600W verstelbare AliExpress-voeding gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 17:48
Ik ben op zoek naar een voeding die een behoorlijke hoeveelheid Ampère kan leveren.

Het zou voor zeer sporadisch gebruik zijn. Op dit moment zou ik het gebruiken om een 2,5 meter lange nichroomdraad te verwarmen om een lang stuk plexiglas te buigen. Met een heteluchtpistool lukt dat helaas voor geen meter.

Ik heb reeds met een laptop voeding geprobeerd die 19.5 volt en 10 Ampere levert maar daarmee is de lengte draad die ik kan verwarmen en de eindtemperatuur te kort.

Ik denk dat ik ongeveer 36 volt en 13 ampère nodig heb.

Deze voeding is zeer goedkoop en is regelbaar in spanning en stroom. Op 1 review na zijn de overige reviews positief.
Https://www.aliexpress.co...t.0.0.28d738dapPfcod&mp=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUYa0SEIa4fXNAToER8L1cOa-uE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F54V7cu8g0de5JYzDkcoh1jQ.png?f=user_large

Maar over het algemeen vermijd ik het kopen van iets van AliExpress dat rechtstreeks op het stopcontact wordt aangesloten...

Zou het gevaarlijk zijn om dit te kopen voor sporadisch gebruik? Ik zou de voeding nooit onbeheerd aan laten staan.

Het is me voor mijn behoeften te duur om een hoogwaardig product te kopen dat voldoet aan de vereisten...

De ene negatieve review zegt 'the transformer has its air gap not fixed"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7jVOuzjw8jN3ZlOSWRLcIqHwp0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZdWXbBOoJE8rmEMpOOYfd4tL.jpg?f=user_large

Heb er wat overe opgezocht maar de foto is niet duidelijk en de uitleg wat vaag.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:22

dragonhaertt

@_'.'

Met zulke vermogens zou ik niet voor een "zeer goedkope" voeding kiezen tenzij je in een werkplaats zit met niet brandbare werkbanken en voldoende blusapparatuur in de buurt.

Echte regelbare voedingen zijn duur, al zijn er wel betrouwbare goedkopere versies op de markt.

Je kan ook een goede (CE gekeurde) meanwell voeding kopen. Als je een Current Control voeding koopt dan kan je die voor verschillende lengtes draad gebruiken, omdat die geen vaste spanning maar een vaste stroom leveren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
ik heb verschillende meanwell voedingen in huis voor led verlichting, maar die kosten 7 jaar geleden als 3 keer meer dan deze aliexpress voeding en geven een derde van het wattage :-/

Ik zou hem op een betonnen vloer leggen omdat het inderdaad niet zonder risico is. Ik ben minder bang voor brand (want die kan je blussen) dan voor electrocutie omdat er plots 230V AC op de uitgang van de voeding komt te staan ipv 36V DC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:49
Tsja, aliexpress heeft ook goede producten , maar ik zou wel voor een merkproduct gaan.

Is een tweedehands op vraag en aanbod niets?
Hoeveel volt heb je nodig?

Puur hoog vermogen: v&a aangeboden: Supermicro PWS-2K02P-1R 2000W 80+ platinum servervoeding

[ Voor 47% gewijzigd door 99ruud99 op 03-09-2023 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:22

dragonhaertt

@_'.'

quizzical schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:09:
ik heb verschillende meanwell voedingen in huis voor led verlichting, maar die kosten 7 jaar geleden als 3 keer meer dan deze aliexpress voeding en geven een derde van het wattage :-/
Dat kan alleen maar betekenen dat er enorm bespaard is op de productie van die voeding.
Aangezien daar geen ingewikkelde elektronica in zit, kan het alleen maar zijn dat dat ding óf heel slecht beveiligd is óf een levensduur heeft van minder dan een jaar.
Power elektronica + goedkoop gaan niet goed samen.

Doe het niet.

