Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonKjeld
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-09-2023
Hoi allemaal!

Ik ben best een leek op dit gebied en heb een aantal vragen.
Ik heb een game PC gekocht en ik wil eigenlijk een stap verder met gamen en betere kwaliteit zien te krijgen. Dit is het systeem zoals ik hem nu heb:

Moederbord:
ASRock X79 Extreme 9

GPU:
GeForce GTX 1070

CPU:
Intel i7-3930K

RAM:
16GB

Het enige wat ik niet weet is hoeveel watt mijn voeding is, er zit geen sticker meer op de voeding.

Mijn vraag;

Welke onderdelen moet ik upgraden om een hogere FPS te halen of misschien zelfs naar 4K te kunnen komen? En is dit het dan waard of kan ik beter een nieuwe PC kopen? En is er een andere manier hoe ik achter het wattage van mijn voeding kan komen?

Ik zat zelf te denken aan het upgraden van mijn RAM naar 32GB en het upgraden van mijn videokaart naar een RTX 3060 of een 4060 Ti. Maar kan mijn moederbord en voeding dit dan wel aan?

Mocht er meer info nodig zijn hoor ik het graag!

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
4k? Dan zal je alles moeten upgraden.
Je mobo zal een nieuwe gpu wel aankunnen maar je cpu krijgt het moeilijk, behalve als je op 4k gaat zitten, dan krijgt je gpu het heel zwaar en zou ik max 60 hz scherm pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonKjeld
Oké dus als we 4K even achterwege laten;

Upgraden naar een 3060 voor betere graphics en een hogere FPS? Is dat haalbaar met mijn CPU?
Eventueel meer RAM om iets sneller te zijn?

Of zeg je eigenlijk dat upgraden in alle gevallen weinig verschil oplevert en dus geen zin heeft?

Edit; Ik heb momenteel een 60hz MSI scherm, die krijgt sowieso nog een upgrade.

[ Voor 12% gewijzigd door GewoonKjeld op 02-09-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:45

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 21:32
Ik denk dat je met een 3060 (afhankelijk van de resolutie) bij sommige games al vrij snel gebottlenecked raakt op die CPU. Zeker op lagere resoluties. Op 4k misschien minder, maar dat zou ik met een dergelijke GPU niet aanraden. Ik zou aanraden om de CPU te vervangen.

Afhankelijk van de games zal je trouwens met het niveau 3060/4060ti meer hebben aan een 1080p of 1440p high refreshrate scherm dan een 4k scherm. Hiervoor heb je sowieso wel een nieuwe CPU nodig, deze CPU zal zo als ik hier boven al noemde al snel de bottleneck vormen. Als je enkel lichtere games speelt is 4k wel haalbaar met die GPU's. Maar daarbuiten zal je hevig gebruik moeten maken van DLSS (en moet je hopen dat de game dat ondersteund) en zal 8GB VRAM sneller een probleem worden.

Je zou trouwens ook een kaart van AMD overwegen op dit prijspunt is de 6700XT heel interessant. Die komt nu gebundeld met starfield, heeft meer VRAM en presteert vergelijkbaar met de 4060ti terwijl die toch een stuk goedkoper is.

[ Voor 52% gewijzigd door Raphire op 02-09-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Besef je wel dat die CPU meer dan 10 jaar oud is. Voor die tijd een sterke gaming-CPU, hoor: veel cache, hoge kloksnelheid. Ik gebruik nog steeds een i5 2400 en echt slecht is dat oude spul ook niet. Maar in zwaardere games of met hogere settings ga je een keer tegen een CPU-bottleneck aanlopen. Ter illustratie: een tweedehands Ryzen 3600 met een nieuw A520-mobo en 16GB DDR4-geheugen heb je samen voor <150 euro en dat blaast dit oude bakkie redelijk weg. En dan is een echt moderne Ryzen 5500/5600 niet eens veel duurder. RAM upgraden gaat dat verschil niet compenseren.

Zonder sticker op de voeding wordt het wel lastig, dat wordt echt gokken... misschien dat iemand met veel kennis iets kan zeggen op basis van de binnenkant van de voeding, al zijn voedingen niet echt altijd gemaakt om opengemaakt te worden. Maar zelfs dan is het lastig om precies te zeggen wat het is.

Maar als de voeding net zo oud is als mobo en CPU, dan is het maar de vraag of je daar een nieuwe videokaart aan wil hangen.
Raphire schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:23:
Afhankelijk van de games zal je met het niveau 3060/4060ti meer hebben aan een 1080p of 1440p high refreshrate scherm dan een 4k scherm.
High resfresh rate heeft alleen zin als de CPU genoeg FPS genereert om die refresh rate bij te houden, dat zal in moderne of zware games gewoon niet lukken.

[ Voor 18% gewijzigd door bwerg op 02-09-2023 19:20 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 21:32
bwerg schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:15:
High resfresh rate heeft alleen zin als de CPU genoeg FPS genereert om die refresh rate bij te houden, dat zal in moderne of zware games gewoon niet lukken.
Klopt helemaal. Ik had er bij moeten vermelden dat je hiervoor wel een CPU upgrade voor nodig hebt. Zal het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonKjeld
Okee en voor mij als leek, upgraden:

CPU, GPU, RAM & PSU?

En wat is dan het advies met een middelmatig budget en het advies met een hoog budget?

Misschien een domme vraag, maar is een nieuwe PC dan niet voordeliger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:13

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Dit is wat ik heb gevonden: Niet veel maar een 3060 kan werken
https://www.reddit.com/r/...r_i73820_and_rtx_3060_ti/
Zit er een OC op deze CPU? Er zit nog ruimte op daarvoor.

https://www.asrock.com/mb/Intel/X79%20Extreme9/ is een behoorlijk fors moederbord voor het platform. Kijk eens of deze verzamelwaarde heeft. Dan kan er een nieuwer platform in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

GewoonKjeld schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:48:
Misschien een domme vraag, maar is een nieuwe PC dan niet voordeliger?
Vergeet ook het moederbord niet, een nieuwe CPU op een oud moederbord gaat hem niet worden.

Dus alles upgraden wordt dan inderdaad wel zinnig, je houdt anders alleen de kast, opslag en eventueel wat case fans over. Opslag zeg je niks over maar oude opslag is vaak een stuk trager, dus dat is met allemaal nieuwe hardware ook jammer. De kast maakt natuurlijk niet veel uit, maar als dat het enige onderdeel is wat niet nieuw is, tsja... doe dan die ook meteen.

Al kun je natuurlijk altijd eerst een nieuwe videokaart proberen, en als die te hard gebottlenecked wordt dan ook de rest upgraden. Al moet de keuze voor de videokaart dan niet van de keuze van wel/geen nieuwe PC afhangen natuurlijk, met die oude PC (en onbekende voeding) is een high-end videokaart zinloos, met een nieuwe PC kan dat natuurlijk wel.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonKjeld
Ik ben er wel uit, ik spaar wel door en koop wel een nieuwe! Thanks.
Pagina: 1