Issues met i5 13500 en i5 13600KF builds.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:41

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Topicstarter
Mijn vraag: lang verhaal. Sorry.

<TLDR> 7 september 2023 ; Dankzij de reacties hier op het goede spoor gezet.
Er is schijnbaar aardig wat veranderd in het zelf-pc-bouwen landschap in de afgelopen 8,5 jaar.
  • QVL/VQL - geheugen en moederborden zijn een stuk kieskeuriger geworden; als het specifieke geheugen niet op de QVL (Qualified Vendor List) staat, draait het niet gegarandeerd op de door de leverancier genoemde waardes (XMP/EXPO), maar valt het terug naar de standaard waardes (JEDEC). Zo is dan zogenaamd 5600 MHz DDR5 geheugen ineens maar 4000MHz, of 3600MHz DDR4 toch maar 2133MHz.
  • Ga je wel XMP/EXPO aanzetten, dan kan het zijn dat het systeem helemaal niet door de POST komt, maar het kan ook zijn dat ie zwaar instabiel wordt, en regelmatig vastloopt/herstart etc.
  • Heb je 4 geheugenbankjes, en maar 2 reepjes, plaats dan deze set in bank 2 en 4. Bank 1 en 3 gebruik je vervolgens pas bij reep 3 en 4.
</TLDR>

Terug naar het lange verhaal.

De laatste build die ik gedaan heb was begin 2015, een i7 4790k. Heeft me jaren goede diensten bewezen, en dit jaar wilde ik een nieuwe build gaan doen. Meteen ook een PC voor m'n oudste (14) in elkaar zetten, dat zouden we dan samen gaan doen. Met die van 2015 heeft ie ook 'meegeholpen'.

Dus, op zoek en vervolgens uitgekomen bij de volgende basis.
- ik: 13600KF, 64GB DDR5, mATX, kleine stille kast, simpele 3060 voor wat offloading van Lightroom AI dingen.
- oudste: 13500, 32GB DDR4, hergebruik van R6 kast maar toch mATX mocht ie ooit een kleinere kast willen, hergebruik van de 2060 die nu in de desktop zit (en daar kan ie al mee uit de voeten met de games die hij speelt. Uitgebreide partslist onderaan.

Vervolgens gaan we bouwen.
Rust, ruimte, etc geregeld. Alles klaargezet: we kunnen gaan beginnen, eerst met zijn PC.

Allereerst komen we tot de constatering dat het moederbord voor de oudste een kapot socket heeft. Pinnetjes verbogen, beschermkap lag los in de verpakking te stuiteren. Retour dus. Twee dagen wachten, maar de vervanger daarvoor was wel netjes verpakt. Dus alles gebouwd, en aanzetten -> niks.
Na veel geprobeer en uitzoekwerk blijkt dat de ATX powerconnector op het moederbord janky is; als je een beetje tegen de connector aanduwt gaat ie wel aan...... Zucht, ook retour.
Weer wachten. En het derde moederbord had wéér verbogen pinnetjes op het socket... :(

Dan maar nadenken over een ander moederbord, geen Asus. Had er zo'n goeie ervaringen mee opgedaan bij eerdere builds.

Terwijl ik daarover nadenk begin ik maar aan mijn build.
Gaat voorspoedig. Geen verbogen pinnetjes, alles tiptop.
Na de build de PC aanzetten, eerste POST duurt best lang. Kan, nog geen red flag.
Vervolgens in de EUFI aangekomen, default accepteren en hop: in plaats van starten gaat de powerled 'n minuut heel snel knipperen, en ik kom weer in de EUFI uit want de POST was blijkbaar niet gelukt.
XMP uitzetten dan maar, reboot. Nope.
Ok, dan de auto overclockprofielen uitzetten, nope.
Oh Asus heeft ook iets genaamd ReSize BAR. Uitzetten. En yes, we hebben een werkend systeem!

Windows 11 Pro installeren, en dat lukt zowaar. Eerste sessie ok. Updates draaien, reboot, ok. Hoopvol dus!
We gaan wat software installeren (PC draait nu amper een uur), en daar is de eerste vastloper.
Reboot, nog een keer. Weer een vastloper, terwijl ik alleen Edge opstartte.

Dus, googlen, en ik zie allemaal opmerkingen over dat je toch echt een 250+ euro moederbordje nodig hebt om een 13th gen i5 te draaien.........schijnbaar heb ik budget bordjes gekozen. Temperatuur van de CPU zit idle rond de 35, tijdens gebruik stijgt dat richting de 50 en af en toe spiket een core naar 70.
Dat lijkt me het issue niet.
De powerdraw bekeken, en hij komt geen enkel moment boven de 330W uit (en dat is inclusief beeldscherm, dus systeem zal niet boven de 270 uitkomen op de manier waarop ik het nu gebruik).