Als je een 'goedkope' regelbare voeding wil zijn er genoeg ontwerpen en producten te vinden die wel enigsinds veilig zijn. Een willekeurige aliexpress voeding zou ik nooit vertrouwen. Juist al hij zo goedkoop is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:15

SA007

Moderator Tweaking
Als je er alleen een nichroomdraad aan gooit zie ik minder bezwaar bij het gebruiken van een goedkope voeding, gooi er een fatsoenlijke zekering/netfilter/dubbelpolige schakelaar voor en gewoon gebruiken.
Het is niet of er dure/moeilijk vervangbare onderdelen aanhangen.

Ik heb trouwens die negatieve review eens bekeken en de klacht lijkt dat de spoel in de trafo loszit en daar kapot gegaan is.
(je kan originele taal kiezen, wat blijkbaar frans is, dat nogmaals vertaald met een betere vertaling maar het niet veel zinniger)

Ik zou gewoon de goedkope voeding pakken en je gebruik en omgeving erop afstemmen dat hij kapot kan gaan.

Dat gezegd, er zijn best andere opties als voeding, denk aan oudere halogeentrafo's (van die ringkernen) die kunnen best veel power leveren, kan je evt regelen met een variac.
Of een paar servervoedingen pakken, die zijn vaak 12v 50-80A en vrij goedkoop te vinden en erg betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Post de specs (belangrijkste: weerstand per meter en lengte en max stroom) van je nichroomdraad eens?
Want je hebt het in je ts over 600W, verderop over 468W(36V, 13A).
Dat is nogal een verschil.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Danyk van DiodeGoneWild heeft een serie video's gemaakt over een voeding die precies lijkt op het plaatje bij de Aliexpress advertentie die je post. Hij laat zien waarom de voeding zo goedkoop is, hij test hem, legt uit hoe hij werkt en laat zien hoe je (als je deskundig bent) hem kan repareren.

Een erg leerzame serie video's, de playlist is: YouTube: 12V 50A 600W power supply - what's inside

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
99ruud99 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:11:

Is een tweedehands op vraag en aanbod niets?
Hoeveel volt heb je nodig?
Ik zou toch 36V of meer nodig hebben. De meeste voedingen zijn 12 volt helaas die ik 2ehands vind.
Maar ik heb nog wat verder gezocht en deze gevonden.

https://www.2dehands.be/v...e4-4340-9376-8aec6ddcbfc2

Het is me niet helemaal duidelijk waarvoor die bedoelt is, maar lijkt me dat dit misschien ook een optie is? Wel nog steeds stuk duurder dan aliexpress maar met €90 + €15 verzendkosten niet super duur.
SA007 schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:09:
Dat gezegd, er zijn best andere opties als voeding, denk aan oudere halogeentrafo's (van die ringkernen) die kunnen best veel power leveren, kan je evt regelen met een variac.
Of een paar servervoedingen pakken, die zijn vaak 12v 50-80A en vrij goedkoop te vinden en erg betrouwbaar.
Probleem is dat ik eerder 36-48V nodig heb.
remco_k schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:34:
Post de specs (belangrijkste: weerstand per meter en lengte en max stroom) van je nichroomdraad eens?
Want je hebt het in je ts over 600W, verderop over 468W(36V, 13A).
Dat is nogal een verschil.
Het is een 1mm dikke nichrome draad. Ongeveer 1.338 Ohm per meter. En ik heb minimum 2.17 meter lengte nodig. Het is om plexiglas te buigen. Met mijn huidige pogingen met 10Ampere kom ik er niet, maar scheelt denk ik niet zo heel veel.
Met de 48V 2ehandse voeding die ik in deze post heb gezet kom ik aan 16.5A wat lijkt me ruim voldoende zou moeten zijn.
Maar ik zit dan wel met een vast voltage, het handige aan die aliexpress voeding is dat je ook voltage en current kan aanpassen dus nuttig voor andere toepassingen later eventueel (heb nog niet iets concreet).
aawe mwan schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:05:
Danyk van DiodeGoneWild heeft een serie video's gemaakt over een voeding die precies lijkt op het plaatje bij de Aliexpress advertentie die je post.
Bedankt, dat had ik ook gevonden. De voeding lijkt er veel op maar ik ben er niet van overtuigt dat het dezelfde is. Is een vrij generieke formfactor. Ik heb die filmpkjes bekeken, gaat mijn niveau van kundigheid voor een groot deel wel te boven.

