Probleem Aorus pro x570 - delay tijdens boot + sata defect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:45
Sinds kort heb ik een eigenaardig probleem op m'n desktop. Samengesteld 2j geleden, werkte zonder problemen.

Hardware:
* Case: Fractal Design R5
* PSU: Seasonic 650W
* GPU: Getest met een MSI GTX 1080ti en een EVGA RTX2070XC (apart)
* RAM: Kingston DDR4 HyperX Fury Black 2x16GB 3600
* CPU: AMD Ryzen 9 5900x
* Cooler: Dark Rock Pro 4
* Moederbord: Gigabyte Aorus PRO rev. 1.2
* Storage: Samsung 2TB NVME (970 pro), Samsung 500GB NVME (970 plus), mix van Samsung SATA SSD's (850/860 EVO's), een SATA WD HDD

Van de ene dag op de andere is er tijdens bootup een pauze van +- 1 minuut. Niks te zien behalve een zwart scherm met bovenaan links een cursor. Dit nog voor ik een beeld te zien krijg van het moederbord zelf.

Na die minuut krijg ik het typische American Megatrends logo te zien, en start ie m'n bootloader (grub). Vandaar kan ik dan Linux/Windows booten.

Tegelijkertijd opgetreden:
* al m'n SATA devices zijn onbruikbaar geworden. In windows/Linux zie ik een "GPT Protective partition" en 2 lege partities op de devices. Eender wat ik probeer te schrijven op de disks blijft niet hangen - een refresh later staat gewoon die partitie er terug. Markantdetail: de GPT partitie is groter dan de eigenlijke storage van de SSD's/HDD - 2TB op een 256GB SSD lijkt me sterk ..
* front USB poorten zijn ook dood. Ik heb 2 headers op het moederbord voor USB3, maar geen van beide geeft leven. Een usb stick inpluggen geeft even een flikker van de led van de stick maar stopt zeer snel. Back USB poorten werken goed.

Wat heb ik al geprobeerd:
* Alles eruit gesloopt behalve RAM/CPU/MOBO/GPU: geen verschil
* BIOS reset: geen verschil
* BIOS geupdate naar laatste revisie: geen verschil
* RAM DIMMs van slot gewisseld / met 1 geboot om uit te sluiten dat daar iets mee mis lijkt te zijn. Memtest ook geen probleem gemeld.
* GPU gewisseld (just to be sure) en ook gewisseld van PCIE slot, geen verschil
* NVME dingen van slot gewisseld: geen verschil
* Bios reset met CMOS batterij eruit, geen verschil

Als ik in Windows ga kijken zie ik niks nuttigs, in Linux krijg ik met regelmaat fouten
xhci_hcd 0000:06:00.3: ERROR mismatched command completion event
xhci_hcd 0000:06:00.3: Error while assigning device slot ID
xhci_hcd 0000:06:00.3: Max number of devices this xHCI host supports is 64
usb usb3-port2: couldn't allocate usb_device
dus mogelijks... is daar wat defect gegaan?

Iets wat ik ook nog gisteren probeerde: de SATA toestellen in een externe USB Sharkoon Quickport - werken zoals normaal, m'n partities zijn dan ook gewoon zichtbaar (mix xfs/NTFS). Plug diezelfde SATA op 't moederbord: enkel die GPT partitie en ik kan er niks mee aanvangen. Ook Samsung Magician herkent de devices niet.

Het enige wat ik nog kan verzinnen is een force flash via het Q-Flash systeem van Gigabyte (wat je kan gebruiken indien bvb je CPU niet supported is door de bios die er op zit), en eens kijken om m'n CPU te re-seaten - al denk ik dat de kans dat die los gekomen is nul is (gezien de montage van de Dark Rock Pro 4 cooler, dat zijn behoorlijke schroeven die je moet aandraaien)

Stel dat het toch een HW defect is, is m'n vraag - is het het moederbord of de CPU?

Nog iemand een ideetje?

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.