Vanaf welke bouwjaar dubbele spouwmuur tussenwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keyloged21
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-05 20:49
Vanaf welke bouwjaar is er een luchtspouw tussen buren en mijn huis? Ik kan namelijk zelfs stemmen horen of als ze douchen? Ik woon in een tussenwoning rijtjeshuis bouwjaar 1950

Ik had gehoord dat na eind jaren 60 er een verankerde spouwmuur kwam, klopt dat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
keyloged21 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:07:
Vanaf welke bouwjaar is er een luchtspouw tussen buren en mijn huis? Ik kan namelijk zelfs stemmen horen of als ze douchen? Ik woon in een tussenwoning rijtjeshuis bouwjaar 1950

Ik had gehoord dat na eind jaren 60 er een verankerde spouwmuur kwam, klopt dat?
Volgens mij is dat niet echt standaard. Hier een jaren 70 woning waar 'gewoon' een dikke betonnen muur tussen zit. Bijna alle nieuwbouw heeft zover ik kan zien ook geen luchtspouw tussen de binnenmuren. Ik gok dat het materiaal in dit geval de boosdoener is. Overigens hoor je geluid in een douche (of van een douche) vaak beter. Net als een toilet. Dat zijn praktisch klankkasten en die ruimtes hebben vaak afzuiging waardoor lucht en daarmee geluid zich ook makkelijk een weg kan vinden. In ons appartement kon ik bijna het hele blok horen als ik op de wc zat. Niet iedereen even goed natuurlijk, maar de onderburen waren daar verstaanbaar terwijl dat in de woonkamer niet zo was. In de badkamer konden we de buurkinderen goed horen, terwijl er een slaapkamer tussen zat. Gek hoe geluid soms werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:40
Er wordt nog (steeds) gebouwd ook zonder spouwmuur tussen de buren. Ik denk dat je beter even de tekening bij de gemeente kan opvragen, of een gat boren en kijken of je de buren ziet ;-)

Als je de buren hoort praten, kans groot dat je geen spouwmuur hebt tussen de buren.

[ Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 02-09-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:02
Zenomyscus schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:21:
[...]

Bijna alle nieuwbouw heeft zover ik kan zien ook geen luchtspouw tussen de binnenmuren.
Euh, het tegenovergestelde, in iedergeval bij laagbouw: Bijna alle woningen hebben een ankerloze spouwmuur. Uitzondering bij de zogenaamde tunnelbouw, dan heb je een massief betonnen muur.
Bij hoogbouw zal je massieve muren hebben. Beton circa 25cm dik, kalkzandsteen 30cm dik.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Volgens mij hadden ze in 1982 een spouw bij tussenwoningen (Bron: huis van mijn ouders).
Geluiden van traplopen, lopen met hakken op vloer en dichtslaande deuren hoor je helaas nog steeds.

In 1964 hadden bestond al iets wat een spouw bij tussenwoning leek. In een flat waar ik woon zit er om de 10 woningen een spouwachtige tussenwand. Maar volgens mij is het meer een dilatatievoeg voor kou en warmte dan als spouw voor een tussenwoning.

[ Voor 43% gewijzigd door MedionAkoya op 03-09-2023 00:07 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:32
Niks standaard volgens mij, mijn 2 onder 1 kap woning uit 1918 heeft geen spouwmuren buitenom maar de tussenmuur naar de buren is wel een spouwmuur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Appartement uit 2020 is ook nog steeds gehorig helaas.
Hoor de onderburen best goed helaas, als er hard gelach, geniez, deuren, stofzuiger, zelfs lopen soms als ze een beetje stevig lopen.
Maar de zijburen hoor ik echt nooit daar zit een enorme dikke muur tussen volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 3 september 2023 @ 00:59:
Appartement uit 2020 is ook nog steeds gehorig helaas.
Hoor de onderburen best goed helaas, als er hard gelach, geniez, deuren, stofzuiger, zelfs lopen soms als ze een beetje stevig lopen.
Maar de zijburen hoor ik echt nooit daar zit een enorme dikke muur tussen volgens mij
Dat was bij mijn flat uit 2016 ook. Zijkant helemaal nooit last van, maar bovenburen was feest. :') Toch bijzonder.

