Ledstrips gekocht, geleverde connectoren zijn grote bocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Het plan was om een lichtkoof met ledstrips te hebben in mijn kantoor. De koof is er, de strips hangen erin, maar het is al meer dan een half jaar een enorm drama, en ik ben er ondertussen echt spuugzat van.

Het probleem zijn de 'connectoren' die ze meeleveren.

De bedoeling is dat je de ledstrip doorknipt op de lijn en dan in de connector legt, dicht klikt, en klaar. Klinkt simpel genoeg. Maar het werkt zeer zeker niet betrouwbaar. De verlichting blijft maar uitvallen, knipperen en haperen. Als je dan een keer aan de connector zit, er op duwt bijvoorbeeld, springen ze weer aan.

Ik heb geklaagd bij de webshop, die zeggen dat ze dan maar moet solderen, iets dat ik zeer uitdrukkelijk niet wilde doen, want ik heb er het schurft aan en zeker zulk klein prutswerk. Ik heb connectors gekocht, en zie zouden dan niet goed zijn, dus ze hebben nieuwe gestuurd.

De oude zien er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTWhos3OGAvBqM0bS1KXgd_Xbek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtryiRhzZUbwloz7dDcwp5Wf.jpg?f=fotoalbum_large

ja, je ziet het goed, dat zijn brandsporen.

Ze hebben meerdere issues:

- als je de strip precies op de streep doorknipt is de connector te lang: hij steekt dan onder de sleepcontacten door
- als je de contacten lang genoeg knipt dat dit geen probleem is, verlies je de volgende sectie (die moet je dan wegknippen)
- de sleepcontacten liggen vaak niet goed en als je de strip erin schuift zitten ze er naast (de strip kan niet heen en weer bewegen in de connector)
- het contactvlak tussen contact en strip is zo mogelijk nog veel kleiner (de hele connector is minder dan anderhalve centimeter breed, voor schaal) en je moet vaak de connector buigen met een schroevendraaier om te zorgen dat hij de strip raakt
- de connectoren worden warm en de boel gaat uitzetten/krimpen, met als gevolg dat de bovenkant bol gaat staan, en dan vallen ze uit
- door het constante slechte contact en de daardoor ontstane weerstand krijg je hitte, de connectoren smelten het plastic en de onderkant van de strip (die van papier is) verbrand

Welnu, ik heb duidelijk gemaakt aan de webshop dat ik best (flink) wat meer wil betalen voor fatsoenlijke connectoren, en niet deze rotzooi, maar dit is alles wat ze hebben en anders moet ik maar solderen (ik heb van te voren duidelijk gemaakt dat ik dat niet wilde).

Maar voor de vorm heb ik dat eens geprobeerd, en de contacten op de strip accepteren om een of andere reden gewoon geen soldeer. Ik gebruik een fijne tip, de bout is goed heet, ik heb de draad vooraf vertint en zet de bout op het te solderen vertinde draadeind (en niet direct op de strip want dan smelt deze) - precies zoals YT guides ook zeggen dat het hoort, maar de soldeer valt na koelen/drogen gewoon van de strip af en blijft niet zitten.

Dit was een set strips en connectoren (incl driver) van 250 euro en daarvoor had ik echt gehoopt geen rotzooi te kopen. De winkel wil me niet helpen en zegt effectief dat het mijn eigen probleem is. Ik ben hier echt uiterst ontevreden mee, ik moet hier werken en heb nu vaak geen goede verlichting omdat de boel steeds uitvalt.

Wat te doen? Heb ik rechten de boel terug te sturen? Zijn er betere systemen te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Solderen doe je dan ook met flux, niet droog. Op het moment dat je dat hebt probeer je het nog eens en zul je merken dat het wel hecht en blijft zitten.

En ja, die clipjes zijn bagger. Het komt er bijna op neer dat je de clipjes vast moet solderen om ze goed te laten werken, wat uiteraard niet te bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:50
Dat zijn inderdaad geen sleep/klemcontacten, maar soldeerpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dus jullie zeggen dat de connectoren vastsolderen ook moet werken? Ik gebruik Velleman Resin Core 60/40, bij mijn weten geschikt voor elektronica (ook altijd gedaan trouwens, ging altijd goed).

