Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• bigpapa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-11 02:16
Mijn vraag
Mijn zoon heeft een garage met aan de voorkant een roldeur, en aan de achterkant een gewone deur. De vorige bewoner had een enkele tuimelschakelaar aangesloten op een schakelaar (aan/uit). Als de roldeur openging ging het licht aan . Nu heb ik (Elektricien met pensioen 1 jaar) een wisselschakeling gemaakt, dat hij aan de voor en achterkant het licht aan en uit kan doen.
Nu wil hij bij nader inzien toch die tuimelschakelaar gebruiken. (Zie afbeelding)
Hoe kan dit aansluiten op de wisselschakeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HfZByC6ew-ft-Md16jjtPxvPzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxFcZb3vyXTLiNqKEzk7Wjzs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al geprobeerd om de schakeldraad daarmee te verbinden, maar dat werkt niet
Hoeft iemand daar ervaring mee

Schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 03-09-2023 12:41 ]

Alle reacties

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-11 23:48
Wat is het gewenste gedrag? Als het licht aan moet als de garage deur open staat dan kan je deze parralel naast de wissel schakeling plaatsen. Garage deur open, licht aan, dicht dan kan je met de wisselschakeling de verlichting aan en uit zetten.

Opnemen in de wisselschakeling kan ook maar dan moet je een van de schakelaars vervangen door een kruisschakelaar. En de roldeur schakelaar aansluiten als een wissel schakelaar. Deze opstellingen lijkt mij echter verre van ideaal.

[ Voor 32% gewijzigd door Christiaan676 op 02-09-2023 23:06 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35
Christiaan676 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:56:
Wat is het gewenste gedrag? Als het licht aan moet als de garage deur open staat dan kan je deze parralel naast de wissel schakeling plaatsen. Garage deur open, licht aan, dicht dan kan je met de wisselschakeling de verlichting aan en uit zetten.
Dit is de meest zinvolle optie.

Maar ook niet ideaal. Als de garagedeur open is en iemand bedient toch één van de wisselschakelaars, lijkt er niets te gebeuren (het licht blijft immers aan zolang de deur is geopend, onafhankelijk van de stand van de schakelaars). Aan één wisselschakelaar kun je ook niet zien of de wisselschakeling is in- of uitgeschakeld. Maar als de schakelaars verkeerd staan en je sluit de deur dan blijft het licht branden...

Ik zou dan liever de schakelaars vergeten en een bewegingsmelder plaatsen (of twee). Eventueel parallel aan de deurschakelaar. Dan blijft het licht iig nooit ongewenst branden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Stef2020
  • Laatst online: 20-04-2024
Als dit je wensen zijn :

- deur / poort staat open -> tuimelschakelaar stuurt de verlichting aan
- met een schakelaar moet je de lamp apart aan en uit kunnen schakelen
- de schakelaar mag niet per ongeluk ingeschakeld blijven zodat de lamp niet continu blijft branden

dan heb ik voor een vergelijkbaar geval een tuimelschakelaar gebruikt (enkelpolig) die de lamp automatisch aanschakelt zolang de deur openstaat. Daarbij heb ik een tweepolige schakelaar met controlelampje gebruikt om de lamp manueel in te schakelen. Zodra ik de schakelaar gebruik gaat het controlelampje branden zodat je ziet dat de schakelaar ingeschakeld is en de verlichting aan is. Ik heb een blauwe controleled gebruikt zodat het extra opvalt dat de schakelaar nog ingeschakeld is. Je moet voor dit geval de tweepolige schakelaar en de controleled wel zo aansluiten dat de controleled niet gaat branden als de tuimelschakelaar aan is.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35
Stef2020 schreef op zondag 3 september 2023 @ 00:00:
Daarbij heb ik een tweepolige schakelaar met controlelampje gebruikt om de lamp manueel in te schakelen. Zodra ik de schakelaar gebruik gaat het controlelampje branden zodat je ziet dat de schakelaar ingeschakeld is en de verlichting aan is. Ik heb een blauwe controleled gebruikt zodat het extra opvalt dat de schakelaar nog ingeschakeld is. Je moet voor dit geval de tweepolige schakelaar en de controleled wel zo aansluiten dat de controleled niet gaat branden als de tuimelschakelaar aan is.
Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen als je ook nog een wisselschakeling wilt. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• bigpapa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-11 02:16
@Christiaan676 Het gewenste gedrag is....
Als je de garage deur opent dat het licht vanzelf aangaat. Als de garage deur dicht is, en je komt aan de andere kant binnen dat je dan ook het licht handmatig kan bedienen.

• Christiaan676
  • Laatst online: 16-11 23:48
bigpapa schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:32:
@Christiaan676 Het gewenste gedrag is....
Als je de garage deur opent dat het licht vanzelf aangaat. Als de garage deur dicht is, en je komt aan de andere kant binnen dat je dan ook het licht handmatig kan bedienen.
Deurschakelaar dan dus parallel aan de kruisschakeling. Eigenlijk gewoon weer aansluiten zoals deze aangesloten was.

fase -> kruisschakeling -> schakeldraad -> lamp
fase -> deurschakelaar -> schakeldraad -^

Verwarrende is wel dat als de garagedeur open staat dat de schakelaars dan niks doen. Maar wel invloed hebben op wat de toestand zal zijn als de garagedeur gesloten wordt.

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:23
Wellicht op te lossen met twee Shelly switches. De lamp en wisselschakelaars ‘gewoon’ aansluiten op de Shelly zodat je met de wisselschakelaar (op-flank/neerflank) de status van de lamp inverteert. Vervolgens een tweede shelly switch welke op de flanken van de deurschakelaar via wifi een aan of uit signaal naar de andere shelly stuurt. Dit vereist wel wifi.

Het zou ook met 1 shellyswitch + shellylamp kunnen, maar dan heb je geen mogelijkheid om de lamp te schakelen als er geen wifi is. In bovenstaand geval zou dan alleen de deurschakelaar de lamp niet schakelen, maar de wisselschakelaar werkt nog wel.

[ Voor 28% gewijzigd door Josk79 op 03-09-2023 12:14 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Licht met bewegingsschakelaar ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:28
Bij mijn garage had ik een vergelijkbaar 'probleem'. Zelf heb er voor gekozen om een 360 graden bewegingssensor op te hangen in plaats van twee schakelaars.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
bigpapa schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:49:
Mijn vraag
Mijn zoon heeft een garage met aan de voorkant een roldeur, en aan de achterkant een gewone deur. De vorige bewoner had een enkele tuimelschakelaar aangesloten op een schakelaar (aan/uit). Als de roldeur openging ging het licht aan . Nu heb ik (Elektricien met pensioen 1 jaar) een wisselschakeling gemaakt, dat hij aan de voor en achterkant het licht aan en uit kan doen.
Nu wil hij bij nader inzien toch die tuimelschakelaar gebruiken. (Zie afbeelding)
Hoe kan dit aansluiten op de wisselschakeling.
[Afbeelding]

Ik heb al geprobeerd om de schakeldraad daarmee te verbinden, maar dat werkt niet
Hoeft iemand daar ervaring mee

[mbr]Schopje naar DEI[/mbr]
De garagedeur heeft een loop rail. Mogelijk kun je kijken naar een zgn. eind schakelaar, dat is een soort van hardwarematige switch die schakelt als er tegen het wieltje aan wordt bewogen.
Pagina: 1