Advies gevraagd airflow

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:01

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hi Tweakers,

Sinds ik de laatste tijd behoorlijk wat heb geupgrade in mijn gaming setup was ik even benieuwd hoe jullie tegen mijn huidige setup aankijken of als jullie nog ergens knelpunten zien. En ben ik benieuwd of jullie zouden adviseren om 4 extra casefans toe te voegen om de airflow misschien te verbeteren. Of zou dat niet nodig zijn? Hieronder de specs. Zelf zit ik na te denken of ik nog 4 QL120 fans zou plaatsen aan de rechterkant/zijpaneel van de case met ook een Pull In. Maar ik vraag me een beetje af of het echt nodig zou zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 389,90€ 389,90
1MoederbordenMSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI DDR4€ 269,24€ 269,24
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti SUPRIM X 12G€ 1.279,-€ 1.279,-
1BehuizingenCorsair 7000D Airflow Full-Tower ATX behuizing Zwart€ 269,90€ 269,90
1Fan-controllers en lcd'sCorsair iCUE Commander CORE XT€ 58,90€ 58,90
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i RGB Elite€ 158,90€ 158,90
1VentilatorsCorsair iCUE QL120 RGB PWM Triple Fan Zwart with Lighting Node CORE, 120mm€ 113,-€ 113,-
3VentilatorsCorsair iCUE QL140 RGB PWM Single Fan Zwart, 140mm€ 24,99€ 74,97
2Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18€ 54,90€ 109,80
1VoedingenCorsair RM1000x Zwart€ 177,14€ 177,14
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 72,45€ 72,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.973,20

Airflow:
De voorkant CASE is Pull In (3x QL140)
De bovenkant AIO is Pull In (3x QL120)
De achterkant CASE is Pull Out (1x 140mm Corsair Stock fan)

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R0rfiY4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GDdMljD.png

[ Voor 2% gewijzigd door ViezeVis op 03-09-2023 14:50 . Reden: RML aangepast ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Beste antwoord (via ViezeVis op 03-09-2023 17:25)

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 20:03
ViezeVis schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:12:
[...]

Met een stresstest gaat de temp wel naar een solid 98 graden haha (Cinebench R23). Fanspeed loopt dan ook flink op naar 2200rpm.

Overigens is dat packagetemp 98 graden. Soms spike naar 100 maar dan direct terug naar 97. Ik zie geen thermal throttling.

Ik had zelf bewust de AIO in 'Pull in' gezet omdat de warmte er aan de achterkant uitgaat. Dus de casefans voorin en bovenin duwen zo de lucht samen door naar achteren. Ik had wat filmpjes van GN en LTT gekeken en 't zou in principe weinig uit moeten maken.
Op het eerste gezicht lijkt me dat niet heel onredelijk met een 13e gen i7 en 3080TI.
Als je je zijpaneel eraf haalt, scheelt dat dan veel qua temp?
Vermoed dat het puur een geval is van veel hitte in je CPU en lastig om die hitte snel naar je AIO te krijgen, en dat extra case fans niet echt gaan helpen.

Je hebt nu wel 6x fans intake en 1x exhaust, waarschijnlijk zou het geen wereld van verschil zijn maar toch die AIO fans naar exhaust zetten zou ik eens proberen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Een beetje gekke setup met 2x DDR4 kits geoptimaliseerd voor AMD in een DDR5 bord. Dat kan helemaal niet. Welk RAM heb je nu echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Djarune schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:05:
Een beetje gekke setup met 2x DDR4 kits geoptimaliseerd voor AMD in een DDR5 bord. Dat kan helemaal niet. Welk RAM heb je nu echt?
Ik zal het straks even aanpassen. Het mobo is de DDR4 versie. Verkeerde erin gezet. RAM zal ik straks dubbelchecken.

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 03-09-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Met al 7 fans lijkt het me stug dat je echt airflow gaat winnen met nog een paar fans. Op welke snelheid draaien je fans nu ongeveer?
Heb je die AIO fans ook wel echt als exhaust gezet? Zelf zou ik dat doen, lijkt me wat meer in balans.
Extra fans kan natuurlijk best als je die plekken wilt opvullen maar denk dat je er qua temperatuur van je componenten erg weinig mee opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Wekko306 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:20:
Met al 7 fans lijkt het me stug dat je echt airflow gaat winnen met nog een paar fans. Op welke snelheid draaien je fans nu ongeveer?
Heb je die AIO fans ook wel echt als exhaust gezet? Zelf zou ik dat doen, lijkt me wat meer in balans.
Extra fans kan natuurlijk best als je die plekken wilt opvullen maar denk dat je er qua temperatuur van je componenten erg weinig mee opschiet.
Idle draaien de AIO fans op +/- 450 rpm en de front-fans 600rpm volgens iCue. Balanced mode. i7 package temp gemiddeld 38 graden. Cores ongeveer 32 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
ViezeVis schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:57:
[...]

Idle draaien de AIO fans op +/- 450 rpm en de front-fans 600rpm volgens iCue. Balanced mode. i7 package temp gemiddeld 38 graden. Cores ongeveer 32 graden.
En niet idle?
Idle genereert natuurlijk nauwelijks warmte en ga je al helemaal niks winnen met extra fans.
Wat zijn je GPU en CPU temperaturen tijdens een stresstest oid? En wat gebeurt er met die temps als je je casefans nog harder laat draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Wekko306 schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:59:
[...]