[ Voor 56% gewijzigd door quizzical op 03-09-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
quizzical schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:54:
[...]

Probleem is dat ik eerder 36-48V nodig heb.
Transformators kan je prima stapelen voor een hoger voltage.
Met 12V servervoedingen 'kan' dat ook, maar het kan best complexe problemen geven, zou het niet aanraden (al kan ik niet ontkennen dat ik het succesvol gedaan heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik heb zelf voor dit soort dingen een “RND 320-ka3005d”. Even snel googlen lijkt deze inmiddels uit productie, maar voor onder de 100 euro kan je een best goede een-kanaal labvoeding vinden, en zit je niet te k*tten met je aansluitingen (allemaal plug en play kabels en klemmen).

Gewoon 1 tip: ga niet lopen kloten met elektriciteit. 1 klein foutje (hoeft niet eens jouw fout te zijn) kan grote gevolgen hebben. En dan mag je blij zijn als het bij een schok blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
SA007 schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:53:
[...]

Transformators kan je prima stapelen voor een hoger voltage.
Met 12V servervoedingen 'kan' dat ook, maar het kan best complexe problemen geven, zou het niet aanraden (al kan ik niet ontkennen dat ik het succesvol gedaan heb).
Ik heb redelijk wat laptop voedingen, ik had inderdaad ook overwogen om die te combineren.
Ik heb:
* 19V 5.75A
* 19V 6.32A
* 19.5V 6.7A
* 19.5V 11.8A

Ik hoopte deze te combineren tot 38V 12A en het lijkt me dat ik het daarmee net zou kunnen redden. Maar na wat opzoekwerk lijkt me dat toch niet zo realistisch of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
g1n0 schreef op maandag 4 september 2023 @ 00:05:
Ik heb zelf voor dit soort dingen een “RND 320-ka3005d”. Even snel googlen lijkt deze inmiddels uit productie, maar voor onder de 100 euro kan je een best goede een-kanaal labvoeding vinden, en zit je niet te k*tten met je aansluitingen (allemaal plug en play kabels en klemmen).

Gewoon 1 tip: ga niet lopen kloten met elektriciteit. 1 klein foutje (hoeft niet eens jouw fout te zijn) kan grote gevolgen hebben. En dan mag je blij zijn als het bij een schok blijft.
Ja ik heb ook naar echte bench power supplies gevonden maar de meeste zijn 30V 5A max. eens je daarboven gaat dan stijgt de prijs razendsnel en ik heb niet alleen hoger voltage maar ook hoger amperage nodig.
Ik zou een dunnere nichrome draad kunnen kopen (kost heel weinig) en dan kan het aantal ampere flink omlaag maar:
* Dan gaat het aantal volt dat ik nodig heb sterk omhoog
* Dan is de draad minder sterk en ik moet er met een veer flink hard aan trekken omdat tijdens het opwarmen de draad langer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
Bij je eerste poging met een laptopvoeding kom ik op een vermogen van +- 113 watt*. Als je zou kiezen voor een powersupply van 30V en 10 A (in Nederland verkrijgbaar voor 70 euro) kom je op een vermogen van 270 watt. Hiermee los je het instelbaarheid probleem op en heb je een veilige oplossing. De vraag is of 270 watt genoeg is om het plexiglas dusdanig te verwarmen. Om hier een beter antwoord op te geven is iets meer info over je huidige setup nodig. Wat is de afstand tussen de draad en het plexiglas? Hoe dik is het plexiglas? Gebruik je profielen rondom de draad om de warmte te deflecteren?

