Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Huisinstallatie voor duurzame energie - hoe verder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ErwinE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-02 20:57
In de afgelopen twee jaar hebben we in ons huis een aantal duurzame oplossingen gerealiseerd. De afzonderlijke oplossingen functioneren op zichzelf goed. Maar, een aantal zaken vind ik toch onwenselijk of onvoldoende. Het doel van deze posting is om inzichten te verkrijgen en ideeen te delen over hoe verbeteringen kunnen worden gerealiseerd.

Het huis is een twee-onder-een-kap-woning van ongeveer 20 jaar oud met vloerverwarming op de begane grond en een flink oppervlak aan plat dak.

Verduurzaming:
  • 10 stuks PV-panelen van 360WP elk, met een SAJ RS 3.6K omvormer, inclusief eSolar AIO3 module.
  • 6 stuks Triple Solar Large PVT-panelen van 375WP elk, met een SolarEdge SE3500H omvormer.
  • EcoForest EcoGEO C2 warmtepomp, met een Eplucon ThTouch thermostaat- en bedieningsunit, en een Eastron SDM630 Modbus V2 energiemeter in de meterkast. De warmtepomp gebruikt de Triple Solar panelen om energie uit de buitenlucht te halen.
  • Easee Home laadstation voor de electrische auto (EV), met een Easee Equalizer op de P1-poort van de slimme meter.
  • Een NanoPI R4S server met connectie naar de P1-poort van de slimme meter en de modbus van de warmtepomp. Met eigen Pyhton-“middleware” kan ik de modbus, de P1-poort en de portal van SolarEdge uitlezen. Alles wordt weggeschreven naar een InfluxDB-instantie op dezelfde NanoPI. Geen aansturing van de installatie, puur monitoring.
De afzonderlijke componenten doen hun werk zonder grote problemen. Het zijn de volgende zaken waarover ik niet tevreden ben:
  • De ThTouch module
  • Het functioneren van de energiemeters
  • De Easee app
  • Data, geslotenheid van de apparaten en verplicht gebruik van de portals
De ThTouch module
Als onderdeel van de installatie is een ThTouch in de woonkamer gerealiseerd. Leverancier Eplucon wekt hoge verwachtingen, maar die worden niet waargemaakt. Er is geen echte documentatie. De “slimme functies” zijn nogal beperkt en werken niet in de praktijk. We gebruiken de ThTouch als een thermostaat en afstandbediening voor de warmtepomp. Er is verbinding met de Eastron energiemeter in de meterkast, een snel en veelzijdig apparaatje. De ThTouch gebruikt enkele meetwaarden voor het vermijden van overbelasting van de elektrische installatie in huis (zie verderop). Ook kan een overschot aan energie (teruglevering door de zonnepanelen) worden gedecteerd. Dat overschot wordt dan gebruikt om het warmwater een paar graden extra te verwarmen, of door de kamer wat warmer te stoken. En dat op een moment waarop de zon al op de ramen schijnt. Het idee van dat laatste is dat er extra warmte in de kamer wordt opgeslagen. Een marginaal effect in onze situatie.

Het functioneren van de energiemeters
Als onderdeel van de installatie zijn er twee energiemeters actief. De Eastron die met de ThTouch samenwerkt, en de Easee Equalizer voor het Easee laadstation. Doel daarvan is optimalisatie en het voorkomen van overbelasting.
De Easee Equalizer verlaagt de laadstroom naar de EV als de hoofdzekering overbelast dreigt te raken. Volledig configureerbaar, en werkt prima.
Op basis van de metingen van de Eastron kan de ThTouch besluiten de warmtepomp uit te zetten, om overbelasting te voorkomen. Configureerbaar en werkt ook prima.
De Easee Equalizer leest de P1-poort uit, de Eastron meet direct de electrische installatie. Hierdoor is de Eastron iets sneller met de resultaten. Gevolg is dat bij dreigende overbelasting de warmtepomp wordt uitgeschakeld, nog voordat de Easee Equalizer kan besluiten de laadstroom voor de auto te verlagen. Als gevolg hier van blijft de warmtepomp uitgeschakeld zolang het laden van de EV duurt. Een race condition.
Dit kan een probleem worden in de winter. Het laden van de EV met beperkte laadstroom kan een halve dag of meer duren, en zo lang kan de warmtepomp niet uitgeschakeld blijven. Dat kan opgelost worden door veel korter op vol vermogen de auto te laden. Maar, dat moet dan handmatig gedaan worden. En het was nu juist de bedoeling om de zelf opgewekte energie automatisch optimaal te laten gebruiken, ook op zonnige winterdagen, waarbij de laadstroom voor de EV wordt afgestemd op opgewekte en gebruikte energie in huis. En de warmtepomp zou voorrang moeten krijgen.

