Feedback budget am5 gaming pc. Newbie in pc bouwen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelletje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-09-2023
Hey ho. Ben me een nieuwe gaming pc aan het samenstellen met het idee de am5 architectuur te gebruiken voor een bescheiden prijs. Als het een slecht idee is eventueel am4 herdenken.
Hoeft voor mij niets overdreven te zijn maar hoop wel iets aan te schaffen waarmee ik toch tenminste 5 jaar zoet ben. Mijn huidige pc destijds zelf in elkaar gestoken maar heb niet noodzakelijk enorm veel verstand van de hardware, vandaar de topic.

Wat mag het systeem gaan kosten?
<1000€

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast en ventilators werken nog altijd dus die mogen blijven. PSU (corsair cx450m) zou nog kunnen werken maar de stroomkabel connector aan de grafische kaart was deels gebarsten/gesmolten (mogelijks mijn fout, inmiddels vervangen) dus mischien geen geweldig idee om die te houden. Zowiezo liever niet spelen met de veiligheid van nieuwe dure onderdelen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bescheiden systeem dat wel effe meedraait voor gaming. Niet te veel toeters en bellen, zeker geen opzichtige led lichtjes.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen bepaalde voorkeur. Moet gewoon doen waar het voor dient.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een minimum aan stroomverbruik is altijd leuk meegenomen, stroom wordt er zeker niet goedkoper op. Beetje lawaai van de ventilators stoort niet (lichte hum is zelfs beetje sfeervol imo), maar liever niets luidruchtig.

Ga je overklokken?
Hoeft niet maar als de optie er is om het veilig te doen kan het interessant zijn. Zelf nog nooit gedaan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Heb niet enorm veel verstand van hoe alles op elkaar in te stellen, en waar te besparen en niet. Zeker op vlak van psu heb ik weinig benul welke treffelijk zijn voor de prijs. Dus wijs me graag op de stommiteiten van mijn selectie onderdelen.

Voorlopig lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 224,10€ 224,10
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 134,90€ 134,90
1VideokaartenXFX Speedster SWFT 309 AMD Radeon RX 6700 XT CORE Gaming€ 359,-€ 359,-
1ProcessorkoelingLC-Power Cosmo Cool LC-CC-94€ 10,-€ 10,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
1VoedingenZalman MegaMax (TXIIv2) 500 watt€ 39,11€ 39,11
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 39,99€ 39,99
Totaal€ 907,-

Eventueel later een nieuwe generatie ssd tovoegen als/wanneer die beter geprijst zijn. De cpu zou ook wel nog wat mogen zakken, maar ik wacht liefst niet te lang met de aanschaf, mjin huidige ram is letterlijk aan het sterven. Ben al blij dat ik geen bluescreen kreeg tijdens het typen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De voeding zit in de goed gedocumenteerde tier list in de categorie 'Avoid', zak niet veel lager dan de Seasonic B12 BC-550 als het niet veel mag kosten, goede voedingen zijn de laatste paar jaar duur geworden.
De CPU is heel erg slecht leverbaar, de AMD Ryzen 5 7600 is dat beter. De LG koeler is niet beter dan de Wraith Stealth die met de 7600 meekomt, als je iets stillers wilt neem dan de DeepCool AG400.

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 02-09-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:42
Eens met @martyw. Beter de 7600 nemen en iets meer uitgeven aan de voeding en processor koeler.
Op deze 6750XT krijg je momenteel 50 euro cashback.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 134,90€ 134,90
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6750 XT OC Edition€ 391,-€ 391,-
1ProcessorkoelingDeepCool AG400€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 98,78€ 98,78
1VoedingenMSI MAG A550BN€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 39,99€ 39,99
Totaal€ 989,52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelletje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-09-2023
Had inderdaad gehoopt dat de 7500F beetje economischer ging zijn met de lagere specs, maar het is mischien wat lang wachten tot die beter verkrijgbaar is.
Is de AMD Ryzen 5 7600X voor vergelijkbare prijs interessant of tegenover de 7600 of neemt die te veel stroom? Ik begrijp dat de 7600 beter is te overclocken, maar heb ik niet veel verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De 7600 en 7600X zijn erg vergelijkbaar. De hele Ryzen 7000's is ontzettend energie-efficient op middelhoge kloksnelheden, bij de 7600 wordt dat benut om met toch best wel prima kloksnelheden heel energie-efficient te zijn (en daarmee genereert die ook weinig warmte). De X-varianten klokken nog net een stukje hoger, dat scheelt in prestaties niet heel veel maar daardoor worden ze wel een stuk onzuiniger/warmer. Dat geldt vooral voor kloksnelheden op alle cores tegelijk, in single-core toepassingen zijn ze nagenoeg identiek.

Met mijn eco-petje op vind ik de prestaties en het energieverbruik van de non-X-modellen veel beter in balans, maar aan de andere kant: als je een X-model hebt kun je in de BIOS ook gewoon "eco-mode" aanzetten en dan heb je effectief hetzelfde.

Overklokken voegt naar mijn mening niet veel meer toe tegenwoordig, omdat AMD en Intel al jaren sterk met elkaar concurreren persen ze er standaard bijna alle prestaties uit die er in zitten. OC'en is leuk om een record te zetten en omdat het kan maar je bent vooral je stroomrekening aan het OC'en.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 03-09-2023 13:47 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asthaparhim
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-07 08:04
Even een aanvulling op bovenstaand, in Windows kan je ook zoeken naar edit Power Plan / Energiebeheer.
Van daar kan je ook een stand instellen op Power Saver, Balanced of High Performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:34
Eventueel later een nieuwe generatie ssd tovoegen als/wanneer die beter geprijst zijn.
Toevallig heeft de redactie een artikel gepubliceerd. De strekking was zo'n beetje dat de SSD prijzen alleen maar omhoog kunnen gaan in de toekomst. Ik kan even het artikel niet vinden, maar het is van een paar dagen geleden. Misschien is het daarom wijs om voor een 2TB schijf te gaan.
Pagina: 1