Nieuwbouw bedraad/draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-08 09:29
Hi,

Onze nieuwbouwwoning is zojuist opgeleverd. Ik wilde graag een goede set kopen zoals de Asus XT9, maar vraag mij af of het een overkill is.

Er wordt veel gedownload en gegamed in huis (1000mbit), maar er zijn ook loze leidingen naar de woonkamer en zolder (waar het meest wordt gedaan). Op de eerste verdieping is draadloos prima.

Is de XT9 dan een overkill of prima? Of andere suggesties. Met de cashback lijkt het me namelijk een hele goede deal.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
De eerste vraag, waarom zou een xt9 een goed iets zijn.
2de vraag. Waarom is dit een goede deal?
3de vraag wat is je budget

Daarnaast zou je eigenlijk gewoon ap op draad moeten monteren,
Welke in je meterkast op de router/modem aangesloten worden via een poe switch of injectie...

Wat trekt je naar een mesh set dinges toen?
Mesh is misschien een leuke oplossing voor huizen zonder internet aansluitingen binnen maar je hebt de kabels al liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door jack zomer op 02-09-2023 17:28 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
Bedankt voor je snelle reactie!

Goed draadloos gebruik en de mogelijkheid om veel apparaten te kunnen aansluiten was vooral mijn motivatie.

Maar zoals jij het uitlegt lijkt mij het dan ook overbodig(?) maar wat zou je dan in de woonkamer en/of zolder neerzetten om meerdere apparaten aan te kunnen sluiten?

Overigens is 250/300 uitgeven prima wat mij betreft voor een goed netwerk thuis dat toekomstbestendig is.

[ Voor 14% gewijzigd door Fruit89 op 02-09-2023 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:06
Draadloos is leuk, bedraad is beter.

Zorg dat je op elke verdieping een bedrade aansluiting hebt liggen en sluit daar eventueel een AP op aan. Ben je voor de rest van je tijd in je woning helemaal happy.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-09 18:19
Ik zou zoveel mogelijk apparaten bedraad aansluiten en dan de clusters van die apparaten opsporen.
In mijn geval is dat de woonkamer en de zolder.
Beide clusters hebben een switch en zijn met een kabel verbonden met de meterkast.
Deze clusters zijn vaak ook mooie punten op APs te installeren voor een mooi draadloos netwerk voor de overige apparatuur

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
Top dankje! Wat zou een goede AP zijn in mijn geval? Op zolder bijvoorbeeld PC, smart tv en Xbox draadloos. Woonkamer PS5 en een Nvidia shield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Fruit89 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:30:
Overigens is 250/300 uitgeven prima wat mij betreft voor een goed netwerk thuis dat toekomstbestendig is.
Dan zou ik gewoon voor een Deco setje gaan, die met ethernet backhaul aansluiten (dus in AP modus), en indien nodig uitbreiden met meerdere units als je huis groot is.

Binnen je budget zit je gewoon nog middenin het consumentenspul, dan zul je het echt moeten hebben van je bedrade netwerk en proberen op strategische plekken een AP neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Fruit89 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:41:
Top dankje! Wat zou een goede AP zijn in mijn geval? Op zolder bijvoorbeeld PC, smart tv en Xbox draadloos. Woonkamer PS5 en een Nvidia shield.
Kabel trekken naar zolder en die drie bedraad aansluiten, zelfde in de woonkamer. Dat soort apparaten wil je niet draadloos hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
Oon schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:42:
[...]

Dan zou ik gewoon voor een Deco setje gaan, die met ethernet backhaul aansluiten (dus in AP modus), en indien nodig uitbreiden met meerdere units als je huis groot is.

Binnen je budget zit je gewoon nog middenin het consumentenspul, dan zul je het echt moeten hebben van je bedrade netwerk en proberen op strategische plekken een AP neer te zetten.
En als ik meer uitgeef?

Welk deco setje zou je in dit geval aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Fruit89 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:50:
[...]

En als ik meer uitgeef?

Ligt er een beetje aan wat je wil, je hebt de Deco X50 die je met PoE aan kunt sluiten (dan heb je dus alleen een PoE switch nodig op de plek waar alle kabels uitkomen) maar de Deco M5 is ook al meer dan genoeg voor wat je draadloos nodig hebt.