De Easee app
Met de Easee app wordt het laadstation van de EV bediend en kan ik meekijken met de laadsessie. Een van de functies is om de maximale laadstroom te beperken, bijvoorbeeld om zo veel mogelijk zelf opgewekte energie te gebruiken voor het laden. Geregeld, ongeveer een keer per twee weken, lijkt de app de controle kwijt te zijn. Verandering van laadregime wordt zonder foutmelding compleet gemeld, maar wordt niet uitgevoerd. De getoonde meetgegevens lijken dan actueel, maar zijn gebaseerd op wat de app denkt te hebben ingesteld, niet op wat er werkelijk gebeurt. Dit kan vaak alleen opgelost worden door het laadstation van de netspanning te halen, en de gekoppelde apparaten (laadstation en equalizer) uit de app te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Beperking van de laadstroom is een beta-functionaliteit, dus reclameren heeft weinig zin.

Data, geslotenheid van de apparaten en verplicht gebruik van de portals
Voor de ThTouch, het Easee-laadstation en de omvormers van SAJ en SolarEdge geldt: de toegang tot de ruwe data is opzettelijk afgeschermd. Ieder merk heeft zijn eigen portal om de kopers van hun producten op eenvoudige wijze een gepersonaliseerd inzicht te geven in de gegevens van hun installatie. Dat laatste is nodig omdat het consumentenproducten zijn. Maar, ik heb in de praktijk niet de keuze om af te zien van het voeden van de externe servers en de informatie van de installaties op mijn eigen site op een andere manier te verkrijgen.

Hoe nu verder?
De balans op dit moment is dat de onderdelen van onze samengestelde huisinstallatie op zichzelf naar behoren werken, maar dat er diverse problemen zijn die allemaal aan de meegeleverde software toe te schrijven zijn. Dit varieert van bugs (Easee app), tot niet waargemaakte pretenties (ThTouch) en zogenaamd slimme oplossingen die niet meer werken als er een andere, ook slimme oplossing meedoet (energiemeters). Er is gebrek aan interoperabiliteit en eenvoudige toegang tot de eigen data. In alle gevallen gaat het om software die onderdeel is van een installatie waarvoor betaald is. Er was bij bestellen geen keuzemogelijkheid voor de software. Meestal was vooraf niet duidelijk wat de softwarematige oplossing zou zijn. De keuze voor het delen van onze data met de fabrikant, voor de portal en wie weet wat nog meer, is er feitelijk ook niet, omdat zonder de portal de oplossing minder compleet is, en omdat de data niet op een andere manier beschikbaar is.

Dat is de balans op dit moment, want het gaat veranderen. Wat mij betreft hoeft niet alles volledig aangestuurd worden met een eigen home automation oplossing. De doelen zijn:
  • Loskomen van de portals en stoppen met het versturen van de data naar servers op internet.
  • Logs en monitoring (gebruiksdata) op een andere manier uit deze apparaten verkrijgen voor eigen gebruik.
  • Een oplossing voor het “race condition” probleem met de energiemeters, zodat het laden van de EV zo veel mogelijk gebruikmaakt van het stroomoverschot overdag, maar wel de andere grote verbruikers, inclusief de warmtepomp, voorrang geeft.
De Easee app geef ik nog even de tijd. Het probleem met de stabiliteit zal ik melden, en wordt mogelijk in toekomstige releases aangepakt.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met informatie over (alternatieve) oplossingen zodat ik de vervolgstappen kan bepalen.

[ Voor 0% gewijzigd door ErwinE op 02-09-2023 20:33 . Reden: Kleine foutjes met copy-paste ]

Alle reacties

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:51
https://community.home-as...v-charging-station/186474

SolarEdge werkt ook in home assistant.

Geen idee hoe je verder technisch onderlegd bent. Maar ik zou proberen alles in home assistant te hangen en dat als centrale interface/ sturing te gebruiken.

(Al dan niet naast de rest)

Kost wat tijd...

android since G1.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik reageer puur uit nieuwsgierigheid...

