Wasdroger kapot: riem of motor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenlizard
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-09-2023
Hi!

Gisteravond heeft mijn wasdroger het half begeven.

Ontdekking:
Hij was wel heeeel lang aan het draaien, 2 uur langer dan toen hij aangaf nog maar 15 minuten nodig te hebben. Ook hoorde ik soms een soort bons. De kleding die bovenop lag was droog en volledig in de kreukels, onderop was zeiknat. Zelfs de trommel was nat. Conclusie (denk ik lol): de trommel draait niet meer.

Wanneer ik met de hand de trommel wil draaien, lukt dat, met heel veel weerstand. Ik weet niet of zo veel weerstand normaal is. Heb het nooit eerder gedaan.

Het is een AEG uit 2007, zou verwachten dat'ie nog niet afgeschreven is.

Budget om een nieuwe te kopen is er niet.

Ik wil graag aannemen dat ik een klein beetje handig kan zijn (ik heb veel geduld, kan schroevendraaiers vasthouden en begrijp de logica en technieken).

Eind vraag: wat is wijsheid? Ik denk dat als het de riem is, ik deze misschien zelf wel kan vervangen. Maar denken jullie dat het de riem is? Een ander probleem lijkt me duurder en lastiger te fixen? Een hele nieuwe kopen zit er niet in. Iets van marktplaats af-vissen en hopen op een parel?

Ik hoor het graag he!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Zijpaneel(?) eraf halen en kijken?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 02-09-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:51
Dit kan echt vanalles zijn en het is voor iedereen hier onmogelijk om op basis van je beschrijving een conclusie te maken.

Geeft de droger geen foutcode ? (Knipperende leds of piepjes)? Anders kappen eraf halen en kijken/doormeten.

Of de trommel draait kun je volgens mij vrij snel concluderen, vooral bij een condensdroger. Zet hem nog eens aan, start een programma en luister of je iets hoort draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door De_Bastaard op 02-09-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenlizard
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-09-2023
ThinkPad schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 07:54:
Zijpaneel(?) eraf halen en kijken?
Ben ik zeker van plan morgen, hij staat op de wasmachine dus heb even wat extra kracht nodig om m naar beneden te halen. Ik weet alleen niet heel goed waar ik naar zoek, los van de riem af.
De_Bastaard schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 07:59:
Dit kan echt vanalles zijn en het is voor iedereen hier onmogelijk om op basis van je beschrijving een conclusie te maken.

Geeft de droger geen foutcode ? (Knipperende leds of piepjes)? Anders kappen eraf halen en kijken/doormeten.

Of de trommel draait kun je volgens mij vrij snel concluderen, vooral bij een condensdroger. Zet hem nog eens aan, start een programma en luister of je iets hoort draaien.
Ik snap het, is ook een beetje gissen zo. Droger geeft geen foutcode of lampje of iets dergelijks. Heb 'm net aangezet en de motor klinkt normaal, maar snel geopend en trommel met een item wat ik er in had gelegd lagen exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:08
Wasdrogers gaan niet zo heel lang mee. AEG is dan wel een goed merk, maar 15 jaar is al netjes.

Ik heb bij wasdrogers de (vocht)sensoren vervangen en koolborstels op de motor, om zo de levensduur te verlengen.

Koolborstels kunnen bij jou een reden zijn dat de motor niet draait en dat is op zich zelf te vervangen. Als het een koolborstel motor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:05
Toevallig een week geleden bij wasdroger van mijn ouders met eenzelfde probleem (Miele van ongeveer 30 jaar oud).

Klacht: trommel draait niet maar verwarming deed het nog wel en ding was zeik-heet (vrij gevaarlijk want had makkelijk in een brand kunnen eindigen).

In eerste instantie dacht ik de lagers van de trommel want deze ging ook vrij zwaar. Echter na even demonteren en testen bleek het uiteindelijk de condensator op de motor te zijn die het probleem was. Een nieuwe motorcondensator van de conrad geplaatst en het ding werkt weer prima.

Tip: Zorg dat je als je gaat demonteren alles meteen goed van stof ontdoet. Je wilt niet weten hoeveel stof er in de hele machine lag toen ik deze openmaakte. Bodemplaat, buizen, waaier, echt overal zaten dikke plakken. Oh en een stofmasker is dan uiteraard wel handig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-07 02:15
@Eenlizard
Wat is het typenummer van jouw AEG droger?
Pagina: 1