Afhankelijk van hoe groot je huis is zou je met een setje van 3 units waarschijnlijk al overal perfecte wifi kunnen krijgen, alleen wel even instellen dat ze in AP-modus draaien en ze bedraad aansluiten.

Verder is dit het ideale moment om nog kabels te trekken waar nodig, dus ik zou echt zorgen dat je een kabel naar iedere ruimte hebt, en dan kun je evt nog een gigabit switch (die heb je tegenwoordig al voor 20-30 euro) in die ruimte gebruiken om te splitsen. Voorkomen dat apparaten draadloos zijn is #1 in zorgen dat je netwerk stabiel draait, dus op telefoons en tablets na proberen om alles bedraad aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Fruit89 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:50:
[...]

En als ik meer uitgeef?

Het belangrijkste is een goede installatie. Je kunt 500 euro uitgeven en het slecht installeren, maar een setje van 100 euro die je goed installeert zal veel beter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 12:25
Ik houd altijd aan dat alles wat een netwerk stekker heeft, bedraad aansluiten, op een Windows laptop na misschien dan ;)

De TV, Shield, consoles dus allemaal bedraad. 'Losse' apparaten als mobiel, tablets etc. draadloos. Met 2 access points kom je dan een heel eind, 1 beneden en 1 op zolder. Zoals gezegd, kabels leggen in de loze leidingen naar de woonkamer en zolder voor switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
Top, dank jullie wel!

Twee kabels trekken en vooral zoveel mogelijk bedraad aansluiten.

En dan nu de producten.

Deco M5 dus voldoende? Nog andere alternatieven die wellicht 2500mbit ondersteunen voor de toekomst? En wat voor switch zou ik dan kunnen aanschaffen om zoveel mogelijk bedraad aan te kunnen sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:19
deco m5 is wel erg oud, hij is prima maar zou hem alleen in budget situaties nog aanschaffen.

Ik zou minimaal x50 kopen en dan gelijk de x50-poe. Die kun je voeden via poe en heeft 2.5gbit wan poort

Dan koop je er een leuke tplink poe+ switch bij en klaar :)

Wil je echt nog meer dan kun je met wifi 6e/6ghz een deco xe75 overwegen of zelfs deco Deco BE95 met wifi 7. Echter dat is allemaal zo nieuw dat je beetje 1e generatie producten koopt wat zou vermijden. X50 is mooi doorontwikkeld product!

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 03-09-2023 10:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik heb Wifi6e.
Ik kan het nog niet aanraden.
De kosten zijn hoog, AP wil eigenlijk 2.5Gbps (terwijl mijn huisnetwerk 1Gbps is) en ik heb momenteel 1 apparaat wat het ondersteunt van de 35.
En 2 laptops waarvan ik de Wifi wil upgraden naar 6e.

Er is weinig mis met Wifi 5 (ac)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
Super, dank jullie wel! Ik ben geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11-2024

Perox

Meestal niet

Ik had min of meer dezelfde vraag als Fruit hier, dus dank voor alle reacties hier. :)

Ik ben voor mijn jaren 30 woning met 3 woonlagen aan het kijken naar de goede Wifi oplossing.

Ik kom tot de volgende setup:

Router Zyxel T-56 (T-Mobile glasvezel), deze heeft 4 poorten
1. TV via walloutlets in woonkamer
2. Rechtstreeks naar werkkamer
3. POE Switch
4. Extra, evt. later ompatchen naar schuur.

POE Switch - TP-Link TLK-SG105PE - Netwerk Switch - 5 poorten
AP's - TP-Link Deco X50-PoE
1xUpload
1xAP verderop in de woning op BG, zodat ook goede ontvangst in tuin.
1xAP op 1e verdieping
1xAP op 2e verdieping
1xSchuur

2x Walloutlet in de woonkamer omdat ik wil kunnen schakelen
1x Walloutlet in kantoor BG
1x Walloutlet in schuur omdat het kan, de pijp door de tuin ligt er al :) (misschien toekomstige werkruimte of man cave ;))

Verder geen wall outlets in de kamers op 1e of 2e verdieping. Als er iets nodig is dan regel ik het vanaf het AP op die verdieping, maar daar ga ik met dit spul voorlopig niet van uit.