Hoe werkt de warmtepomp nog met de PVT als het écht goed vriest? Hoeveel vermogen behaal je dus zonder gebruik van element ( bij welke temperatuur zo ver mogelijk onder 0)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Nu online
Maar niet met behoud van inzicht op Optimizer niveau helaas.

Er is een HA/hacs plugin die Optimizer laat zien, maar dat is monitoring.solaredge.com scrapen, dus gaat losgekoppeld niet werken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Squixx
Ronald schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:06:
[...]

Er is een HA/hacs plugin die Optimizer laat zien, maar dat is monitoring.solaredge.com scrapen, dus gaat losgekoppeld niet werken
Ronald schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:06:
[...]

Vraag is, hoe erg is dat. Op dit punt is vooral het probleem 1001 interfaces. In dagelijks gebruik heb je die data meestal toch niet nodig

Breng de dingen die je wel dagelijks wil hebben bij elkaar en je bent al een heel eind.

android since G1.

• ErwinE
Ronald schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:03:
Ik reageer puur uit nieuwsgierigheid...

Hoe werkt de warmtepomp nog met de PVT als het écht goed vriest? Hoeveel vermogen behaal je dus zonder gebruik van element ( bij welke temperatuur zo ver mogelijk onder 0)?
We hebben de warmtepomp met PVT nu een jaar. In december was het een paar dagen -5°C overdag en nog wat kouder 's nachts, met weinig zon. Toen stond de warmtepomp de hele dag te verwarmen. De kamer bleef goed op temperatuur. Snel de kamer een graadje warmer maken is er dan niet bij. Het houdt richting -10°C wel op, verwacht ik. Dan gaat hij dus volledig verwarmen met het element voor bijstook: rond de 4kW, 24 uur per dag. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de hoeveelheid zonneschijn.

• ErwinE
Squixx schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:26:
[...]
Breng de dingen die je wel dagelijks wil hebben bij elkaar en je bent al een heel eind.
[...]
Het gaat me vooral om de dagopbrengst en het opgewekte vermogen over de dag. Om te zien hoe het loopt, en ook om afwijkingen te ontdekken.

• Squixx
ErwinE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:34:
[...]

Het gaat me vooral om de dagopbrengst en het opgewekte vermogen over de dag. Om te zien hoe het loopt, en ook om afwijkingen te ontdekken.
Ja precies, als dat dan via de SolarEdge backend loopt is prima. Zo heb ik het ook al jaren in home assistant

Super handig om alles op 1 plek te hebben.

Daarnaast, het orginele systeem blijft gewoon werken. Dus mocht je wat verkeer doen, blijft de basis gewoon goed

android since G1.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

even voor de duidelijkheid:

is het doel nu om al je bestaande "slimme" dingen "iets" met elkaar te laten doen of wil je daadwerkelijk energie besparen? die 2 dingen hebben namelijk in de basis weinig met elkaar te maken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• ErwinE
flippy schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:44:
even voor de duidelijkheid:

is het doel nu om al je bestaande "slimme" dingen "iets" met elkaar te laten doen of wil je daadwerkelijk energie besparen? die 2 dingen hebben namelijk in de basis weinig met elkaar te maken.
De data van de verschillende onderdelen van de installatie zou ik graag in eigen beheer willen combineren in een dashboard / rapportagetool. Vooral om inzicht in opbrengst en verbruik te hebben. Uiteraard ook om te kunnen zien of sommige zaken misschien niet optimaal uitpakken.

Het in detail, vanuit een enkele applicatie, alle componenten te kunnen aansturen is geen doel op zichzelf. De afzonderlijk onderdelen van de installatie zijn op dit moment goed aan te sturen, zodat ze doen wat ze moeten doen. Maar, ik ben op zoek naar een betere samenwerking tussen de onderdelen, zodanig dat de zelf opgewekte stroom zo veel mogelijk direct wordt gebruikt. En met zelf te kiezen prioriteiten, zodat het laden van de EV niet automatisch voorrang krijgt op de verwarming. En dat zonder het zelf de hele dag te hoeven aansturen. Dat is wat er ontbreekt.

• flippy
  • Niet online

flippy

ErwinE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:11:
[...]

De data van de verschillende onderdelen van de installatie zou ik graag in eigen beheer willen combineren in een dashboard / rapportagetool. Vooral om inzicht in opbrengst en verbruik te hebben. Uiteraard ook om te kunnen zien of sommige zaken misschien niet optimaal uitpakken.

