process Pulse TIG Aluminum Welder FAVORIET 2
4. IPOTOOLS ACDCTIG-200P – TIG welder AC DC
5. Schweißinverter WELDINGER WE 2003P ACDC FAVORIET 1 (Leveren helaas NIET in NL)

1,2: (Stahlwerk) lijken machines van een partij met veel ervaring. Niet echt mooi digitaal (modern) scherm. Garantie 7 jaar!

3: Zie je nu enorm veel gepushed worden op YouTube, mooi digitaal scherm. Ventilator on-demand. Als alle reviews kloppen en partij beetje oké is, dan lijkt me dit wel wat. Ik heb een beetje mijn twijfels bij de agressieve marketing. Kloppen al die YouTube reviews? Elke YouTuber kreeg zo’n ding gratis ‘opgestuurd’. Vaak ook echte hobbyisten. Garantie 5 jaar.

4. Zie je ook veel terug komen. Garantie 7 jaar. Niet echt mooi digitaal (modern) scherm). Garantie 7 jaar!

5. Ik denk mijn favoriet, maar moet ik dus een manier vinden om hem in NL te krijgen. Hier review van een Duitser die wel eens wat apparaten heeft getest. En volgens mij wel kan lassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nog een type voor op 't lijstje. Al een wat ouder model, bediening met ouderwetse draaiknoppen, maar wellicht prima om mee te starten?

https://www.heelgoedgeree...se-ac-dc-tig-lasapparaat/
https://www.lasexpert.nl/TIG220P

Ik ben ook een relatief onervaren, dus dit is geen antwoord, maar eigenlijk dezelfde vraag.
Misschien dat iemand met meer ervaring er iets over kan zeggen.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-05 23:48
Hamish schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:16:
Nog een type voor op 't lijstje. Al een wat ouder model, bediening met ouderwetse draaiknoppen, maar wellicht prima om mee te starten?

https://www.heelgoedgeree...se-ac-dc-tig-lasapparaat/
https://www.lasexpert.nl/TIG220P

Ik ben ook een relatief onervaren, dus dit is geen antwoord, maar eigenlijk dezelfde vraag.
Misschien dat iemand met meer ervaring er iets over kan zeggen.

.
Als ik tussen beide machines zou moeten kiezen, zou ik voor de 2de optie gaan. Die heeft een hogere inschakelduur ( 60%220A tegenover 40%220A) , inschakelduur is de tijd ( per 10minuten) die je op vol vermogen kan lassen voor het apparaat oververhit en moet wachten om het te laten afkoelen. optie 2 heeft ook een toorts die meer vermogen aankan en dus langer koel blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pocket
Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze: TIG lasinverter Jasic 200A AC/DC Analog
Bevalt goed op DC, AC moet ik nog proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ger - ion
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Inmiddels is het lasapparaat binnen. Paar maanden uitverkocht geweest. Het is de Weldinger WE 2003P AC/DC Digital geworden.

Hier besteld: https://www.hausundwerkst...erter-auch-fuer-Aluminium en vervolgens naar een DHL packstation laten sturen aan de grens.

Nu nog verder mee spelen. Eerste lasjes op aluminium en staal gingen prima.
Pagina: 1