Totale kosten €350-400

Lieve mensen, zijn er dingen die ik over het hoofd zie of vergeet? Want ik ben een techno-nitwit en mijn dochters vermoorden mij als de WiFi kut blijkt :+

(nog een snelle vraag erbij gepropt: Cat5 of Cat6 kabels?)

[ Voor 2% gewijzigd door Perox op 03-09-2023 23:25 . Reden: domdomdomvergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:55
Perox schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:23:
1xAP op 1e verdieping
1xAP op 2e verdieping
Je ontvangst in de tuin kan mogelijk beïnvloed worden door het glas in de ramen. Die kunnen het bereik behoorlijk dempen. Dan kan je mogelijk overwegen om een AP in de schuur te zetten als het echt belangrijk is om bereik in de tuin te hebben. Mogelijk zal je dat moeten testen.
Daar zijn de meningen over verdeeld :) Zelf hier CAT5e in het huis liggen. Ik heb alles toch maximaal 1Gbps. Je kan nu voor CAT6 gaan volgens velen ben je dan op "de toekomst voorbereid". In hoeverre dat echt zo is. Het CAT5e netwerk ligt al minimaal 15 jaar in huis. Nog geen echte ervaringen dat het "te langzaam is". De internetverbinding naar buiten zal vaak de bottleneck zijn. :)
1x Walloutlet in schuur omdat het kan, de pijp door de tuin ligt er al :) (misschien toekomstige werkruimte of man cave ;))

Verder geen wall outlets in de kamers op 1e of 2e verdieping. Als er iets nodig is dan regel ik het vanaf het AP op die verdieping, maar daar ga ik met dit spul voorlopig niet van uit.
Als je toch nog bezig bent zou ik wel op alle kamers een vaste aansluiting (walloutlet) maken. Dit alleen al omdat alle providers (ook Ziggo) tegenwoordig TV kijken via IP aanbieden. Maar ook Netflix / Youtube / NLziet via de TV kunnen werken. Via WiFi is aardig maar niet aan te bevelen. Dan is via een vaste netwerkkabel altijd nog beter. Aangezien er vaak wel een TV (met spelcomputer) is het nu een kleine moeite. Ook voor thuiswerkplekken is het handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
Ik had min of meer dezelfde vraag als Fruit hier, dus dank voor alle reacties hier. :)

Ik ben voor mijn jaren 30 woning met 3 woonlagen aan het kijken naar de goede Wifi oplossing.

3. POE Switch

1xUpload
1xAP op 1e verdieping
1xAP op 2e verdieping
1xSchuur

Totale kosten €350-400

Lieve mensen, zijn er dingen die ik over het hoofd zie of vergeet? Want ik ben een techno-nitwit en mijn dochters vermoorden mij als de WiFi kut blijkt :+

Bedankt voor het delen! Ik dacht aan dezelfde producten, maar de switch gaat maar tot 1000mbps klopt dat? Terwijl de Deco X50 PoE al 2,5Gbps ondersteunt.

Dan toch nog een additionele vraag, terugkomend op mijn eerste vraag wat betreft de Asus XT9 (ook gewoon om van te leren), waarom is X50 deco in dit geval een favoriet? Terwijl de kosten van de Asus nagenoeg hetzelfde zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:55
Fruit89 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:14:
[...]
Bedankt voor het delen! Ik dacht aan dezelfde producten, maar de switch gaat maar tot 1000mbps klopt dat? Terwijl de Deco X50 PoE al 2,5Gbps ondersteunt.
Staar je niet blind op snelheid. Je internetverbinding naar buiten is maatgevend voor snelheid van youtube / netflix / TV-kijken. Als je een 50 of 100 Mbit/s verbinding hebt gaat het toch niet sneller dan die 50 Mbit/s of 100 Mbit/s. Al zou je internetverbinding 2000 Mbit/s zijn is het maar de vraag of je die snelheid bij iedere website gaat halen. Daar ben je afhankelijk van met welk lijntje de server aan het internet hangt. Het is in principe alleen maar gegarandeerd voor de verbinding tussen jouw woning en de wijkcentrale (pop).