Het in detail, vanuit een enkele applicatie, alle componenten te kunnen aansturen is geen doel op zichzelf. De afzonderlijk onderdelen van de installatie zijn op dit moment goed aan te sturen, zodat ze doen wat ze moeten doen. Maar, ik ben op zoek naar een betere samenwerking tussen de onderdelen, zodanig dat de zelf opgewekte stroom zo veel mogelijk direct wordt gebruikt. En met zelf te kiezen prioriteiten, zodat het laden van de EV niet automatisch voorrang krijgt op de verwarming. En dat zonder het zelf de hele dag te hoeven aansturen. Dat is wat er ontbreekt.
denk dat hier wat misgaat in de gedachtengang. de energie gebruiken zodra je die opwekt is leuk als filosofische discussie maar in 99% van de gevallen (ik praat nu even uitsluitend over verwarmen en niet het PVT deel) staat zo'n opstelling haaks op het efficienter krijgen van een installatie. als goedkoper (en dus efficienter) stoken het uiteindelijke doel is (de monitoring ervan laat ik even in het midden) moet je niet kijken naar je warmtepomp tegelijk laten meelopen maar om die te laten lopen op een manier dat je aanvoertemperatuur zo laag mogelijk is, en dat doe je niet door extra veel/hoog te stoken als je panelen wat produceren. alle winst die je in theorie zou maken verdampt weer door je onnodig hogere stook/aanvoertemperatuur.

men moet ook eraan denken dat de verwaming bar weinig doet als de PV energie produceert, dus je moet zoizo je scope beperken tot de periode waar verwarming noodzakelijk is. dus ongeveer de 1500~1800 stookuren verdeeld over de winterperiode, juist de periode waar PV het minste werkt. daarbuiten draait de warmtepomp niet dus het overgrote deel van het jaar is simpelweg niet relevant. dus goed in de gaten houden hoeveel tijd je eraan wilt besteden versus hoeveel netto winst het op levert.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 02-09-2023 22:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• ErwinE
flippy schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:16:
[...]
men moet ook eraan denken dat de verwaming bar weinig doet als de PV energie produceert, dus je moet zoizo je scope beperken tot de periode waar verwarming noodzakelijk is. dus ongeveer de 1500~1800 stookuren verdeeld over de winterperiode, juist de periode waar PV het minste werkt. daarbuiten draait de warmtepomp niet dus het overgrote deel van het jaar is simpelweg niet relevant. dus goed in de gaten houden hoeveel tijd je eraan wilt besteden versus hoeveel netto winst het op levert.
Ja, dit is wel een goed inzicht. We hebben slechts één winter ervaring met warmtepomp, maar nog zonder EV-lader. De afgelopen winter ging de verwarming ook overdag geregeld aan.

Optimaliseren van de performance van de warmtepomp is een ander verhaal. In eerste instantie wil ik voorkomen dat de warmtepomp altijd verliest. Het EV-laden kan wel even wat langzamer als de warmtepomp ingeschakeld is, maar dat gebeurt dus niet.

Op een heldere dag produceren de PV-installaties stroom. Ik wil teruglevering zo veel mogelijk voorkomen, door overdag de vaatwasser en wasmachine aan te zetten. En de EV-lader met beperkte laadstroom. Dat kunnen de PV-installaties in de winter niet compleet voeden, maar dat is niet erg: het moet toch gebeuren, en liever de zelf opgewekte stroom helemaal gebruiken plus nog wat extra van het net, dan terugleveren en op een ander moment veel van het net halen. De warmtepomp moet overdag toch echt wel een aantal keren werken. De warmtepomp en EV-lader hebben voorzieningen om dit zelf af te stemmen. Maar in de praktijk werkt dat niet samen. En moet ik er zelf om denken dat de warmtepomp gelegenheid krijgt om te werken. En dat was niet de bedoeling van een installatie die "slim" met het stroomgebruik kan omgaan.

• Ronald
  • Nu online
ErwinE schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:27:Dan gaat hij dus volledig verwarmen met het element voor bijstook: rond de 4kW, 24 uur per dag. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de hoeveelheid zonneschijn.
Dank, al vind ik de formulering lastig te interpreteren. 4kW WP+element samen dus? Hoeveel draagt het element bij in die situatie?

Verder is het een afrader om solaredge los te koppelen van het portal. Is er wel ondersteuning nodig dan kan solaredge support je (installateur, mits die nog bestaat) niet helpen… solaredge support is officieel niet voor particulieren, maar zijn vaak toch behulpzaam.