*Uitgaande van de 2.5m lengte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Laptopadapters combineren is waarschijnlijk een slecht idee, die schieten nogal snel in beveiliging, en als je er 2 in serie hebt ben je dan effectief -19V op de andere aan het zetten wat 'm waarschijnlijk sloopt.
Als je gaat stapelen moet je dat wel met ruim overbemeten voedingen doen zodat ze niet in beveiliging springen (al is het sowieso geen fantastisch idee).

Wat trouwens ook een optie is is een zware 12V voeding en een zware boostconverter, ik heb een paar van deze:
https://www.aliexpress.com/item/1005003090417054.html (geen relatie, zijn ook meer verkopers van) en die doen het ook best leuk, gebruik ze zelf om accu's te laden, maar een draadje ermee heetstoken kan denk ik ook wel.
Heb er zelf een servervoeding voor hangen, werkt prima.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Veel 3d printers hebben vergelijkbare voedingen, dat gaat doorgaans goed toch? Dus als je er toch zelf bij bent, zie ik niet echt veel risico. 3d printers onbeheerd laten printen zou een veel groter risico met zich meebrengen.

Ps, je zou de draad ook nog serie/parallel kunnen schakelen om met hogere of lagere spanningen te werken.
Of bijvoorbeeld in delen van 50cm werken, zodat je niet de volledige lengte hoeft te verwarmen als je alleen een plaatje van 50cm wil verwarmen. En dan kun je bijvoorbeeld per 50cm 1 van die laptop voedingen inschakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 07-09-2023 15:13 ]

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:13

MeesterPieter

PnP Pinball

Ik heb ook iets van een 40v 10a of 15a aliexpress trafo voor mn flipperkast, ik koop liever geen zaken op ali die rechtstreeks in het stopcontact gaan maar de europese versies kosten minstens 5x de prijs van ali , en dan heb je hetzelfde alleen dan met enige controle door de importeur hoop je dan.

Ik heb mijn beide trafos nog los afgezekerd en blijf er toch altijd in mn achterhoofd bewust van dat die Chinese meuk niet 100% betrouwbaar is qua veiligheid..

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:15
AliExpress kent twee problemen, je weet niet wanneer je je product krijgt en je weet nooit precies wat je krijgt. Er is veel nep in omloop, producten die lijken op een product die we kennen maar volgens zijn geconstrueerd naar een veel lagere standaard.

Veiligheid en betrouwbaarheid zijn dingen waar je niet te gemakzuchtig over moet denken.

Als je niet per se DC nodig hebt dan kun je kijken of je ergens een dikke transformator kunt vinden, 32 - 42 V 500 VA moet vrij gemakkelijk te vinden zijn.

Wil je DC kijk dan naar een merk als Mean Well, degelijke kwaliteit voor een goede prijs.

• FrankHe
SA007 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:45:
Laptopadapters combineren is waarschijnlijk een slecht idee, die schieten nogal snel in beveiliging, en als je er 2 in serie hebt ben je dan effectief -19V op de andere aan het zetten wat 'm waarschijnlijk sloopt.
Als je gaat stapelen moet je dat wel met ruim overbemeten voedingen doen zodat ze niet in beveiliging springen (al is het sowieso geen fantastisch idee).

Wat trouwens ook een optie is is een zware 12V voeding en een zware boostconverter, ik heb een paar van deze:
https://www.aliexpress.com/item/1005003090417054.html (geen relatie, zijn ook meer verkopers van) en die doen het ook best leuk, gebruik ze zelf om accu's te laden, maar een draadje ermee heetstoken kan denk ik ook wel.
Voedingen kun je prima in serie zetten, zet op iedere voeding parallel een diode die de eventuele reverse polarity opvangt.

Parallel schakelen is een compleet ander verhaal en een stuk ingewikkelder omdat de voedingen nooit exact dezelfde spanning laten zien en de voeding met de hoogste spanning de hoogste stroom zal vragen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:26
Ik zou gewoon van aliexpres zo'n ding kopen.
Stop hem in een plofbox en hang de uitgang negatief aan aarde en je risico is volledig weg.
Tenminste, je hebt aardlekschekelaars toch?