Dus, concrete vragen:
- Ben ik nou helemaal gek geworden? 8)7
- Heb ik zo'n vreemde combi gekozen?
- Is het geheugen brak of het moederbord ? Of de voeding te zwak ? :? Of toch de CPU?
- Is een PC zelf bouwen anno 2023 te hoog gegrepen ?

- de BOM van beide systemen:
Voor de oudste, kast en GPU had ik nog beschikbaar.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Tray€ 265,04€ 265,04
1MoederbordenASUS PRIME B760M-K D4€ 99,69€ 99,69
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 Gunmetal€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S Bruin€ 58,37€ 58,37
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 57,49€ 57,49
1VoedingenASUS ROG Strix 550W Gold€ 94,-€ 94,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 1TB€ 84,99€ 84,99
Totaal€ 659,58

Voor mezelf:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600KF Tray€ 309,17€ 309,17
1MoederbordenASUS PRIME B760M-A WIFI€ 155,55€ 155,55
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3060 V2 OC Edition€ 274,-€ 274,-
1BehuizingenFractal Design Pop Mini Silent Black Solid€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D12L€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5600C40W€ 171,80€ 171,80
1VoedingenASUS ROG Strix 550W Gold€ 94,-€ 94,-
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 95,90€ 95,90
Totaal€ 1.275,22

[ Voor 37% gewijzigd door MarcelG op 07-09-2023 09:31 . Reden: recap ]

Beste antwoord (via MarcelG op 07-09-2023 08:58)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:41
Het sleutelwoord hier zal de QVL/VQL zijn. Het is de bedoeling dat je geheugen gebruikt dat is getest en goedgekeurd door de fabrikant van het moederbord.

1) B760M-K D4 https://www.asus.com/supp...20d4/helpdesk_qvl_memory/
Je CMK32GX4M2E3200C16 staat niet op de lijst.

2 PRIME B760M-A WIFI https://www.asus.com/supp...20d4/helpdesk_qvl_memory/
Je CMK64GX5M2B5600C40W staat niet op de lijst

3 B760M GAMING X DDR4 https://www.gigabyte.com/...10/support#support-memsup
Dus ook hier geen garantie dat het gaat draaien cq dat het met XMP ipv JEDEC gaat draaien.

Even het geheugen ruilen dus.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:18
Loopt ie ook vast in veilige modus? Zo niet, is het een software probleem, misschien een driver.
Zo ja, geheugen testen. Onderdelen waar je een andere van hebt liggen uitwisselen en kijken of er een onderdeel is wat problemen veroorzaakt. Bios updaten, CPU reseaten.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Topicstarter
Nou, ik ben er achter.
Ik heb het BIOS bijgewerkt. Geen oplossing, nog steeds crash zodra ik Lightroom aan het werk zette.
Het bleek een geheugen dingetje, en ik ben schijnbaar niet de enige die een instabiel systeem krijgt met DDR5 reepjes in bank 1 en 3........ Schiet mij maar lek.
Zag dat toevallig cryptisch in een comment onder een YouTube video over DDR5 issues die eindelijk opgelost waren.
Zoals in de video verteld wordt:
  • XMP aanzetten
  • DRAM VDD spanning en DRAM VDDQ spanning aanpassen van de voorgestelde 1,25V naar 1,3V
    (die 1,25V uit het XMP profiel is net zo instabiel als de 1,1V die op non-XMP snelheid ingesteld wordt, alleen komt ie met 1,1V wel net door de POST)
  • PMIC spanning aanpassen van "Sync all PMICs" naar "By per PMIC"
Dit loste het probleem nog steeds niet op, grrr. Maar ik zag in een een van de comments aldaar :
"I could not use xmp on a1/b1. It runs fine on a2/b2".
Dus, strips verplaatst van bank 1 en 3 naar 2 en 4 : hoppa.
Dit verzin je niet.......anyway, opgelost. Misschien dat iemand nog ooit iets aan deze beschrijving heeft.

Mijn build werkt dus. :P Nu die van junior nog.

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelG op 03-09-2023 22:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:39
MarcelG schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:52:
Dus, strips verplaatst van bank 1 en 3 naar 2 en 4 : hoppa.
Dit geldt voor iedere computer met dual channel RAM en 4 sloten. Altijd in 2 en 4 of A2 en B2.

Staat als het goed is ook duidelijk omschreven in de handleiding van ieder moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Beetje mosterd na de maaltijd, maar dat je die geheugenslots moet gebruiken staat eigenlijk ook letterlijk zo in de handleiding en vaak zelfs ook op het bord geprint naast de slots :)

Ik zie zo snel geen issues met de 13500-configuratie. Daar heb je helemaal geen duur overklokbord voor nodig dus dat lijkt me inderdaad onzin. Voor het troubleshooten zou ik in elk geval eens proberen:

- Het moederbord met zo min mogelijk componenten erop draaiend te krijgen, buiten de kast (bijvoorbeeld bovenop de doos van het moederbord) met enkel de onboard video, je storage, koeler en voeding. Voor hetzelfde geld zit er ergens een verdwaalde standoff achter het moederbord half kortsluiting te maken waardoor het bord gek gaat doen.
- Eventueel eens proberen met de voeding uit je eigen systeem.
- Eventueel wisselen met de CPU uit je eigen systeem. Irritant ivm koelpasta enzo, maar troubleshooten is issues uitsluiten.