Als je een eigen NAS-servertje hebt en bestanden van en naar de server kopieert zal je mogelijk iets van verschil merken tussen 1Gbit/s en 2,5 Gbit/s. Alleen hoe vaak heb je het nodig? Streamen van een eigen server zal ook niet veel sneller gaan dan met 100 Mbit/s voor een 4k-stream.

Als de switch 1Gbit/s is zou ik daar nu geen probleem mee hebben. Tegen de tijd dat 2,5 Gbit/s gemeengoed is geworden kan de switch wel vervangen worden. Dat is dan niet het meeste werk.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 04-09-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
RonnieKo schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:42:
[...]

Staar je niet blind op snelheid. Je internetverbinding naar buiten is maatgevend voor snelheid van youtube / netflix / TV-kijken. Als je een 50 of 100 Mbit/s verbinding hebt gaat het toch niet sneller dan die 50 Mbit/s of 100 Mbit/s. Al zou je internetverbinding 2000 Mbit/s zijn is het maar de vraag of je die snelheid bij iedere website gaat halen. Daar ben je afhankelijk van met welk lijntje de server aan het internet hangt. Het is in principe alleen maar gegarandeerd voor de verbinding tussen jouw woning en de wijkcentrale (pop).

Als je een eigen NAS-servertje hebt en bestanden van en naar de server kopieert zal je mogelijk iets van verschil merken tussen 1Gbit/s en 2,5 Gbit/s. Alleen hoe vaak heb je het nodig? Streamen van een eigen server zal ook niet veel sneller gaan dan met 100 Mbit/s voor een 4k-stream.

Als de switch 1Gbit/s is zou ik daar nu geen probleem mee hebben. Tegen de tijd dat 2,5 Gbit/s gemeengoed is geworden kan de switch wel vervangen worden. Dat is dan niet het meeste werk.
Ah top dankje! Duidelijk, een beter switch is ook beduidend duurder, dus goed voor nu.

En het verschil van de Asus XT9?

3. POE Switch

1xUpload
1xAP op 1e verdieping
1xAP op 2e verdieping
1xSchuur

Totale kosten €350-400

Bij amazon Italië heb je nu twee x50 PoE overigens voor 185 euro inclusief verzending. Eentje is 125 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
Sorry voor het heropenen, maar ik ben toch benieuwd waarom een Asus XT9 voor 250 euro (in aanbieding afgelopen maand) niet makkelijker/beter is dan een PoE X50 + 2 switches (+/- 320 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11-2024

Perox

Meestal niet

Fruit89 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:36:
Sorry voor het heropenen, maar ik ben toch benieuwd waarom een Asus XT9 voor 250 euro (in aanbieding afgelopen maand) niet makkelijker/beter is dan een PoE X50 + 2 switches (+/- 320 euro)
Is ie Power over Ethernet? Dat was mijn afweging in ieder geval, gezien ik geen zin heb in stopcontacten opsouperen met een AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Een XT9 is een 2 pack wif 6 set maar met dedicated backhaul. Echter je gaat ze bedraad aansluiten dus dedicatged backhaul gebruik je niet. Dat maakt 396 euro (of 250 in aanbieding zeg je?) voor 2 wifi 6 nodes

Een deco x50 2 pack is een wifi 6 zonder dedicated backhaul, maar je gaat ze bedraad aansluiten dus dat maakt niet uit. Die is 169 euro

Je Poe X50 met 2 switches is wel ander product, gaat het dan om 2 of 3 nodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Fruit89 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:36:
De Asus XT9 is vast een prima product.
Ik zou hem wel bedraad aansluiten (Ethernet Backhaul).
Maar... dan is het wel een duur AP.
Voor vergelijking, een Unifi AC Pro AP kost rond de 120-140

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozbro89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-01 09:24
:(

[ Voor 100% gewijzigd door Ozbro89 op 11-10-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Euh is dit je kloon account?
Anyway

Een XT9 heeft idd 4 utp poorten en een X50 3. Als je er 4 nodig hebt dan heb je idd switch nodig.

Reden dat ik de Deco adviseer tov de asus XT9 is omdat ik wat meer wifi stabiliteitsproblemen heb gelezen met de Asus AIMesh producten en minder met de Deco + regulier prijsverschil.
maar eerlijk is eerlijk, ik heb geen hands on ervaring met de asus producten...