Let erop dat je voeding wel echt stroombegrenzing heeft en niet hiccup modus als je over de limits wil gaan. (atx voedingen zullen hiccup hebben)

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 07-09-2023 16:15 ]

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
Eens met Frank wat betreft Aliexpress en de veiligheid.
FrankHe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:13:
[...]

Voedingen kun je prima in serie zetten, zet op iedere voeding parallel een diode die de eventuele reverse polarity opvangt.

Parallel schakelen is een compleet ander verhaal en een stuk ingewikkelder omdat de voedingen nooit exact dezelfde spanning laten zien en de voeding met de hoogste spanning de hoogste stroom zal vragen.
Dit gaat niet werken met de huidige weerstandsdraad, dan trek je meer stroom dan dat de 'minst goede' laptopvoeding kan leveren.

• FrankHe
TorxWorx schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:28:
Eens met Frank wat betreft Aliexpress en de veiligheid.

[...]

Dit gaat niet werken met de huidige weerstandsdraad, dan trek je meer stroom dan dat de 'minst goede' laptopvoeding kan leveren.
Je kunt voedingen in serie schakelen om de juiste spanning te krijgen maar daarmee verkrijg je niet de juiste stroom. Mijn reactie betrof het feit dat je voedingen wel degelijk in serie kunt zetten.

Je zou vier voedingen in serie - parallel kunnen zetten om het beoogde vermogen te halen. Maar een parallelle schakeling komt dus met uitdagingen en is een stuk minder eenvoudig dan een serieschakeling van voedingen.

• FrankHe
Zet drie voedingen van 12 volt in serie en je hebt de gewenste 36 volt.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:50
Kun je niet oude lastrafo op marktplaats vinden, die dingen kun je vaak instellen van 40A/20V tot bv 225A/30V
Daar zit genoeg vermogen in om je draad warm te krijgen en behoorlijk hufterproof.

//EDIT: Zoiets bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.n...-elektroden-lastrafo-220v

Mocht het niet werken brengt het nagenoeg hetzelfde op aan koper :+

//EDIT2: Mocht je een lastrafo nog meer willen regelen zou je er ook nog een Variac voor kunnen zetten, dan heb je een gigantische regelbare voeding.

[ Voor 53% gewijzigd door BernardV op 07-09-2023 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-06 22:26
De enige simpele(redelijk budget) optie die ik zie, is het draad op meerdere punten breken en de lengtes verdelen over meerdere voedingen.

Bijvoorbeeld 4x ~55 cm draad in plaats van de volle lengte van 2.17m.

[ Voor 27% gewijzigd door wally1987 op 09-09-2023 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:32
Kijk op marktplaats naar 50volt voedingen van telecominstallaties. Dan vind je dikke 20-30a voedingen, vaak instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

Yucon

*broem*

Kun je niet een oude autoaccu gebruiken? Die zijn juist gemaakt om kort een flinke piek te geven.

[ Voor 41% gewijzigd door Yucon op 10-09-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Laatst online: 21:29

AlphaRomeo

FP PowerMod
Yucon schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:36:
Kun je niet een oude autoaccu gebruiken? Die zijn juist gemaakt om kort een flinke piek te geven.
De vraag is of dat veel veiliger is, accu's hebben zuur, maken knalgas en zijn per definitie standaard niet beschermd tegen kortsluiting. Dus dan moet je zelf goed zekeren, de accu beschermen tegen omvallen en stoten en een degelijke lader regelen. Bovendien moet het geheel in een goed geventileerde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 09:08
jantje112 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:59:
Kijk op marktplaats naar 50volt voedingen van telecominstallaties. Dan vind je dikke 20-30a voedingen, vaak instelbaar.
Dit zou ook mijn advies zijn. Een -48V voeding van een oude PSTN centrale zou prima moeten werken. In Amsterdam heb ik er misschien nog wel eentje voor je liggen, al zul je zelf moeten uitzoeken hoe je die inschakelt. (Zal ergens een pin hoog gemaakt moeten worden voordat ie start).

