Dakisolatie verstandig...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandoneon
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 20:43
Beste tweakers, hier een vraag van een leek in isolatie zaken die zich binnenkort met zulke zaken moet gaan bemoeien, alle advies is welkom.

We hebben onlangs een jaren 30 hoekwoning gekocht en zijn bezig met verbouwplannen. Het huis is niet heel goed geïsoleerd (energielabel E), de aankoopmakelaar had ons geadviseerd om aan dak- en kruipruimte isolatie te denken. Ondertussen is een aannemer geweest en heeft een offerte gemaakt.
Nu zit ik een beetje te twijfelen of vooral de dakisolatie verstandig is. In mijn onwetendheid was ik onder de veronderstelling dat het dak helemaal niet was geïsoleerd, maar dat blijkt toch wel het geval te zijn, al kan de huidige eigenaar niet precies aangeven hoe (wat voor materiaal, dikte enz.). Ik zat te kijken naar het energielabel en zag daar een Rc waarde van 2.44. In onze huidige woning is het (soortgelijke) dak vrij slecht geïsoleerd, en het energielabel geeft een Rc waarde van 0.84. Dit geeft mij de indruk dat het dak in de nieuwe woning slecht geïsoleerd mag zijn, maar wel een stuk beter dan wat we nu hebben.

De kosten voor het isoleren volgens de offerte die we nu hebben zijn 15k (130 mm isolatie, plus alle afwerkingen, schilderen, etc). Wat ik me nu afvraag is of het zinvol is om deze investering nu te doen, want op het energielabel lees ik dat er bijvoorbeeld geen gevelisolatie is (Rc waardes 0.35) en ook geen vloerisolatie.

Omdat we met ons budget niet alles kunnen aanpakken, vraag ik me af - zijn we beter af als we de isolatie van het dak uitstellen, en in plaats daarvan met gevel en vloerisolatie beginnen - eventueel aan zonnepanelen denken, misschien CV ketel aanvullen met een hybride warmtepomp?

Kortom: als we het dak isoleren dan hebben we weinig tot geen budget meer voor andere (isolatie) maatregelen. Is het verstandig?

Wellicht is deze vraag te algemeen, maar toch ben ik benieuwd…

dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:34

nwagenaar

God, root. What's the differen

Isoleren is altijd goed, het helpt enorm en er gaat veel warmte verloren via het dak (onderschat dit niet).

Wij hebben vorig jaar ook een hoekwoning gekocht en de kruipruimte en de muren laten isoleren door een professioneel bedrijf (mede ook door subsidie) en vervolgens de enkelsteens gedeeltes en de daken zelf gedaan (van binnenuit).

Dit is relatief makkelijk zelf te doen - al dan niet met hulp - en scheelt enorm aan kosten terwijl het materiaal gewoon in de lokale Hornbach gekocht kan worden. Zowel YouTube als de Gamma hebben goede video’s over hoe je van binnenuit kunt isoleren afhankelijk van je dak type.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:28
Gezien ongeveer 30% van warmteverlies door dak gaat is dit het onderdeel dat normaal de hoogste rc waarde heeft.
Dus ja, dat de muren maar 0.36 hebben wilt zeggen dat ze minder isolerend werken, maar zelfs dan kan het zijn dat dak isoleren meer rendabel is.

Muren isoleren is doorgaans ook moeilijker (duurder), dus mocht budget een rol spelen is dit ook iets om rekening mee te houden

Vloer isolatie helpt vooral tegen "koude voeten" gevoel.

Gevel isolatie helpt vooral tegen "warmteval".

Dit is natuurlijk nooit precies waar, maar is het voornamelijk kouder bij de gevels, is het voornamelijk dat je koude voeten krijgt, of is het dat je veel gas verbruikt ?

[ Voor 26% gewijzigd door 99ruud99 op 03-09-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Is je dak warm of koud geïsoleerd? Ik zou ergens kijken of je er tussen kan om te zien welke materiaal en welke dikte gebruikt is. Een dakpan er af of ergens van binnenuit een gaatje maken. Met een beetje geluk heeft iemand het zelf geïsoleerd en is de Rc waarde van de energielabel veel lager dan de werkelijkheid. Ze willen daar nog wel eens moeilijk over doen bij DIY isolaties, omdat ze niet altijd 100% zeker kunnen zijn van de gebruikte materialen en afwerking.

Als het dak al Rc 2.44 is dan valt er inderdaad meer winst te behalen met vloer- en gevelisolatie. Met vloer kun je ook gelijk denken aan vvw.

Je woning heeft waarschijnlijk een spouwmuur, dus dat zal al niet veel kosten. Met je vloer er bij heb je al 2 maatregelen voor het hogere subsidiebedrag. Met dat bedrag kun je een hoop dingen doen die meer op zullen leveren en het comfort verhogen. Dak kun je dan later nog aanpakken.