Nu hoekhuis maar net nieuwe buren naast me (1996 bj) en ik hoor ze constant. Vooral als ik in bed lig terwijl mijn slaapkamer tegen de vrije muur staat. Dus ja, ook moderne huizen kunnen helaas nog gehorig zijn .

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

2 onder 1 kap uit 1937. Wel een spouw. Ook weinig last van leefgeluid van de buren.

Maar deze woningen zijn destijds in opdracht van 2 beter bedeelde ondernemers gebouwd, dus geen goedkope massa- of projectbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:31
Het heeft ook veel te maken wat voor vloeren en inrichting van de woning. Denk bijvoorbeeld aan laminaat met een goedkope ondervloer in combinatie met gestucte muren en plafonds en weinig meubels. Dit absorbeert weinig geluid. Heb je daar en tegen een buur met tapijt, een goed gevulde boekenkast en zware gordijnen dan scheelt dat zeer veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-06 22:44

Badderbeest

De enige echte

Crisisbouw uit begin jaren 50 is nu eenmaal heel gehorig. Tegenwoordig maken we nog steeds massieve bouwmuren, maar er zijn wel wettelijke eisen. Daarom is het tegenwoordig meestal 300mm kalkzandsteen of 250mm beton of kalkzandsteen in een zwaardere kwaliteit. Een ankerloze spouwmuur is tegenwoordig vaak 120+60+120mm kalkzandsteen of 90+60+90mm beton. Een ankerloze muur presteert ruim beter dan de wettelijke norm, een massieve meestal nipt beter dan de wettelijke norm.

In jouw geval is het waarschijnlijk een steens muurtje van keramische of kalkzandsteen metselstenen. Ca. 200mm dik dus. Naar huidige maatstaven is dat onvoldoende. Vaak zit in die muur niet overal goed specie tussen de stenen hetgeen de geluiddempend nog stevig verslechterd, en zijn er soms de balkkoppen van houten vloeren ingelaten wat het allemaal nog slechter maakt. Dan heb je nog extra geluidlekken door ingefraisde leidingen, elektradozen door de jaren heen geboorde gaatjes voor schilderijtjes e.d.

Je kunt het alleen aanmerkelijk verbeteren door de geluidlekken die er zijn aan te pakken (stuclagen verwijderen en balkkoppen zichtbaar maken en dan alle manco's dichtzetten met metselspecie. En er vervolgens een voorzetwand met geluiddempende eigenschappen voor te bouwen en tevens aandacht te besteden aan geluidlekken door contactgeluid. Bijvoorbeeld door een zwevende vloer te maken met gebruik van akoestische isolatie en deze volledig ontkoppeld van de muren te laten. Al met al een ingrijpende en kostbare operatie die je ook nog eens ruimte kost.ik zou ermee leren leven, of gaan verhuizen.

[ Voor 16% gewijzigd door Badderbeest op 03-09-2023 14:40 ]

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Hier een woning uit '78. Luchtspouw tussen de woningen, maar ook de vloer staat los. Ik denk dat die vloer eigenlijk nog belangrijker is dan de spouw. Je hoort hier niets van de buren. De buurman had vroeger een trombone en die hoorde je een heeeel klein beetje. De binnenmuren zijn van kalkzandsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:58
Hier eentje uit 1967, met spouwmuur tussen de buren. Stemgeluid hoor je niet, maar contactgeluid hoor je helaas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keyloged21
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-05 20:49
Badderbeest schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:36:
Crisisbouw uit begin jaren 50 is nu eenmaal heel gehorig. Tegenwoordig maken we nog steeds massieve bouwmuren, maar er zijn wel wettelijke eisen. Daarom is het tegenwoordig meestal 300mm kalkzandsteen of 250mm beton of kalkzandsteen in een zwaardere kwaliteit. Een ankerloze spouwmuur is tegenwoordig vaak 120+60+120mm kalkzandsteen of 90+60+90mm beton. Een ankerloze muur presteert ruim beter dan de wettelijke norm, een massieve meestal nipt beter dan de wettelijke norm.