• ErwinE
Ronald schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:19:
[...]
Dank, al vind ik de formulering lastig te interpreteren. 4kW WP+element samen dus? Hoeveel draagt het element bij in die situatie?
[...]
Het elektrisch element voor bijstook levert maximaal 4kW, bedoelde ik. In de gegevens waarover ik nu beschikking heb kan ik het niet goed zien, wanneer en met welk vermogen er bijstook wordt gedaan.

• ErwinE
Squixx schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:45:
https://community.home-as...v-charging-station/186474

SolarEdge werkt ook in home assistant.

Geen idee hoe je verder technisch onderlegd bent. Maar ik zou proberen alles in home assistant te hangen en dat als centrale interface/ sturing te gebruiken.
[..]
Dank. Met Home Assistant heb ik nog geen ervaring. Dat van de Easee op Home Assistant wist ik niet. De forum-topics over de SolarEdge inverter heb ik gelezen. De uitvoering moet ik nog doen.

• flippy
  • Niet online

flippy

ErwinE schreef op zondag 3 september 2023 @ 07:54:
[...]

Ja, dit is wel een goed inzicht. We hebben slechts één winter ervaring met warmtepomp, maar nog zonder EV-lader. De afgelopen winter ging de verwarming ook overdag geregeld aan.

Optimaliseren van de performance van de warmtepomp is een ander verhaal. In eerste instantie wil ik voorkomen dat de warmtepomp altijd verliest. Het EV-laden kan wel even wat langzamer als de warmtepomp ingeschakeld is, maar dat gebeurt dus niet.

Op een heldere dag produceren de PV-installaties stroom. Ik wil teruglevering zo veel mogelijk voorkomen, door overdag de vaatwasser en wasmachine aan te zetten. En de EV-lader met beperkte laadstroom. Dat kunnen de PV-installaties in de winter niet compleet voeden, maar dat is niet erg: het moet toch gebeuren, en liever de zelf opgewekte stroom helemaal gebruiken plus nog wat extra van het net, dan terugleveren en op een ander moment veel van het net halen. De warmtepomp moet overdag toch echt wel een aantal keren werken. De warmtepomp en EV-lader hebben voorzieningen om dit zelf af te stemmen. Maar in de praktijk werkt dat niet samen. En moet ik er zelf om denken dat de warmtepomp gelegenheid krijgt om te werken. En dat was niet de bedoeling van een installatie die "slim" met het stroomgebruik kan omgaan.
met een EV is teruglevering totaal niet aan de orde. met zelfs een simpele zappi kan die met de CT klemmen actief de teruglevering meten en constant de auto te opdracht geven om het laadvermogen bij te stellen.
probleem is dat in de winter je absoluut niet voldoende produceert om uberhaupt iets in je EV te stoppen als je ook nog de rest van je huis en een warmtepomp aan moet drijven. dus die situatie moet je eigenlijk gewoon negeren. het is VEEL belangrijker om ervoor te zorgen dat je warmtepomp minder verbruikt en constanter loopt.

als over een paar jaar de salderingsregeling op de schop gaat moet je een PV omvormer kopen die ook een accu op kan laden om te bufferen. dan kan je al je energie opslaan en later afgeven. de mmanier wat je nu probeert te doen met "NU productie = NU verbruiken" werkt gewoon averechts als je efficent met je geproduceerde kilowattjes om wilt gaan. maar zolang de saldering er is komt zo'n upgrade gewoon niet uit en moet je de EV lader en de warmtepomp gewoon hun ding laten doen om zo efficient mogelijk bezig te gaan.

vergeet ook niet dat een EV te langzaam opladen ook meer verbruikt dan gewoon de volle 11kW erin stampen en een WP onnodig hard laten lopen om maar energie te verbruiken als de PV wat doet (in de winter) haaks staat op efficientie en zuinig omgaan met wat je produceert. vooral in de winter wil je dat juist voorkomen. een thuisaccu met een hybride omvormer met de WP achter de EPS uitgang van de omvormer kan dit hele gedoe gewoon in 1x oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 03-09-2023 10:12 ]

