keyloged21 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:07:
Vanaf welke bouwjaar is er een luchtspouw tussen buren en mijn huis? Ik kan namelijk zelfs stemmen horen of als ze douchen? Ik woon in een tussenwoning rijtjeshuis bouwjaar 1950
Ik had gehoord dat na eind jaren 60 er een verankerde spouwmuur kwam, klopt dat?
Toevallig is er in de afgelopen drie jaar een nieuwbouwwijk in m'n achtertuin gebouwd (Nederland). De goedkope koophuizen (250k, 70 m2) hebben GEEN spouwmuur tussen de woningen, en zijn gezamelijk op één fundering gebouwd.De duurdere rijwoningen (425k, 120m2) die hebben elk hun eigen fundering en hebben een luchtspouw tussen elke woning. Het is enkel de buitenmuur en het dak dat ze delen.
Een half jaar later heeft een andere projetontwikkelaar in dezelfde nieuwe wijk een rijwoning neergezet die elk voor 400k zijn verkocht, en deze zijn zonder luchtspouw gebouwd als tussenmuur, en deze woningen staan ook op één fundering (dus contactgeluid ook via de vloer)
Ik weet wat ze gebrouwd hebben omdat ik er vanuit het huis zicht op had, en regelmatig een rondje langs het terrein liep toen ze aan het bouwen waren. Aan de buitenkant is niet te zien wat voor muur er tussen twee rijwoningen zitten..
Ofwel, een spouwmuur als tussenmuur bij een rijwoning, en zelfs een eigen fundering is volledig afhankelijk van de projectontwikkelaar, en niet gebonden aan een norm, richtlijn, huizenprijs of bouwjaar...
Wil je niet gek worden van je buren dan is een ankerloze luchtspouw en eigen fundering ideaal. Anders een woning waarbij geen hout is gebruikt in de vloer/plafond, dus enkel beton. Al blijft vrijstaand uiteraard het beste.