In jouw geval is het waarschijnlijk een steens muurtje van keramische of kalkzandsteen metselstenen. Ca. 200mm dik dus. Naar huidige maatstaven is dat onvoldoende. Vaak zit in die muur niet overal goed specie tussen de stenen hetgeen de geluiddempend nog stevig verslechterd, en zijn er soms de balkkoppen van houten vloeren ingelaten wat het allemaal nog slechter maakt. Dan heb je nog extra geluidlekken door ingefraisde leidingen, elektradozen door de jaren heen geboorde gaatjes voor schilderijtjes e.d.

Je kunt het alleen aanmerkelijk verbeteren door de geluidlekken die er zijn aan te pakken (stuclagen verwijderen en balkkoppen zichtbaar maken en dan alle manco's dichtzetten met metselspecie. En er vervolgens een voorzetwand met geluiddempende eigenschappen voor te bouwen en tevens aandacht te besteden aan geluidlekken door contactgeluid. Bijvoorbeeld door een zwevende vloer te maken met gebruik van akoestische isolatie en deze volledig ontkoppeld van de muren te laten. Al met al een ingrijpende en kostbare operatie die je ook nog eens ruimte kost.ik zou ermee leren leven, of gaan verhuizen.
Bedankt, bij mijn huis is het zo erg dat als buren ventilator op de vloer hebben staan het geluid door alle muren en kamer resoneert. Enige optie is dus het huis verkopen , anders ga ik dood aan gekte. Ik slaap al jaren met oordopjes en muziek . Hopelijk dalen huizen njet teveel volgende jaar dan kan ik na 3 jaar verkopen zonder vrrlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:05

Theo

moederbord

Toevallig is er in de afgelopen drie jaar een nieuwbouwwijk in m'n achtertuin gebouwd (Nederland). De goedkope koophuizen (250k, 70 m2) hebben GEEN spouwmuur tussen de woningen, en zijn gezamelijk op één fundering gebouwd.De duurdere rijwoningen (425k, 120m2) die hebben elk hun eigen fundering en hebben een luchtspouw tussen elke woning. Het is enkel de buitenmuur en het dak dat ze delen.
Een half jaar later heeft een andere projetontwikkelaar in dezelfde nieuwe wijk een rijwoning neergezet die elk voor 400k zijn verkocht, en deze zijn zonder luchtspouw gebouwd als tussenmuur, en deze woningen staan ook op één fundering (dus contactgeluid ook via de vloer)
Ik weet wat ze gebrouwd hebben omdat ik er vanuit het huis zicht op had, en regelmatig een rondje langs het terrein liep toen ze aan het bouwen waren. Aan de buitenkant is niet te zien wat voor muur er tussen twee rijwoningen zitten..

Ofwel, een spouwmuur als tussenmuur bij een rijwoning, en zelfs een eigen fundering is volledig afhankelijk van de projectontwikkelaar, en niet gebonden aan een norm, richtlijn, huizenprijs of bouwjaar...

Wil je niet gek worden van je buren dan is een ankerloze luchtspouw en eigen fundering ideaal. Anders een woning waarbij geen hout is gebruikt in de vloer/plafond, dus enkel beton. Al blijft vrijstaand uiteraard het beste.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Theo schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:36:
[...]

