Isoleren plat dak van binnenuit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansimultaan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-06-2024
Dag allen,

Momenteel ben ik de gang en badkamer van mijn bovenverdieping aan het renoveren. Deze lopen samen langs de hele lengte van mijn woning en dus langs alle 3 de slaapkamers. In de slaapkamers zitten plafonds van red cedar. Het dak is licht hellend en door de vorige eigenaar vrij recent voorzien van een goede laag bitumen en kan volgens 2 dakdekkers die ik hier heb gehad nog heel lang mee. Onder deze laag zit een heel dun laagje isolatie, vermoedelijk pur, max zo'n 3 cm. Uiteraard wil ik graag beter isoleren. Nu kan ik uiteraard van buiten hier gewoon een heel dik pak overheen laten leggen en nieuwe dakbedekking erbij, maar dit wordt snel behoorlijk duur. Daarnaast kruipen er momenteel veel muizen over de plafonds, wat nogal wat herrie veroorzaakt. Daarom zou een koud dak in principe een oplossing kunnen zijn. De balken zijn ruim 16 cm hoog, dus daar kan behoorlijk wat tussen. Normaal doe je dit met een klimaatfolie onder de balkenlaag en dan een plafond ertegenaan, maar er is een aantal redenen om dat niet te doen:
- de kamers worden momenteel gebruikt
- de plafons vinden wij heel mooi, verwijderen lukt niet zonder schade (weet ik van de gang) en red cedar is erg duur

Vanaf de gang en badkamer kan ik tussen de balken komen en helemaal aan de andere kant kan ik eventueel een plankje red cedar verwijderen. Ik kan dan:
1: Met een trekveer en een touwtje isolatiemateriaal en eventueel een strook klimaatfolie in de banen trekken
Of 2: De hele boel vol (laten) spuiten met PUR of iets anders (met een 4 meter lange spuitlans om achterin te komen, dus zal de McGuyver-tune vast starten).
Bij de eerste optie heb ik het gevoel dat dit niet goed zal gaan, omdat het folie in strookjes ligt en nergens luchtdicht kan worden afgeplakt. Vocht/condens zal dus altijd naar boven kunnen trekken waar het opgesloten zit met als gevolg rot in het dakbeschot.
De tweede optie geeft mij iets meer hoop, omdat alles met pur gevuld is en in principe naadloos aansluit op de balken (luchtdicht?). Toch zal vocht dat in het dakbeschot zit, of komt, daar voorgoed blijven.

Is er iemand op het forum die hier meer verstand van heeft? Is er een oplossing mogelijk of moet ik dit gewoon uit mijn hoofd zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMRkI2fEIc4H4oc55CP3ZaybGTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPc7OD39SkTiVODavsDc6U9p.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:52
Dit is best een interessante casus die bij veel meer woningeigenaren speelt. Hier zelf ook een vergelijkbare casus. Wij hebben hier het dak maximaal van buiten geïsoleerd, meer kan nier gegeven het feit dat de deur van de dakopbouw niet meer open wil.

Je zoekt eigenlijk iets dat inspuitbaar is zoals een minerale wol, maar met vochtregulerende eigenschappen. Spuitbare Isovlas, maar voor zover ik weet bestaat zoiets nog niet. Pur lijkt me hier nier geschikt voor.

[ Voor 4% gewijzigd door TwingyTwingy op 02-09-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Cellulose inblazen gaat als een speer in dit soort gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:22
Cellulose kan je doen maar dan zou ik wel eerst het muizenproblemen oplossen. Ook kan cellulose isolatie vocht absorberen wat kan leiden tot schimmel- en schimmelgroei, iets om over na te denken.

Ik denk dat PUR toch beter is voor de lagere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:43
Let wel op als je pur gebruikt dat ik toch even weekje zou beneden slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansimultaan
Volgens mij is het probleem met alles wat je erin kan blazen, net als bij andere zachte isolatiematerialen, dat je het dauwpunt verplaatst naar de bovenzijde van de isolatielaag (het dakbeschot). Maar misschien is hier sprake van een klok en een klepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:39
dylan111111 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:45:
Cellulose kan je doen maar dan zou ik wel eerst het muizenproblemen oplossen. Ook kan cellulose isolatie vocht absorberen wat kan leiden tot schimmel- en schimmelgroei, iets om over na te denken.

Ik denk dat PUR toch beter is voor de lagere termijn.
Daar zit toch boorzout voor in om te voorkomen dat er schimmelvorming komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:22
mklcln schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:50:
[...]

