Kabel naar garage leggen voor laadkabel en stopcontacten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-01 13:50
Ha besten, ik ben op zoek naar advies hoe e.e.a. het beste te leggen voor mijn garage.

In mijn huis heb ik een nieuwe drie fasen meterkast. Hierop heb ik ook een drie fasen automaat voor de laadpaal die wij voornemens zijn te (laten) installeren bij onze garage. Wij moeten nu de kabel gaan leggen naar de garage. Echter willen wij ook graag nog stopcontacten in de garage. Wat is het beste om in dit geval te doen?

Voor zover mijn kennis gaat deze opties:
1. Driefasen (5x4) kabel naar de garage in een kabelgoot onder de grond en in de garage aftakking maken voor stopcontacten
2. Driefasen (5x4) kabel naar de garage in een kabelgoot onder de grond en in de garage een tweede kleine meterkast met extra groep voor de gewenste stopcontacten in de garage

In het geval van optie 1: moet ik rekening houden met een bepaald soort dingetje voor de aftakking ivm dikte van de kabels?
In het geval van optie 2: Wat voor kleine meterkast moet ik configureren en bestellen?

Hoor graag jullie advies, uiteraard ook buiten mijn beperkte kennis en opties. Alvast bedankt!

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Alle reacties

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik zou twee losse kabels trekken. Eén voor de laadpaal en één voor de stopcontacten.

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-07-2025
En als de boel toch open ligt, trek gelijk utp kabels voor de autolader.

• matthewtje
mrbee schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:11:
En als de boel toch open ligt, trek gelijk utp kabels voor de autolader.
Yes dat was ik van plan, dank voor de suggestie

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-01 10:03
-Paul- schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:09:
Ik zou twee losse kabels trekken. Eén voor de laadpaal en één voor de stopcontacten.
Ik zou meteen 3 trekken voor de toekomstige accu :)

• matthewtje
-Paul- schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:09:
Dat is uiteraard ook nog een optie. Mag ik vragen om toelichting waarom je dit adviseert ten opzichte van “mijn” opties?

• matthewtje
alwind schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:14:
[...]

Ik zou meteen 3 trekken voor de toekomstige accu :)
Enige probleem is dat we dat (toekomstig) niet op onze meterkast kwijt kunnen 😨

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
matthewtje schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:14:
[...]

Dat is uiteraard ook nog een optie. Mag ik vragen om toelichting waarom je dit adviseert ten opzichte van “mijn” opties?
Zodat je het maximale vermogen kunt gebruiken voor zowel de laadpaal als de stopcontacten. Als je gaat onderverdelen en je let met het afzekeren op de selectiviteit, houd je een stuk minder over.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 08:17
Paar jaar dezelfde uitdaging gehad uiteindelijk een toevoerslang vanuit het huis naar de garage getrokken. Voordeel dat je in de toekomst extra bekabeling kan trekken.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• matthewtje
Hari-Bo schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:23:
Paar jaar dezelfde uitdaging gehad uiteindelijk een toevoerslang vanuit het huis naar de garage getrokken. Voordeel dat je in de toekomst extra bekabeling kan trekken.
Dank, denk dat we dit inderdaad gaan doen (elektramat verkoopt ook deze mantelbuis 75mm) en dan losse kabels trekken voor beide doeleinden.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-01 10:03
matthewtje schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:21:
[...]

Dank, denk dat we dit inderdaad gaan doen (elektramat verkoopt ook deze mantelbuis 75mm) en dan losse kabels trekken voor beide doeleinden.
Verstandig.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 08:17
Goede keuze op deze manier heb ik al een extra UTP + groep voor zonnepanelen getrokken en volgend jaar waarschijnlijk glas.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Pagina: 1