Toevallig is er in de afgelopen drie jaar een nieuwbouwwijk in m'n achtertuin gebouwd (Nederland). De goedkope koophuizen (250k, 70 m2) hebben GEEN spouwmuur tussen de woningen, en zijn gezamelijk op één fundering gebouwd.De duurdere rijwoningen (425k, 120m2) die hebben elk hun eigen fundering en hebben een luchtspouw tussen elke woning. Het is enkel de buitenmuur en het dak dat ze delen.
Een half jaar later heeft een andere projetontwikkelaar in dezelfde nieuwe wijk een rijwoning neergezet die elk voor 400k zijn verkocht, en deze zijn zonder luchtspouw gebouwd als tussenmuur, en deze woningen staan ook op één fundering (dus contactgeluid ook via de vloer)
Ik weet wat ze gebrouwd hebben omdat ik er vanuit het huis zicht op had, en regelmatig een rondje langs het terrein liep toen ze aan het bouwen waren. Aan de buitenkant is niet te zien wat voor muur er tussen twee rijwoningen zitten..

Ofwel, een spouwmuur als tussenmuur bij een rijwoning, en zelfs een eigen fundering is volledig afhankelijk van de projectontwikkelaar, en niet gebonden aan een norm, richtlijn, huizenprijs of bouwjaar...

Wil je niet gek worden van je buren dan is een ankerloze luchtspouw en eigen fundering ideaal. Anders een woning waarbij geen hout is gebruikt in de vloer/plafond, dus enkel beton. Al blijft vrijstaand uiteraard het beste.
Ik heb nog nooit een rijwoning gebouwd die elk een eigen fundering heeft, alleen bij heel lange blokken komt zo eens in de 50-60 meter een keer een gebouwdilatatie door die je dan ook doorzet in de fundering, maar de meeste blokken zijn minder lang dan dat. Gebruikelijk is dat je begane grondvloeren toepast welke een akoestische ontkoppeling hebben ter plaatse van de oplegnokken waarmee ze afsteunen op de funderingsbalk. Bij een ankerloze bouwmuur bouwen we de spouwbladen óp de begane grondvloeren. Bij een massieve bouwmuur bouwen we deze op de fundering. Deze is dan niet nader akoestisch ontkoppeld. Daarom is het dan van belang dat de begane grondvloer (en vaak ook binnenwanden e.d.) wél ontkoppeld blijft van de begane grond vloeren. En ook dat de dekvloeren vrij worden gehouden, hetgeen in de bouw vaak nog goed wordt uitgevoerd, maar door bewoners soms alsnog om zeep wordt geholpen door bijvoorbeeld een tegelvloer tegen de bouwmuur aan te werken.

beide oplossingen zijn gebruikelijk en veel voorkomend in de woningbouw. De ankerloze bouwmuur presteert beter én is minder foutgevoelig tijdens en met name na de bouw. Deze heeft daarom vaak de voorkeur. Massieve bouwmuren zie je daarom ook minder vaak. Eigenlijk alleen bij hoogbouw of bij laagbouw als daar een bouwtechnische reden voor is. Bijvoorbeeld omdat de verdiepingsvloer een grote overspanning heeft en deze is uitgevoerd in breedplaatvloer (je krijgt dan een meerveldsoverspanning, hierdoor kun je grotere overspanning maken met dezelfde vloerdikte / wapeningshoeveelheid) of omdat je tunnelbouw hebt. De tunnelbouw is bovendien niet meer zo populair. Je hebt dan grote series van hetzelfde nodig om het rendabel te laten zijn. De afgelopen 10-15 jaar werden de series kleiner en meer divers waardoor tunnelbouw minder voor de hand liggend werd. Wellicht komt het wel weer terug de komende decennia.

Een vrijstaande woning presteert vanzelfsprekend het beste, daarna volgt de ankerloze spouwmuur, daarna de massieve. Allen voldoen aan de normen/wet.

Een woning met een massieve woningscheiding die is gebouwd onder het huidige bouwbesluit presteert vele, vele malen beter dan een crisisbouw woning uit begin jaren 50. Dat is eigenlijk onvergelijkbaar.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:07
Spiff schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:38:
[...]