• ErwinE
Dank hiervoor. De meeste van je adviezen volg en onderschrijf ik.
met een EV is teruglevering totaal niet aan de orde. met zelfs een simpele zappi kan die met de CT klemmen actief de teruglevering meten en constant de auto te opdracht geven om het laadvermogen bij te stellen.
Ja, zou moeten, en doet de Easee Equalizer ook. Probleem is de energiemeter van de warmtepomp die sneller ingrijpt dan de Easee. Onderling voorrang verlenen door de stroomgebruikers gebeurt wel, maar met de verkeerde prioriteit.
probleem is dat in de winter je absoluut niet voldoende produceert om uberhaupt iets in je EV te stoppen als je ook nog de rest van je huis en een warmtepomp aan moet drijven. dus die situatie moet je eigenlijk gewoon negeren.
In de winter wekken de panelen niet genoeg stroom op. Maar, et is nog steeds wel aantrekkelijk om het volledige overschot op te gebruiken. De EV moet toch geladen worden. Dan maar op een moment dat iedere vorm van overschot gebruikt wordt. Het hangt nogal van het weer af. Op een zonnige winterdag heeft de warmtepomp in de ochtend weinig werk als de zon op de ramen staat. In de middag werkt dat minder goed, en moet de warmtepomp vaker aan.
het is VEEL belangrijker om ervoor te zorgen dat je warmtepomp minder verbruikt en constanter loopt.
Daarvoor moet eerst de warmtepomp kunnen inschakelen wanneer nodig. En, tijdens laden van de EV gebeurt dat niet automatisch. Daar wil ik, ook vanwege het gebruik van het overschot, niet zelf voortdurend op ingrijpen. En dit zal mijns inziens eerst opgelost moeten worden.
als over een paar jaar de salderingsregeling op de schop gaat moet je een PV omvormer kopen die ook een accu op kan laden om te bufferen. dan kan je al je energie opslaan en later afgeven. de mmanier wat je nu probeert te doen met "NU productie = NU verbruiken" werkt gewoon averechts als je efficent met je geproduceerde kilowattjes om wilt gaan. maar zolang de saldering er is komt zo'n upgrade gewoon niet uit en moet je de EV lader en de warmtepomp gewoon hun ding laten doen om zo efficient mogelijk bezig te gaan.
Over een accu ben ik nog niet uit. Eerst maar even kijken hoe dat zich ontwikkelt.Geen probleem om de EV snel op te laden als de omstandigheden het vragen. Maar, als er overschot is, wil ik dat bij voorkeur wel gebruiken in plaats van terugleveren, ongeacht salderingsregeling. En dat lukt niet goed.

• Ronald
  • Nu online
De WP, zonder het element, is een prioriteit verbruiker, die geen hoge belasting geeft een dus wat mij betreft niet achter loadbalancer hoort.

Alleen het element, hopelijk op aparte groep zou het mogelijk waard zijn.

• ErwinE
Ronald schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:21:
De WP, zonder het element, is een prioriteit verbruiker, die geen hoge belasting geeft een dus wat mij betreft niet achter loadbalancer hoort.

Alleen het element, hopelijk op aparte groep zou het mogelijk waard zijn.
Het elektrisch element voor bijstook zit op een aparte groep, maar wel op dezelfde fase als de groep van de warmtepomp. De Eastron e-meter meet alles van de afzonderlijke fasen, maar de ThTouch kijkt alleen naar het totaal. Dus, de opstelling die de ThTouch voor load balancing gebruikt kan dit onderscheid niet maken.

Ik denk dat de ThTouch een te lage grenswaarde gebruikt bij het besluit om de warmtepomp uit te schakelen. Zoals je schrijft: de warmtepomp alleen neemt niet zo veel vermogen, tussen 1 en 2 kW. Dat moet makkelijk kunnen, zelfs in combinatie met laden EV en bijvoorbeeld de vaatwasser.

Probleem hier is dat de ThTouch zonder echte documentatie is gekomen. Er zijn wel een paar instellingen die hiermee te maken hebben ("vermogensbegrenzing"), maar hoe of en hoe ik kan configureren wanneer er voldoende of te weinig beschikbaar vermogen is: geen idee. Dat zal ik bij Eplucon navragen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je auto laden kan toch nooit belangrijker zijn dan je woning verwarmen? Lekker een eenvoudige thermostaat aan je WP, want hoeveel 'bedien' je die nou? icm vloerverwarming is dat toch gewoon altijd aan en regelt het zichzelf?
Dan die ThTouch de deur uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:53
koel je ook met je warmtepomp?
Ik heb het elektrische element uitgezet (want is COP=1, het element wordt nog wel gebruikt voor de legionella run schat ik in), en ik ben er de winter prima mee doorgekomen.
Pagina: 1