Daar zit toch boorzout voor in om te voorkomen dat er schimmelvorming komt?
Je hebt inderdaad gelijk, Cellulose met boorzout voorkomt schimmelvorming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
daansimultaan schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:03:
Volgens mij is het probleem met alles wat je erin kan blazen, net als bij andere zachte isolatiematerialen, dat je het dauwpunt verplaatst naar de bovenzijde van de isolatielaag (het dakbeschot). Maar misschien is hier sprake van een klok en een klepel.
Je hebt ongeveer de zelfde situatie als ik, misschien een fractie meer bestaande isolatie. De bouwkundige adviseur van VEH gaf aan dat er geen manier is om 100% zonder risico te isoleren.

Geen luchtdicht isolatie materiaal gebruiken. Wel secuur aangebrachte klimaat folie.
Simulatie met ubakus geeft aan dat er onder -5 vochtophoping zou zijn.

Voor mijn gevoel is er geen manier zonder het ceder te verliezen...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-05 12:13
Wat je uiteindelijk ook gaat doen met isolatiemateriaal vergeet niet de brandveiligheid.

Bij spouwmuur isolatie spuiten men ook van alles er tussen wat niet altijd wenselijk is.

Zelf zou ik, hoe mooi het plafond ook is, deze eruit halen en eerst het muizen probleem verhelpen. Dit kan veel gezondheidsproblemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:36
Ik zou toch serieus overwegen om bitumen eraf te trekken en goed te isoleren. Vanaf binnen isoleren geeft kans op vochtproblemen zeker bij een badkamer. Dan ben je verder van huis en waarschijnlijk duurder uit. Vraag me af of van buitenaf serieus veel duurder is. Sloopwerk en aanbrengen PIR kan je zelf als je beetje handig bent. Eventueel nieuwe boeidelen meteen van kunstof zelf plaatsen. Scheelt je ook weer schilderkosten.

Laat je dakdekker alleen komen voor het branden en het zinkwerk.

Verder de muizen gewoon aanpakken ipv te isoleren

Dus beter niet halfbakken dingen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daansimultaan
Klopt, als er geen oplossing is waarbij de plafonds kunnen blijven ga ik sowieso aan de buitenkant isoleren, ik kan dat grotendeels zelf. Wil nu alleen geen kans laten liggen zolang ik er nog bij kan. Dank voor de reacties tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Zonder gebruik van klimaatfolie kan je ongeveer de helft van de r-waarde van de bestaande isolatie op je dak onder het dakbeschot plaatsen. In dat geval blijft het dauwpunt nagenoeg altijd buiten je dakbeschot liggen en is kans op condensvorming zeer minimaal (of met zeer acceptabele droogtijden). De 3 cm pur is alleen zo minimaal, dat deze strategie weinig zin heeft op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
De beste en risicovrije oplossing is van buitenaf isoleren.

Om materiaal in te blazen moeten er gaten gemaakt worden in je plafond. Dat doen ze niet met een 4 meter lange lans, dan kan vulling niet gegarandeerd worden en krijg je zeker problemen.
Omdat je bitumen dampdicht is moet je als je aan de binnenzijde gaat isoleren met dampopen materiaal isoleren, bv cellulose, maar dat moet dan aan de warme kant afgewerkt worden met kierloze klimaatfolie. Dat kan niet zonder je plafond te verwijderen.
Pur kan al helemaal niet want dan sluit je dakbeschot op tussen pur en bitumen, dat gaat zeker problemen geven.

je kan ook niet gaan inblazen als er nog muizen wonen, die gaan in je isolatie wonen, eten, pissen, fokken, etc.

Kortom, je bent aan de beurt qua kosten want of buitenzijde of binnenzijde eerst die red cedar plafonds eruit. Red Cedar plafonds is niet gebruikelijk, heb je een leuk monumentaal pand? Dan mag je misschien niet eens van buiten isoleren en wellicht mogen de plafonds er niet eens uit

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansimultaan
Geen monumentaal pand, wel een woning die onder architectuur is aangelegd, halverwege de jaren '70. Zal in ieder geval een vergunning nodig hebben voor isolatie buiten. Gevel lopen door tot aan de bitumen, met alleen een aluminium hoekprofiel erop, dus het aangezicht zal wel flink veranderen. Als ik dit ga doen ga ik er namelijk wel gelijk een dikke laag op leggen.
Dank voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 13:08
Ik heb zelf een jaren '70 woning met een platdak aan de voorzijde. Dit is deels de hal, maar bestaat ook uit bitumen en hout. Ik heb aan de binnenzijde de tochtplekken dicht gePURd en 16cm glaswol met klimaatfolie geplaatst. Je kunt het ook simuleren in Ubakus. Dit heb ik ook gedaan, gaat prima.

[ Voor 13% gewijzigd door aapjuh99 op 05-09-2023 09:19 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Pagina: 1