Heb overigens wel vraagtekens bij de bron/voorraad van de winkel als je nu al met je 3e bord bezig bent en je ook daar issues mee hebt

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Topicstarter
Dat slot 1/3 vs 2/4 was een gevalletje scheel/leesbril/niet goed gekeken. Die leesbril had ik 8,5 jaar geleden nog niet zo nodig. :P
Ik had het nog opgezocht voor ik het geheugen plaatste. |:(
Zo staat het dus in de handleiding van de Asus. (Maar dan kleiner natuurlijk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4p2o-Be9UKOAc522hsCzHqqCNCw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s6AxaLtNZBSNdxduE4dTaRJI.jpg?f=user_large
Die groene pijl die ik nu wel zie (in het boekje is het grijs op grijs) zie ik dus nu ook wijzen naar 2 en 4 ipv 1 en 3. (er staat zelf een tekst bij zie ik nu....) Terwijl de achterkant van de reepjes recht boven bank 1 en 3 lijken te staan. Het perspectief heeft me gefopt. Weer een les geleerd.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcelG op 04-09-2023 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Om rezisable bar aan te zetten dan heeft de videokaart een bios flash nodig. https://www.asus.com/nl/m...Name=DUAL-RTX3060-O12G-V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
@MarcelG heeft het wisselen van componenten tussen de systemen nog wat opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:37
@spone de ramsticks zaten in verkeerde sloten, dat was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Ik doelde op het tweede systeem :) Het kan zijn dat ik ergens een opmerking gemist heb dat dat ook meteen opgelost was, maar volgens mij had dat systeem zijn eigen issues.

[ Voor 66% gewijzigd door spone op 05-09-2023 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Topicstarter
Bij het tweede systeem is het moederbord teruggegaan, en is vandaag het vervangende bord (ander merk, andere leverancier) binnengekomen. Morgen ga ik dat samen met de oudste in elkaar klussen, en dan gaan we het zien.
Er waren geen uitwisselbare componenten, behalve de cpu en de voeding, en de voeding hadden we al uitgewisseld. Zelfs zonder cpu had dat systeem gewoon aan moeten gaan (en piepen over een ontbrekende of faulty cpu).

-edit- M'n oudste heeft helemaal zelf, stapsgewijs het systeem gebouwd, ditmaal met een Gigabyte B760M Gaming. En nu werkt het wel!
Ok, hij moet nog vanalles doen, en dat is schijnbaar bij Gigabyte niet zo straight forward.
  • BIOS bijwerken (Q-Flash is telkens aan het zeuren over de stick....)
  • De casefans zijn niet aan te sturen in de fan utility van Gigabyte (ze lopen nu via een ouwe fanhub).
  • Alle drivers moeten nog bijgewerkt worden.
  • XMP wil nog niet, z'n geheugen draait nog op 2200MHz ipv 3600.
  • Hij heeft per ongeluk het OS geinstalleerd op een andere drive dan waar het systeem van boot.
Hij wil het allemaal zelf uitvogelen. Google en YouTube are his friends, en ik kijk af en toe waar ik hem mee kan helpen. 8) Ben stiekem best wel trots. Hij heeft nog geen Tweakers account, maar ik gok dat dat niet lang meer zal duren. :)

[ Voor 62% gewijzigd door MarcelG op 06-09-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Mooi dat die nu ook draait, en pluspunten voor de zelfredzaamheid/enthousiasme. Gaat goed komen :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:41
Het sleutelwoord hier zal de QVL/VQL zijn. Het is de bedoeling dat je geheugen gebruikt dat is getest en goedgekeurd door de fabrikant van het moederbord.

1) B760M-K D4 https://www.asus.com/supp...20d4/helpdesk_qvl_memory/
Je CMK32GX4M2E3200C16 staat niet op de lijst.

2 PRIME B760M-A WIFI https://www.asus.com/supp...20d4/helpdesk_qvl_memory/
Je CMK64GX5M2B5600C40W staat niet op de lijst

3 B760M GAMING X DDR4 https://www.gigabyte.com/...10/support#support-memsup
Dus ook hier geen garantie dat het gaat draaien cq dat het met XMP ipv JEDEC gaat draaien.

Even het geheugen ruilen dus.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MarcelG schreef op woensdag 6 september 2023 @ 01:13:

• Hij heeft per ongeluk het OS geinstalleerd op een andere drive dan waar het systeem van boot.
[/list]
Tip: sluit alleen de drive aan waarop je windows wil installeren. Dit ook om te voorkomen dan Windows zelf partities gaat aanmaken op andere drives die je geselecteerd hebt.
Pagina: 1