Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• JornA
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Dj3ZKlxPiVXMTQrlVqjzHtg63U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bL9AeqTR23d8BKbLvaZFWBAh.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Er is genoeg ruimte om een 6+4 opstelling neer te leggen
Schaduw
De zon schijnt s' ochtends op de achterzijde van het dak., Einde van de middag is de zon aan de voorzijde. Het wordt dus een oost-west opstelling. Het dak is verder vrij van objecten die voor schaduw zouden kunnen zorgen.
Jaarverbruik
2500 kWh per jaar. Maar ik verwacht in de nabije toekomst wel te gaan stijgen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er is een 1-fase aansluiting in de meterkast.
Budget en doel
Doel is om uiteindelijk geld te besparen door een lagere energierekening.
Wie gaat het project uitvoeren
Heb 2 partijen, 1 grote partij waarbij ik de micro omvoers heb aangevraagd en een andere kleine partij (kennis van de familie) die een offerte zonder micro omvormers.
Bijhouden van data
Via een app zou mooi zijn
Reeds verkregen offertes
1.
JOUW PERSOONLIJK AANBOD

Eigenverbruik 2400 kWh Aantal panelen 10
Hellingshoek 36 graden Optimizers Nee
Dakoriëntatie meerdere richtingen Percentage eigen verbruik 135%
ZONNEPANEEL
Jinko 420Wp All Black
OMVORMER
Enphase IQ 8M
Garantie Garantie
25 jaar fabrieksgarantie
30 jaar vermogensgarantie
25 jaar
JOUW OPBRENGST
Netto investering Besparing per jaar Terugverdientijd
€ 6.800,00 € 1.131,55 6,0 jaar
Opbrengst (WattPiek) Opbrengst (kWh) Rendement op investering
4.200 Wp 3.233 kWh 13.7%

2.
PV-installatie 6 st voorzijde en 4 st achterzijde met Solaredge Omvormer
€ 6.175,00
SE4K 1fase en 10 optimizers

meerprijs Solaredge omvormer met voorbereiding accupack
€ 500,90

minderprijs PV-installatie 6 st voorzijde en 4 st achterzijde met een
€ -269,70
Huawei 4KTL L1 omvormer en optimizers
Regio
Twente

----

Mijn voorkeur gaat uit naar offerte 1, maar graag vraag ik jullie mening hierover en is de prijs redelijk?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1 met Enphase is technisch okay, maar niet extreem laag in prijs.

2 met solaredge is technisch niet okay.
Ik zie wat bomen, dan wil je gewoon zonder meer per richting aan ontwerp eisen voldoen.
Dat is 6 panelen met s500b, 8 met s440 optimizers.

Prijs niet extreem laag.

Huawei versie vind ik erg hoog in prijs, dat zie ik als b merk. Mogelijk technisch okay.

Standaard Solaredge HD wave omvormers kunnen zonder extra hardware met solaredge 400v home battery overweg. Installateur mist die kennis. Dat vind ik niet okay… deze kennis is beschikbaar zonder kosten via edge academy waar je solaredge certificering doet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Je schrijft: Het dak is verder vrij van objecten die voor schaduw zouden kunnen zorgen

Wat houdt je dan tegen om een SMA string omvormer aan te schaffen, ik zie het probleem niet namelijk, of een Growatt of Goodwe voor een nog betere prijs op de offerte.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:32

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik zou sowieso voor micro-omvormers en dus voor de Enphase oplossing gaan, maar zoals @Ronald aangeeft is deze wel wat aan de prijs waardoor ik nog even zou rondshoppen ;)

Persoonlijk vind ik de keuze voor micro-omvormers altijd aan te bevelen, je krijgt op den duur te maken met kortstondige momenten van omgevingschaduw/bewokling wat bij een string-oplossing uiteindelijk resutleert in minder opbrengst (kan oplopen tot 10% op jaarbasis).

Praktisch voorbeeld: door de schaduw van een paar schoorstenen bij de buren (20 meter van mijn woning) in de avond was de opbrengst van de string-oplossing in de zomer hoogstens tot 18:00 ~ 18:15, met de micro-omvormers is dit tot ong.19:30 ~ 19:45 wat weer fijn is voor de afwasmachine, etc ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
nwagenaar schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:56:
Ik zou sowieso voor micro-omvormers en dus voor de Enphase oplossing gaan, maar zoals @Ronald aangeeft is deze wel wat aan de prijs waardoor ik nog even zou rondshoppen ;)

Persoonlijk vind ik de keuze voor micro-omvormers altijd aan te bevelen, je krijgt op den duur te maken met kortstondige momenten van omgevingschaduw/bewokling wat bij een string-oplossing uiteindelijk resutleert in minder opbrengst (kan oplopen tot 10% op jaarbasis).
10% op jaarbasis is bijna onmogelijk. Daarvoor moet je bijna midden in een bos zijn.

Micro’s maken van schaduw geen zon.

Hier heb ik beschreven hoe het bij om correct functionerend string systeem zou moeten werken.
Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Kortom: 1 paneel extra levert heel snel meer op dan micro’s. Tegen minder kosten.

Dus de eerste stap is een legplan maken waarbij dak optimaal benut wordt.
Dan ga je kijken naar schaduw. Optimizers een micro’s hebben minimaal nut bij harde schaduw van schoorstenen en afvoer.
Wel bij bomen.
Micro’s zet je dan is als de situatie ongeschikt is voor solaredge, wat in de regel een systeem is met lagere materiaal kosten.

Ook van belang is dat juist met Enphase een zekere mate van productie verlies geaccepteerd moet worden omdat het niet financieel rendabel is om omvormers in te zetten die het volledige potentieel kunnen verwerken. Dat is toch 1-2% op jaarbasis. Bij een schaduw vrij systeem wint Enphase dus nooit. Niet op kosten, niet op productie.

[ Voor 40% gewijzigd door Ronald op 04-09-2023 12:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
nwagenaar schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:56:

Praktisch voorbeeld: door de schaduw van een paar schoorstenen bij de buren (20 meter van mijn woning) in de avond was de opbrengst van de string-oplossing in de zomer hoogstens tot 18:00 ~ 18:15, met de micro-omvormers is dit tot ong.19:30 ~ 19:45 wat weer fijn is voor de afwasmachine, etc ;)
Sorry hoor, maar als je micro-omvormers ALTIJD aan te bevelen vindt, weet ik niet of je daar nu werkt of geld krijgt van die lui, maar een goed advies vindt ik het zeker niet.

Het is nergens objectief, enkel subjectief en je doet het voorkomen alsof je er verstand van hebt. Mensen komen hier voor een advies, iets degelijks, waar ze wat mee kunnen. Voor de meesten is het een investering voor jaren waar ze enige tijd voor hebben moeten sparen, dan wil je graag een weloverwogen beslissing maken en kom je hier niet voor de verkooppraatjes.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

GoodWe string-omvormer met 2 MPPT en hele dak vol 8) (nieuwe installateur :? )

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 04-09-2023 20:09 ]

Pagina: 1