[ Voor 49% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-09-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou de webshop gewoon in gebreken stellen binnen de garantietermijn en ze het laten oplossen.

Willen ze dat niet, prima dan ontbind je de koop en vorder je het geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:50
Ja, dat is de enige manier om dat met die connectoren betrouwbaar te laten werken.
60/40 soldeer zou daar prima voor moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
luukske schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:34:
Ja, dat is de enige manier om dat met die connectoren betrouwbaar te laten werken.
60/40 soldeer zou daar prima voor moeten zijn.
Nou, net geprobeerd, niks hoor. Na het gesoldeerde contact niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
https://www.ledstripxl.nl...ed-strips-ip65.html?gad=1

blijkbaar bestaan er dus wel andersoortige connectoren die je op de strip knijpt zoals met UTP stekkers. Maar die levert deze shop (waar ik gekocht heb) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Gebruik je wel flux? En vertin je de strip vooraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Sethro schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:47:
Gebruik je wel flux? En vertin je de strip vooraf?
De guides zeggen de bout niet direct op de strip te zetten omdat deze dan smelt, en dat bleek ook bij het vastsolderen van de strip in de witte connector. Je moet de bout dan iets langer vasthouten dat het metalen contact warm genoeg word zodat de soldeer gaat vloeien en dan zie je de plastic bovenlaag van de strip al smelten.

Dus de draad heb ik vooraf vertind, de strip niet. Maar toen ik dat achteraf op een reststuk strip wel probeerde (gewoon om te kijken of dat het probleem was) wilde de soldeer gewoon totaal niet pakken op het koper. Het lijkt wel of er een laklaag overheen zit.

Flux zou met deze soldeer niet moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Flux heeft etsende werking. Dat helpt oppervlakte schoon te maken en de hechting te verbeteren. Losse flux doet dat veel beter dan draad met flux.

En tin pakt pas op het koper als deze beide heet genoeg zijn. Tin wat eraf valt is niet gehecht en dat komt meestal door te lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Sethro schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:57:
Flux heeft etsende werking. Dat helpt oppervlakte schoon te maken en de hechting te verbeteren. Losse flux doet dat wat beter dan draad met flux.

En tin pakt pas op het koper als deze beide heet genoeg zijn. Tin wat eraf valt is niet gehecht en dat komt meestal door te lage temperatuur.
Ik wil je geloven, maar zodra het koper heet genoeg word om wel enigzins te pakken, begint de strip eromheem te smelten. Deze ledstrips zijn ongelofelijk klein, een centimeter breed ten hoogste, misschien nog niet eens. Het kan niet veel hitte absorberen.

En dit is ook precies waarom ik ze duidelijk om een soldeerloze oplossing heb gevraagd, ik wil dit gezeik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-09-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat betekent dat je snel moet werken. Gebruik je al losse flux? Dat maakt het solderen makkelijker en de tin hecht sneller. De stukjes koper met fijn schuurpapier blank maken helpt ook.

Soms kan je een tang 5 mm voorbij het soldeerpunt klemmen (elastiekje op het handvat), om de warmte af te voeren en zo het gedeelte verderop te beschermen.

Wat voor een strip heb je?

[ Voor 101% gewijzigd door TBTL op 02-09-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
TBTL schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:01:
Dat betekent dat je snel moet werken. Gebruik je al losse flux? Dat maakt het solderen makkelijker en de tin hecht sneller. De stukjes koper met fijn schuurpapier blank maken helpt ook.

Soms kan je een tang 5 mm voorbij het soldeerpunt klemmen (elastiekje op het handvat), om de warmte af te voeren en zo het gedeelte verderop te beschermen.

Wat voor een strip heb je?
Geen idee van een merk, ze komen van de "ledstripkoning" en zijn qua wattage zo gekozen dat de de 100w van de led driver niet overstijgen, er is totaal ongeveer 12m ledstrip aanwezig in twee secties van ~6 meter.
Pagina: 1