Brand-name laptop voedingen zijn erg problematisch omdat ze inderdaad behoorlijke protectie circuits hebben. No-name 'vervangende' voedingen zou je wel kunnen proberen.

Wat betreft de voeding van AliExpress, ik zou d'r niet zo bang voor zijn. Gevaar zit er al genoeg in met een nichrome draad op 48V. Dat apparaat ga jij niet alleen laten terwijl het aan staat, dus het grootste risico is al deels gemitigeerd omdat je kunt ingrijpen als het mis gaat.

Hitte? Die nichroom draad gaat significant warmer worden. Dus zelfs als zo'n voeding de mist in gaat zijn de veiligheidsmaatregelen die je al zou moeten nemen genoeg.

Overspanning? Ja, het zou kunnen dat de voeding als het goed mis gaat opeens netspanning op de draad zet. De AliExpress voedingen die ik heb gezien hebben daar nog altijd wel wat bescherming tegen, maar het kan altijd. Dan breekt je nichroom draad. Niet geweldig, maar electrocutie acht ik minder waarschijnlijk. Immers, als je die nichroom draad zelf vastpakt heb je grotere problemen.

Ruis op het net? Zo'n ali voeding zal geen power factor correctie en amper filtering hebben. Maar we hebben het over een lange weerstand die incidenteel gebruikt gaat worden. Komt goed.

Zorg ervoor dat je hem alleen zelf gebruikt. Bedrading netjes gedaan zodat je er niet mee in contact kan komen. En houd rekening met risico's waar je toch al rekening mee moet houden. Wel nog één ding om aan te denken: Beton is geen ideale ondergrond voor electronica. De waarschuwing dat je een autoaccu niet op beton moet plaatsen is achterhaald, maar er zat een bron van waarheid in. Vochtig beton kan geleiden. Reken dus niet op beton voor je elektrische veiligheid.

Oh, en let er wel op dat deze voedingen inderdaad instelbaar zijn. Maar de marge die je hebt is niet heel hoog. Denk aan een paar V.

[ Voor 6% gewijzigd door Nijn op 10-09-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
TorxWorx schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:49:
Wat is de afstand tussen de draad en het plexiglas? Hoe dik is het plexiglas? Gebruik je profielen rondom de draad om de warmte te deflecteren?
Ik mat een verbruik van ongeveer 210 watt (aan de AC zijde dus DC zijde zal mischien 90% daarvan zijn) en dat was niet voldoende. Het plexiglas is 2.5mm dik, er zijn geen profielen rondom om de warmte te deflecteren. De afstand is ruwweg 5mm.
SA007 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:45:
Inderdaad zeker ook het overwegen waard. Hoeveel Watt heb je al gedaan met deze? Ik heb enkel ervaring met veel kleinere modellen van Aliexpress en mijn ervaring is dat ze al flink heet worden bij een veel kleinere load dan wat ze theoretisch aan zouden kunnen.
_ferry_ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:49:
Ps, je zou de draad ook nog serie/parallel kunnen schakelen om met hogere of lagere spanningen te werken.
Of bijvoorbeeld in delen van 50cm werken, zodat je niet de volledige lengte hoeft te verwarmen als je alleen een plaatje van 50cm wil verwarmen. En dan kun je bijvoorbeeld per 50cm 1 van die laptop voedingen inschakelen.
Goeie ideen en ik heb dat inderdaad overwogen:
* de draad in serie/parallel verandert niet echt het totale benodigde wattage.
* Kortere stukken draad telkens met een andere laptop aansturen: probleem is dat met de draad die ik heb ik er toch minimum 13A door moet jagen en de meeste van mijn laders leveren de helft. Wattage is dus geen probleem maar wel amperage. Daarbovenop zit je dus telkens met korte stukjes waar geen warmte afgegeven wordt.
jeroen3 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:14:
Ik zou gewoon van aliexpres zo'n ding kopen.
Stop hem in een plofbox en hang de uitgang negatief aan aarde en je risico is volledig weg.
Tenminste, je hebt aardlekschekelaars toch?

