Ik had van een vriend van mij zijn oude dubbel din gekregen, hij heeft hem aangesloten en er ging blijkbaar wat mis want hij begon de knetteren en ik rook een klein beetje brand lucht van die unit afkomen. Alles er rap vanaf gegooid en aansluitingen en kabels gechecked. Geen gekke dingen te zien, geen brandsporen oid. Zekering 37 en 42 gechecked, alles goed. Oude radio erin, en die ging zoals vanouds gewoon aan. Echter heb ik nu 0,0 geluid, ook geen feedback vanaf de speakers. Kan het zijn dat de ISO van de speakers is doorgebrand? Dit lijkt mij in eerste instantie wat raar, want als het kortsluiting in de kabels zelf zou zijn lijkt het me dat het eerder de voeding pakt dan speakers, maar ik ben ook maar een leek. Iemand die weet hoe ik achter het probleem kan komen? Kan het ook gewoon zoiets simpels zijn dat het iso blokje kapot is maar de kabels wel goed?
Wat mij nu onduidelijk is of het de oude radio is die geen geluid geeft of de nieuwe. Ik denk de oude?
Na knetterend geluid en ruiken van brandlucht kan je er van uitgaan dat er iets naar de haaien is. Meest voor de hand liggend is dat iets in de nieuwe radio. Maar omdat het nu ook niet meer werkt bij de oude kan het niet anders zijn dan: iso stekker, bekabeling of speakers defect. (D.m.v. doorbranding). Of je bedient hem per ongeluk verkeerd.
Nu zullen die stekker en kabels niet zomaar doorbranden maar speakers kan wel, zeker als er iets helemaal verkeerd heeft gezeten.
Controleer de pinout van de iso stekker met die van de nieuwe radio.
Na knetterend geluid en ruiken van brandlucht kan je er van uitgaan dat er iets naar de haaien is. Meest voor de hand liggend is dat iets in de nieuwe radio. Maar omdat het nu ook niet meer werkt bij de oude kan het niet anders zijn dan: iso stekker, bekabeling of speakers defect. (D.m.v. doorbranding). Of je bedient hem per ongeluk verkeerd.
Nu zullen die stekker en kabels niet zomaar doorbranden maar speakers kan wel, zeker als er iets helemaal verkeerd heeft gezeten.
Controleer de pinout van de iso stekker met die van de nieuwe radio.
[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 03-09-2023 07:24 ]
Alles kan stuk.
Klopt de oude geeft geen geluid meer. De nieuwe deed helemaal niets. Op de nieuwe kwam er een verloop stekker mee die op de originele kabels zat geklikt. De oude had dat niet. Denk dat de speakers dan defect zijn want er komt helemaal niks meer uit. Geen feedback of geruis wanneer hij op contact gaat en ook geen muziek.
PB welke ik van @Oimatewtf__ kreeg + antwoord erop:
Ja, die is er.Is er een makkelijke manier om er echt even snel achter te komen of de speaker of eerder het iso blokje defect is? Weet namelijk niet of je zo'n blokje kan meten met bijvoorbeeld een multimeter
- Multimeter benodigd, in "piep" stand, diode stand of weerstand mode. (Testen door meetpennen tegen elkaar te houden. Meter moet piepen en/of 0 Ohm aangeven)
- De betreffende speakers moet je uit hun huis halen, want toegang tot de speakerklemmen is nodig.
- Eerst in weerstand mode, meten over de klemmen van de speaker. De speaker is defect als de weerstand hoog is (zeg hoger dan 1000 Ohm) en is defect als de weerstand 0 is. Als de speaker niet defect is, de volgende stappen:
- In piep of diode stand meten: Uitzoeken welke 2 aders voor welke speaker waar op de iso zitten. Aders tussen speaker zijde en iso stekker zijde meten. Zou tegen 0 Ohm moeten zijn. Alles veel hoger dan dat is problematisch.
[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 03-09-2023 17:44 ]
Alles kan stuk.
Eerst even een multimeter fixen, en dan ga ik ermee aan de slag, helaas is de bouwmarkt al gesloten, dus dit zal morgen wel worden. Als ik meer weet, plaats ik hier mijn bevindingen.remco_k schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:42:
PB welke ik van @Oimatewtf__ kreeg + antwoord erop:
[...]
Ja, die is er.Dan iso stekker loshalen van radio (!! Belangrijk !!) en kan je gaan meten:
- Multimeter benodigd, in "piep" stand, diode stand of weerstand mode. (Testen door meetpennen tegen elkaar te houden. Meter moet piepen en/of 0 Ohm aangeven)
- De betreffende speakers moet je uit hun huis halen, want toegang tot de speakerklemmen is nodig.
- Eerst in weerstand mode, meten over de klemmen van de speaker. De speaker is defect als de weerstand hoog is (zeg hoger dan 1000 Ohm) en is defect als de weerstand 0 is. Als de speaker niet defect is, de volgende stappen:
- In piep of diode stand meten: Uitzoeken welke 2 aders voor welke speaker waar op de iso zitten. Aders tussen speaker zijde en iso stekker zijde meten. Zou tegen 0 Ohm moeten zijn. Alles veel hoger dan dat is problematisch.
Yep, succes. Afgaande op je verhaal zou ik verwachten dat je speakers gefrituurt zijn. Dat zou veroorzaakt kunnen zijn door een flinke bedradingsfout in het iso verloopje. Iets wat in ieder geval niet matcht met jouw iso of radio.
Alles kan stuk.
Dat denk ik ook. Ook op mijn radio zat een 15a zekering en op die ander een 10a. Misschien dat dat ook niet matchte?
Dat is niet relevant. Een apparaat is afgezekerd met een waarde die matcht bij het apparaat. Te hoog of laag gaat je speakers niet stukmaken.
Alles kan stuk.
Pagina: 1