Toetsenbord backlight gaat uit nadat pc is afgesloten :(

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-07 23:27
Sinds kort heb ik een Perixx toetsenbord (type 331) bevalt uiterst goed en deze heeft backlight alleen dit moet je na iedere boot (koud of warm) opnieuw activeren via het toetsenbord zelf wat ik vervelend vind. 1 keer is het gelukt om het toetsenbord op te laten lichten na het aanzetten van de pc, maar ik heb geen idee wat ik in de bios heb veranderd of de monitor (Dell UltraSharp 40 Curved Monitor U4021QW) om dit te laten gebeuren. Op de monitor heb ik meerdere usb poorten, heb ze alleen getest, S34./S4 via bios enabled en disabled, usb charging in bios enabled en disabled, power savings op max en min etc. Ook heb ik het toetsenbord aangesloten op de pc op meerdere verschillende usb poorten (asus tuf gaming z690-plus wifi d4) Wat ik ook doe, ik krijg het niet meer zoals het mij 1 keer een tijd is gelukt, het moet dus wel kunnen maar is dit monitor gerelateerd of alleen moederbord?
Het is trouwens een bedraad toetsenbord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Waarom zou dit uberhaupt met je monitor te maken hebben, als je een probleem met je toetsenbord hebt?

Ik ken dat toetsenbord zelf niet, maar het lijkt me mogelijk een driver-issue.
Ergens moet het toetsenbord immers geprogrammeerd zijn om de backlight aan te zetten bij USB input spanning, of zo.

Zijn er geen drivers of een software tool voor het toetsenbord beschikbaar?
Ik zou verwachten dat je in een softwaretool van de toetsenbord fabrikant zaken in kan stellen over hoe het backlight zich moet gedragen….

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@BrainCrash Omdat op de Dell monitor het toetsenbord voornamelijk aangesloten is en ik volgens mij ik daarop als eerst het toetsenbord zag oplichten bij een boot zonder daar knoppen voor te hebben in moeten drukken.

Een driver is er helaas niet, op hun site (Perixx) zijn wel andere drivers voor andere toetsenborden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Zowiezo heeft de monitor er niks mee te maken.
Daar zit puur gewoon een USB hub ingebouwd, meer doet die niet.
Die geeft spanning aan het toetsenbord via de USB kabel, en stuurt de datasignalen door naar de PC.
Vaak schakelen de Dell monitoren echter de USB hub functie uit als je het scherm uitzet (dus dan werkt het aangesloten USB spul niet meer), maar ook dat staat verder los van hoe je toetsenbord werkt.
Zo’n toetsenbord moet je immers gewoon ten alle tijde los kunnen trekken en opnieuw moeten kunnen aansluiten.

Het kan zijn dat het toetsenbord gewoon geen memory functie heeft voor de laatst ingestelde backlight toestand, en die éne keer dat ie het wel deed, per ongeluk een glitch was of zo.
Heb je ergens gelezen dat de laatste backlight toestand onthouden zou moeten worden? Hoe kom je er anders bij dat het toetsenbord zo zou moeten functioneren? Misschien is het wel standaard dat je die elke keer opnieuw moet activeren.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@BrainCrash Ok dus dat kan ik wegstrepen (dat het via de monitor lukte, want helder herinner ik het mij niet)

Ik weet niet of het toetsenbord memory heeft, lijkt me wel aangezien hij wel onthoud dat ik de multimediatoetsen kan uitzetten met de FN toets. Wat ik al eerder zei is het mij 1 keer eerder gelukt, de pc startte in die hele week met backlight aan, zelfs nadat ik de psu had uitgeschakeld.

Ik werk trouwens onder Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
Toevoegend: als ik de usb stekker erin doe als de pc al is opgestart dan gaat het toetsenbordlicht direct aan (maximaal verlichting) ik zoek dus iets waar ik die individuele usb aansluiting tijdelijk kan uitschakelen (of het apparaat wat is aangesloten) heb dit al geprobeerd met usbdeview maar zonder succes tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:28
Heb je ook geprobeerd de PC (volledig) uit te schakelen met de optie snel opstarten (fast startup) uit?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Je kan ook nog de sluimerstand/hibernate mode proberen om te zien hoe het toetsenbord daarop reageert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:14

chromeeh

the Gnome

Jets schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:03:
Toevoegend: als ik de usb stekker erin doe als de pc al is opgestart dan gaat het toetsenbordlicht direct aan (maximaal verlichting) ik zoek dus iets waar ik die individuele usb aansluiting tijdelijk kan uitschakelen (of het apparaat wat is aangesloten) heb dit al geprobeerd met usbdeview maar zonder succes tot nu toe.
Er zijn zat USB hubs te koop waarbij je elke poort apart aan en uit kunt schakelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTTQSkagPN33vG9A6PAOngYazkg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KALZFgAwP1Raik0RIpnRkMmy.jpg?f=user_large

Ff naar Google en zoeken op "usbhub with switches" :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@chromeeh het bestaan van dit soort dingen weet ik (lang geleden wel eens gekocht) dat is voor mij niet de oplossing.

Bedankt @BrainCrash @chromeeh @The_Doman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Je monitor heeft er wel degelijk iets mee te maken. Je monitor heeft namelijk een USB poort met power charging beschikbaar. Zo lang de monitor stroom heeft, blijft deze poort ook stroom geven. Wanneer je daar je toetsenbord in doet, zal deze dus continu stroom krijgen en vermoedelijk z'n backlight status onthouden.

• Jets
Bij het opstarten gaat het toetsenbord aan, bij het opstarten van het besturingssysteem gaat het toetsenbord uit, het is dus bij het initialiseren dat het mis gaat, althans dat het toetsenbord licht uit gaat.
Pagina: 1