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 11-10-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
laurens0619 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:12:
Euh is dit je kloon account?
Anyway

Een XT9 heeft idd 4 utp poorten en een X50 3. Als je er 4 nodig hebt dan heb je idd switch nodig.

Reden dat ik de Deco adviseer tov de asus XT9 is omdat ik wat meer wifi stabiliteitsproblemen heb gelezen met de Asus AIMesh producten en minder met de Deco + regulier prijsverschil.
maar eerlijk is eerlijk, ik heb geen hands on ervaring met de asus producten...
Zoiets, ging niet helemaal goed excuus.

Maar bedankt voor het delen van je ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
Toch nog een vraag, zou onderstaande opstelling mogelijk zijn? Zo niet, hoe kan ik er dan toch voor zorgen dat ik meer apparatuur met kabel zou kunnen aansluiten in de toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBX9z1PZMMTtL_x0Qgh2blXiSQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zsR9zP2yaoK0JRoA1U8WJ8zR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fruit89 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:24:
Toch nog een vraag, zou onderstaande opstelling mogelijk zijn? Zo niet, hoe kan ik er dan toch voor zorgen dat ik meer apparatuur met kabel zou kunnen aansluiten in de toekomst.

[Afbeelding]
Ja, dat kan. Twee vereisten:

1) Deco in AP mode, niet router mode.
2) PoE switch ondersteunt IEEE1905.1

Enige beperking is dat de X50PoE maar een 2.5GbE poort heeft, dus je houdt max 1Gbps over voor switch erachter.

Overigens wil je niet WiFi van provider mixen met managed WiFi van een andere partij (TP Link Deco), dus de provider AP wil je uitschakelen en als je op die locatie WiFi nodig hebt, een extra Deco node daar plaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 05-12-2023 09:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:28:

Overigens wil je niet WiFi van provider mixen met managed WiFi van een andere partij (TP Link Deco), dus de provider AP wil je uitschakelen en als je op die locatie WiFi nodig hebt, een extra Deco node daar plaatsen.
Met de WiFi instellingen identiek en fast roaming uit, zou het probleemloos moeten werken. Zelf ook zo wel eens geïnstalleerd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
dion_b schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:28:
[...]

Ja, dat kan. Twee vereisten:

1) Deco in AP mode, niet router mode.
2) PoE switch ondersteunt IEEE1905.1

Enige beperking is dat de X50PoE maar een 2.5GbE poort heeft, dus je houdt max 1Gbps over voor switch erachter.

Top, dank jullie wel!

Op welke instelling moet de Router van de provider dan? Ik heb hier geen WiFi nodig, dus dat scheelt. Gezien er ook een Deco in de woonkamer staat straks.

Welke PoE+ switch adviseren jullie met IEEE1905.1? Maakt het nog wat uit wat voor switch er achter de Deco komt?

Qua snelheid is het prima denk ik, heeft dit nog nadelig effect op latency? Voor gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bjusterbaarlik schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:44:
[...]

Met de WiFi instellingen identiek en fast roaming uit, zou het probleemloos moeten werken. Zelf ook zo wel eens geïnstalleerd zonder problemen.
Een stapel unmanaged AP's zouden inderdaad met zelfde instellingen probleemloos moeten werken. Managed WiFi en unmanaged WiFi, of twee verschillende managed netwerken is een ander verhaal.

Binnen een managed network wordt een unmanaged AP als 'rogue AP' bestempeld en afhankelijk van policy van de management plaform kan het zelfs actief gepoisoned worden om het uit de lucht te krijgen. Nu doet Deco dat laatste niet, maar Deco doet wel degelijk dingen als client steering, dus als een client dichter bij een andere AP zit en zelf niet roamt krijgt het een schop (eerst netjes via 802.11k/v, daarna disassociate). Dat werk allemaal niet met rogue APs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fruit89 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:19:
[...]

Top, dank jullie wel!