Euh, het tegenovergestelde, in iedergeval bij laagbouw: Bijna alle woningen hebben een ankerloze spouwmuur. Uitzondering bij de zogenaamde tunnelbouw, dan heb je een massief betonnen muur.
Bij hoogbouw zal je massieve muren hebben. Beton circa 25cm dik, kalkzandsteen 30cm dik.
Nee, geen van beide is een "uitzondering".

Er is geen norm voor. Dus wordt er ook veel gebouwd zonder spouw. Want dat scheelt een paar euro voor de aannemer.

Zoals je zelf al aangeeft heeft tunnelbouw altijd een massieve muur. Dus bij heel veel grotere bouwprojecten hebben alle rijtjeshuizen massieve muren naar de buren toe.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Ivow85 schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:55:
[...]

Er is geen norm voor. Dus wordt er ook veel gebouwd zonder spouw. Want dat scheelt een paar euro voor de aannemer.

Zoals je zelf al aangeeft heeft tunnelbouw altijd een massieve muur. Dus bij heel veel grotere bouwprojecten hebben alle rijtjeshuizen massieve muren naar de buren toe.
Dat er geen normen voor zijn is niet juist. Er zijn zelfs wettelijk vastgelegde normen voor (het bouwbesluit). Dan heb je het over een minimaal te behalen prestatie t.a.v. het reduceren van geluid. Hoe je dat als bouwer realiseert is aan de bouwer. Dus of je de muur nu van beton, kalkzandsteen, strobalen of ontbijtkoek maakt doet er in deze niet toe. Zolang je maar minimaal (en met- en/of aantoonbaar) aan de normen voldoet.

Omdat er ook andere eisen zijn waar gelijktijdig aan moet worden voldaan, waaronder met name constructieve eisen en eisen t.a.v. de brandscheiding zie je met name producten welke daar ook goed in zijn. Steenachtige materialen dus, waarbij beton en kalkzandsteen verreweg het meest voorkomen. Beton heeft wat meer massa en een wat hogere druksterkte en kan daarom wat slanker worden uitgevoerd dan kalkzandsteen. Over het algemeen kijkt de ontwikkelaar/aannemer bij de keuze voor het bouwsysteem vooral naar de laagste kosten. Als het casco voldoet aan alle eisen is het vaak niet interessant om meer te doen dan dat.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 14:48
Ik woon in een rijtjeshuis uit de jaren 30 en ik hoor vrijwel nooit gepraat/stemmen van de buren.
Helaas wel het rondrennen en stampen van de kleine kindjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Bartoow schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:58:
Ik woon in een rijtjeshuis uit de jaren 30 en ik hoor vrijwel nooit gepraat/stemmen van de buren.
Helaas wel het rondrennen en stampen van de kleine kindjes.
Kan best. In de jaren '30 (tot aan WOII) waren zowel materialen als arbeid spotgoedkoop. Het is dus niet vreemd dat die woningen vaak kwalitatief goed gebouwd werden. Al moet je dat wel in dat tijdsbeeld bezien. Naar huidige maatstaven voldoet ook een huis uit die periode lang niet meer aan alles wat we nu als (minimale) kwaliteit hebben benoemd. Zéker niet ten aanzien van het energieverbruik, maar ook zeker niet ten aanzien van geluidreductie.

In de jaren net na WOII was er stevige bevolkingsgroei en gelijktijdig sprake van wederopbouw. Materialen waren schaars, de nood was hoog en er moest in korte tijd zeer veel geproduceerd worden. Gevolg waren sobere huizen die niet heel groot waren en vaak ook niet heel goed gebouwd.

