Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:37
In dit filmpje wordt (op t = 1min30) geadviseerd nieuw geïnstalleerde zonnepanelen te laten keuren door een onafhankelijk expert.

Wat voor expert zou RTL hier bedoelen en waar vind ik die?
Zijn er hier meer mensen die dit ook gedaan hebben? Waarom (niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Wij van WC-eend adviseren WC-eend? :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:37
hoevenpe schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:10:
Wij van WC-eend adviseren WC-eend? :)
Want RTL zit in de zonnepanelenbusiness? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:29
Enige nuttige keuring is scope 12 voor bedrijfsinstallaties. Lijkt zeer kostbaar.

Verder is er geen knappe certificering voor PV installaties. Dus je weet nooit 100% wat je inhuurt.

Woon je vlakbij België dan is een arei keuring meer waard 8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nielsgeode schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:11:
[...]

Want RTL zit in de zonnepanelenbusiness? ;)
Ik gok dat komende week hun expert aan het woord komt in een of ander help mijn man is klusser programma.... betaald natuurlijk door de hierboven genoemde expert...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Wat wil je precies bereiken met de keuring?

Scope 12 keuringen worden vaak vereist door bedrijfsverzekeringen. Dan is het doel duidelijk. Vliegt de boel in de fik zonder dat je aan de verzekeringsvoorwaarden voldoet dan wordt de schade waarschijnlijk niet betaald, vliegt de boel in de fik terwijl je wel de keuring hebt laten uitvoeren dan heb je daar over in ieder geval geen discussie... Maar als particulier is deze eis er niet.

Voor je eigen gemoedsrust kan het natuurlijk wel. Maar realiseer je dan wel dat geen enkele keuring je enige garanties geeft. Tijdens zo'n keuring komt men er bijvoorbeeld echt niet achter dat teun beun een MC4 stekker heeft gekrompen met een vlechttang, in plaats van de juiste krimptang. Een hoop fouten zijn achteraf te ontdekken, maar zeker niet alles.

In mijn ogen besteed je als particulier het geld wat een keuring zou kosten beter aan de installatie. Kies niet de goedkoopste partij, maar een respectabele partij waar je vertrouwen in hebt. Dan zou het in theorie goed moeten zitten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:00
Na tegenvallende opbrengsten door foutief aansluiten maar ook bijvoorbeeld een losliggende aardingskabel raad ik zeker aan je dure systeem te laten controleren. En dan niet door de concurrent of concullega uit hetzelfde werkgebied.
Zo te lezen zijn er voor particulieren geen officiële keuringen maar een onafhankelijke blik is in de huidige cowboymarkt mbt veiligheid wel raadzaam. Ook bekendere spelers gooien er met de pet naar.
Ik zou er zeker 5% van de koopsom voor over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:00
Xander schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:29:
In mijn ogen besteed je als particulier het geld wat een keuring zou kosten beter aan de installatie. Kies niet de goedkoopste partij, maar een respectabele partij waar je vertrouwen in hebt. Dan zou het in theorie goed moeten zitten.
Ook duurdere en respectabele partijen kunnen prutsers zijn. Een hogere prijs betekent zeker geen hogere kwaliteit, opbrengst of veiligheid. Hoe meer ik op dit forum lees hoe wantrouwender ik wordt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Kanoet schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:48:
[...]

Ook duurdere en respectabele partijen kunnen prutsers zijn.
Dat klopt zeker.

Maar hetzelfde zal ook van toepassing zijn op de bedrijven die keuringen uitvoeren, dus tja. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:29
De achtergrond van de vraag is overigens problemen met het bij hem geïnstalleerde systeem. Achtergrond in de laatste paar pagina's van het SolarEdge topic. Wellicht nuttig voor @nielsgeode om een korte samenvatting te geven

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 02-09-2023 21:11 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 18:59
Als een installateur InstallQ gecertificeerd is dan krijg je in feite al een installatie die voldoet aan een scope 12 keuring, enkele strenge eisen daargelaten zoals bijvoorbeeld draadgoten op een plat dak.

Is een installateur nergens bij aangesloten, dan neem je zelf een risico. Er hoeft zich natuurlijk niets voor te doen, maar alles kan. En ook een monteur van een gecertificeerd bedrijf kan fouten maken, dat is gewoon een feit.

Wil je geen enkel risico lopen, neem dan niets, maar dat is het zelfde als zeggen "ga de weg niet meer op want je kan aangereden worden". Vooralsnog is het zo dat een hoop mensen weten wat ze doen en een aantal niet. bij die laatste hoeft het niet fout te gaan maar de kans is wel groter dan bij de eerste groep.
Pagina: 1