Let erop dat je voeding wel echt stroombegrenzing heeft en niet hiccup modus als je over de limits wil gaan. (atx voedingen zullen hiccup hebben)
Ik vrees dat ik je uitleg iets te technisch is voor mij _/-\o_ ik heb het niet goed begrepen
BernardV schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:37:
Kun je niet oude lastrafo op marktplaats vinden, die dingen kun je vaak instellen van 40A/20V tot bv 225A/30V
Daar zit genoeg vermogen in om je draad warm te krijgen en behoorlijk hufterproof.
Ik ken zeer weinig van lastrafo's is dat niet een compleet andere technologie dan een normale power supply?
jantje112 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:59:
Bedankt, daar zal ik eens naar zoeken. Ik vind niet zo snel iets op de belgische variant van marktplaats maar bekijk het verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
quizzical schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:37:
[...]

Inderdaad zeker ook het overwegen waard. Hoeveel Watt heb je al gedaan met deze? Ik heb enkel ervaring met veel kleinere modellen van Aliexpress en mijn ervaring is dat ze al flink heet worden bij een veel kleinere load dan wat ze theoretisch aan zouden kunnen.
Ik heb 'm op 71.4V 5A gehad voor ~10 uur aan 1 stuk is denk ik het max wat ik eraan gehad heb, maar volgens mij bleef zelfs het fannetje nog uit (temp gestuurd).
[...]

Goeie ideen en ik heb dat inderdaad overwogen:
* de draad in serie/parallel verandert niet echt het totale benodigde wattage.
* Kortere stukken draad telkens met een andere laptop aansturen: probleem is dat met de draad die ik heb ik er toch minimum 13A door moet jagen en de meeste van mijn laders leveren de helft. Wattage is dus geen probleem maar wel amperage. Daarbovenop zit je dus telkens met korte stukjes waar geen warmte afgegeven wordt.

[...]

Ik vrees dat ik je uitleg iets te technisch is voor mij _/-\o_ ik heb het niet goed begrepen
Ik denk dat hij bedoelt, duw 'm in een box waar hij geen schade kan aanrichten als hij poef zegt.

Hiccup is overigens dat een voeding 2-3x per sec probeert te starten maar overbelast is, de meeste voedingen doen dat, alleen constant current voedingen zakken in spanning.
[...]

Ik ken zeer weinig van lastrafo's is dat niet een compleet andere technologie dan een normale power supply?
Ja, maar voor een draad heetstoken maakt dat weinig uit, dus dat kan een optie zijn.
[...]

Bedankt, daar zal ik eens naar zoeken. Ik vind niet zo snel iets op de belgische variant van marktplaats maar bekijk het verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Er staat nu bijvoorbeeld een Mitra Pe 48 volt voeding voor 25 euro, 875 watt. Zo staan er legio

• quizzical
SA007 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:57:
Ik heb 'm op 71.4V 5A gehad voor ~10 uur aan 1 stuk is denk ik het max wat ik eraan gehad heb, maar volgens mij bleef zelfs het fannetje nog uit (temp gestuurd).
Ik heb de indruk dat je toch aan het maximum zat want ik de beschrijving staat dat deze boost converter als max wattage input voltage * 30A kan leveren. Dus als jij 12V gebruikt als input geeft hij max 360W. Dat is te weinig voor wat ik nodig heb helaas.
jantje112 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:47:
Er staat nu bijvoorbeeld een Mitra Pe 48 volt voeding voor 25 euro, 875 watt. Zo staan er legio
Bedankt! ik zie hem inderdaad staan op marktplaats (wat Nederlands is maar misschien verzend de verkoper ze wel naar Belgie).
Begrijp ik het goed dat het belangrijkste nadeel van die "oude" apparaten is dat ze weinig efficient zijn? Ik zie namelijk dat de input 230V 5A is dus 1150W terwijl de max output slechts 675W is (niet 875W), dat is dus extreem inefficient, maar geen probleem voor sporadisch gebruikt.