In een '30 woning tref je dus vaker met zorg gemetselde muren aan en in een jaren '50 woning tref je vaker met minder zorg gemetselde muren aan. Als er dan ook nog is bezuinigd op de hoeveelheid materiaal, de kwaliteit van het materiaal en de wijze van uitvoering (balkkoppen inlaten in een vrij dunne scheidingsmuur) dan heb je een mooi recept voor matige kwaliteit.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Badderbeest schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:09:
Dat er geen normen voor zijn is niet juist. [...]
Jullie hebben beide gelijk dan wel ongelijk; @Ivow85 bedoelt natuurlijk dat er geen norm is die een (ankerloze) spouwmuur vereist. Er zijn alleen normen die eisen stellen aan overdracht van lucht- en contactgeluid, brandoverslag et cetera naast de constructieve eisen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Ivow85 schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:55:
[...]

Laat ik het anders stellen; In mijn ervaring als constructief tekenaar (2007-2014) werden bij grondgebonden woningen in kalkzandsteen vaak ankerloze spouwmuren toegepast.
Of grotere projecten in tunnelbouw werden uitgevoerd lag ook weer aan de aannemer; Ik heb een project van 184 woningen van tunnelbouw weer om zitten zetten naar kalkzandsteen omdat deze aannemer dat liever deed.
Daarnaast heb ik projectjes van een handvol woningen in tunnelbouw uitgevoerd zien worden.
BAM W&R doet bijvoorbeeld graag tunnelbouw omdat ze die specialisatie in huis hebben.
Verder is tunnelbouw niet altijd met een massieve muur; Ik heb een projectje gehad met tunnelbouw én een ankerloze spouwmuur! Aannemer was daarna wel aan het klagen dat er zoveel wapening extra in moest 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Spiff schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:59:
[...]

Jullie hebben beide gelijk dan wel ongelijk; @Ivow85 bedoelt natuurlijk dat er geen norm is die een (ankerloze) spouwmuur vereist. Er zijn alleen normen die eisen stellen aan overdracht van lucht- en contactgeluid, brandoverslag et cetera naast de constructieve eisen ;-)
Da's precies wat ik schreef. ;)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

...Ik heb een project van 184 woningen van tunnelbouw weer om zitten zetten naar kalkzandsteen omdat deze aannemer dat liever deed.
Daarnaast heb ik projectjes van een handvol woningen in tunnelbouw uitgevoerd zien worden.
BAM W&R doet bijvoorbeeld graag tunnelbouw omdat ze die specialisatie in huis hebben.
Verder is tunnelbouw niet altijd met een massieve muur; Ik heb een projectje gehad met tunnelbouw én een ankerloze spouwmuur! Aannemer was daarna wel aan het klagen dat er zoveel wapening extra in moest 8)7
Los bezien van een sporadische gebouwdilatatie is het toepassen van een ankerloze spouwmuur bij iedere tunnelstort zó bizar dat ik het bijna niet kan geloven. Weet je zeker dat het geen prefab wanden waren? En verder doet de BAM wel meer onlogische dingen omdat ze moeten afnemen bij hun eigen materieeldienst. ;)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Badderbeest schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:15:
[...]

Los bezien van een sporadische gebouwdilatatie is het toepassen van een ankerloze spouwmuur bij iedere tunnelstort zó bizar dat ik het bijna niet kan geloven. Weet je zeker dat het geen prefab wanden waren? En verder doet de BAM wel meer onlogische dingen omdat ze moeten afnemen bij hun eigen materieeldienst. ;)
Het is inderdaad bizar, maar ik heb van het hele project de kilo's wapening moeten tellen. De aannemer was van massieve woning scheidende wand naar spouwmuur was gegaan, voor extra comfort voor de bewoners. Hij had er echter niet bij stil gestaan dat dit gruwelijk veel extra wapening kost. En dus discussie met het ingenieursbureau waar ik toen werkte...

En voor wat betreft BAM, het schijnt dat die een keer Wilma hebben overgenomen en dat die vooral aan tunnelbouw deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Spiff schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 06:55:
[...]