Op welke instelling moet de Router van de provider dan? Ik heb hier geen WiFi nodig, dus dat scheelt. Gezien er ook een Deco in de woonkamer staat straks.
WiFi uit. Dan is het geen AP meer ;)
Welke PoE+ switch adviseren jullie met IEEE1905.1? Maakt het nog wat uit wat voor switch er achter de Deco komt?
Grote issue is dat vrijwel niemand aangeeft of switches IEEE1905.1 ondersteunen, terwijl veel het wel doen maar ook veel het niet doen. Zelfs TP-Link zelf komt niet verder dan "TP-Link Switches are mostly compatible with our Deco’s Ethernet backhaul."

In ieder geval ondersteunt de huidige revisie van de TL-SG1016PE het:
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/277534

Allcht beetje overkill voor jouw eisen, maar het is een begin. Ben bang dat je de leverancier van je beoogde switch zult moeten aanschrijven en vragen naar IEEE1905.1 status :X
Qua snelheid is het prima denk ik, heeft dit nog nadelig effect op latency? Voor gamen
Zolang het allemaal over Ethernet gaat: volstrekt verwaarloosbaar. Port-to-port latency in een L3 switch (absolute worst-case) is ongeveer 500ns, dus een halve ms.Een 'domme' L2-only switch doet <400ns. Kortom, met drie switches (in deze opzet telt de Deco ook als switch) tussen router en internetverbinding heb je het over 1.5ms max. In vergelijking met latencies op je access netwerk (PON of DOCSIS) en de core van je ISP erachter is dat volstrekt verwaarsloosbaar.

Sowieso: de hoogte van latency is niet eens zo interessant, zolang het maar voorspelbaar is. Je kunt prima tientallen ms latency hebben zolang de jitter maar laag is. In dit geval zal het nagenoeg constant zijn, dus nagenoeg geen jitter. Dus ook geen impact.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
dion_b schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:35:
[...]

Een stapel unmanaged AP's zouden inderdaad met zelfde instellingen probleemloos moeten werken. Managed WiFi en unmanaged WiFi, of twee verschillende managed netwerken is een ander verhaal.

Binnen een managed network wordt een unmanaged AP als 'rogue AP' bestempeld en afhankelijk van policy van de management plaform kan het zelfs actief gepoisoned worden om het uit de lucht te krijgen. Nu doet Deco dat laatste niet, maar Deco doet wel degelijk dingen als client steering, dus als een client dichter bij een andere AP zit en zelf niet roamt krijgt het een schop (eerst netjes via 802.11k/v, daarna disassociate). Dat werk allemaal niet met rogue APs.
Super, dankjewel! Ik heb zojuist een heel vreemd gesprek gehad met Deco. Kan jij hier iets van maken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQEeicAZZKiQH9tlgij9MhoLVSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SszTGy8qKqSeTeVMFvHoA8f0.png?f=fotoalbum_large

Als het werkt dan zou ik graag
TL-SG105PE willen gebruiken als PoE+
De X50 PoE als units
En bijvoorbeeld een LS1005G als een verdeler achter de X50. mocht dit nodig zijn

[ Voor 6% gewijzigd door Fruit89 op 05-12-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
De meeste switches werken gewoon. Dus zou er vanuit gaan dat de SG105PE ook gewoon moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fruit89 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:16:
[...]

Super, dankjewel! Ik heb zojuist een heel vreemd gesprek gehad met Deco. Kan jij hier iets van maken?[Afbeelding]
8)7

Die kerel heeft echt geen idee :P
Als het werkt dan zou ik graag
TL-SG105PE willen gebruiken als PoE+
De X50 PoE als units
En bijvoorbeeld een LS1005G als een verdeler achter de X50. mocht dit nodig zijn
Lijkt me een logische - maar *of* het gaat werken is een vraag die blijkbaar nog niet beantwoord kan worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat ik tot nu toe ben tegengekomen:
- Losse switch werkt IEEE 1905.1 altijd (vooral d-link schijnt probleem te zijn)
- Switch in provider modem werkt niet bij de zyxel (tmobile) en ziggo (zonder zilver randje) maar wel in de experiabox.

Sowieso vreemd dat ze het blokkeren want het is een OSI layer 2.5 protocol. 2.5 euh wat is dat dan...
Technisch gezien zou het gewoon moeten werken, snap niet waarom sommige switches het tegen weten te houden

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruit89
Allen bedankt!

Ik denk dat het dan kopen en testen wordt.
Pagina: 1