Er is weinig info te vinden over dit oude apparaat maar icm mijn nichrome draad denk ik dat het net moet lukken als ik het voltage kan aanpassen naar 40V (ik zou de verkoper moeten vragen hoe want dat is niet duidelijk) en de lengte van de nichrome draad aanpas aan 2.3 meter dan gaat er 12.5A over de draad wat geloof ik het maximum is dat deze voeding aankan.

De aansluiten op het stroomnet lijkt me een standaard-kabel zoals ook gebruikt voor bvb desktop computers. Voor de DC-zijde is het zo te zien een heel vreemde connector. Misschien zou ik daar zelf iets voor moeten bouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door quizzical op 13-09-2023 15:25 ]

• jantje112
Als je weinig weet van dergelijke voedingen, dan zou ik er niet aan beginnen. Want je moet datasheets uitpluizen en pinnetjes doorverbinden om er stroom uit te krijgen. Daarbij is 50 volt geen lullig voltage.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:26
Zouden LED driver hier eigenlijk bruikbaar voor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 18:28
Lastrafo van marktplaats is een super optie, wij hebben zelf met 3 meter staaldraad een plexibuigbank gehad. Lastrafo er onder en deze kan het vermogen leveren.zonder problemen.

Of je er AC of DC in stopt maakt voor de draad geen verschil, ook niet dat de stroom en spanning soms een beetje afwijkt.

• quizzical
apollovenlo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:38:
Lastrafo van marktplaats is een super optie, wij hebben zelf met 3 meter staaldraad een plexibuigbank gehad. Lastrafo er onder en deze kan het vermogen leveren.zonder problemen.

Of je er AC of DC in stopt maakt voor de draad geen verschil, ook niet dat de stroom en spanning soms een beetje afwijkt.
OK dan moet ik op 2ehands.be is in het oog houden of er eentje in de buurt te koop komt want zo een beest met de post opsturen is ook geen doen. Wat kan je precies regelen aan zo een apparaat?
Want normaal is het met een nichroom draad natuurlijk zo dat je het voltage dat erop staat varieerden dan zal het amperage in de draad zich daaraan aanpassen. En ik moet ergens boven de 13A liefst uitkoment (door er meer van 40V op te zetten).
jeroen3 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:06:
Zouden LED driver hier eigenlijk bruikbaar voor zijn?
Ik zou gokken van wel. Maar de zwaarste modellen van meanwell zijn niet sterk genoeg en flink aan de prijs.

Ik heb wel wat voedingen liggen maar niet genoeg en ook niet juiste voltage, en hangen ook op diverse plekken aan de muur, vaak niet goed bereikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiGwJVGJmrwM8mCoKEByK9yDoJs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vBDuN7TakwOlDGZAM0VgxIo4.png?f=user_large

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Meestal zit er op een lastrafo een knop om 'm in een flink aantal verschillende standen te kunnen zetten, waarschijnlijk is dat genoeg.

Als dat toch niet genoeg is kan je een goedkope ac motordriver/speedcontroller halen, dat zijn simpelweg dimmers, maar dan hoger vermogen en dan kan je 'm traploos regelen.

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:05
Misschien is een simpele VARIAC ook een optie. Geeft je ook wat controle over temperatuur en kan in principe weinig aan kapot zolang je hem niet overbelast.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-06 16:55
quizzical schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:12:
Ik ben op zoek naar een voeding die een behoorlijke hoeveelheid Ampère kan leveren.

Het zou voor zeer sporadisch gebruik zijn. Op dit moment zou ik het gebruiken om een 2,5 meter lange nichroomdraad te verwarmen om een lang stuk plexiglas te buigen. Met een heteluchtpistool lukt dat helaas voor geen meter.
Ik vermoed dat je met een langere draad in een soldeerpistool ook een heel eind kan komen. Het is wel wat experimenteren met de dikte en de lengte van de draad.
Pagina: 1