Het is inderdaad bizar, maar ik heb van het hele project de kilo's wapening moeten tellen. De aannemer was van massieve woning scheidende wand naar spouwmuur was gegaan, voor extra comfort voor de bewoners. Hij had er echter niet bij stil gestaan dat dit gruwelijk veel extra wapening kost. En dus discussie met het ingenieursbureau waar ik toen werkte...
Totaal gestoord om die keuze te maken en vast te blijven houden aan tunnelbouw. :')

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

als je makkelijk stemgeluid hoort dan kan dat wijzen op een "luchtlek" tussen jullie woningen......als lucht vrije doorgang heeft, dan heeft geluid dat ook.

wat je even kunt doen is navragen bij wat buren die er sinds de bouw wonen (of die flink verbouwt hebben) of er ronde gaten (diameter van een paar cm) in de muurdelen hebben gezeten.

In die gaten hebben namelijk de hijsogen voor de kraan gezeten, bij ons zitten ze achter de plinten net boven de betonvloer. De meeste buren hier hebben die volgepurred....volgepurtd....volgeprut.....met PUR dichtgemaakt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 23:40
Zoals gezegd is het niet een gevalletje "vanaf x"

Mijn jaren 30 huis heeft netjes een spouw naar de buren (en rondom). Maar dat was nog de "goede tijd" voor de oorlog. In de jaren 50 was er een stuk minder geld en mogelijkheid om zulke "dure" dingen te doen. Dus zag je veel meer goedkopere bouwkeuzes.

Maar in alle jaren is het afhankelijk van de bouwer (en opdrachtgever).
Het pleintje waar ik aan woon zin allemaal vergelijkbare tweekappers, allemaal gebouwd in dezelfde tijd halverwegde de jaren 30. Maar niet hetzelfde. Andere erkers, andere spouwdiktes, Andere indelingen, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Fraggert schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:42:
[...]

als je makkelijk stemgeluid hoort dan kan dat wijzen op een "luchtlek" tussen jullie woningen......als lucht vrije doorgang heeft, dan heeft geluid dat ook.

wat je even kunt doen is navragen bij wat buren die er sinds de bouw wonen (of die flink verbouwt hebben) of er ronde gaten (diameter van een paar cm) in de muurdelen hebben gezeten.

In die gaten hebben namelijk de hijsogen voor de kraan gezeten, bij ons zitten ze achter de plinten net boven de betonvloer. De meeste buren hier hebben die volgepurred....volgepurtd....volgeprut.....met PUR dichtgemaakt.
Ik denk niet dat een woning uit 1950 gebouwd is met prefab elementen. De gaten die jij bedoelt zijn uitgaande van prefab beton overigens niet voor de hijsogen (die zitten om logische redenen aan de bovenkant van de wand) maar voor schoorstempels of gaines. Of als je gietbouw bedoelt voor de afstandhouders tussen de wand- of tunnelbekistingen.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Badderbeest schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:46:
[...]

Ik denk niet dat een woning uit 1950 gebouwd is met prefab elementen. De gaten die jij bedoelt zijn uitgaande van prefab beton overigens niet voor de hijsogen (die zitten om logische redenen aan de bovenkant van de wand) maar voor schoorstempels of gaines. Of als je gietbouw bedoelt voor de afstandhouders tussen de wand- of tunnelbekistingen.
Thanks, goeie aanvulling :) .

punt voor de TS was in elk geval even dat wij gaten in de muren hadden en nu niet meer. ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik woon in een tussenwoning rijtjeshuis bouwjaar 1950
Ik heb een woning uit die periode en die heeft een spouw en is super gehorig. Er zitten gewoon heel veel gaten in de muren (vooral bij de vloeren).

Bij de verbouwing heb ik met een purspuit heel veel gaten kunnen dicht maken en daarmee is de ellende al een stuk minder geworden. Eigenlijk zouden de buren dat aan hun kant ook een keer moeten doen.

In jouw geval verwacht ik ook gewoon luchtlekken naar elkaar toe die het geluid doorlaten. Wat PUR, wat glas of steenwol in het plafond bij de muren en een keer alle kieren dichten en je hebt al winst waarschijnlijk.
Pagina: 1