En niet idle?
Idle genereert natuurlijk nauwelijks warmte en ga je al helemaal niks winnen met extra fans.
Wat zijn je GPU en CPU temperaturen tijdens een stresstest oid? En wat gebeurt er met die temps als je je casefans nog harder laat draaien?
Met een stresstest gaat de temp wel naar een solid 98 graden haha (Cinebench R23). Fanspeed loopt dan ook flink op naar 2200rpm.

Overigens is dat packagetemp 98 graden. Soms spike naar 100 maar dan direct terug naar 97. Ik zie geen thermal throttling.

Ik had zelf bewust de AIO in 'Pull in' gezet omdat de warmte er aan de achterkant uitgaat. Dus de casefans voorin en bovenin duwen zo de lucht samen door naar achteren. Ik had wat filmpjes van GN en LTT gekeken en 't zou in principe weinig uit moeten maken.

[ Voor 28% gewijzigd door ViezeVis op 03-09-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Djarune schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:05:
Aangepast. Overigens, AMD-optimized wil niet zeggen dat 't niet werkt op Intel. XMP2.0 staat aan en 't RAM geheugen is ook compatible in de QVL van MSI.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
ViezeVis schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:12:
[...]

Op het eerste gezicht lijkt me dat niet heel onredelijk met een 13e gen i7 en 3080TI.
Vermoed dat het puur een geval is van veel hitte in je CPU en lastig om die hitte snel naar je AIO te krijgen, en dat extra case fans niet echt gaan helpen.

Je hebt nu wel 6x fans intake en 1x exhaust, waarschijnlijk zou het geen wereld van verschil zijn maar toch die AIO fans naar exhaust zetten zou ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Wekko306 schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:24:
[...]

Ik hoef me in de winter geen zorgen te maken met deze 2 verwarmingselementen :Y) Als ik zin heb zal ik 't eens proberen. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

6 intake fans duwen lucht naar binnen dat door 1 exhaust fan en wat gaten, roosters, spleten,... naar buiten moet. Nu moet de warmte van de 400W GPU (volgens Asus) en 253W GPU (turbo) door 1 exhaust fan.

Ik zou de fans aan de radiator omdraaien naar exhaust om 253 Watt (turbo) direct naar buiten te blazen ipv naar binnen. Dan kan de 400W van de GPU nog door de exhaust fan aan de achterkant en de 3 exhaust fans aan de radiator eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
rapture schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:38:
6 intake fans duwen lucht naar binnen dat door 1 exhaust fan en wat gaten, roosters, spleten,... naar buiten moet. Nu moet de warmte van de 400W GPU (volgens Asus) en 253W GPU (turbo) door 1 exhaust fan.

Ik zou de fans aan de radiator omdraaien naar exhaust om 253 Watt (turbo) direct naar buiten te blazen ipv naar binnen. Dan kan de 400W van de GPU nog door de exhaust fan aan de achterkant en de 3 exhaust fans aan de radiator eruit.
Zou 't dan de moeite waard zijn om die 3 fans van de AIO bovenin naar een Pull Out te veranderen, maar dan wel extra fans bij te plaatsen om koudere lucht erin te krijgen? Aangezien de warme lucht van de GPU deels ook opstijgt, net als de rest van hardware net als de warmte van de rest van de hardware (voeding, mobo ,cpu etc)

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 03-09-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

ViezeVis schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:42:
[...]

Zou 't dan de moeite waard zijn om die 3 fans van de AIO bovenin naar een Pull Out te veranderen, maar dan wel extra fans bij te plaatsen om koudere lucht erin te krijgen? Aangezien de warme lucht van de GPU deels ook opstijgt, net als de rest van hardware net als de warmte van de rest van de hardware (voeding, mobo ,cpu etc)
Warme lucht van de GPU stijgt en kan door 1 fan aan de achterkant en 3 fans aan de bovenkant naar buiten geblazen worden.

Om meer koude lucht in de kast te krijgen, kan je tot 4 fans in de zijkant installeren.

Niet zijkant exhaust en voorkant intake, dan gaat de lucht langs de voorkant erin om direct langs de zijkant eruit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
rapture schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:12:
[...]

Warme lucht van de GPU stijgt en kan door 1 fan aan de achterkant en 3 fans aan de bovenkant naar buiten geblazen worden.

Om meer koude lucht in de kast te krijgen, kan je tot 4 fans in de zijkant installeren.

Niet zijkant exhaust en voorkant intake, dan gaat de lucht langs de voorkant erin om direct langs de zijkant eruit te gaan.
Dan krijg je idd een circulatie bijna. Voorkant/zijkant intake en dan achterkant en bovenkant eruit. Ik heb nog een Commander Core XT liggen en zojuist ook een NZXT USB 2.0 header besteld om alle fans te poweren. Denk dat ik het zo maar ga doen :)

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Updatetje:

Ik heb er nu 4 extra fans bijgeplaatst. Weinig verschil in temps en scores. De voor- en zijkant is 'pull in' en de bovenkant was kennelijk al pull out :). Maar 't staat wel dik :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QntODGdL8l43bmjiT90b3QuZ9no=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgjJLKPnXhWlwqFERUy9K67T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUXqMNgrTg72RKS2fx6iKbcBomk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M01tZmZDwqwyOqkCtgUG9cpK.jpg?f=fotoalbum_tile

Pagina: 1