Hier zie je de effecten van vloer-, gevel- en dakisolatie. Van geen isolatie of van Rc2.5 naar een hogere. Vloer en gevel bieden dus veel meer gezien er nu niets is, terwijl het dak een stuk minder oplevert van Rc2.5 naar 6-8.
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 03-09-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:37
Ik vind het gek dat de oude eigenaar niet weet hoe het zit maar dat op het label dan wel is vermeld wat de waarde is. Dat kan alleen als degene die het label gemaakt heeft of bewijs gezien heeft in de vorm van facturen of het zelf heeft kunnen constateren.
In beide gevallen moet jij het dus ook kunnen achterhalen hoe het zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het probleem met zonnepanelen en een (hybride) warmtepomp is dat energie daarna zo goedkoop is dat isoleren financieel weinig zin meer heeft. Hou er qua capaciteit van warmtepomp rekening met betere isolatie in de toekomst (liever een maatje te klein dan te groot dus voor de warmtepomp).

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 03-09-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:34
Je kunt toch vrij makkelijk checken hoe het nu is?
Zit er isolatie aan de buitenkant (vast niet bij jaren 30) ? Dan til je een dakpan op. Zit het aan de binnenkant? Dan kijk je of er ergens een open stuk is of je boort een gat en kijkt er in. Al dan niet met camera.

Die 15k, Zit daar ook het strippen van de zolder bij in?

Zou checken wat er nu precies onder je dak Zit en op basis daarvan beslissen. Als t rommel is zoals wat losse glaswol op piepschuim die nergens aansluit dan begin je beter opnieuw vanaf je dak.
Daarna zou ik de spouw doen.
Dam de vloer (en niet de bodem!!!)

Dak is prima zelf te doen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rc van 2.4 verbeteren naar een Rd van~6.0 (Rc zal nog een stuk laer liggen) En dat voor 15k is op financieel gebied totaal zinloos.2.4 is echt niet hopeloos. Ik weet eigenlijk wel zekker dat er in een jaren 30 woning elders grotere klappers te maken zijn.

zonnepanelen zijn doorgaans financieel de verstandigste keuze. en daarna een warmtepomp toevoegen

Ik heb het zelf ook in die volgorde gedaan
zonnepanelen-> warmtepomp -> isolatie aanpakken op die manier verdien je het snelst geld terug en kan je daarna de winst investeren in isolatie. Door "mijn" volgorde aan te houden kan je alles doen in ~15 jaar 15 jaar gas besparing van die 15 k investering betaald nagenoeg niets terug.
Zoals @Dre al melde isoleren heeft dan idd nog minder zin, dus je kan er ook van op vakantie gaan. :+
Op deze manier is verduurzamen gewoon veel beter betaalbaar en eindig je met en beter huis voor een kleinere investering.

Ik ben trouwens een groot fan en voorstander van de trias energetica en die zegt eigenlijk dat stap 1 isoleren is en qua ideologie klopt dat ook, maar financieel is echt een ander verhaal.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 03-09-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 22:26
Heb je een open trapgat naar zolder of eentje met een deur ervoor? Dat maakt nogal uit met hoeveel warmte er naar boven weglekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:21
Dre schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:40:
Het probleem met zonnepanelen en een (hybride) warmtepomp is dat energie daarna zo goedkoop is dat isoleren financieel weinig zin meer heeft. Hou er qua capaciteit van warmtepomp rekening met betere isolatie in de toekomst (liever een maatje te klein dan te groot dus voor de warmtepomp).
met als kleine letters, zo lang je nog mag salderen. Je warmtevraag is het hoogst als je zonnepanelen niks opleveren. Het isoleren zou ik in ieder geval doen voordat het salderen er af is, omdat zeker voor een warmtepomp het je redelijk wat meer kan kosten om die lucht op te warmen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandoneon
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 20:43
Ontzettend bedankt voor de reacties! Ik probeer hier enkele vragen te beantwoorden:

1. Het dak is koud geisoleerd

2. We krijgen de sleutels pas eind september, vandaar dat we nu nog niet precies kunnen gaan uitzoeken hoe e.e.a. ziet (welke isolatie er nu is, wat voor materiaal, etc). Dat de bewoners het niet precies weten komt doordat de isolatie door de vorige eigenaren is gedaan.

3. Ik ga proberen meer informatie te achterhalen bij het bedrijf die het energielabel heeft opgesteld, misschien lukt dat...

4. De 15k, daar is alles inclusief: alles er af halen, hout nakijken, nieuwe insulatie 130mm, nieuwe gipsplaten, alles verven.

5. Het gaat om een hele zolder verdieping met drie slaapkamers. Er zit wel een deur ervoor, die gewoon dicht kan overdag.

6. Ik schreef vloerisolatie maar wat ik bedoel daarmee is eigenlijk kruipruimte isolatie.

Ons idee is om na overdracht meteen met alle verbouwingen te beginnen, maar ik denk nu dat het verstandig is om eerst wat meer tijd te nemen om alle opties te inventariseren, en meer offertes op te vragen. Misschien zelfs de winter afwachten en kijken hoe alles aanvoelt en hoe het precies zit met het energieverbruik.
Nadeel is dat we dan op het moment dat we gaan isoleren we al in het huis wonen, maar waarschijnlijk is dat beter dan nu meteen maatregelen te nemen zonder precies te weten wat nodig is of wat het meest effectief is...

Nogmaals dank voor de reacties!
Pagina: 1